Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2018

Av Malin wiper - 23 september 2018 13:30


 

I går då åkte till Kärrbo för att besöka i Skördefesten Bygdens Bageri sen såg vi en klunga i en hage när vi nästan var framme. Jag ville att vi skulle stanna så jag fick fota.


 

Det visade sig vara massor av jättefina gutefår både grå och svarta. 

 

                   

 

När jag sen klev ur bilen så vände dom sig om och kom med rätt hög fart mot mig där jag stod. Det var riktigt magiskt och jag gick upp i varv flera grader. När livet är så besvärligt med en kropp som strejkar så blir man så lycklig när man dyker på nåt sånt här. 


Jag filmade lite när dom stod där och bräkte. Dom var helt underbara och jag fick såna lyckokänslor och man lever i nuet när sånt händer. Jag stod där och bräkte och pratade med dom en bra stund..   


 

En närbild från flocken


 

Dom var bara så fina så man smälte och otroligt välskötta och välmående

 

                                                             

 

 

Jag trodde fåren tillhörde Kärrbo Prästgård så jag ringde upp bonden och frågade. Han sa att deras får fanns lite närmare Kärrbo och väldigt utspridda. Han var så tillmötesgående och jag fick reda på av honom att det var gutefår i den hagen jag såg. Nu blir jag så nyfiken på hans får också så vi skall åka dit nån dag så jag får fota

 

    

Kate Bush med Wuthering Heights. Hon har verkligen en säregen röst och uttryck och sånt är befriande. Kate Bush föddes 1958 i Bexleyheath i Kent. Hon är en brittisk sångerska, låtskrivare och producent. Hennes karaktäristiska sångsätt präglas av falsettsång. Hon blandar rock, folk och klassisk musik. Kate Bush debuterade 1978 och hennes röst har en omfattning av närmare fyra oktaver.

 

   

Solen kom fram nu men vi vet inte om vi åker ut nåt i dag för i morgon skall jag både till Fysioterapin och sen till röntgen i Västerås så det blir en heldag. I dag fixar vi lite hemma istället för det går ju inte att alltid vara ute på roligheter..  . Tack för att ni tittar in och ha en fortsatt fin dag.

 

#Gutefår #Kärrbo #Kate

Av Malin wiper - 23 september 2018 09:30

 

I går när vi umgicks med min mans bror så kände vi för en fika på ett ställe vi aldrig varit på förut. Då föreslog svågern Fereshteh Konditori & Café som ligger på Malmaberg nordöst om Västerås centrum. Min svåger har bott så många år i Västerås . Det hette Café Malmen förut men nu är det ny ägare.  

  


                          animated-dividing-line-image-0107

 

Hon som driver stället var jättetrevlig och heter Fereshteh och är Konditormästare och hon kan verkligen vara stolt över sina bakverk. Min man köpte med sig en valnötslimpa som han är lyrisk över efter att ha smakat. Hon driver sitt Konditori sen 2012 och hon har fått 5 stjärnor i betyg av 5 möjliga.

 

 

Det var fantastiskt fint därinne med olika sittplatser och väldigt fräscht, ombonat och pyntat. Tyvärr var solen rätt skarp så bilderna är jag inte nöjd med än om jag försökt få till dom så gott det går i fotoprogrammet

 

                                                                    

 

 

Dom hade fantastiska smörgåsar som tilltalade både öga och gom. Allt är hembakat i deras bageri. Jag tog en ostsmörgås och brödet hade en krydda som jag inte känt förut men den tillförde brödet lite extra. Jag gillar verkligen när en smörgås inte bara är platt utan öppen som ett gap med pålägget konstnärligt pålagt. Det var verkligen njutbart

 

   

Min man tog samma smörgås men med ost och skinka och han njöt lika mycket som mig.                    

  

Svågern slog till med denna godsak i form av nötbit som såg fantastisk ut och han var lika nöjd han. 

 

 

Det är tur att jag varit utan sötsaker i drygt en månad för annars hade jag inte kunnat motstå deras kaffebröd. Kolla in vilken fantastisk tårta.

 

                            


Wallex 

 

Fantastiska chokladbakelser..

 

                  

 

 

Dessa såg väldigt frestande ut också och det finns hur mycket som helst. 

 

 

Konditoriet ligger längst bort på bilden och före finns en pizzeria, hårfrisering, spelbutik mm

 

Vi har inte kommit igång än i dag för jag har fixat med bilder till bloggen från morgondagen och det blev många. Nu är det inget annat för mig än att önska er en underbart skön söndag. Kram från Malin

 

      

Lite skön soft bossa Nova med Wave 

 

 

#Fereshteh #Malmaberg #Smörgås #Peccannötbit #Wave  

Av Malin wiper - 22 september 2018 19:30


  

Min son har en rätt diger kamerasamling nu och detta är nyförvärvet en Polaroid Originals OneStep 2. Jag får nostalgivibbar för det är en ny polaroid-kamera som kombinerar klassisk design med modern stil.           


 

Så här ser den ut baktill. Disketterna till en sån är rätt dyra så det är inte nån man anväder hela tiden utan lite på kul. Klicka här för att läsa hela historien om direktbildskamera

 

                                 

Det tog helt stopp för mig nu så jag fixar bilderna jag tog i dag i morgon istället. Både jag och min man sov dåligt i natt så vi satt uppe en stund vid 03.30 och funderade på om det var fullmåne. Därför gick min man och la sig en stund när vi kom hem och han somnade direkt. Jag tog med mig laptopen till sängen och kollade film istället. Tack för att ni tittar in

 

     

Mandolin Orange-Boots of Spanish leather (Bob Dylan cover). Dom är en amerikansk folkduo och gruppen bildades 2009 i Chapel Hill, North Carolina och består av gruppens låtskrivare Andrew Marlin (sång, mandolin, gitarr, banjo), och Emily Frantz (sång, violin, gitarr)

 


#Polaroid #Bilderna #Mandolin

Av Malin wiper - 22 september 2018 15:15


 

Åsby Hem & Trädgård har dom fått in ett riktigt konstverk vad gäller orchidee. Denna står i en presentkartong och heter Phalaenopsis Singona Zebra och är en brudorchidee som kostar 599 kr. Det finns inget ställe att länka till för denna är handgjord och ser helt annorlunda ut än dom vanliga Singona


 

I närbild är dom fantastiska och ser både magiska och lite utomjordiska ut. 

 

                               orchids - GIFMANIA


 

En riktig närbild på ett av underverken


 

Här en som inte ser ut om en "Alien" med lite tentaklar nedtill

 

      

 

Här håller min man fram en flugfångare som går under namnet "Flugtrumpet" och kostar 119 kr

 

                                              

Whatoneart                              

 

Vi har varit ute på äventyr i dag och det tog ut sin rätt så nu sitter jag här och vilar knät. Jag kan gå lite längre nu innan det nyper till i knävecket men sen kan jag inte böja bak benet. Då är det bara att ställa sig stilla en stund och sen fortsätta. Det känns väldigt konstigt att gå så sakta för jag är van att halvspringa. Vi har både varit på Skördemarknaden i Kärrbo, sen ett fint konditori, en tur på en vacker väg, och sist en öl på Bishop Arms i Västerås. När vi åkte hem så svängde vi in på Åsby Kött och Vilthandel för där hade dom "Fårets Dag" men då tog det stopp för mig så det var bara att åka hem. Jag har inga bilder färdiga än så jag återkommer med inlägg i morgon.

 

      

Tine Thing Helseth med Libertango. Hon är en norsk trumpetare från Oslo. Ha nu en fortsatt fin lördag i både njutning och återhämtning

 

#Phalaenopsis #Åsby #Flugtrumpet #Tine

Av Malin wiper - 22 september 2018 08:00

 

I går åkte vi till Vårdcentralen för jag skulle hämta en "handremiss" i receptionen som läkaren sa han skulle skriva ut. Den skall jag ha med mig till Drop In Röntgen i Västerås på måndag. När jag kom dit så fanns ingen remiss nånstans så jag sa att jag kommer tillbaka på måndag eftersom jag skall tillbaka till Fysioterapin tidigt på morgonen. Hoppas att remissen då är utskriven.

 

      

The Flying Doctors Theme i olika variationer. Just nu går den serien i repris på TV 4. Det är en väldigt bra serie som jag följde när den gick på tv. Härliga karaktärer och spännande

 

                       animated-aeroplane-image-0023          animated-aeroplane-image-0023          animated-aeroplane-image-0023

 

 

Utanför stod en cykel och lyste upp med sin skarpa röda färg. Jag sörjer att inte kunna cykla längre men det funkar varken med nacken eller ländryggen. Nu med ett knä som håller på att lägga av så skulle det inte gå alls.                       

 

 

Den här röda gamla väskötta husvagnen skulle jag vilja se i sin helhet och fota. Vi åkte förbi den när vi åkte hem och den stod i ett garage halvt dold                                                    

 

Jag har börjat följa serien "Kroppshets" med Mia Skäringen och den är intressant och ligger i tiden. Att man inte får vara den man är känns väldigt sorgligt och i vår nutid är det ännu värre än någonsin. Det är ju våra olikheter som är charmen med oss människor.  

 

     

Saturday In The Park - Chicago (Leonid och Friends cover) 

 

Nu skall vi möta upp min mans bror i Västerås och åka till Bygdens Bageris Skördefest. Den ligger i Kärrbo sydöst om Västerås och dom håller på från 10.00-15.00 och det går även att fika där. Önskar er alla en härlig lördag och helg 

 

 

#Vårdcentralen #Remiss #Cykel #Husvagn #Eftertanke #Leonid #Kärrbo

Av Malin wiper - 21 september 2018 14:00

 

Jag köpte denna kamera i juli 2016 som är en Lumix panasonic. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev då. Sen köpte jag ett kamerafodral som tillhör denna kamera men jag har inte använt det utan haft kameran i eget fack i mina väskor och det har varit lite bökigt så jag skickade efter en Kamerarem som jag beställde i onsdags och den har kommit redan.                                           

 

  

Den kom i en luftig påse och så här ser den ut hovikt när man tar ut den från påsen. Kameraremmen beställde jag från JJC och den kostar 199 kr som är billigare än ute på butik där dom tar 350 kr. Det kostade den från början också men var nu nedsatt på JJC

 

   

Så här ser den ut utfälld och det breda mot axeln har ett fack där man kan stoppa in batterier. Det följer även med en bottenplatta som skuvas in under kameran om man vill ha den utan fodral

 

Klicka här för att komma in på sidan där kameraremmen finns och den har fått 4 plus i betyg av 5 möjliga

                                

 

 

Nu är den fäst vid kameran och det ser jättebra ut och kändes bra på axeln. Jag ser fram emot att köpa ytterligare en kamera men inte i år. Den skall ha bra macrofunktion för den jag har nu är mer inriktad på zoom. Skall även kolla om det finns en systemkamera som inte är så tung

 

     

Juanes-Fotografia feat Nelly Furtado

 

 

Njut av höstens vackra landskap gott folk

 

  

Här ser ni en av två katter jag brukar stöta på ute på gården. Den kråmade sig och vred sig på gruset invid gräsmattan. Klicka här för att se när jag fotade den 16 mars i år

 

 

Här en bild på samma katt jag tog för ett tag sen då den gick uppför en kattstege in på en balkong. Jag är väldigt förtjust i katter och önskade att jag kunnat ha en katt. 

 

 

#Lumix #Kamerafodral #Kamerarem #JJC #Juanes #Katt

Av Malin wiper - 21 september 2018 09:30


 

I går på förmiddagen åkte vi in ett ärende till Västerås och passade då på att ta en fika på Runes Café. Vi hade inte ätit nån frukost för vi ville ut så fort som möjligt. Det är så kul när en gammal fin skylt får sitta kvar som hos dom. Vi gillar detta Café som ligger lite utanför stadskärnan och dom har gott bröd, bra bemötande och härlig miljö

 

                                

 

Klicka här för att komma in på en sida där det står skrivet om just Runes Café som funnits i flera årtionden men nu med ny ägare

 

 

Den här gången satte vi oss alldeles utanför cafét där dom fortfarande har kvar lite utemöbler. Det var så fint och soligt än om det blåste rejält. Jag var i behov av att se folklivet framför cafét som utspelade sig hela tiden. Vi satt jättelänge där och bara slappnade av, myste och såg scenariot framför oss                                        

 

Jag tog en croissant som inte var fylld med nåt men sanslöst god och inte lockade nåt sockersug utan bara var njutbart. Min man tog pecanbröd som hade annorlunda fyllning och inte heller var så sött. Min man tog även en smörgås och jag ytterligare en croissant. Jag har inte ätit choklad på 25 dagar och har inget som helst sug men en croassant eller muffins unnar jag mig nån gång då och då för dom får jag inget sötsug av.                   

 

     

Kunde ju inte motstå när dom låg så här fint på fatet

 

     

Charles Aznavour med Hier Encore. Klicka här för att se hans turneplan 

 

 

Det jobbas för fullt på andra sidan gatan där dom bygger flera hus med trekantiga balkonger. Det är HSB som bygger. 

 

  

Zoomade in en närbild på kran och krankorgen

 

 

I vanliga fall då man sitter inne så ser man inte att det arbetas men nu såg vi hur det sprang folk överallt och hämtade byggmaterial och fixade med               


 

Denna hjullastare flyttade material till olika ställen och for omkring så vi hade en "öppen ridå" att blicka ut mot. Jag har alltid faschineras av arbetsfordon av alla de slag. Det finns så många detaljer på dessa och är ju industridesign

                       

Vi sov så gott i natt och vaknade inte förrens 08.00 Nu är jag äntligen färdig med bilder och inlägg men jag har ju inte många tider att passa. Mr T skall hjälpa mig att tona håret i dag och sen har vi lite att göra så jag får se om jag hinner blogga nåt mer i dag. Hoppas ni har får en fin fredag och helg som ger glädje, vila och mycket annat. Kram från Malin

 

 

#Runes #Utemöbler #Croissant #Charles #Hus #Krankorgen #Arbetas #Hjullastare    

Av Malin wiper - 20 september 2018 15:30

  

Vi åkte iväg mot Västerås i förmiddags för jag skulle ju inte vara hos läkaren förrens 14.00 På en parkering en bit utanför centrum såg vi denna läckra bil som min man fick gå ut och fota åt mig. Fast sen tog jag hand om bearbetningen. Bilen är en UAZ från 2017 så den är inte gammal men såg annorlunda ut.                     

 

UAZ är mest känd för UAZ-469 verktygsvagn, som har sett stor användning som ett militärt fordon i östblocket och runt om i världen  UAZ-fabriken startade produktionen 1941 som en del av den sovjetiska krigsinsatsen. 51.706 UAZ-fordon producerades 2016. Källa Wikipedia


 

Den används nog som vanlig minubuss här. Klicka här för att komma in på en sida där dom finns att se


     

  

Vi fortsatte sen på motorvägen in till Västerås för vi åt ingen frukost utan kände för att fika ute iställe och det skriver jag om i ett annat inlägg


  

Vi låg bakom detta ekipage med 3 stora husbilar på flaket.

 

     

Jack Johnson med I Go You. Han är en amerikansk gitarrist och sångare i ett band uppkallat efter honom själv. Jack Johnson föddes 1975 på North Shore, Oahu, Hawaii. Sin debut gjorde han 2001 med albumet Brushfire Fairytales som nu har sålt mer än 15 miljoner album     

 

Jag kom nyss hem från läkaren och han skrev ut en remiss som jag får hämta i morgon och sen ta mig till Drop In Röntgen i Västerås på måndag. Det var en jättebra läkare och han hade tid att lyssna på flera saker som jag undrade över. Han heter Yakob Matti. Jag tog även upp det med min knakande käke och han sa att jag skulle vänta ut detta för det kan helt plötsligt försvinna. Han trodde också att det var tandgnissel och att jag biter ihop tänderna hårt på natten. Jag skall gå till Apoteket här och fråga om bettskena i morgon. Sen sa han att jag skall göra dom övningarna jag fått av Fysioterapeuten och se tiden an. Efter två dagars övningar så kan jag gå till bilen och min man behöver inte köra in den på gården. Detta kan ta tid sa läkaren och om det inte blir bra då är det operation som gäller. Ha nu en fin kväll kära ni som tittar in

 

#UAZ #Minibuss #Västerås #Husbilar #Jack #Yacob 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards