Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2018

Av Malin wiper - 3 september 2018 12:45

                                 

 

Min son hade med sig flera filmer i helgen och en av dom var denna "Manchester By The Sea" som är ett drama från 2016 i regi av Kenneth Lonergan. I rollerna ser vi: Casey Affleck, Ben O'Brien, Kyle Chandler, Richard Donelly, Virginia Loring Cooke, Quincy Tyler Bernstine, Missy Yager, Stephen Henderson, Michelle Williams mfl

 

                                         


Prylstaden 


    

 

Lee Chandler (Casey Affleck) är en vaktmästare som bor i Quincy, Massachusetts. När hans äldre bror Joe (Kyle Chandler) går bort blir Lee förmyndare till Joes son Patrick (Lucas Hedges). Lee reser motvilligt till Manchester-by-the-Sea för att se efter sin brorson. Väl i staden påminns Lee om varför han bröt upp med sin hustru Randi (Michelle Williams) och lämnade staden.

 

    

 

Den här filmen avslöjar inte allt på en gång så man måste ha tålamod. Den är djup, sorglig men ändå med lite ljusare inslag. Casey Affleck som spelar huvudrollen är så sanslöst bra så det känns i hela kroppen när man tar del av hans skådespel som är på hög nivå med en stor inlevelse. Han är bror till Ben Affleck. Casey är en mycket bättre skådespelare i mitt tycke. Där finns ingen stelhet utan han har förmågan att gå in fullständigt i sina rollkaraktärer. Filmen handlar om konsekvenser av sitt handlande men allt blir förstört om jag berättar mer. Den måste ses men bulla upp med pappersnäsdukar och se den inte ensam för man måste ha nån att krama om. Det är en film som måste få ha den långa tiden på sig för att komma till sin rätt så sitt tillbakalutad i filmsoffan och försök slappna av och njut av skådespelet och andra karaktärer i filmen. 

 

Dom flesta har gett denna Oscarsnominerade film 4 plus av 5 i betyg. Jag däremot ger den 5 tårade ögon i betyg av 5 möljliga på grund av både regi, skådespelarinsats och lite annat

 

             

 

      

Trailern till filmen 


#Manchester #Kenneth #Casey

Av Malin wiper - 3 september 2018 07:15

 

Min son och jag åkte iväg till Åsby Hem & Trädgård i lördags och där såg vi katter med inbyggd belysning i ögonen. Dom var nog helt nya för jag har inte sett dom förr

 

                                         


Etsy

  

Åsbys egen huskatt låg och myste och kråmade sig på gatstenarna utanför butiken


      

Harry Chapin med Cat's in the cradle. Jag har aldrig hört talas om denna sångare som föddes 1942 och dog redan 1981. Han var en amerikansk musiker som spelade folkrock och blev mest ihågkommen för denna låt ovan som är från 1974. Jag tycker han var riktigt bra som både sångare och gitarrspelare. Många artister har gjort covers på låten, bland annat Ugly Kid Joe och Johnny Cash. Harry dog troligen av en hjärtattack när han körde sin bil

 

                                         

 


 

Deras mäktiga gorilla har förpassats till ett annat ställe efter sommaren och när jag såg den nu så tänkte jag på "Efterfest"..  . Klicka här för att se ett filmklipp hur det brukar se ut. Klicka här för att se ytterligare ett filmklipp i ett inlägg 

 

                                                      


 

Häftig stor kruka med ansikten runt om. Dom har många såna i olika former, färger och utföranden


 

Köpte med mig en kruka som min man gått och spanat in länge. Han vill odla örter och denna är självvattnande  och det medföljer en sax också. Den kommer från elho och på Åsby kostar den 145 kr

 

 

Så här ser krukan ut då den är delad. Vattenbehållaren till höger och från den stora krukdelen hänger en repsump som faller ner i vattnet och suger upp vätska till örterna. Han har tänkt oldla dill i krukan

   

  

  

Nu är det ny vecka och vi står inför ett nagelbitarval. Vi skall förtidsrösta nu i dag efter att min man varit på provtagning inför den årliga diabeteskontrollen. Vi vaknade redan 06.30 i dag och solen skiner redan och man får inga som helst höstkänslor utan sommaren håller kvar sitt grett ett tag till. Nu får ni ha en härlig början på veckan med hopp om att den blir till belåtenhet. Kram på er från Malin



#Åsby #Kattlampor #Huskatt #Harry #Gorilla #Ansikten 

Av Malin wiper - 2 september 2018 14:30

  

Vi har slutat med att uppvakta varandra på ojämna födelsedagar för numera får man istället fira att man fortfarande lever. Jag tyckte ändå att med rådande omständigheter när min man kom hem från sin brors begravning så ville jag uppvakta honom lite för han är en pärla och en fantastisk man och make. Köpte dessa rosor som har samma färg som i min brudbukett för 27 år sedan. På bordet ligger även lite födelsedagskort med lott mm från min släkts sida. Jag köpte även en sak han gått och kollat på som jag visar i ett annat inlägg som passar in där


 

Rosorna på nära håll. Jag köpte dom på vårt Coop men tyvärr lägger dom ner butiken i oktober. Begravningen efter min svåger var varm och ljus berättade min man. Många släktingar och vänner hade slutit upp så det var väldigt rörande

 

      

Lola Marsh med Remember Roses. Lola Marsh är ett israeliskt indie popband från Tel Aviv. Bandet bildades som duo 2013 av Gil Landau (Gitarrer, tangentbord) och Yael Shoshana Cohen (Vocals)

 

                        

 

 

Sonen blev skjutsad till oss av kompisar som ändå skulle åt detta håll. Jag och min son tog en fika innan vi såg den första filmen han hade med sig. Sen åkte vi ut en sväng på lördagen. Sonen sov över två nätter och i går kom min man hem så vi kunde umgås alla tre

 

                                                  


Katka 

 

Min son hade fått en jättesnygg t-shirt av en kompis som varit till England. Star Warsmotiv  och det är ju passande till en Star Warsfantast

 

 

Dessa filmer hade min son med sig och vi såg dom alla. Jag skriver om filmerna så fort jag hinner. Tar en i sänder. Jag hade en bra spionfilm jag köpte själv för ett tag sen och den fick sonen med sig hem för att se.

 

   

I dag har vi skjutsat hem min son till Enköping men vi åkte först till Svartkärrets Småbåtshamn för att sitta där en stund med medhavd fika och bara mysa och känna lugnet strömma emot oss. Hoppas ni mina läsare haft en underbar helg nu när vi fått normal sommarvärme. Ha nu en fortsatt fin söndag. Själv är jag lite trött nu för knät har krånglat en del så jag måste vila resten av dan.     

 

 

Min man och hans bror då dom kom med flygbussen från Arlanda.                                    

 

 

#Rosor #Lola #Fika #Star #Filmer  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards