Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 september 2018

Av Malin wiper - 25 september 2018 13:30


 

Vi hade köpt ett stort vitkålshuvud i lördags då vi var på Skördefest i Kärrbo. Vi hade tänkt att på söndagen äta en kålpudding men kom då på att vi inte använt ugnen än för spisen är rätt ny. Den måste brännas ur en timme före användande. Där stod vi då med vitkålen och då hittade min man på en annan variant. Han använde rivapparaten vi fått av Barbro som vi fick när hon flyttade från Vaggeryd till Nynäshamn. det är en Moulinex som vi haft mycket nytta av. Han rev morötterna på den och sen använde han vår nya mandolin för vitkålen. 

 

 

Så här ser grönsaksmandolinen ut som vi skickade efter från Bagaren & Kocken. Vi är jättenöjda med den. I butik kostar den ytterligare 200 kr

 

 

Efter det stekte han purjolök och anamma som är vegetarisk färs och jättegod även till att forma hamburgare. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om anamma formbar färs.


 

Sen fräste min man rivet i en stor panna med smör och kryddade med peppar och neptunkrydda. Efter det så satt han till en halv tärning grönsaksbuljong och 1 dl vatten. Sen kokade han rivet i buljongen och när det var lagomt mjukt så satt han till den stekta anamman med purjolök


 

Efter det så formade han allt i ett stekfat och det var bara att hugga in. Nu vet vi att anamma funkar till kålpudding också. Vi har förut använt anammn till att forma biffar och det har blivit jättegott

 

                                            


Auktion net

    

Det ser lite rörigt ut på tallriken men det var mycket godare än jag kunde föreställa mig. Anamma formbar färs går knappt att skilja från köttfärs och har 90% mindre klimatpåverkan jämfört med nötfärs. Som tillbehör hade vi kokt skivad potatis och rödvinbärsgelé. Vitkålen var fantastiskt god av fin kvaliete

 

                                          


Blue Box  

        

Förra året kollade jag på Idol endast för att Chris Käfford var med. Nu har jag fastnat för två av deltagarna och här har ni en av dom. Vanja Engström med låten You Give Love a Bad Name. Därför att hon sticker ut och är sig själv och jag hoppas dom inte gör om henne utan låter henne utvecklas men ändå behålla sin personlighet så hon inte blir som alla andra. Det finns en till också Maximillian Bergstrand som går sin egen väg ser ut att komma direkt ur filmen "Blues Brothers". Ha det bra och sköt om er

 

#Anamma #Kål #Moulinex #Mandolin #Idol #Vanja

Av Malin wiper - 25 september 2018 08:00

 

I lördags avslutade vi dagen med varsin öl på The Bishops Arms i Västerås. Vi hann med mycket på en dag. Två bröder som njuter av sin öl och omgivning


                                                                                        

     

Jag tog en alkoholfri Bitburger fast jag inte kör bil just nu. 


 

Min man kör bilen så han tog en alkoholfri Sigtuna N.A.P.A



     

The Two Man Gentleman Band med låten Fancy Beer. Dom är en modern musikalisk duo som består av Andy Bean (sång, tenor, gitarr, banjo), och Fuller Condon (ståbas, backing vokal). Deras musikstil är en modern mix av jazz, western, swing och vauderville med humoristiska texter


 

Mr J tog i alla fall en med alkohol för han skulle stanna kvar i centrum och sen ta bussen hem. Vi delade på en portion tilltugg i form av lökringar


                                                       


Boarding pass

  

Längre bort i denna gång satt vi första gången vi var dit. Klicka här för att komma in på det inlägget. Klicka här för att se när vi var dit 2 augusti. Det är verkligen en gammal fin pubmiljö där med mycket att gällande inredning och utsmyckning

                            

I dag skall min man gå till gymmet och jag är så avundsjuk och längtar dit för man blir lätt risig och nedgången om man inte får röra på sig. Alla mina skador är aktiverade nu så jag har fullt upp med att behandla mig själv. Jag är faschinerad av sengångare som är så långsamma och nu får jag känna på hur det känns men det är inte min "Cup of tea"..  . Vi vaknade till 0,4 grader så nu kommer kylan. Hoppas er dag kommer att bli till belåtenhet

  

                   

#Bishop #Napa #Gentleman #Pubmiljö #Sengångare 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards