Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 maj 2018

Högkänslig Personlighet artikel i Allas

Av Malin wiper - 6 maj 2018 09:15


 

Jag köper sällan veckotidningar numera men gjorde det häromdagen och det blev Allas nr 19/20 3 maj 2018. Såg sen när jag började bläddra i den att det stod om Högkänslig Personlighet (HSP). Det börjar skrivas mer och mer i det ämnet. Jag själv förstod att jag var högkänslig då jag läste en artikel ang detta. Klicka här för att komma in på den. Om ni misstänker att ni har den personligheten som inte är nån diagnos så tipsar jag er om detta nummer av Allas där en kvinna berättar om sig själv och man kan utläsa om man tillhör den personligheten 

 

 

Jag hade önskat att jag hade vetat detta tidigare för då hade jag känt mig mindre udda. Vi högkänsliga känner av stämningar är skör/starka, konflikträdda och bränner ofta ut oss mm. Själv har jag dom sista åren arbetat med mig själv både genom healing och självhjälp med att bena ut allt och att fota och vara i naturen gör en högkänslig lugn och avslappnad. Dessutom kan vi vara mediala eftersom vi känner av stämningar. Högkänslighet är ingen diagnos utan en personligetstyp som 15-20% av jordens befolkning har.

 

                                                                 

 

Klicka här för att läsa om 5 fördelar med att vara högkänslig. Klicka här för att ta del av en självtest i detta ämne

 

 

Det är så mycket som stämmer och en del skapas redan i barndomen om man varit på sin vakt och gått undan och uppfattats som blyg och tillbakadragen. Det kan man inte tro om mig när jag träffar folk men ingen är ju helt som en öppen bok. Jag har hittat verktyg för att underlätta för mig och det känns befriande. Bättre sent än aldrig men det är trist eftersom högkänsliga kan ha en låg självkänsla och det stoppar många till att göra saker i livet som skulle passa dom ypperligt.

 

                 

 

En högkänslig är ofta känslig mot höga ihållande ljud, skarpt ljus och har ett extremt bra hörsel och smaksinne. Vi högkänsliga behöver mer återhämtning då vi träffat folk och varit i stora folksamlingar för vi har svårt att sortera alla intryck och det känns ibland som kortslutning. Jag själv känner mig friare än någonsin på grund av att jag fått svar på varför jag är som jag är. Det är nog därför jag inte har känt att jag skulle ha kunna haft en stor familj för det hade varit mig övermäktigt men jag är överlycklig att jag ändå fick ett barn i och med en son som betyder allt för mig. 

 

                            

VK bloggen 

 

Nu stämmer ju inte 100% av detta på alla högkänsliga för alla är ju olika och allt stämmer ju inte på mig heller. Högkänslig betyder inte att man är en svag människa utan till och med varit starkare eftersom man utvecklat en överlevnadsstrategi. 

 

    

Jag väljer att sätta in en låt med Sophie Zelmani för hon har en lugnande inverkan med sin sång. Så nedtonat men ändå så starkt. Med detta inlägg önskar jag er en underbar och njutningsfull söndag. Kram från Malin

 

 

#Allas #Högkänslig #Sophie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards