Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2018

Av Malin wiper - 20 februari 2018 08:45



I går var vi till Bilbesiktningen i Västerås för att ombesikta bilen. Allt såg nu bra ut men sen sist har tydligen en strålkastare gått sönder så vi fick åka direkt till Biltema och köpa nya lampor. När min man sen satt in lampan på vänster sida så blev det inte lika ljust som på andra sidan och då förstod han att även en säkring gått, så det får vi fixa i dag. Det verkar som en kedjereaktion vad gäller vår bil så jag hoppas inget mer inträffar nu. Klicka här för att komma till en häftig sida med A-traktorer      


 

Vi såg att ICA Maxi sålde vattenkokare för 199 kr som förut kostade 399 kr så vi passade på att köpa en sån också. Vi är inne på vår fjärde vattenkokare på bara ett år. En gick ur tiden efter många år så vi köpte en ny men den gick sönder i förra lägenheten och sen fick vi en som sen började läcka vatten så vi köpte en ny på rea men den la helt plötsligt av så nu hoppas jag denna skall hålla ett tag

 

   

Jag gillar formen på den nya för den ser lite ut som en kaffepanna. Den är inte så stor för den tar bara 1 liter men det räcker för oss och dessutom har den ett greppvänligt och behagligt handtag           


 

Vi gillar inte blomkrukorna som vi köpte då vi flyttade hit för dom är lite för mörka. Vi har inte lika bra ljusinsläpp från vardagsrummet som i köket än om dom fönstren är lika stora också. Därför köpte vi nya krukor på City Gross. Det går åt 6 krukor och vi köpte först dessa tre i betong, med guldkant och utsmyckning

 

                                                      


seven oaks


  

Så här ser en kruka ut på nära håll. Dom kostar 69 kr/st. Vi vann några hundringar på lotto så då passade vi på


  

Sen såg vi dessa tre som var nedsatta från ca 70 kr till 30 kr/st. Det fanns bara tre stycken kvar så vi får blanda krukorna. Vi har ju både gult, orange, grått, vitt, svart mm i rummet så dom kommer att passa bra. Vi vill inte ha för höga krukor eftersom vi vill ha in så mycket ljus som möjligt. Vi har en del rätt höga växter där också. Dom frodas verkligen i ljuset vi får in

 

 

I dag mår jag lite bättre efter att jag gjort avslappningsövningar i 2 dagar och tagit tabletter  för nacken/huvud och vilat.Det snöar på sånt vis så det ser ut som nån däruppe tömmer en fjäderkudde. Väldigt lätta snöflingor och det är riktigt vintervitt. Nu är vi på gång att ta oss ut på en promenad. Mina inlägg står på kö just nu så jag betar av ett i sänder. Hoppas ni har en bra dag att se fram emot gott folk.  

              



#Bilbesiktningen #Vattenkokare #Blomkrukorna #Ljus

Av Malin wiper - 19 februari 2018 16:00


 

Bilia Begagnatcentrum invigdes i går och det var väldigt fina ljusa lokaler med högt i tak. Bilarna var kraftigt nedsatta i pris under helgen. Bilia har även en annan bilhall som vi besökt när dom invigde den. Då uppträdde Kikki Danielsson.  

     

Klicka här för att se del 1 av dom inläggen

Klicka här för att se del 2

Klicka här för att se del 3



Bilia är väldigt generösa mot sina besökare och denna gång bjöds det på hamburgare, grillad korv och kaffe med massor av kaksorter att välja på. Fick fota dessa 4 trevliga män som serverade godsakerna. Även frukost serverades för dom morgontidiga. Allt gratis och efter ett tag hade dom även ett godisregn som kastades ut bland publiken till barnens förtjustning och även vuxna..                

   

    

Det kom mer och mer folk och det fanns flera olika bilhallar så det var bara att gå runt och kolla. Såg flera bilar som blev sålda och kördes ut.


  

Detta är en Renault som hade en läcker gul färg. Jag gillar gula bilar sen vi hade vår första Suzuki Wagon R?+       


  

Helt plötsligt började en sångerska sjunga från ett av taken i lokalen. Hon hade en jättebra stark röst men tyvärr hann jag inte spela in då


     

Chris Kläfford sjunger Imagine på Bilia begagnatcentrum i Västerås söndag 18 februari. Tyvärr så var lokalen inte bra när det gäller musik för det blev eko och efterklanger som gjorde att rösten lite dränktes och det blev inte så njutbart som det kunde ha blivit. Annars har min kamera väldigt bra inspelningsfunktion och ljudet brukar bli toppen. Antar att dom inte satt nån djuddämpning i lokalen. Det gjorde också att jag inte kunde stanna till slutet för att få autograf och signerad skiva. Jag fick huvudvärk och min utbrända högkänsliga hjärna klarade inte av ljudtrycket tyvärr. Bilia Toyotas lokaler hade dämpning så där funkade det när vi var på deras invigning             

 

  

Chris Kläfford dök upp 14.00 och han hade mellansnack där han berättade om IDOL. Han verkar vara en trevlig och ödmjuk kille med båda fötterna på jorden. Han har karaktär och karisma och har inte blivit omstylad till nån han inte är

 

                                                                         

 

 

Sympatisk till tusen och mån om sina fans                                                                           

 

     

Här blev han presenterad av mannen som höll i presentationerna. Det var i alla fall jättetrevligt och det bjöds även på proffsdans, saxofonspel och ett sångpar men det tar jag med i ett annat inlägg              

 


Jag vet inte när jag kommer ut nästa gång för jag mår inte bra och nacken är också påverkad så jag har fått dra ner persiennerna och lägga mig för ljuset är så skarpt. Följde ändå med min man till bilbesiktningen men fick ha solglasögon på mig. Kommer tillbaka så fort jag känner mig bättre. Ha det så bra ni som tittar in..   

                               

                                  
#Bilia #Hamburgare #Bilhallar #Toyota #Sångerska #Chris #Sympatisk #Presenterad

Av Malin wiper - 19 februari 2018 08:30

                                        


    

Skavlan sist så underhöll sångaren Rag'n'Bone Man med låten Skin. Jag har hört honom förut men då med låten Human. Jag tycker han är en fantastisk sångare med en vibrerande känsla i rösten och full av enérgi. Han har sitt eget uttryck och det gillas. Klicka här för att höra en låt med honom utan musik bara hans härliga röst

 

                           


Amazon

 

Rory Charles Graham som är hans födelsenamn föddes 1985 och är en engelsk sångare och låtskrivare. Han är känd för sin djupa bas-barytonröst. Hans första hit singel Human släpptes år 2016 och hans debutalbum med samma namn släpptes i februari 2017. Brit Awards 2017 gav honom en Critics'Choice Award. Klicka här för att höra låten Grace                  

            


Vi var till Bilia i Västerås i går då dom invigde sitt begagnadecentrum men det tar lite tid med bilderna för jag började må dåligt i går när vi åkte hem och fick huvudvärk började blöda näsblod kraftigt. Därför sätter jag in detta inlägg som jag redan hade färdigtskrivet tills jag orkar slutföra nästa inlägg. Näsblod har jag inte haft på ca 30 år då dom brände kärl i näsan för att stoppa detta. Jag hade stora besvär med det som både barn och som vuxen ung. Jag mådde lite dåligt redan då vi åkte så jag var lite disträ när jag fotade så det blev inte några höjdarbilder. Det kommer ändå ett inlägg så fort jag orkar. Just nu blåser det yrsnö ute och våren känns långt borta. Min man har åkt till verkstan för att lämna in bilen så vi kan besikta om den sen. Nu önskar jag er en härlig början på en ny vecka

 

                

Nose lamp                    



#Rag'n'Bone'Man #Djupa #Näsblod

Av Malin wiper - 17 februari 2018 08:00

  

Jag tar en helgvila från bloggen för jag har lite att göra i helgen och kroppen säger ifrån så jag vill inte ha tillbaka ländryggseländet. Än om jag är ute och promenerar nästan varje dag så blir det ändå för långa stunder vid datorn. Motivet ovan jag fotat hittade jag i Kolbäck. En skulptur på en hand som håller i en flaska. Den finns att se utanför Kolbäcks Gästgivargård. Så häftigt!. Klicka här för att komma in på deras fb. Jag hittar inget om denna skulptur så jag skall ta reda på detta.

 

   

Om det blir som vi tänkt så skall vi åka in till Västerås på söndag och gå på en invigning hos Bilia och dess nya begagnatcenter. Där kommer Chris Kläfford uppträda live 14.00 och han var anledningen till att jag såg IDOL denna omgång. Klicka här för att höra Chris Kläfford sjunga Imagine         

 

  

Finstämt Kitchen Session med Chris Kläfford.

 

Ha nu en skön helg och kitchen time..  

 

 

 


#Kolbäck #Bilia #Chris

Av Malin wiper - 16 februari 2018 13:00


  

I dag när vi promenerade ut i vinterlandskapet så hade min man lyckats hitta alla svarta kläder i garderoben..  . Jag kallade honom för "Svarta mannen" för allt från skor till mössa och vantar var kolsvart. Han syndes väldigt bra mot den vita snön..  . Han hade även tid på Vårdcentralen i dag för den årliga diabeteskontrollen.

 

       animated-black-and-white-image-0525          animated-black-and-white-image-0525             animated-black-and-white-image-0525          animated-black-and-white-image-0525             animated-black-and-white-image-0525          animated-black-and-white-image-0525 

 

   

Min man fick önska en låt och det blev Somebody to love med Jefferson Airplane. Ett klipp från Woodstockfestivalen 1969. Jefferson Airplane var ett amerikanskt rockband som bildades 1965 i San Francisco, Kalifornien, USA. Dom var pionjärer inom den psykedeliska rockmusiken som bildades i mitten av 1960-talet. Dom valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 1996. Jag har själv varit på klubbar och lyssnat på psykodelisk musik och det var alltid psykedeliskt ljus bakom grupperna som spelade och figurer nästan som kalejdoskop. Väldigt färgstarkt och häftigt och där dansade mana loss. Jag hade en massa häftiga prykodeliska affischer på väggarna under den tiden


             

Amazon

 

En typisk affisch i en stark färgskala och text som var inne under slutet av 1960-talet och en bit in på 1970-talet


 

Mr T hade förlagt sladden till sin nya klippmaskin  så vi kollade efter om dom hade nåt drop in i centrum. Hos Susanne & Åsa hårvård fanns det drop in så vi gick in dit och han fick tid direkt för klippning

 

   

Här sitter han nu färdigklippt och han passar så bra i när det är rätt kort på sidorna men lite mer hår upptill. Tjejen var jätteduktig så han blev jättenöjd. 

 

           


Kutts

 

   

Det fanns en hund därinne också som var så snäll, lugn och go så jag blev alldeles till mig. Det är en Stafford Bullterrier som heter Birger..  namnet passade honom jättebra . Jag fick klappa honom jättemycket och han slickade min hand och det kändes som en ära. Medans min man blev klippt så gick jag ut en ensam promenad för att kunna gå lite snabbare. När jag sen kom tillbaka så låg Birger i soffan så fint med kuddar runtom. Jag satt mig bredvid honom och det kändes så mysigt

 

                            animated-dog-image-0024                                               animated-dog-image-0024    

 

 

När vi sen kom ut från salongen så snöade det för fullt. Än hade centrum inte vaknat till liv riktigt. Vi var ute så tidigt så dan blir lång i dag.

 

 

 

Mitt i en husfasad så har dom gjort detta roliga med en lite äldre fasad och mitt i en griffeltavla där man kan skriva nåt. Nästa gång skall jag ta med mig en krita

 

 

Lekparken är täckt av snö nu så det dröjer ett tag innen den är lekbar. Hörde att det är sportlov här  och sånt håller jag ju inte reda på eftersom jag inte har några barnbarn. Vi fortsatte att promenera efter att han både var klar hos frisören och sen diabeteskontrollen. Dom hade inget att klaga på utan värdena hade blivit bättre till och med från förra gången. Det enda är att dom vill att han går ner i vikt minst 10 kg. Då slipper han sprutan morgon och kväll och det räcker med tabletter

 

 

                                            

 

 

 

#Svarta #Jefferson #Susanne #Färdigklippt #Stafford #Husfasad #Lekparken 

Av Malin wiper - 16 februari 2018 08:00



                                     



Min man hade köpt hem en öl som heter S:t Eriks  som kommer från deras bryggeri i Kungsholmen. Klicka här för att läsa om S:t Eriks historia. Jag dricker ju mest alkoholfria ölsorter men trots att detta höll 3,5 i alkoholhalt så kändes det inte så utan det var jättegott med en lagom smak av humle så det blev inte beskt utan hade en behaglig eftersmak som njutbart stannade kvar i gommen. Det jag också uppskattar med denna öl är att kolsyran är så lagom så den tar inte över och förstör när man har den till maten. 

 

         

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2017 med tips på en jättegod alkoholfri öl. Klicka här för att läsa en ännu längre historiebeskrivning av S:t Eriks bryggeri. Klicka här för att se en häftig flasköppnare

 


                                   

Ölöppnare för hantverkare från Uncommongods

 

     

Beer Chair..  . Klicka här för att se en "Beerbike". Nu är det fredag igen och veckorna bara springer iväg. Vi har en sak vi skall gå på i helgen men ingen idé att skriva om det förrens det skett. Numera med våra krämpor går det inte att bestämma saker långt i förväg. Allt är så skör numera och man är beredd på allt. Dom skador jag tillfogat mig beror på min framfart genom åren och det var inte förrens jag blev utbränd som jag lärde känna mig själv helt och fullt.

 

 

                   

    

                                                 

 

                           

#Öl #Eriks #Chair #Krämpor

Av Malin wiper - 15 februari 2018 13:00


  

Det var så vackert ute i morse då vi tog vår promenad. Kändes inte som det var minus 6 grader för det var så vindstilla. Vi promenerade ca 45 minuter och det var njutbart och kroppen vaknade till liv

 

         animated-sun-image-0789               animated-sun-image-0789                     animated-sun-image-0789               animated-sun-image-0789      

 

  

Ljuset ute i dag gjorde det nästan omöjligt att fota så jag fick bara två bilder som gick att göra iordning. Här en gång/cykelvägen ner till centrum. Det är den snabbaste vägen. När vi kom hem sen var vi jättepigga så minst 3-4 gånger/vecka skall vi promenera både morgon och eftermiddag. Jag skall nog fortsätta gå på gym också för jag blir så mycket bättre i benen när jag går på gåbandet. Fast jag skall försöka hitta ett gym som inte har bindningstid på ett år. Det blir för dyrt om man blir sjuk eller nåt annat händer och man måste betala ändå. Ekonomin styr mycket nu och vi ser att vi sparat in mycket på att inte fika ute så ofta och när vi gör det så väljer vi billigare alternativ. Dessutom har vi inte använt bilen varje dag och det syns också i plånboken. Nu har vi i alla fall fått hem reservdel nr 2 så bilen kan lämnas in på verkstan och sen skall den ombesiktigas.

 

    


Jag dök på en gammal låt när jag sökte på ordet "Walking" på Youtube. Nämligen Helen Shapiro med Walking back to happiness. Klicka härför att höra en nyare cover på den låten med en tjej som har en jättebra röst och hon heter Sarah Collins 

 

Helen Shapiro föddes 1946 i London, England och är en brittisk popsångerska som hade flera hits på 1960-talet. Med sin mogna, vibratofyllda röst fick hon ett snabbt genombrott i sitt hemland. Endast 14 år gammal slog hon igenom 1961 med You Don't Know, som nådde förstaplatsen på den brittiska topplistan. The Beatles var förband till helen Shapiro 1963 

 

                                

Detta är en käpp som man kan fälla ut så får man en stol. Klicka här för att se vart den finns

 

 


 


Min man gillar "Artrosskolan" för sjukgymnasten som håller i det är jätteskicklig och förklarade allt så bra för dom 8 närvarande personerna. Operation av knän faller inte alltid väl ut har dom kommit  fram till så alla skall få individuellt träningsprogram som dom skall genomföra senare i grupp. Promenader är nödvändiga så det skall han fortsätta med. Två gånger har han nu varit på information och det är 2 gånger kvar och sen blir det gruppträning

 

                        

 

Han har ändå fått ett träningsprogram för knäna att utföra hemma och det har fallit så bra ut så han kan ibland gå utan krycka. Det ställde till det när han halkade och skadade axeln för den sidan håller han kryckan i och det blev ingen höjdare och det funkar inte att hålla den i vänster hand så det blev lite moment 22.

 

 

 

Nu önskar jag er en låååååååååååång härlig dag..

 


 

#Promenad #Ljuset #Helen #Artrosskolan

Av Malin wiper - 15 februari 2018 08:00


 

Nu har jag testat hemma att göra tortillarullarna som vi fick provsmakan  på Hemköps kunddag 27 januari i Kolbäck. Jag la ut två avlånga knapriga salladsblad ovanpå brödet. Sen la jag på stekt röd lök och stekta paprikabitar. Efter det stekte jag filébitarna och la ovanpå. Jag lät alla ingredienser kallna innan jag la på det hamnade på brödet. Sen kryddade jag upp cremé fraiche med svartpeppar, örtkryddor och lite curry. Filébitarna känns som kyckling så det funkade bra. Nu vet jag inte om grönsakerna skulle stekas så det kan ha blivit fel. Efter det la jag på såsen och gjorde en rulle med hjälp av plastfilm så det höll ihop. Rullen fick sen vila i kylskåp en stund innan jag skar lagomt tjocka bitar inför servering

 

Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev ang detta


       

Klickbilder. Bild 1 provsmakning av dessa på Hemköp. Bild 2-4 ingredienser.

 

                           

Sombrero                                  


  

Vi tog en kopp kaffe för att testa och det blev rätt gott men det var för mycket paprika så min mage reagerade. Nästa gång skall jag ta tomater istället för paprika. Det går ju att variera som man vill och det var väldigt mättande 

 

  

Här passar det bra med lite Mexikanska tongångar. Santana's Una Noche en Napoles feat Lila Downs, Soledad och Nina

 

                                   

 

Lila Downs föddes 1968 i Oaxaca i Mexico och är en mexikansk- amerikansk vis- och operasångerska som även komponerar sin egen musik. Hon kan även sjunga på flera inhemska språk från Mexico. Lila har turnerat runt i USA med den kända gruppen Grateful Dead. Hon är mest känd i Sverige för att ha medverkat i filmen Frida, som handlar om konstnärinnan Frida Kahlos liv. Det var en toppenfilm som jag måste se om snart. 

 

Ha en färgstark och njutningsfull dag 

 

 

#Tortillarullarna #Kaffe #Lila

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards