Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2018

Av Malin wiper - 5 februari 2018 10:15

  

Åsby Hem & Trädgård


Nu har vi nog fått rekordkyla här med 13 grader minus. Det ser verkligen kallt ut och träden är så stilla som skulpturer. Nu är det ändå en torr kyla och den känns mindre kall än om det hade blåst och regnat. Solen skiner och himlen är blå så det ser ut som en bra början på veckan. Min man har ringt och fått bekräftelse så vi får reservdelen som fattades till bilen så fort som möjligt. Vi åker ändå ut en liten sväng i dag för vi har lite ärenden. Mr T har fått övningar som han skall göra 2 gånger/dag tills han han får tid på ultraljudsröntgen. Träningen har gett lite effekt redan så han känner sig lite piggare   

 

   

Förra året den här tiden såg det ut så här hos oss i förra lägenheten. Förberedelser inför flytten hit till Hallstahammar. Tänk att snart ett år har gått och man står upprätt fortfarande..                                          

 

Livets väg är lång och slingrig och det händer mer än man trott när man står och funderar många år senare. Det var 1,5 år sedan min mamma gick bort och jag saknar henne så det gör ont. Hon var så spirituell och härlig som person och hon fick folk att må bra för hon bekräftade dom/oss med fina ord och det kom direkt från hjärtat. 

 

   

Nu hoppas jag hjulen kommer att snurra på lagomt fort för er läsare. Just nu har jag inget mer att komma med utan önskar er en fin och lyckad ny vecka.

 

  

Kul klipp Fingers Breakdance 5             

 

 

#Rekordkyla #Flytten #Slingrig #Hjulen #Fingers 


Av Malin wiper - 4 februari 2018 15:00


 


Jag känner rätt många nu som har en fibromyalgi-diagnos och jag lider verkligen med dom drabbade. Många har inte blivit trodda men tack och lov så kan man numera få en undersökning och har man visst antal onda punkter så får man en diagnos. Jag är inte själv utredd men jag misstänker att jag också har fibro men inte så allvarlig som många andra. Har man som jag haft en utmattningsdepression så är man mer mottaglig. Jag har såna där ömma brännande punkter på kroppen som kommer och går så Ibland måste jag slänga av mig både BH och åtsittande kläder då jag kommer in efter att ha varit ute. Många av symptomen stämmer lite med utbrändhet. 

 

                                                      

 

Jag har flera bloggvänner som lider svårt av fibromyalgi och dom får sitt liv starkt reduserat och kan inte göra allt som andra kan. Det påverkar ju även psyket för många av dom drabbade. Sen att inte kunna arbeta fast det är det man verkligen vill är en plåga i sig. Ekonomin går ju även i botten för vi har inget fungerande skyddsnät längre för långtidssjuka. Detta är en sjukdom som måste tas på allvar och verkligen göras nåt åt för det är som en epedemi som bara ökar i antal och går ner i åldrarna.

 

                animated-darts-image-0035           animated-darts-image-0035           animated-darts-image-0035           animated-darts-image-0035

 

Jag såg att Lady Gaga fått Fibromyalgi också så hon har måst ställa in sin Europaturne. Hon har en hemsk värk i kroppen. Klicka här för att läsa om detta. Klicka här för att läsa mer på SVT nyheter. Jag kom i kontakt med denna sjukdom i och med att en av mina första bloggvänner haft den i många år. Det är Pisan och hon har informerat sina läsare många gånger ang fibromyalgi. Det har hon gjort på ett bra sätt och man har fått inblick i sjukdomen som hindrar att man kan leva fullt ut. Jag hittade en länk hos Pisan till FibromyalgiförbundetJag misstänker att det är högpresterande och stressade personer som är mest i riskzonen.           

 

    

Lady Gaga med låten Million Reasons

 

 

#Fibromyalgi #Bloggvänner #Pisan #Lady 

Av Malin wiper - 4 februari 2018 10:30

  

Ja då har vi kommit till söndag och solen lyser med sitt lockande sken. Vi lämnade sängen lite tidigare i morse så jag antar vi sovit gott. Snön ligger kvar för vi har kallgrader än och i dag känns det som en promenad är nödvändig för jag hade en slödag i går. Jag kollade lite slött på Melodifestivalen i går men det var rena rama sömnpillret och första låten var så enerverande så jag var tvungen att zappa vidare. På nyheterna inget nytt bara jämmer och elände.                                 

 

Vi ringde och sjöng för ena svägerska som fyllde jämna år. Min man och jag sjunger bra stämsång ihop men efter min sköldkörteloperation så kan jag inte sjunga höga toner utan är mer nere på bas men när jag då sjunger så kommer han in precis rätt så det funkar ändå.

 

    

Jag tar mig lite tillbaka i tiden till 2009 då Sarah Down Finer sjöng 'Moving 'On. Det var en låt som gav gåshud och det var nåt sånt jag saknade i startfältet 2018.    

 

 

I går blev vi så sugna på bakad potatis så vi köpte varsin och dom var så stora så det tog 1,5 timme i ugnen. Det är inte ofta jag äter bakad potatis men ibland är det gott och man blir verkligen mätt  

 

  

ICA Supermarket Matkassen köpte vi en currykyckling-röra i delikatessdisken. Den var så otroligt god och passande till den suveräna smakrika krämiga potatisen. Vi köpte även lyxskagenröra som också var jättegod. Till detta en alkoholfri öl. Vi är inte så aktiva just nu så vi äter inga stora mål utan ofta men lite.     


 

                

Klickbilder. Minnesbilder från bildarkivet 

 

 

 

#Melodifestivalen #Svägerska #Sarah #Potatis #Currykyckling #Minnesbilder


Av Malin wiper - 3 februari 2018 16:15

    

Här följer en bråkdel av traktorer mm som jag fotat genom åren. Jag måste uppsöka nåt fordonsmuseum eller liknande för jag är så förtjust i arbetsfordon. Det finns ju ibland lastbilar mm på Mel's Garage i Enköping men mest bilar, mopeder och annat. 

 

 

 

Såg att det finns ett traktor museum i Sala och det är inte så långt ifrån oss. Dom öppnar tydligen inte förrens till midsommar men då hänger jag på låset..  Klicka här för att komma in på Motorhistoriska riksförbundet. Klicka här för att se både en gammal Saab och en gammal traktor

 

 

 

Klicka här för att se lite traktorer jag fotad på Elmia Bilmässa 9 april 2015. Klicka här för att se en flera fina gamla grävskopor jag fotade 4 juli 2017 i Västerås

 

 

4 april 2017       

 

 

4 maj 2010                 


 

 

16 juli 2011 

 

 

26 april 2013  

 

 

4 april 2015


 

25 september 2014


 

14 september 2014


Klicka här för att komma in på ett inlägg ang Lantbruksveteranernas dag i Fryebo 8 september 2014. Klicka här för att komma in på ett inlägg då dom la ner Shellmacken i Vaggeryd och en grävskopa var i farten. Klicka här för att se när jag fotade en Åkerman grävskopa 

         

 

 

3 mars 2014

 

 

13 april 2016

 

 

31 augusti 2015

 

  

31 augusti 2015 

 

   


Delta Tractor Blues Jam. Här har vi en "morgonrocksdag" och bara kollar på serier, filmer och njuter av tystnaden. Ha en fortsatt fin lördag gott folk

                       


#Traktorer #Motorhistoriska #Blues

Av Malin wiper - 3 februari 2018 12:00

    Pixaby       

Här sitter jag nu i nattlinnet och försöker vakna till. Vi somnade sent i går och vaknade 10.00 i morse och nattens mardrömmar har lamslagit mig. Drömde att jag gick på en mindre väg och helt plötsligt kom en svärm av fiskmåsar flygande mot mig och jag kunde inte värja mig. En av dom bet sig fast i min hals och jag försökte dra loss den men det gick inte. Sen bet sig ytterligare måsar fast på min kropp och jag skrek av fasa och sen vaknade jag kallsvettig. Jag vände mig och låg sked med min man resten av natten för att lugna ner mig. Tur att man inte drömmer mardrömmar varje natt.

 

 

I går gällde det försiktighet på vägarna för det både blåste yrsnö och var halt. Många traktorer, vägfordon och vägvakter var ute och kollade. Fast det är mer snö i Hallstahammar än mot Västeråshållet. Vi har ju inte haft ute bilen på några dagar men i går ville vi åka ut en sväng. Verkstan sa att vi inte fick köra så mycket eller fort innan dom fixat bilen. Tyvärr har inte den sista reservdelen kommit än så det blir till att ringa på måndag.                      

 

     

Här fick man dra ner hastigheten till 30 km/tim               


  

Så här kan man känna sig ibland


 Eller så här. Vi gillar City Gross smileykuddar..  Vi har ju i alla fall kvar barnasinnet långt därinne


        

Här kommer gruppen Supertramp med Dreaming. Dom lyssnade jag mycket på under andra delen av 1970-talet. Låg ofta på skivtallriken när man hade fest hemma och dansade. Supertramp fick sitt genombrott 1974 med Crime of the Centery och denna låt Dreamer. Dom spelade inom genren poprock och hade ett speciellt sound. Rick Davis och Roger Hodgson blev ett starkt låtskrivarpar. Dom skapade några odödliga klassiker i mitten och i slutet av 1970-talet. Från 1972-1988 var Dougi Thomson gruppens basist, och trummisen Bob Siebenberg och multiinstrumentalisten John Helliwell var medlemmar från 1973-1988

 

          

Nu önskar jag er en guldkantad lördag 

 

                                                 



#Nattlinnet #Fiskmåsar #Yrsnö #Hastigheten #Smileykuddar #Supertramp

Av Malin wiper - 2 februari 2018 14:45


     

Februari Frozen till musik av Edvard Grieg. Edvard Grieg föddes 1843 i Bergen och dog 1907. Han var en norsk tonsättare under senromantiken och Norges främsta företrädare för nationalromantiken

 

  

Tusen tack! för uppvaktningen. Jag kommer att tacka er personligen över msn, telefon eller mejl. Jag firar inte födelsedag längre utan jag firar att jag har fått leva ett år till för det är inte självklart i min ålder. Livet seglar snabbt förbi så det gäller att ta vara på dom bra dagarna.                                                  


 

Vi hade tänkt mysa med en fika på IKEA men dom hade inga bakelser och det ville jag ha i dag så vi gick till City Gross spelcafé där dom har jättefint kaffebröd. Fast i dag hade dom inte fått alla leveranser så det gapade tomt i disken. Tack och lov så fanns det mördegsbakelser som hade Disneydekoration. Så vi tog varsin sån och dom var fantastiskt goda och inte så söta men smakrika. I botten låg lite vaniljkräm. Vi har blivit lite mer sparsamma så vi fikar inte lika ofta nu och inte lika dyrt. Här fick vi varsin bakelse och kaffe för 50 kr.            

 

 

 

Sen löste vi in trisslotter och tog nya som vi skrapade. Efter det la vi in varsin rad på lotto och ser fram emot högvinst.. . Min man har i morse fått undersökt sin axel i och med halkolyckan och sjukgymnasten remitterade honom till ultraljudsröntgen. Hon såg att nåt var galet och han är så uppspänd och stel. Sen har han kommande artrosskolan för sina utslitna knän 12 februari.   

 

     

Min man mejlade över ett klipp från Polska The Voice. Hon heter Dorota Osinska 

 

 

#Edvard #Uppvaktningen #Mördegsbakelser #Trisslotter #Axel #Dorota 

Av Malin wiper - 2 februari 2018 07:45

  

Häromdan gick jag in till Garnstugan här i samhället för att kolla lite och ta några bilder. Detta garn på bilden är populärt för det är sån hög kvalitet och känns så behagligt mot huden. 3 kr/nystan går till ett hälsoprojekt i Tanzania. Kul att dom har en garnbutik här för än om man inte stickar och virkar så finns det så mycket annat där också. Man får fint bemötande i butiken också av den prossiga ägarinnan


                   

                        


  

En stickad/virkad hatt låg där så fint på en kartong. Antar att det är materialet som legat i den. Hon som driver stället har mycket därinne men ändå är det sån bra ordning och organiserat så det är inte svårt att hitta


  

En uppstickad babykofta med garn som var så mjukt i händerna, och så mysigt



        

Klickbilder på lite knappar. Dom har rätt mycket av den varan


  

Uppstickat till baby

 

  

Ett hjälpmedel för stickning/virkning


 

En kartong med ett redskap som gör det lättare att sticka sockar


Det är dessa två redskap som behövs


   

På en annan hylla finns det lite mer saker såsom plåtburkar, teburkar, teburkar med tesorter, material till virkad slips mm.     

      

  

Jag tycker det är läckert när handarbetena hängs upp på höjden så man kan se dom


      

Här är en grupp som heter så passande Yarn (garn) med låten This is the year. Det dyker upp mycket på Youtube när man skriver in ledord. Har aldrig hört denna grupp förut. Klicka här för att se ett litet lustigt klipp med gruppen                           

 

Nu är vi inne i februari och det rullar på fram till våren som jag för första gången på länge ser fram emot. Det beror på hormontillskottet Levaxin som fått upp min sköldkörtelproduktion och jag har inte svettningar längre  som jag haft dom ca sista 10 åren. Nu fryser jag mer istället så jag kan klä på mig mer på vintrarna. Hoppas ni får en härlig fredag och helg. 

             


#Garnstugan#Färgstarkt #Hatt #Babykofta #Knappar #Kashmir #Redskap #Plåtburkar #Handarbetena #Yarn

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards