Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2018

Av Malin wiper - 10 januari 2018 15:30

                             


Min man och jag vaknade första gången 07.00 i morse och sen somnade vi om och vaknade inte förrens 09.30 i och med att det ringde på dörren. Jag hoppade upp ur sängen och gick med snabba steg mot dörren. Frågade vem som stod därute och hörde en röst säga: Vaktmästaren, vi hade ringt för några dagar sen och meddelat att vattenlåset i badrummets tvättställ hade gått sönder. 

 

                                                

 

Nu är låset bytt och Vaktmästaren fixade även vårt tvättställ i toaletten som var igensatt trots att min man rensat många gånger. Jag kände igen vaktmästarens trevliga och pigga röst. Vi vaknade i alla fall till så inte hela dan blev förstörd. När jag sen tittade ut så var det full vinter och 10 grader kallt men soligt och vackert

 

 

Alla träd är vintervita och det är magiskt vackert ute. Det känns inte så kallt när det är en torr kyla. Det märks att det är januari eftersom det inte är så mycket folk inne i butikerna så här efter julens utsvävningar   

 

 

Jag har köpt en balansplatta hos Ankis Fyndbod och Loppis här i Hallsta. Då har jag både balansplatta, hantlar, träningsboll och TRX band hemma. Sen lägger jag till promenader och då klarar jag mig långt. Jag har använt mig av balansplatta på dom gym jag gått på så jag vet hur man gör.               



    

Den här killen har verkligen balans och en härlig humor



 

#Vaktmästaren #Vinter #Balansplatta #Humor


Av Malin wiper - 10 januari 2018 07:30


  

Då var det dags igen att slänga sig ut i livet och göra nåt bra av dagen. Jag och Mr T har sagt upp oss på gymmet från 1 april. Min man kan inte träna som förut på grund av knäna och börjar snart i "Artrosskola". Efter förra smällen då mitt knä blev påverkat av att jag använde roddmaskinen (har en knäskada sen förut) så finns det inte mycket att göra där och nackskadan sätter också käppar i hjulen. Därför skall jag nu istället börja promenera här i samhället flera gånger/vecka och även sätta upp trx-banden jag fick av min son så jag kan träna ländryggen hemma, sen har jag en sån där träningsboll. Vi har lätta hantlar hemma sen förut som vi kan använda nu. Jag höll på med egenkomponerad dans till energimusik i flera år då vi bodde i vårt egna hus. Hade en jättelång sladd till lurarna och körde på. Det visade sig vara jättebra så jag skall börja med det igen. Så småningom skall jag försöka få ihop till ett eget gåband också som går att fälla ihop och lägga under sängen. 

 

Fitness Center här i Hallstahammar är ett toppenfint gym så det är synd att jag inte kan använda tillräckligt många träningsmaskiner där. Cykla går inte alls för då brakar det ihop igen i ländryggen. 

 

                                                     

Unisexhalsband i form av hantel från Twosheep         

 

     

Hoppas ni får en upplyftande dag ni som tittar in. Jag skall också kolla upp om det finns nån promenadgrupp i samhället.

 

     

Fats Domino med I'm Walking


 

#Gymmet #Roddmaskinen #Fitness #Promenera #Fats

Av Malin wiper - 9 januari 2018 16:15


 

En av julklapparna jag fick av min son var boken "Margret and the Moon.  Den är skriven av Dean Robbins och för illustrationerna står Lucy Knisley. 

 

Klicka här för att läsa om Margaret Hamilton som var vetenskapsman, datorforskare, systemvetare och egenföretagare. 

 

 

Förutom några smycken så fick jag denna bok av min man. Den heter Då stannade Sverige skriven av Mats Samuelsson. Tyvärr så har jag inte varit så intresserad av tennis men beundrar verkligen Björn Borg som satt Sverige på kartan vad gäller tennis. Däremot Ingemar Stenmarks slalom, storslalom gick inte värja sig mot

 

Jag arbetade på ett serviceboende i Göteborg under den tiden Ingemar Stenmark gjorde så att Sverige stannade upp. Ingen ville jobba under Stenmarks utförsåkning så dom flesta arbetsgivare var tvungna att hyra eller köpa in en tv för att folk skulle komma till jobbet. Samma var det på vårt arbete och det satts in en tv speciellt för att vi skulle få se skidloppen med Ingemar Stenmark. Kom ihåg hur vansinnigt spännande det var och vilken stämning det blev bland oss arbetskompisar. Det går inte att förklara om man inte varit med om den tiden. Aldrig har indrott varit så intressant och spännande för en hel befolkning. 

 

animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046

 

Boken är nästan slutsåld överallt men klicka här för att komma in på Bokbörsen där den finns att köpa för 70 kr. Min man hittade den på Myrornas second hand och den ser helt ny ut 

 

       

 

Nu har jag ställt böckerna framför dom andra på tavellisten på en av köksväggarna. Först skall jag läsa klart Skrivmosters bok som jag nyss börjat med. Det tar tid för mig att läsa böcker på grund av ögon och nackskadan. Det visuella funkar bättre men jag vill ju gärna läsa mina bloggvänners böcker än om det tar tid. En är avklarad men jag har flera till på väntning plus dom jag fick i julas. Jag skulle behöva ha nån som sitter och läser för mig..  

 

                                       


Örhängen med hängen i form av böcker 

 

 

#Margret #Dean #Lucy #Stannade #Borg #Ingemar #Tavellisten 

Av Malin wiper - 9 januari 2018 11:45


   

Det var länge sen nu vi gjorde en ungspannkaka med kassler. Det är ett recept från Aftonbladets viktklubb. Har inte tillagat detta sen 2010 men nu blev vi sugna för det är en magrare variant som passar bra nu efter julfrosseriet. På bilden ovan ser ni den färdig direkt från ugnen      

 

För 2 personer:

 

Två knippen broccoli som kokas långsamt i 1 minut. Häll av vattnet och lägg ner broccolin i en ungnsfast form. Smula sen över 50 g ädelost. Sen vispar man ihop 3 dl mjölk med 1,25 dl mjöl. Vispa sen ner 2 ägg och krydda med svartpeppar och lite salt. Häll blandningen över broccolin. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader 30 minuter. Under tiden kan man skiva och steka kasslern

 

 

Kasslern skär vi tunnt med denna elektriska skärmaskin som vi köpte på second hand 21 februari 2016 för endast 100 kr. Den var som ny då vi köpte den och har fungerat perfekt. Märket är BBC men jag kan inte hitta nåt om den på nätet men antar att den tillverkades ca 1960-1980-talet

 

       

Klickbilder på skärmaskinen i vår förra lägenhet. Som synes på bild 4 så går den att fälla ihop. Jag har en väldig tur vad gäller second hand och dyker ofta på nåt fynd.

 

  

Färdigt på tallriken. Sen kan man ju lägga till nåt annat på tallriken efter önskan och smak.             

 

 

I dag sov vi båda två till 10.00 så jag antar att vi är utvilade nu. Jag har gjort rätt mycket hemma med rensning och städning så jag har tröttat ut mig rejält. Vi har nu strålande sol minus 3 grader och lugnt och skönt. Det är så lugnt i både huset och bostadsområdet så ibland undrar jag om det bor nåt folk här..    . Väggarna verkar vara supertjocka för man hör sällan nåt från nån annan lägenhet. I våras och somras var det lite mer fart på gården då barnen kunde leka i parken. Till våren sätts nya gungor upp på den nya ställningen. Ha nu en toppenskön dag kära ni som tittar in.  

 

 

#Ungspannkaka #Kasslern #Skärmaskin #Tallriken

 

Av Malin wiper - 8 januari 2018 17:15



                                 


 

Det var inte lätt att fota i dag för solen låg på hela tiden och bildade skuggor. Vi åkte ut för att handla lite och se oss omkring i dag. Vi hade 3 minusgrader och lite frost på vissa ställen.


 

Ett lite äldre lok bakom stänglen mot vägen

 

                                                  


Polyvore



En snygg bil dök upp från  ingenstans. Baktill står det "Fäbojäntan" 


 

Råby centrum!. En blomliknande skulptur en bit från ingången. Det är bebyggt runtomkring med olika bostadsområden och varierande hus i storlek och höjd


  

Upp i en brant backe bland lite nyare hus kunde man skåde detta gamla röda hus med vita knutar


 

Lögarängsparken


 

Skulptur i Lögarängsparken. Det stod inget på pelaren om vem som skapat skulpturen


 

Liten träbro mot gångstigarna längs Mälaren 


  


   

Ytterligare en gångbro

 

Love Theme från filmen The Bridges of Madison County från 1995. En toppenfilm som tål att ses om många gånger. Hoppas ni får en underbar kväll               



 

#Lok #Bil #Råby#Backe #Lögarängsparken #Skulptur #Gångbro #Madison


Av Malin wiper - 7 januari 2018 15:00


  

Nu har ytterligare en person dött som gör mig sorgsen. France Gall en fransk sångerska som föddes 1947 i Paris. Hon är främst känd för att ha vunnit Eurovision Song Contest 1965 för Luxenburg med låten "pouoée de cire, poupée de son" som är skriven av Serge Gainsbourg. Vid den tiden var hon bara 17 år och jag satt hemma i tv soffan hos mina föräldrar och följde varje melodifestival och kom ihåg hur mycket jag gillade denna låt och tyckte även att hon var jättefin. Hon hade många hits i sitt hemland under 1960-talet. Hon återkom under 1980-talet då hon 1987 hade en stor hit i hela Europa med låten Ella, elle l'a som är en hyllning till Ella Fitzgerald

 

Hon dog i sviterna av cancer en sjukdom som blivit en epedemi i vår värld och jag har ju själv haft cancer men kom undan med inkapslad tumör. Hon blev 70 år gammal

 

 

  


Här kommer då vinnarlåten med henne från 1965 i orginal. På den tiden hade dom stora orkestrar bakom artisterna      

 

Klicka här för att höra låten Ella, elle l'a live från 1988. Klicka här för att höra en version från 1996. Hon var gift med Michel Berger och dom fick två barn tillsammans. Tyvärr dog hennes man redan 1992 och hennes dotter gick bort 1997 endast 19 år gammal i cystisk fibros. France Gall var involverad i en välgörenhetsorganisation som heter Coeur de Femmes. 

 

 


                                          



                             

     

    

 #France #Eurovision #Serge #Michel 

 

Av Malin wiper - 7 januari 2018 10:30



  

Min man och jag var ute och åkte med bilen i går och hamnade i en stadsdel som heter Aroslund i Västerås. Där dök denna livsmedelsbutik upp som heter Matöppet Aroslunds Livs . Det syntes utifrån att det var nåt speciellt med denna butik så vi kunde inte låta bli att titta in.            


 

Den fina stämningen kom emot oss direkt och man blev varm i kroppen. Vi träffade denna trevliga kvinna som spred glädje omkring sig och det märktes på kunderna som kom in. Hon berättade att butiken förut varit en ICA butik men dom skulle lägga ner den men då var det en familj i området som köpte butiken för att dom skulle få ha kvar den.

 

Klicka här för att komma in på Vlt och läsa om familjen som tog över butiken. Reportaget är från 2015. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

 

 

Det var så häftigt julpyntat överallt i butiken och det fanns nåt att vila ögonen på överallt, både lågt som högt. Lite historia får man ta del av som här med gamla kassaapparater. Desstuom var ljuset i butiken behagligt för ögonen. Vi gick omkring där och insöp atmosfären rätt länge. Det var mycket varor på liten yta men det kände man inte av utan dom hade fått till det bra, så det blev helt perfekt.     

 

   

Ovanför en annan varudisk såg det ut så här med en äldre charkvåg och annat pynt. Jag är glad att vi hann dit innan juldekorationerna togs ner men jag tror att dom då dekorerar med annat. Vi skall absolut åka dit igen

 

 

Häftig skylt ovanför en ostdisk

 

 

Det var inte bara standard livsmedelshyllor utan även andra hyllor som gav lite mer karaktär          

 

   

I varenda gång så hängde det julkulor och annat. Det var mysigt och skiljde sig verkligen från de nya butikerna som är mer likriktade. Man kände en hemtrevnad och ville inte bara rycka åt sig varor i hastigheten utan man gick ner i varv och ville se mig omkring i lugn och ro.

 

    

En soft pianoversion av Led Zepperlins Stairways to heaven. Hon som framför låten heter Vika Yermolyeva

 

 

Delikatessdisken var en dröm av fina delikatesser ostar och annat. Tyvärr var det stört omöjligt för mig att få en bild som visar hur fint det är. Man måste se i verkligheten för det ger en annan dimension 

         

 

       

Klickbilder

 

Hör och häpna! det var minus 9 grader i morse. Nu skiner solen så skarpt så vi fått dra ner persiennerna. Vi har inte kommit i kläderna än så detta får bli en vilo- och pysseldag. Snart har vi vardagen här igen. Hoppas ni haft en fin helg kära läsare. Önskar er en givande toppendag.

 

#Matöppet #Aroslund #Kvinna #Kassaapparater #Charkvåg #Livsmedelshyllor #Julkulor

#Delikatessdisken 

Av Malin wiper - 6 januari 2018 16:45


  

I dag efter att vi varit ute och åkt med bilen så slarvade vi lite hemma med att äta en underbart god vaniljbulle som kändes som en blandning mellan wienerbröd och croissant. Vi köpte 4 st för 20 kr och dom var helt nybakade och var lite varma när vi la ner dom i påsen. Vi åkte omkring i ett område i Västerås där vi aldrig varit förut och där fanns en livsmedelsbutik som heter Matöppet Aroslunds Livs. En jättefin och pyntad livsmedelsbutik. Jag håller på att göra iordning bilderna därifrån i fotoprogrammet och det tar ett tag men kommer in i nästa inlägg. 

 

Som ni ser så är bortre halvan av bordet belamrat med julsaker som jag nu packat ner. Vi är helt klara med det nu och det känns härligt.

 

Elvásztok

  

 

Bullen på nära håll

 

                        

              

 

  

Vi hade en mysig stund innan jag fortsatte med mina rensningsbestyr. Min man kan inte göra så mycket så han får sitta vid datorn och fortsätta att scanna in bilder och fixa till från mina föräldrars fotoalbum

 

                              


Elválasztok 

 

 

     

Nu passar det bra med Phantom of the Opera. Jag och min man såg musikalen i Stockholm på Oscarsteatern 17/12 1994. Det var en fantastisk upplevelse och Mikael Samuelsson som fantomen var helt fenomenalt bra. Jag får gåshud bara jag tänker på detta och scenerierna var så otroligt påkostade.

 

 Klicka här för att höra Mikael Samuelsson sjunga i föreställningen vi såg på Oscarsteatern. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om denna upplevelse och visar upp autograferna som huvudpersonerna skrev till mig             

 

 

#Vaniljbulle #Matöppet #Julsaker #Mysig #Rensningsbestyr #Oscarsteatern #Mikael

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards