Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2018

Utmattningsdepression och The Animals

Av Malin wiper - 13 oktober 2018 08:00

 

Nu har forskarna kommit fram till att promenader i naturen är bättre för utbrändhet än medicin. Det har jag förstått för länge sen då jag första gången gick hos en kvinna som lärde ut KBT. Hon sa att: köp en kamera och gå ut i naturen och lev i nuet. Det blev början till min återhämntning och jag är evigt tacksam för det tipset. Av läkaren fick jag även "lyckopiller" men det åt jag bara en kort period och för mig hjälpte det inte fullt ut och jag gick upp mer än 30 kg i vikt. Sen måste en person som fått en allvarlig utmattningsdepression vara sjukskriven utan att behöva oroa sig för ekonomin.             

 

 

Som det ser ut numera så blir man aldrig bra om man inte får återhämtning. En utmattningsdepression är så allvarlig så man kan drabbas av "plötsligt vuxendöd". Första gången jag kollapsade var 1987 på ett arbete. Då förstod jag inte vad det var och man pratade inte om utbrändhet. Fick ligga på sjukhus en natt med afasiliknande symptom. Läkaren sa att ett sånt allvarligt migränanfall som det tydligen var drabbas man bara av vid stress.

 

                        

 

Jag tog inte detta på allvar utan var bara hemma några dagar och sen körde jag igång på högsta växeln igen. Tyvärr är jag en sån typ som när jag arbetar inte kan låta bli att halka in på andra områden och fixa och förbättra på en arbetsplats. Jag är själv inte samma person som före min utbrändhet utan tål inte stress längre, före blev jag hög av stress. Det är nu 16 år sedan jag gick in i väggen. När jag sen fick min nackskada så blev det dubbelt så jobbigt så jag lever ett lugnare liv nu och känner direkt när det blir för mycket för mig. Tyvärr så påverkade dessa år min pension så jag miste många tusenlappar så man blir verkligen straffad i dubbel bemärkelse vid sjukdom 

 

             animated-artist-image-0005                                                    animated-artist-image-0005               

 

 

Klicka här för att läsa lite ang utmattning. Klicka här för att se vad jag skrev om utmattningsdepression 2011. Tyvärr har vi ett mer stressat samhälle så utbrändhet drabbar fler och fler yngre och då måste man göra nåt åt detta innan det blir katastrofalt läge. Det blir mindre och mindre personal överallt så den enskilde måste ta större arbetsbörda. Inom vården har det blivit sånt allvarligt läge så personal säger upp sig och flyttar till andra länder. Jag vet inte vad politikerna håller på med numera för sitt arbete sköter dom inte till fullo.  

 

      

The Animals med låten Take It Easy. Nu önskar jag er en vilsam men även festlig lördag 

                                  

                                                - Hur var namnet?

                                                - Karlsson, utan X

                                                - Men Karlsson stavas väl inte med X?

                                                - Nej, jag sa ju det! 

 

                                                       animated-laughing-image-0015

#Utmattningsdepression #Animals

 
 
Annelie

Annelie

13 oktober 2018 10:05

Håller med dig, naturen och djur är två läkande element för olika sorters diagnoser. Sedan håller jag fullständigt med dig, att folk ska ju få bli sjukskrivna och vara det så länge som det behövs, utan att tänka på denna jäkla ekonomin. Sjukt system, för det är väl ändå inte många som är sjuka för ro skull (även fast jag TROR de finns).

Hahaha, ja du din lilla historia där var ju bra, enkel men ändå så man ler åt den.

Ha nu en helt underbar lördag min goa vän, sköt om dig... massa Kramar Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

13 oktober 2018 10:09

Jag glömde skriva djur för under den tiden matade jag änder och kollade svanar från vårt hus. Det lugnade ner psyket. Så både djur och natur är viktiga för återhämtning

Ja du det är bedrövligt för man rår ju inte för att man blir sjuk och dom som fuskar är det inte svårt att sätta dit. Vi andra skall inte behöva lida av att en del fuskar.

Kul att du gillade historen ;)

Ha en helt underbar lördag själv vännen. Sköt om dig du också

kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards