Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 januari 2018

Av Malin wiper - 11 januari 2018 17:15

 


I dag följde jag med min man till Västerås för han var kallad på  ögonbotten-undersökning. Västmanlands Läns Sjukhus är jättestort så det blir inte som på Värnamo sjukhus där det var lite lugnare, mysigare och lättare att hitta. Tur att vi var ute i så god tid för man fick gå länge genom korridorer innan vi kom till hissen 3 trappor upp. Det som jag aldrig kan förstå är att dom tar betalt för parkering utanför ett sjukhus. För mig är det helt galet och det ser lite olika ut i olika kommuner. 

 

     

En instrumental verson av låten Can't take my eyes off you med Kris Fuchigami

 

                    animated-eye-image-0159          animated-eye-image-0159            animated-eye-image-0159          animated-eye-image-0159              animated-eye-image-0159          animated-eye-image-0159        

 

   

Det var i alla fall många konstverk och installationer på väggarna när man gick genom korridorerna.  Det är konst av materialet emalj som är skapat av Göte Hektor under 1970-talet, han dog 1989 59 år gammal. Sen är det kompletterat 2009 av Skillinge Emalj 

 

          

Klickbilder. Klicka här för att se all konst som finns på Västmanlands läns sjukhus

 

   

I en av korridorerna hänger såna här glasmålningar med lampor bakom. Dom har olika höjd och är väldigt variernade i färg och mönster. Screentryck på glas, metall, ljus. Vera Ohlsson, Spår, 2007. Jag tycker konstverken ger en härlig känsla som man dras till,  dom känns trösterika på nåt vis och pryder sin plats och är superhäftiga

 

  

Ytterligare ett konstverk och det är en hel lång vägg full och dom hänger så snyggt utplacerade

 

 

På en annan vägg i en fyrkantig hall man går igenom hänger dessa två tavlor där personerna ser så levande ut så man väntar bara på att personerna skall röra på sig. Dom är skapade av BG Broström (död 2004 57 år) och den till vänster går under namnet "Hållplats". Den andra heter "Väntan"                 

 

 

Jag satt i detta väntrum medans min man gick igenom undersökningen. Det gick rätt fort och han får svar om 3 veckor. Min man har diabetes och därför kallas han till såna undersökningar med några års mellanrum.  

 

 

Nu är vi hemma och skall ta det lugnt för vi båda har nyst som galningar i dag och nu känner jag mig lite snuvit och varm. Hoppas nu inte vi åker på en jobbig förkylning. Vi hade bara en förkylning förra våren men den höll i sig 3 veckor. Det är så mörkt ute trots lite snö på marken och det är så många som inte tänder ljusen i sina lägenheter så många fönster är becksvarta. Så skulle jag inte kunna ha det. Precis när jag skrev detta så ropade min man från köket och sa att dom satt upp en utomhusbelysning till bara en liten bit från vår balkong. Nu är det mycket ljusare och mysigare. Ha nu en skön kväll kära ni som tittar in till mig.   



#Ögonbottundersökning #Västmanlands #Kris #Göte #Vera #Broström #Väntrum


Av Malin wiper - 11 januari 2018 08:00


  

Vi var in en sväng till Ankis Fyndbod och Loppis i går för att lämna in lite saker jag rensat ut. Det var då jag köpte balansplattan hos dom. En halvtrapp ner så finns det massor av böcker och mycket annat.


 

Fotade lite gamla böcker som stod längst upp så fint på bokhyllorna. När Var Hur är en bokserie jag väl kommer ihåg från min uppväxt. Det var årsböcker från 1944-2007. Klicka här för att komma in på tradera och se en hel hylla med dessa böcker

 

                                         

amazon        


 

Här några riktigt fina med retromönster som numera känns som rena rama inredningsdetaljerna


  

Dom är ju så dekorativa


 


Mönstren är ju tidlösa och jag har nån liknande som den till vänster i vår bok- glashylla där den står så den syns

 

   


Hos Ankis finns det också lite retrokläder på en välfylld klädställning

 


                          


Skivback från Ankis Fyndbod och loppis


Hos Ankis har dom massor av vinylskivor så jag brukar fota där till "Direkt ur skivbacken" som jag brukar köra med ibland. Denna gång handlar det om Tom Jones och jag valde låten It's not unusual. Det är den första låten jag hörde med Tom Jones så det känns lite nostalgiskt. Tom Jones har nu hunnit bli 77 år gammal men han turnerar fortfarande. Kom ihåg då han förekom ofta på tv då jag växte upp och han var kvinnornas gunstling. Det var på den tiden då man fick se rena underhållningsprogram. Tom Jones fick ställa in sin turne i september 2017 men det kommer uppgifter senare om hur det blir nu 2018

 

     


It's not unusual med Tom Jones. Klicka här för att höra honom i samma låt 2011. Klicka här för att se ett klipp från 2014. Klicka här för att se när låten använts till ett dansnummer. Njut och ha det bra ni som tittar in   

 

                                         

 

                                 Klicka här för att komma till programmet

 


#Ankis #Böcker #Retromönster #Skivbacken #Tom #Programmet

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards