Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2018

Av Malin wiper - 24 maj 2018 15:30

 

I dag åkte vi till IKEA och tog en fika för att sen kolla runt lite på Erikslunds Shoppingcenter. Jag har trott det var fredag i dag så det känns så märkligt att det bara är torsdag. Jag är helt dagvill och det beror nog på "värmeslag"..  


 

Min man köpte en tunn turkos/vitrandig t-shirt från Dressman. Vi hittar så lite av våra gamla sommarkläder så jag har ett minne av att vi lämnade in massor till second hand då vi flyttade. Vi behöver ändå uppdatera vår sommargarderob. 

 

 

Han har även gjort sig av med shorts så han har bara långa och halvlånga byxor kvar. Han köpte dessa på Dressman. Chinor sitter bra på hans kropp. Jag har ju själv köpt en del nytt både på second hand och vanliga butiker så nu börjar jag få lite mer ombyten

 

  

Sen tog vi en tur förbi Åsby Hem & Trädgård där dom fått hem bordslampor i bananform. Jag har sett såna på nätet förut. Dom finns där i olika modeller. Min favoritfrukt är ju banan för jag tål dom bäst. Apelsiner kan jag bara äta nån gång då och då för jag får klåda av för mycket c-vitaminer och det är jag ryggtestad för. Tyvärr är dom svindyra såna lampor med ca 1500 kr.

 

                                                   

Bananas ring from Lee Reene        

 

 

Dom hade även fått in lampor i olika fasoner med möss som höll i en glödlampa. En muslampa får man ge över 800 kr för.

 

           animated-mouse-image-0079          animated-mouse-image-0079                            animated-mouse-image-0079          animated-mouse-image-0079    

 

 

 

     

Sofia Karlsson med låten "Nu är det gott att leva". Klicka här för att höra den med Olle Adolpson

  

 

Snygga annorlunda lampfötter som är lite 1950-1960-talsinspirerade

 

    

Flamingos i alla former, färger och material är sommarens inredningsdetalj för trädgård och inomhusveranda. Klicka här för att se ett häftigt klipp. Klicka här för att höra en gammal musikgrupp som heter The Flamingos

 

              animated-flamingo-image-0001                                     animated-flamingo-image-0001

    

 

 

Även papegojor av olika slag är sommarens stora dekoration. Klicka här för ett roligt klipp på sjungande papegoja

 

                                 Hej så länge! tills vi ses igen..  

 

 


#IKEA #Dressman #Shorts #Bananform #Muslampa #Sofia #Lampfötter #Flamingos #Papegojor 

Av Malin wiper - 24 maj 2018 09:00

 

Ytterligare en bild från "Roadrun" på Enköpings Folkets park förra lördagen.  Det var verkligen en blandad komp0tt där och även motorcyklar. Det ser ut att bli lika varmt i dag och nu måste jag ta mig ur morgonrocken så vi hinner fixa till här innan det blir dags för fönsterbyte i hela lägenheten. Tror ändå inte dom börjar före helgen för man skall få ett meddelande nån eller några dagar i förväg. 

 

 

I en rondell en bit bort från Folkets Park i Enköping kan man se denna motorcykel i stålplåt som står där som en häftig utsmyckning

 

                                  animated-motorbike-image-0047          animated-motorbike-image-0047                                           animated-motorbike-image-0047          animated-motorbike-image-0047

 

 

Jag hade en låt inne med The High Jacks en dag och då fick jag reda på att min bloggläsare Lena träffat dom flera gånger och här ser ni en autograf som jag antar är sångerskans. Lena har träffat många av dom stora musikerna, skådespelarna mfl och har som mig en autografsamling. Vi är rätt lika varandra men hon har rest mer och träffat ännu fler än jag har. Klicka här för att komma in på inlägget där The High Jacks är med

 

                                                          


Amazon 

      

Här kommer The High Jacks med låten Compilation. Det svänger verkligen om detta gäng. Klicka här för att komma in på deras MusikEvent

 

 

                                                                     


Pyle


Jag har rensat bort onödiga bilder i bloggen från inlägg och från början hade jag ca 92.000 bilder och nu 88.000 Det blev lite för mycket och för långa inlägg och det kan vara det som gjort att bloggen inte fungerat fullt ut och en del  funktioner inte kunnat användas. Jag har även tagit bort en del inlägg från långt tillbaka. Mellanslagen från bild och text har varit helt för långt i inläggen några år tillbaka än om jag bara gjort ett mellanslag så har det varit ca 5-6 mellanslag så det har inte sett snyggt ut. Jag kommer att ta bort lite fler bilder och när jag orkar så skall jag ha öppna en reservblogg på nåt annat ställe

 

                      animated-counter-image-0014                       animated-counter-image-0014                          


   

 

#Roadrun #Jacks #Bilder

Av Malin wiper - 23 maj 2018 19:00


                       


  

Nu på lördag 26 maj slås portarna upp till Borgåsunds Hamncafé. Vi var dit några gånger förra sommaren och det är ett fantastiskt ställe som drivs av Susanne Croner som även driver Hallstaparken. Hon och hennes personal är riktiga sköningar och urtrevliga. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 18 juni 2017

 

                                   


Lyckas med mat 

 

Vi skulle egentligen åka till Öregrund med min son och hans/våra vänner på lördag men det är 18 mil från Enköping och vi har ingen ork just nu att åka så långt så det får bli en annan gång i sommar. På grund av omständigheter både med hälsa och annat i vår närhet så kan vi bara bestämma saker i sista minuten.

 

 

Bakom cafét har man denna vackra vy. En bild jag tog sommaren 2017

 

 

animated-sailing-and-sailboat-image-0004 Hoppas ni får en kväll i medvind. Sköt om er och ha en fin onsdagskväll

 

    

Tyvärr kom jag inte ut i dag heller för jag har en förlamande trötthet så det är lika bra att lyssna till kroppens signaler. Min man har i alla fall varit ute och promenerat och passade på att handla lite. Han säger att luften står stilla och det har varit jättevarmt i solen. I morgon måste jag ut så jag inte fastnar hemma för jag behöver röra på mig.                        

 

 

 

#Borgåsunds #Susanne #Vy

Av Malin wiper - 23 maj 2018 14:00

                 

 


  En tanke slog mig när jag tittade på ett tv program om poliser i USA. Ett område där har börjat med patrullerande poliser för att få ner brottsligheten. Det har slagit så väl ut så befolningen där gillar polisens närvaro och brotten har minskats ner dramatiskt. Det börjar ju bli så här också men inte fullt ut. Dom går ut med det som att det är  nåt nytt som aldrig hänt förut. Där tar dom miste för jag är själv uppvuxen med att poliser patrullerade på gatorna. Det var så tryggt att se dom där och dom pratade med folk och hade koll på allt som hände. I och med det så hölls brottsligheten nere och folk fick förtroende för polisen. Sen försvann helt plötsligt polisen från gatorna till att bli nästan osynliga i sina bilar som man sällan såg. Tänk så galet att ta bort ett fungerande koncept för vi har ju sett sen dess vad som hänt i samhället. Det är ju inte polisens fel utan politikernas och det skall sparas in på allt. Det är bättre att ha patrullerande poliser än dra det så långt så vi har militärer på gatorna. Inget verkar göras i tid längre och det gäller mycket i vårt samhälle och har man som mig levt länge så ser man skillnaderna på ett annat vis. 

 

 

Så här såg en del polisbilar ut på 1960-talet. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Klicka här för att se en polisbil av märket Volvo Duett. Klicka här för att komma in på Larssons blogg och se lite polishistoria

 

#Tanke #Poliser  

Av Malin wiper - 23 maj 2018 09:30


 

Lite fler båtar jag fotade i Enköpings hamn i lördags när vi var till min son. Min son hade sin förra båt på denna uppställningsplats. Han är så sugen på en ny båt nu och han är ju uppvuxen med en pappa som hade båt så dom har varit ute och seglat många gånger genom åren.

 

Klicka här för att se min sons förra segelbåt


Vi gick förbi en båt som ägs av min sons tjejkompis Miss M och hennes familj. Dom var tyvärr inte där då

    

 

En båt på väg mot vattnet 

 

 

Här hissas den ner i  "plurret" ett gammalt uttryck..                                  


   

Spegelblankt med lite lyxigare båtar utefter kajen


   

Nästa båt mot vattnet för segling mot nya äventyr


 

Det jobbas för fullt på båtarna nu inför sjösättning

 

                                


Key holder from Ali Express

 

Utefter kajen och på höger sida finns Hamncaféet restaurang som har en jättefin stor uteservering. Vi har både fikat och ätit där några gånger genom åren då vi besökt min son

 

    

Nu kände jag för låten Catch the wind med en av mina favoriter Donovan. Donovan föddes 1946 i Glasgow, Skottland och han är en brittisk sångare, låtskrivare, gitarrist och munspelare. År 2005 publicerades hans självbiografi-The Hurdy Gurdy Man och han valdes in i Rock and Roll Hall of Fame år 2012 

           

I dag hoppas jag kunna gå ut lite för det känns som jag fått lite ordning på nacken och huvudvärken har stillat sig. Njut och ha det bra kära ni som tittar in för livet är kortare än man tror och med facit i handen så kan man inte förbereda sig på vad som komma skall. Kram på er önskar Malin

 

 

#Enköpings #Miss #Båt #Spegelblankt #Sjösättning #Donovan  

Av Malin wiper - 22 maj 2018 12:30

                             


 

Vi dricker mest snabbkaffe hemma men när gäster kommer så har vi vanligt kaffe. Kaffe är ju så dyrt men på Lidl fick vi tag på Bellarom Gold styrka 6 och det kostade bara 29 kr för en stor burk. Annars kostar ju snabbkaffet dubbelt så mycket. Dessutom är det jättegott och milt men ändå smakrikt. Minst lika gott som dom dyra kaffesorterna. Det finns även ett som vi köpt förut där som kostar 49 kr och är ekologiskt och det är också supergott. Vi dricker så pass mycket kaffe ibland så snabbkaffe känns mildare för magen.                            


 

                                 

Rum 21

 

       

Jars of clay med Coffee song

 

          

En bild från vårt kök i förra lägenheten då vi bodde i Vaggeryd. Vi hade ett barbord och höga stolar men det hade inte funkat i vårt nuvarande kök som är större. Kaffekopparna på bordet har vi bara 3 kvar av tyvärr så vi skall lämna in dom på second hand. Det var väldigt bra kvalitet på dom. 

 

                                


Kudde med bananmotiv


Klicka här för att få ett recept på Banansushi som vi åt till kaffe eller mellanmål för några år sedan. Dom var alldeles för goda så vi föråt oss och fick sluta. Jag är ju en stor bananälskare så jag har banan på både kex och smörgås. 

 

Jag har en dålig dag i dag med huvudvärk och nackbesvär så jag fick lägga mig några timmar för att vila och även lägga ispåse på nacken. Tråkigt för vi hade tänkt åka ut en sväng med bilen. Tur att jag hade detta inlägg förskrivet.

 

 

Ha nu en fortsatt njutningsfull dag..  

 


#Bellarom #Jars #Barbord #Banansushi 

Av Malin wiper - 22 maj 2018 07:30

 

I går fick vi ta in alla blommor och möbler från balkongen för det visade sig att det inte gick att få upp dom nya fönstren och balkongerna i trapphuset. Därför skall dom stå på balkongen istället och det kom en bil med lyftanordning in på gården. Nu står nästan alla blommor i badkaret men det kan dröja minst en vecka innan fönstren skall bytas och allt isoleras.   

 

 

Här är lastbilen med kran på väg in på gården och det är en Volvo från 2016. Firman heter Tomberg Transport AB i Hallstahammar. Det var en väldigt kraftfull bil med stabil kran på flaket. Bra sammarbete gör inte saken sämre heller 

        

    

Så här ser bilen ut i sin fulla längd. Sen ser ni mig uppe på balkongen fixandes med min kamera. Jag vet inte varför jag gillar arbetsfordon men dom tilltalar mig på nåt vis. Jag beundrar även dom män och kvinnor som klarar av att köra dom. Jag har sett massor av tjejer/kvinnor som kör tunga lastbilar och det känns bra att kvinnor även tar till sig sk manliga yrken. Det gjorde jag själv när arbetsteratpierna la ner. 

                                                        

 

Ett stödben fälldes ut och killen med travers började sitt arbete. Tänk ert att jag har haft både traverskort och truckkort..  .  På grund av min snabbhet så hände en jobbig grej en gång som jag kan skratta åt nu. Jag satt stropparna även runt ställningen där materialet låg på. När jag sen skulle upp med materialet så följde hela den stora ställningen med och bultar och skruvar lossnade från golvet och yrde omkring som projektiler..  

 

                                             


 

   

Sen kom nästa dråpslag med att dom bara lyfte upp stora fönster. Vi ringde bolaget och dom sa att dom ändrat allt så vi kommer att få alla fönster bytta utom i badrummet för där isolerar dom bara. Tur att dom skall ta ett rum i taget för annars har man ingenstans att vara. Vi kan ju inte vara ute 8 timmar varje dag. Vi skall få besked några dagar innan så vi hinner flytta undan möbler, tavlor mm.   

 

     

Min man gick ut och både fotade och filmade så jag tar med hans filmklipp eftersom dom blev bättre


  

Här kommer fönster upp till våning tre och männen står där och väntar för att få in dom på rätt plats  

 

       

Häftigt klipp på Volvo lastbilar från 1950-talet. Klicka här för att höra en truck driving song

 


animated-truck-image-0005 Önskar er en bra dag som rullar på

 

 

 

#Blommor #Balkongen #Bilen #Travers #Kranen #Fönster #Volvo


Av Malin wiper - 21 maj 2018 14:00

 

Vi avslutade lördagen hos min son med att se filmen Star Wars The Last Jedi i 3D. Rian Johnson har stått för regin och i rollerna ser vi: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Andy Serkis, Lupita Nyong'o, mfl

 

                   animated-star-wars-image-0052                                        animated-star-wars-image-0052

 

Den episka Skywalker-sagan fortsätter när hjältarna från ”The Force Awakens” ansluter sig till de galaktiska legenderna i ett storslaget äventyr som avslöjar Kraftens uråldriga mysterier och chockerande sanningar från det förflutna.

 

             

Min favoritrobot BB-8 var med rätt mycket i filmen och det gillas

 

Tekniskt var filmen väldigt bra och även  skådespelet. Så roligt att få se Carrie Fischer som tyvärr dog efter filmen hade spelats in. Jag tyckte den var spännande och jag tappade inte tråden en enda gång själv. Klicka här för att se vad Moviezine skrivit om filmen. Dom gav filmen 3 i betyg av 5

 

Av mig får filmen 4 BB-8 robotkuddar i betyg av 5 möjliga. Kudden på bilden fick jag av min son för några år sedan. Klicka här för att se Star Wars-roboten K-2SO

 

       


      

 

#Wars #Rian 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards