Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 januari 2018

Levaxinbrist och Yoda

Av Malin wiper - 5 januari 2018 09:30



 


Nu blev jag orolig för det är brist på Levaxin på apoteken och det känns skrämmande. Vi som går på Levaxin är inte prioriterade och det forskas inte fram nya alternativ och får vi inte vårt levaxin så får vi en dålig livskvalitet.  Jag har 50 mikrogram och det råder mindre brist på den dosen men det finns dom som går på ända upp till 500 mikrogram. Jag får inte ut mer nu förrens 3 mars så det känns oroligt. På grund av tumören jag fick i vänstra sköldkörteln så gick jag på för låg hormonhalt i många år och det gjorde att flera år av mitt liv blev sämre och jag var trött nästan jämt men dom hittade inga fel förrens jag såg knölen på halsen. Jag är nästan 100% säker på att jag fick detta i och med att jag arbetade i mögelhus i 5 år. Det är skrämmande för det är ett livsviktigt hormon och vi är 80% kvinnor som tar detta. Jag har själv haft levaxin i ca 2 år ett tag efter min operation då den högra friska sköldkörteln inte orkade helt få upp hormonvärdet.

 

Klicka här för att läsa om detta i Aftonbladet.  

 

 

 

Häftig YodaEko i Västerås som är byggd av lego. Jag längtar till att se den senaste Star Warsfilmen Episod III The Last Jedi. Min son har sett den 2 gånger på bio..   

 

    

Trailern


            


Jag gillar egentligen inte pekpinnar och att nån skall bestämma över mig vad jag skall tänka och tycka, men dessa punkter som jag fått i ett mejl från min bloggläsare Lena tycker jag innehåller kloka ord som känns peppande. I dag vaknade vi till snöblandat regn och jag har fått mycket gjort hemma dom senaste dagarna men nu känner jag av ryggen så i dag får det bli en utedag. Sköt om er och ha en fin trettondagsafton..    

 

 

 

#Levaxin #Sköldkörteln #Yoda #Punkter

 

 
 
Ingen bild

Lena

5 januari 2018 09:45

Äter också levaxin,(100 mg) är helt vansinne att det ska bli så här idagens Sverige.

Förra våren var det brist på florinef för addisons sjukdom( vår ena storpudel har addisons) och det är durekt livshotande om de som har addisons inte får sin medicin. De dör! Det löste sig som tur va( det är ju även människor som får den sjukdomen)

tror att det löser sig med levaxinet med,

men de får nog se över om de inte ska ha fler leverantörer på dessa mediciner. Kram❤

Malin wiper

5 januari 2018 10:05

Det är verkligen bedrövligt. Hur kunde allt fungera så bra förr och nu kan vadsomhelst hända. Vad oroligt det måste ha varit för er detta med pudeln. Det verkar som djur får samma sjukdomar som människor.

Ja du det behövs verkligen fler leverantörer. Vi är ju så många som går på levaxin

Tack för din kommentar goa du
kram från
Malin

 
Ingen bild

Paula

5 januari 2018 13:07

Men oj! vad är det som gör att du tror att du fått detta med sköldkörteln pga mögel? Jag har bott i en lägenhet med mögel och arbetat på ett ställe där det var mögel som gjorde att jag fick så svåra besvär med luftrören att jag var tvungen att sluta jobba där. Undrar om det kan vara det som gör att jag fått knutorna i sköldkörteln?
Hoppas verkligen att det löser sig med levaxinet!
Kram <3

Malin wiper

5 januari 2018 13:39

Läkaren trodde själv att det berodde på mögel därför att jag fick problem med sköldkörteln när jag arbetade på ett arbete där dom hade mögel men det visste jag inte då. Jag fick även flera ögonlocksinflammationer som inte blev bra av medicinen. Min sköldkörtel alstrade för mycket hormoner så jag blev ännu smalare än jag var och blev ännu mer uppe i varv. Fick då en medicin som hette Neomerkansole men fick nässelutslag av medicinen och sen slutade jag det jobbet och flyttade tillbaka till Göteborg och då blev jag bättre, trodde jag. Tog sköldkörtelprov varje år och det var normalt men tydligen så blev det en tumör som växt i nästan 30 år. Nu vet jag med facit i hand att dom inte tog alla prover som hade behövts. Det var för ca 10 år sedan jag började känna mig tröttare och gick upp i vikt så tumören gjorde att sköldkörteln inte alstrade tillräckligt med hormoner. Nu efter op och jag fått tror jag rätt dos så är jag mycket piggare och vill göra saker som jag inte gjort på länge. Hade jag inte haft min nackskada och ländryggen så hade jag varit ännu piggare.

Hur länge arbetade du i mögelhus?. Man får även besvär med luftrören. Det kan slå lite olika. Hade jag vetat det jag vet i dag så hade jag anmält arbetsgivaren för dom visste om detta i och med att innan jag slutade där så började dom lägga om golven i hela huset. Det var en väldigt hög sjukfrånvaro på jobbet. Jag har själv blivit som en mögelhund och måste rusa ut från ställen där det luktar mögel för jag blir urdålig

Tydligen så kommer detta med levaxinet att lösa sig och det måste finnas fler aktörer.

Tack för din kommentar
kram från
Malin

 
Ingen bild

Paula

5 januari 2018 14:39

Tack för ditt svar. Jag blev lite fundersam när jag läste det du skrev om mögel. Jag arbetade i mögelhuset i 5-6 månader, sen blev jag så dålig så jag kunde inte vara där. Kunde inte andas och ögonen blev helt igensvullna. Bostaden som det fanns mögel i bodde vi i 3 år. Det här var värdefull info som jag ska tänka på om det blir värre med min sköldkörtel.
Kram ❤️

Malin wiper

5 januari 2018 15:16

Då kan du nog koppla dina besvär till möglet. Känner igen symptomen du skriver om. Läkaren var helt säker på att det var möglet för mig eftersom ingen i vår familj haft sånt. Då pratades det inte om mögel som det görs nu med kopplingar till hälsan. Det är ovanligt med tumör i sköldkörteln sa läkaren till mig så jag hade tur som hade en kropp som kunde kapsla in tumören för annars hade jag nog inte klarat mig. En malign tumör måste strålas och den kan sprida sig till lymfan och sen till övriga kroppen. Dom försöker då stråla men det blir obehagliga biverkningar då det sitter i halsen.

Mögel är verkligen ett gissel. Då antar jag att du också känner när du kommer in nånstans där det luktar mögel? jag måste ut direkt och ändå mår jag dåligt ett bra tag efterråt

Bra att vi kan dela erfarenheter ang detta.

Ha en fortsatt fin dag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards