Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2018

Av Malin wiper - 9 februari 2018 08:00

  

I går på promenaden såg jag denna hund som satt där så fint och kisade mot solen utanför spelbutiken. Är det en pitbull eller staffordshire? nån som vet?. Det blev inga fler foton denna gång för jag hade handlat mer än jag tänkt så jag hade händerna fulla och solen låg på rätt bra också. Det är i alla fall väldigt behagligt ute nu med bara nån kallgrad och vit ren snö än så länge.

 

                                                            

Krängningshämmare 

 

Vi väntade på en reservdel, krängningshämmare till bilen som skulle skickas till oss men aldrig kom. Då ringde min man dit och helt plötsligt fanns den inte längre. Då var vi tvungna att leta efter ett annat ställe och hittade ett och där var dom mer seriösa verkar det som. Dom skulle skicka den direkt och vi har redan betalt den. Atracco i Hedemora, vi har inte råd att köpa en ny reservdel så den är begagnad men passar vår bil. Vi har kostat på den en hel del nu så jag hoppas det inte dyker upp nåt nytt.

 

   

En hylla med hattar hos Åsby Hem & Trädgård inför sommaren.

 

                                                        


Nyckelringar med hatt från Ali Express

 

       


Johnny Cash med Solitary Men. Han hade verkligen en röst som berörde och stannar kvar i minnet. Klicka här för att höra en av hans sista låtar "Hurt" som ger gåshud och texten berör ända in i själen. Jag har haft den i bloggen förut. Nu är det fredag igen! tiden går för snabbt så jag vill bromsa. Sköt om er och ha en härlig fredag          

   

 


#Hund #Krängningshämmare #Hattar #Johnny 

Av Malin wiper - 8 februari 2018 15:45



                              


 

Jag har sett filmen Kong Skulls Island 2017 i regi av Jordan Vogt-Roberts. I rollerna ser vi: Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, Brie Larson, John C.Reilly, John Goodman, Corey Hawkins, John Ortiz  mfl. Filmen är en action, adventure, fantasy

 

                                                             

 

 

 

 

 

En udda samling forskare och militärer skickas på ett hemligt uppdrag till en outforskad ö i Stilla Havet, lika vacker som förrädisk. Vad de inte inser är att de trampat in i fel djungel och är på väg rakt mot den mytiske Kongs områden.

 

 

 

Klicka här för att läsa Moviezine:s recension som stämmer med vad jag känner för filmen. Bra skådespelare, fantasifulla gestalter och snyggt filmat och fina vyer och färg. Spännande och högt tempo så spänn fast er i tv soffan..  

 

 

Jag ger filmen 4 apor i betyg av 5 möjliga



 

       


   

Trailern                               

              

 

#Kong #Jordan

Av Malin wiper - 8 februari 2018 11:45


              

Fidos


Jag hade tänkt ta en vilodag från bloggen för jag fick besvär med ländryggen i och med att jag började städa sovrummet på morgonen. Sitter nu med icegelépåse på ryggen och vilar lite för att det skall lugna ner sig. Sen skall jag gå ut på en promenad och det har jag gjort nu i 4 dagar och då lossnar det lite. Nacken är lite bättre och det känns skönt att inte ha allt på en gång. För det mesta kan jag numera "stoppa Olle i grinden" som det så fint hette förr. Bindvävsmassagen skulle jag inte kunna vara utan och jag kommer åt överallt där jag är påverkad och då släpper det.

 

 

 


Apor och papegojor verkar vara populära inredningsdetaljer just nu. Här en bild jag tog på Åsby Hem & Trädgård sist jag var dit

 

 

En hel lådafull med apor låg där så roligt. Dom är inte så stora som dom ser ut på bilden 

 

 

 


Det har varit en brandattack mot ett ungdomshem (HVB) här i Hallstahammar. Klicka här för att läsa lite ang detta. Otäckt med alla dessa bränder som varit dom sista åren. Händelsen rubriceras som mordbrand. Här i Hallstahammar har det även varit en massa skadegörelser med utslagna fönster mm.

 

Det är inge lika kallt i dag men snön ligger kvar och det kom lite mer i går. Ha nu en skön torsdag gott folk

 

   


Rythms Del Mundo ft Artic Monkeys  med 'Dancing Shoes' 

 

                                         

 

 

 

#Ländryggen #Apor #Brandattack #Rythms 

 

Av Malin wiper - 7 februari 2018 18:15

  

I dag efter att min man var klar hos Vårdcentralen så såg vi att dom har ett Café på Kulturhuset som vi kände för att gå in på och få oss en fika. Vi har aldrig varit inne på Kulturhuset eller Biblioteket så det var dags nu. 


  


Här går man in till Biblioteket

 

   

The Book of Love med Peter Gabriel


  

Naturfotografiska ligger i samma hus och dom har  en utställning nu med Annelie Utter som heter "Kom Närmare"

 

                                                                   


Vintage


 

Sen hittade vi då Café Reflektionen som det så passande heter för man sitter ju ofta och reflektera över allt möjligt när man sitter och fikar. Vi möttes av den här trevliga, glada och proffsiga kille då vi kom in dit. Det såg fräscht och inbjudande ut.

 

Café Reflektionen har öppettider februari-maj måndag, onsdag och fredag mellan 11-16


 

Här kan man se vad som serveras


 

Min man var verkligen värd en fika eftersom han har det så besvärligt med kroppen nu.


 

Det vi gillade också var att smörgåsarna inte var inplastade. Så här fina ser dom ut och var lika goda som dom ser ut. Jag är ju barnsligt förtjust i "Gapande smörgåsar" Min man tog ett mörkt bröd


 


Själv tog jag ett lite ljusare bröd och vi var så nöjda båda två och satt där länge och bara njöt av lugnet

 

  

Jag kunde inte ta nån hel interiörbild för det satt lite folk utspridda. Sen räckte inte blixten till riktigt än om jag försökte ljusa upp lite i fotoprogrammet. Akvarellerna på väggarna runt Cafét var otroligt fina och med ett ljus som var magiskt. Akvarellerna är målade av Kulturchefen


  

Det var så fräscht inne på biblioteket också, även bra bemötandet. Vi skaffade oss lånekort än om jag inte än har läst ut den boken jag håller på med. Fast jag kan ju gå dit och läsa tidningar mm tills vidare. Min man kommer att låna böcker så fort som möjligt för han är en riktig "Bokmal"    


  

Det finns flera mysiga läshörnor lite vastans på biblioteket          

I ett annat rum finns ett barnbiliotek som var jättefint 



#Kulturhuset #Peter #Naturfotografiska #Reflektionen #Smörgåsarna #Läshörnor #Barnbibliotek

   

Av Malin wiper - 7 februari 2018 13:02

  

Jag har inte hunnit blogga förren nu eftersom jag följt med min man på väg ner mot Vårdcentralen. Han hade en tid i dag 11.00 Nu har han fått utskrivet en remiss som läkaren bockade för som förtur. Han såg på min man att det inte var bra och han kan inte slappna av utan är väldigt uppspänd. Läkaren heter Mahmoud och är jättebra. Det var ju otur att han skulle gå och halka när han redan har utslitna knän. Förut blev man skickad till röntgen direkt men nu måste man gå igenom flera slussar innan man kommer till mål och det tar tid och lidande.                        

 

   

Han fick utskrivet Parflex för att kunna slappna av så han inte blir så stel och uppspänd. Då går det lättare att göra den armgymnastik som han fått av sjukgymnasten innan röntgen.                    

 

 

Jag följde inte med min man in på Vårdcentralen utan gick vidare en liten promenad

 

 

När jag såg detta så föll mina tankar på filmen "Allt om min buske" från 2007.   Det skall vara en riktig kalkonfilm..   . Klicka här för att se trailern

 

   

Åsby Floristen har en jättefin neonskylt som lyser upp. Kul att nåt sånt får vara kvar

 

 

Det finns många parkoaser i Hallstahammar och här ser ni en som inte ligger långt ifrån vår bostad. 

 

   

Så här såg parkoasen ut 24 maj 2017

 

 

Ytterligare en parkoas nära centrum som nu är översnöad

 

 

Så här såg den ut 25 september 2017

 

Min man ringde mig när han var klar på Vårdcentralen och efter det gick vi för första gången in på Kulturhuset Biblioteket dit vi inte varit förut. Det finns även ett Café där och det skriver jag om i nästa inlägg 

 

Tiden går och vi med den så det gäller att ta vara på den. Hoppas ni får en dag som blir till belåtenhet och innehåller bra upplevelser. Fast livet går inte alltid på räls men ibland är det bra härligt att leva.

 

  

Harry Styles med Sign of the Times, snygg musikvideo. Klicka här för att läsa om att han är påtänkt som nästa James Bond. Harry Styles föddes 1994 i Redditch i Worcestershire och han är en brittisk sångare, låtskrivare, skådespelare och medlem i musikgruppen One Directions. Han har verkligen många strängar på sin lyra som dom sa förr. I april 2017 släpptes hans första solosingel som är den ovan. Han gjorde skådespelardebut i filmen Dunkirk som jag själv såg nyligen. Klicka här för att läsa min recension över filmen     

 

 

#Vårdcentralen #Paraflex #Promenad #Buske #Neonskylt #Parkoaser #Harry

Av Malin wiper - 6 februari 2018 14:45


Min man kan bara gå korta promenader så vill jag gå mer så får det bli ensam. Nu gick vi ner till centrum och det funkar men det var otroligt halt ut nu så man fick trippa omkring som en ballerina. Fast jag gillar denna kalla torra kyla som gör att luften blir så frisk


 

Här är vi nu nere i centrum och till vänster ser ni "Kryckmannen" som jag kallar Mr T nu.. . Fiskbilen stod där utanför Coop fast vi har inte köpt nåt därifrån än så länge. Vi äter mest lax och då den frysta. Klicka här för att se vilken fryst lax vi köpter som bara finns på Coop. Min man har tid hos läkaren i morgon för det är han som måste skriva remissen till ultraljudsröntgen. Sen får vi se hur lång tid det tar.            


 

En av bänkoaserna nere i centrum som nu ser ut så här


 

Så här fint var det 24 maj 2017. Bänkarna i parkoaserna i centrum verkar användas flitigt vår och sommar.


 

Det tar bara 5 minuter att promenera ner till centrum. Först gick vi till Lidl och där stod en lift som jag antar plockat bort den sista julbelysningen. Jag har fått lite mer besvär från min nackskada och det beror nog på att jag gör mer nu då min man inte kan göra så mycket hemma som förut. Därför är det bra att promenera för kroppen slappnar av och man mår bättre. 

 

 

När vi var hemma igen så stötte vi ihop med katten igen som nu inte är lika rädd för oss utan kom nästan fram. Sen lommade den iväg på sin kattstege upp till sin balkong. Katten har en ovanlig färgtäckning av både lejongul, svart och vit. Nästa gång så kanske vi får klappa om katten.

 

  

Åsby Hem & Trädgård håller dom nu på att göra om lite och pynta efter julen. Det fanns många såna här papegojor som satt lite överallt och spejade. Undrar om det bara är utsmyckning eller om dom är till salu

 

                     animated-parrot-image-0048                             animated-parrot-image-0048

 

    

Ane Brun med Feeling Good. En låt som sjungits in av många sångare. Dettar är en av dom jag gillar som sticker ut lite och är känslosam. Ane Brun föddes i Molde 1976 och är en norsk sångerska och låtskrivare. Hon är numera bosatt i Stockholm och driver ett eget skivbolag Balloon Ranger Recordings. Jag har varit på jazzfestival i Molde i början av 1970-talet med min sons pappa. Det var otroligt fint i Molde så det var en upplevelse förutom att vår Austin Healy Sprite sportbil fick motorstopp mitt inne i en lång mörk tunnel bara en bit från Molde. Klicka här för att se att dom fortfarande har jazzfestival i Molde 

 

 #Fiskbilen #Bänkoaserna #Lift #Katt #Åsby #Ane

Av Malin wiper - 6 februari 2018 08:00

  

Vi åkte in till Västerås i går några ärenden och gick då förbi svartån där man går över en bro där man kan hänga kärlekslås på brogallret. Vi har själva gjort det men låset finns inte kvar så jag tror dom rensar emellanåt

 

    


Lovesick Blues med Tom Hiddleston från filmen "I Saw the light" från 2015. Klicka här för  att höra orginalet med Hank Williams. Tom 

 

Tom Hiddleston föddes 1981 i London. Han är en brittisk tv-, film- och radio- och teaterskådespelare

 

 

Skulpturen Aseaströmmen som står på Stora Torget i Västerås har nu i kylan fått stickade halsdukar runt halsarna. Skulpturen som föreställer cyklande arbetare är skapad av Bengt-Göran Broström


 

 

Så här ser skulpturen ut i sin helhet

 

 

Vi såg denna lilla frysande hund som såg så rörande söt ut. Hunden hade i alla fall lite varma kläder på sig

 

                                                  

 

   

Tänk att det finns Bingohallar fortfarande som här i Västerås "Bingoträffen". När mamma och pappa bodde i Göteborg så gick mamma på Bingo på Järntorget har jag för mig. Vi följdes åt en gång då jag själv bodde där eller om jag hälsade på. Pappa gick på travet istället som var hans intresse. Jag kom ihåg då Bingon var ny och var jättepopulär. Från början delades det ut brickor och man fick små gröna markeringar att lägga på numren. Sen kom dom i papper som man markerade med penna istället. När det sen kom på tv med Loket Olsson så satt många framför tv apparaterna och spelade och hoppades på storvinst. Det var länge sen jag själv spelade bingo. Mamma kände till Loket innan han blev känd över hela sverige. Då hade han tydligen bingo nere i Nordstan och mamma gick dit och spelade ett antal gånger. 

 

                                                    bingo - GIFMANIA

 

   

Vi var ute så pass många timmar i går så vi bestämde oss för att äta på IKEA. Min man tog laxwallenbergare

 

   

Jag tog en liten portion med köttbullar och mos 

 

Tusen tack Annelie för maten..    Du är för gullig vännen. Stor kram   

 

                                          

I dag är en ny dag med nya upplevelser och nödvändigheter. Tack för att ni tittar in till mig

 

                                                      


#Kärlekslås #Tom #Aseaströmmen #Hund #Bingohallar #Laxwallenbergare #Annelie

Av Malin wiper - 5 februari 2018 15:00


      


                                            



Jag har sett filmen London Has Fallen på Netflix. Det är en action, drama, thriller från 2016 i regi av Babak Najafi. I rollerna ser vi: Gerard Butler, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Angela Bassett, Shivani Ghai mfl




Englands premiärminister dör under mystiska omständigheter. Världens ledare samlas på hans begravning. Men den välbevakade händelsen visar sig vara en dödlig plan för att ta livet av dem alla. Bara tre personer kan stoppa planen: USA:s president, hans säkerhetschef, och en brittisk MI6-agent som inte litar på någon.

 

                                                

 

Filmen började med en krypande spänning som sen byggdes upp långsamt. Efter det så blev det lite för långa actionscener som gjorde att  jag tappade intresset. Sen lugnade det ner sig lite och skådespelet var bra överlag och bra filmat och bildmässigt snyggt. Filmen belyser lite hur sårbara vi egentligen är och det kan gå överstyr på nolltid. Samma som i många andra filmer så utmålas skurkarna som terrorister från arabvärlden precis som om USA och andra länder skulle vara utan skuld

 

Den var sevärd men det fattades en del för att den skulle komma upp i högre betyg än 2 starka helikoptrar av 5 möjliga i betyg. 

 

animated-helicopter-image-0036animated-helicopter-image-0036

 

                                                               


#London #Babak #Actionscener

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards