Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2018

Av Malin wiper - 24 februari 2018 13:45



                         


  

Detta är ett vin vi köpte för rätt länge sen och det har stått på vårt barbord. Det heter Rosemount estate Shiraz Cabernet och är ett rött vin. När min son var här och låg över sist så drack han och min man av detta vin och det föll tydligen i smaken. Själv dricker jag inte rött vin längre utan skall jag dricka nåt glas så är det vitt vin. Det håller 13,5 i alkoholhalt och båda sa att det var ett extra gott vin med lite lakritsinslag

 

 

                                  


Amazon 

 

       


                                        


Vinlagring.se


#Rosemount 

Av Malin wiper - 24 februari 2018 07:30




I går gick vi lite utanför centrum på vår dagliga promenad för att inte bli frestad att gå in och fika nånstans. Tror ni inte att vi då gick förbi vårt OKQ8 kunde stå emot? Nej! det ryckte i kaffetarmen på oss båda..     

 

                                                                                              

Vatski

 

 

Dom har en jättefin caféhörna och personalen är glada, trevliga och på hugget. Min man tog en hälsokaka med massor av nyttigheter medans jag hans fru spårade ur med en supergod blåbärsmuffins..                  

 

   

Dom har även dessa läckra chokladmuffins också

 

 Deras smörgåsar är härligt gapande godsaker. Jag älskar smörgåsar som gapar..  

 

   

Kolla in denna ljuvliga uppenbarelse med massor av gott pålägg och fyllning

 

 

Frestande piroger och några kycklingspett låg och lockade kunderna. Detta var bara en bråkdel av vad som fanns

 

   

Det finns även fina äpplen och bananer där.

 

                                      


Banana lamp from Seletti 

  

Det dröjer ett tag till innan man kan sitta ute 

 

    

Kiira Korpi . Kiira Korpi föddes 1988 i Tammerfors. Hon är en finsk konståkare och har vunnit de finländska mästerskapen 2009 och 2011. Då har vi lördag igen och vi vaknade redan 06.00 Hoppas ni har en fin lördag att se fram emot         

              

  

 

 #OKQ8 #Blåbärsmuffins #Smörgåsar #Piroger#Bananer #Kiira

Av Malin wiper - 23 februari 2018 13:30



                     


 

Nu har vi fått in vanan att promenera varje dag och det känns helt underbart. Man blir så positiv och kroppen går igång så man känner sig i mycket bättre form efterråt. Vi gick förbi ett utomhusgym som låg på en höjd. Kunde inte fota hela för det var en person där som tränade

 

                                      


Gåband/löpband för hemmabruk från Outl 1


  

På sidan om utomhusgymmet går Hälsans Stig som är en promenadvänlig slinga i central miljö. Den är 4,5 km lång. Tanken med stigen är att uppmuntra folk i alla åldrar att motionera


 

Från en lekpark vi gick förbi

 

                    animated-child-image-0081                                       animated-child-image-0081          


  

Trappor i snygg formation


 


 

Översnöad litet stuga i en parkoas som på sommaren har en liten damm med fontän på 

 

 

Så här ser parken och dammen ut på sommaren då jag filmade


  

Arkitektonisk ingång som jag tror är från 1970-1980-talet

 

Klicka här för att se Citroen concept cars från 1980                                            


 

Coophuset har en reklamvägg som borde snyggas till lite med antingen nån snygg väggmålning mellan reklamen eller läcker graffiti

 

               Paint Brushes - GIFMANIA          Paint Brushes - GIFMANIA                               Paint Brushes - GIFMANIA          Paint Brushes - GIFMANIA 


  

Från andra hållet ser det ut så här och tänk vad snyggt blickfång det skulle bli med lite motiv. Det skulle locka mer då att kolla på extra erbjudandena på affischerna

 

Pink Floyd med Another Brick In the Wall

 

                                         

 


Jag har börjat göra avslappningsövningar både på morgonen och efter promenaderna. Då går jag ner i varv och nacken slappnar av. Jag har genom åren efter min utbrändhet lärt mig många olika avslappningsövningar och metoder. Jag har för det mesta avslappningsmusik till men ibland vill jag bara ha knäpptyst. Hoppas ni får lite avslappning i nutidsstressen. 



#Utomhusgym #Hälsans #Lekpark #Trappor #Scania #Parkoas #Arkitektonisk #Reklamvägg #Pink 

Av Malin wiper - 23 februari 2018 09:00


   

En sak som tyvärr blivit mer vanlig är att vi fått många förstörda husfasader på grund av klotter. Det ser man överallt i samhället och det visar att nåt har gått snett. Det var helt otänkbart att nån skulle förstöra eller ens komma på att klottra på husfasader och annat då jag växte upp. Det säger verkligen nåt om vårt samhällsklimat. Kan det vara missnöje tro? för jag har svårt att tro att det bara är busstreck. Inget går att göra nåt åt om man inte kommer åt kärnan till nåt sånt och tar upp det i både familjen och skolan. Det verkar inte finnas nån bevakning ang detta heller så det kommer säkert att fortsätta och sen får vi betala dyrt på skatten. Ett möbelhus vi brukar åka förbi hade massor av klotter men sen målade dom över alltihop så det var snyggt igen men bara några veckor senare var allt tillbaka igen. Det känns som ett skrik på hjälp

 

                                          


Graffiti lamp from Lampshade Kings


  

Ytterligare klotter på ett hus i Hallsta. Jag gillar ju själv att tråkiga husfasader får häftiga målningar eller graffiti som i Borås men då legalt och dom som verkligen är skicklig på detta. Vi behöver  liva upp stadsbilden men klotter är en helt annan sak. 

 

Klicka här för att läsa ett reportage om ungdomar i Västerås som behöver en laglig graffitivägg.

 

 

En bild jag tagit på graffiti mot en husvägg i Eksjö 2016. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag fotat graffitimålade godsvagnar i Vaggeryd 2016. Klicka här för att se fler. Klicka här för att se lite graffiti i Borås. Jag vet att det är illegalt att måla på godsvagnar men varför inte ge graffitikonstnärer denna plattform och lite andra ställen som skulle behöva livas upp. Klicka här för att se det senaste i Borås, så läckert

 


Den här husväggen och många andra i Borås har åkt förbi många gånger. Det är Natalia Rak som gjort denna väggkonst

 

 

 

 

animated-gun-and-pistol-image-0021Jag blev inte förvånad men ändå bestört när jag hörde att Trump funderade på att beväpna lärarna efter senaste skolattacken. En lärare skall inte behöva vara beväpnad för man kan inte göra ett samhälle säkrare med poliser som lärare . Det förslaget tar inte bort grundproblemet utan det måste bli strängare vapenlagar. Sen måste det till andra åtgärder för att stoppa detta tidigare. Dom hade ju vetat om att eleven varit instabil och då kan vadsomhelst hända. Detta hemska händer ju gång på gång och oskyldiga får ständigt sätta livet till på grund av att inget görs. Psykiskt sjuka eller missnöjda går omkring får ingen hjälp.

 

 

                     animated-rose-image-0184                                              animated-rose-image-0184

 

I dag var det bara jämmer och elände men livet är inte bara en dans på rosor. Helt plötsligt började det snöa för fullt ute och vi har minus 4 grader. Det hindrar oss inte från att ta vår dagliga promenad. Vi trippar nästan fram nu så man får söka jobb inom en balettkonsten..  Nu önskar jag er en rosenskimrande dag med ett litet stänk av snö

 

 


#Klotter #Beväpna 

Av Malin wiper - 22 februari 2018 15:45

 

För nån timme sen kom vi hem från att ha varit till Västerås sjukhus. Ultraljudsröntgen visade på att ett muskelfäste i axeln gått av på min man. Det innebär att han nu måste in på operation men först blir han kallad till mer undersökningar om ca 3 veckor. Inte undra på att han haft det så besvärligt med axel, nacke och arm. Halkolyckan hände för en månad sen och efter nästa undersökning där dom även skall bestämma operationsmetod så får han sen vänta på operation och hur länge det tar vet vi inte. Efter operationen sa läkaren att det blir besvärligt en tid med rehabilitering men man kan bli helt bra. Jag tror ju att ju längre man får vänta desto värre blir det men så ser vården ut numera

 

                      

 

Efter att min man kommit tillbaka från "Artrosskolan" i morse så gick vi ut på dagens promenad. Som ni ser har vi rätt mycket snö men det är vindstilla och bara några minusgrader. Vi har blivit beroende av dessa promenader nu och det känns toppen. Det är ändå så ljust så jag måste ha solglasögon på mig hela tiden. Så småningom skall jag skaffa mig ett par glasögon som blir mörka när man är utomhus och ljusare inne.


Dessa hus tillhör nog också Hallstahem. Anläggningen ni ser framför huset är till för basket, landhockey och amerikansk fotboll. Det såg väldigt fint ut

 

                       animated-sports-image-0059                                         animated-sports-image-0059    



Jag såg en björktrast i ett träd som jag försökte fånga ett bra tag med kameran och till slut fick jag denna bild  



Zoomade in en balkong och fick denna bild på hyllor och en svan                                                

  


 


Såg en Volkswagen bubbla under ett öppet garage som jag zoomade in. När man är ute och promenerar eller åker bil så ser man hur mycket man kan upptäcka i omgivningarna

 


En  skylt hängde så läckert utanför ett vanligt bostadsfönster. Innanför fanns en fotvård

 

    

Steve Earle med Open Your Window. Han är född 1955 i Hampton Virginia och han är en amerikansk singer/songwriter, skivproducent, författare och skådespelare. Hans musikstil är blues, country och rock med stora variationer. Steve spelar en mängd instrument, såsom gitarr, munspel, mandolin och banjo. Det var mycket den mannen begåvats med

 

 

Nu hittade jag fler friseringar som ligger lite utanför centrumkärnan. Även en fotvårdsklinik. Gillar skyltar och allrahelst såna lite äldre som den första på bilden. Kul namn på friseringen för håret blir ju ansat..  . 

 

Nu blir det lugna gatan här med nån bra film eller serie. Hej! för denna gång och ha en fin kväll

 

  

                                  


Movie chair from Alibaba 


  

#Muskelfäste #Promenad #Basket #Björktrast #Balkong #Folkets #Volkswagen #Fotvård #Steve #Skyltar

Av Malin wiper - 22 februari 2018 07:30


Vi åkte in till Erikslunds Shoppingcenter i går för att besöka IKEA och köpa ramar till tavlorna vi fick av min svägerska. Det är mycket mer snö hos oss än på vägen mot Västerås. Bilen går som på räls nu så jag hoppas det inte händer nåt mer. 


 

Det har varit vägarbeten rätt länge  men vi gillar den gamla vägen och har inte bråttomt. Det är så fint både vår sommar och vinter utefter denna väg och ibland dyker hästar upp i några hagar. Det är lagomt med bilar och det känns avkopplande att åka den vägen                      


  


  

  

När min son var hit för några helger sen så åkte vi en sväng till Kolbäck för att han skulle få se huset som har en häst stående på sin balkong. Förut var den brun så jag tror dom målat den eller satt dit en annan häst. Jag fick en bättre bild nu för förra gången hade den snö på huvudet. Klicka här för att se båda hästarna. I går hade vi minus 5 grader och strålande solsken men när jag skriver detta så har inte solen kommit fram än

 

    

Fallulah med Hold Your Horses. Fallulah föddes 1985 i Köpenhamn och är en dansk sångerska med rumänskt påbrå. Fallulah är hennes artistnamn. Hon heter egentligen Maria Apetri

 

                         

 

Jag såg detta gosedjur fastspänt på en antenn på en bil och det såg så lustigt ut. Alltid roligt när man ser nåt oväntat.                                      

 

  

Hallstahammar är verkligen bänkarnas stad. Det finns hur många sittplatser som helst och parkoaser och det tycker jag är toppen. På denna bänk låg en grön frottéhandduk under ett snötäcke. Det kommer mig att tänka på vad mycket man kan hitta i naturen och närområden vad gäller kläder, vantar, läsk- och ölburkar mm. Fast här i Hallstahammar är det inte så nedskräpat som jag sett på andra håll utan på sin höjd ser man nån vante eller nåt litet skräp

 

                                     

 

Detta inlägg blev ett saligt hopkok av lite av varje för jag har inga andra bilder klara än. 

 

                                               

 

Så här kände jag mig i går efter att ha varit ute i detta skarpa ljus vi har nu. Det var länge sen jag hade migränkänsla och spänningshuvudvärk . Det blir solglasögon hädanefter när det är så skarpt ljus ute och just nu verkar jag mer ljuskänslig än vanligt. Jag drog ner periennerna och gick och la mig en stund i går.  Nu är min man på väg till "Artrosskolan" dag 3. Sen skall vi åka till Västerås sjukhus där Mr T skall gå igenom ultraljudsröntgen för sin axel. Så i dag är det fullt upp. Hoppas ni har en fin dag att se fram emot kära ni som tittar in

 


#Erikslunds #vägarbeten #Fallulah #Gosedjur #Bänkarnas 

Av Malin wiper - 21 februari 2018 08:00


 

Det kom ett paket i dag från min svägerska Kerstin Wiklund. Det visade sig vara två tavlor med hennes fågelkonst som vi fick av henne..  . Vi blev så otroligt glada för hon är fantastiskt skicklig på dessa fåglar som görs i en speciell pappersteknik. Hon får till sånt uttryck så man får gåshud. Som ni ser har hon en egen stil. Vi skall rama in dom snyggt och sätta upp på passande plats där dom kommer i blickfånget. Tavla 2 ser ni längre ner

 

                               


 

Närbild 1. Jag uppskattar dessa verk väldigt mycket

 

                     animated-bird-image-0478         animated-bird-image-0478               animated-bird-image-0478         animated-bird-image-0478                animated-bird-image-0478         animated-bird-image-0478     


 

Närbild 2. Hon har fått till huvudet så det ser lite lurvigt och mjukt ut


  

Här ser ni den andra tavlan, den är full av dramatik


 

Närbild 1 Mina älsklingsdjur är fåglar, katter och kor


                                                   animated-bird-image-0538  


 

Närbild 2

 

     

Free As A Bird med The Beatles. En av två singlar som gavs ut efter John och Georges bortgång. Jag har dom båda på vinyl singel och dom ligger i ett fodral så jag har aldrig spelat dom utan jag köpte låtarna på cd istället. Dom jag har gick bara ut i mindre upplaga.


    

Sen förut har vi fått denna som vi ramade in och satt på en passande plats i köket. Köket är det rum vi gillar mest för ljusinsläppet är som bäst där och man ser tavlan direkt när man kommer in i köket.



 

 

Kerstin håller även på med keramik och denna fina skål har vi fått av henne för några år sedan. Inte nog med det utan hon gör lapptäcken också plus vykort med fåglar och annat.

 

 

                            animated-bird-image-0503  





#Kerstin #Fågelkonst #Tavlor #Dramatik #Beatles #Keramikskål

Av Malin wiper - 20 februari 2018 13:30


 

Vi har ytterligare en inredningsbtuik hos oss och den heter Små Hjärteting. Häromdan var jag inne och kollade runt. Den är jättefin och har lite blandad kompott. Trevligt bemötande av tjejen som driver butiken och det är fräscht och fint med ett bra urval. Klicka här för att komma in på deras fb                  


 

Dom har även smycken som här armband men även örhängen och annat 


 

Klockor i lite chabby chick             

 

 


Det finns olika kartonger och påsar med både kakor, kex och mandel- och chokladskorpor, godis te, kaffe, marmelad mm

 

  

Lite häftiga muggar som även är snygga att ha som inredningsdetalj           

 

   

Den var rolig..   

 

   

Jag köpte en snygg kanna på rea som jag skall ha när vi får besök och nån vill ha vatten, saft mm. Vi har bara såna där tråkiga i plast sen förut. 

 

   

Det finns massor av fina änglar i olika storlekar

 

   

                                                        


    

Khalid med Angels. Den här killen är bara 20 år gammal men vilken röst han har. Khalid är en amerikansk sångare och låtskrivare

 

  

Härligt med en intredningsbutik så nära och där det finns lite av varje.

 

Önskar er en hjärtligt god dag..

 

 

 

        

 


 

#Hjärteting #Armband #Brickor #Kakor #Muggar #Kanna #Änglar #Kahlid

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards