Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 augusti 2018

Av Malin wiper - 9 augusti 2018 16:30

 

Här följer lite fordon av olika slag som jag fotat under en tid. En motorcykel av märket Rieju Black Series


   

En lysande orange Kawasaki motorcykel stod på ett torg i Västerås och lyste upp 

 

                              animated-motorbike-image-0047               animated-motorbike-image-0047               animated-motorbike-image-0047               animated-motorbike-image-0047


 

En gammal rostig cykel som blev en motpol till motorcyklarna. Den stod så fint lutad mot en tegelvägg. Klicka här för att se nåt häftigt

 

                            


  

Här möter vi en CHEVROLET Corvette från 2017


 

Här låg vi bakom en Skylark med rävsvansar som hängde från registreringsskylten. Skylten är personlig så jag får inte fram märket helt. Om det är nån som vet så lägg in en kommentar. På bilens högra sida står: Västerås Raggare                 

 

 

Jag såg en jättefin skarpt blå lastbil som lyste upp där den stod. Det är en SCANIA T124GB 6X2 från 2003 

                                        

 

       

  

Vi mötte en lastbil med en traktor på flaket

 

      

Ailish McBride med Scania 164.

 

 

Vacker bukett från syrran och svågern..  

 

I dag har vi varit ute och handlat både i Västerås och här i Hallstahammar inför helgen. Vi tog oss en behövlig promenad också vid Öster Mälarstranden. Sen har vi städat resten av lägenheten och det känns jätteskönt. Med mina skador så kan jag inte längre ta allt på en gång utan måste dela upp. Dammsugning är värst för ländryggen så det fixar min man och jag dammtorkar och gör lite annat runtomkring. Vi har fått tillbaka lite av den höga luftfuktigheten så fläktarna går på högvarv. Ha en skön fortsättning på dagen

 

             

Katka  

 

 

#Rieju #Kawasaki #Cykel #Skylark #Scania #Lastbil #Ailish #Bukett 

Av Malin wiper - 9 augusti 2018 09:00


 

Jag fotade denna bronsskulptur i Västerås för ett tag sen som går under namnet "Panter på trädstam" 1956. Skulptören heter Einar Luterkort. Vi såg den när vi åkte förbi just där med bilen. Den kan ses på Munkgatan-Carl Hennings gata

 

             animated-panther-image-0007            animated-panther-image-0007            animated-panther-image-0007            animated-panther-image-0007

 

Einar Lutekort föddes i Stockholm 1905, och dog 1981. Han var en svensk skulptör, keramiker och tecknare. Han är utbildad vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm 1926-1929. Han har även utbildat sig i Frankrike, Rom och München. Under 1930-talets början så arbetade han vid Uppsala Ekeby AB. Jag har själv haft både en vas och ett askfat just från Ekeby. Hans specialitet var stora vser och fat med figurer i relief

 

                             


Klicka här för att se vart jag hittat denna hundskulptur som Einar Luterkort skapat

 

På 1940-talet arbetade han för Motala lerkärlsfabrik. I Stockholm hade han egen verkstad i Abrahamsberg. Dessutom var han lärare i keramik och skulptur på Viggbyholmsskolan. Han var gift med skådespelerskan Ingrid Luterkort mellan 1935-1952. Hon dog 2011

 

                                      

My XL shop

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om honom. Klicka här för att se lite fat han tillverkat. Klicka här för att se två häftiga vaser som han och Anna-Lisa Thomson skapat tillsammans

 

 

Baksidan av skulpturen. Eftersom det inte fanns skulptörens namn på skulpturen så fick jag söka länge innan jag löste gåtan

 

       

Klicka här för att komma in på en sajt min son skickade till mig. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida som jag fått länk till av sonen. Häftigt!

 

                                     


Croofer

 

I går skulle vi städa inför helgen men vi orkade bara med ett rum och det blev sovrummet. I dag tar vi nya tag. Vi har ställt in allt vi planerat framöver på grund av rådande omständigheter. Nu tar vi det lugnt och min man får sörja och jag finns där vid hans sida. Solen skiner skarpt igen och värmen kommer åter men den känns lite torrare nu, tack och lov. Vi har börjat vakna lite senare på mornarna så jag antar att vi sover dåligt. Nu önskar jag er gott folk en riktigt fin torsdag. Helgen knackar på dörren och vill komma in   

 


#Panter #Einar #Ekeby #Ingrid #Anna-Lisa

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards