Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 mars 2018

Sköldkörtel efter 3 år och butterfly

Av Malin wiper - 2 mars 2018 08:15



                  

En bild där man ser bandaget på halsen efter op


Den 26 februari 2015 opererade jag bort halva sköldkörteln i och med en tumör som sen visade sig vara inkapslad och godartad. Nu har det alltså gått 3 år sen operationen och jag är så tacksam för att jag är så pass bra nu. Det var en hemsk tid på grund av att jag fick svåra ländryggsbesvär i samma veva och efter operationen fick jag en allvarlig förkylning som gjorde att jag fick antibiotika. Trodde aldrig att jag skulle bli så pass bra som jag är nu men jag gick ju på gym nästan 2 år och även hos Kiropraktor. Livet går verkligen upp och ner och när det är upp så är det lika bra att njuta och ta vara på detta för livet går fortare än man tror då man är yngre. Rösten blev skadad så jag fick gå hos Logoped i december 2015 och fick intruktion över  övningar att göra hemma med resonansrör. Jag funderar på att börja med övningarna igen för att få tillbaka mer av det jag mist i röstomfång. Jag har kvar mitt resonansrör 

 

                

Steg för hälsa

 

Sköldkörteln ser ut som en fjäril så dessa vackra insekter blev min tröst under läkningstiden. Jag fick fjärilshängen  av min bloggläsare Lena och dom har använts flitigt. Jag hade mobilfodral med fjärilar så allt handlade om fjärilar under en lång tid. En sån här tumör kan hålla på och växa i över 30 år och jag är nästan 100% säker på att jag drabbades av detta på grund av 5 års arbete i mögelhus och det misstänkte även läkaren när jag berättade             

 

    

 

   

Klicka här för att se hur det går till. Bilden tog jag hos Logopeden och vi gjorde övningarna tillsammans. Innan jag började där så fick jag gå igenom en test och det visade sig att min röst blivit mörkare efter operationen men när jag var klar där efter ett antal gånger så hade rösten gått över till lite ljusare toner igen. Klicka här för att se när jag var dit första gången. Till detta ingår även avslappningsövningar och ljudövningar så jag hade fullt upp under en lång tid

 

Nu är det fredag och solen skiner, det är vindstilla och vi skall iväg till Västerås sjukhus. Min man fick en tid till ortopeden så dom får undersöka axelskadan vidare efter hans halkolycka för ca en månad sen. Vi var uppe redan 06.30 och vi blir piggare för varje dag av dessa promenader. Hoppas ni alla har en fin fredag och helg att se fram emot. Tack för att ni tittar in                                 

 


 

#Sköldkörteln #Resonansrör #Logopeden 

 
 
Bittan

Bittan

2 mars 2018 10:04

Hej! Så bra att din man fick komma till en ortoped och vi får hoppas han inte behöver vänta på länge på operation.
Nu har jag äntligen skrivit på min blogg igen med nya foton.
Du skriver så bra om musik och man tänker på så bra artister det var förr tycker jag. Hep Stars Cadillac är toppen och kommer ihåg att vi dansade efter den på skolans.
Får man fråga vilket år du är född? Jag är född 1950.
Jag önskar dig en trevlig helg!
Kram från Bittan

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

2 mars 2018 12:38

Det blir säkerligen operation inom 2 månader. Ja du det var ju vi som växte upp i pop, rock mm generationen och vår musik är verkligen melodisk och häftig. Jag blir rätt uttråkad av mycket av musiken som spelas i dag. Det finns några guldkorn ändå

Vad kul att du också dansat till Cadillac ;)

Jag är lite äldre än dig.

Ha en trevlig helg själv
kram
Malin

 
Pisan

Pisan

2 mars 2018 13:10

Jösses! Är det redan 3 år sedan? 3 år! Time flies verkligen. Skönt att du mår bra nu, att op gick bra. Vilken fin scarf du har på bilden ♥ Ha en finfin helg! Kram till er båda! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

2 mars 2018 14:00

Jag kan inte heller få in att det är hela tre år sedan operationen. Jag hade tur att det inte var en elakartad tumör. Jag är ju ingen scarfsperson så den bara ligger och skräpar nu i en korg.

Ha en jättefin helg själv från oss båda
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards