Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2017

Av Malin wiper - 17 december 2017 13:30


  

Hallstahem har förärat sina hyresgäster med en amaryllis i julklapp. Tusen tack Hallstahem för den fina amaryllisen..   som jag ser fram emot skall spricka ut och glädja oss både under julen och senare. Vad jag kan minnas så har jag aldrig själv haft en amaryllis så det känns jättekul. Min väninna Barbro har haft många och dom var helt otroligt vackra. Vet inte om hon har några nu så jag skall fråga henne. Vi fick åka och hämta den på Åsby Hem & Trädgård genom att visa fram en kupong vi fått från Hallstahem. 

 

     

Amaryllis Timelapse

 

 

Nu har den fått vatten så det blir spännande att se den spricka ut sen. Vi skall köpa en snygg kruka till amaryllisen. Vi har flera krukor över men den behöver en lite bredare och sen placerar vi ut den på passande ställe i lägenheten. Den skall tydligen ha det varmt och gott. Klicka här för att se jättehäftiga annorlunda animeringar 

 

  

Så festligt att den heter Rock'n Roll Hippeastrum                     


 

     

Chuck Berry med Johnny B Good. Tyvärr dog Chuck Berry 18 mars i år.                            

 


#Hallstahem #Amaryllis #Barbro #Spricka #Roll #Chuck

Av Malin wiper - 17 december 2017 08:30


 

Det har brunnit i en butik i Hallstahammars centrum 13/12 så dom butiker som ligger intill har blivit rökskadade så därför säljer dom ut sitt sortiment för 50%. Så trist när sånt händer och jag själv hade jag inte hört om detta förrens min man talade om det. Butiken på bilden Shop Esmeralda är inte den som brann utan dom blev rökskadade

 

Klicka här för att läsa i Västerås tidning ang branden som nu utreds för mordbrand. Tur att ingen blev skadad. 



                                                         



Ella Fitzgerald med Cry me a River. I dag vaknade vi 07.00 så jag antar att vi fått sova bra i natt och nu är det tredje advent helt plötsligt. Min man ropade från köket och meddelade att vi har 8 grader kallt. Det var mysigt att sitta och fika i adventsljusens sken när det fortfarande var mörkt ute. I dag skall vi mest vara inne och göra sånt vi inte gjort inför julen och även städa. Hoppas ni får en fin tredje advent..animated-candle-image-0121 animated-candle-image-0121 animated-candle-image-0121 

 

   



#Brunnit #Centrum #Tidning #Ella

Av Malin wiper - 16 december 2017 16:00



  

Vi åkte in till Åsby Hem & Trädgård för att gå runt och kolla lite. Det var så fint även utanför med stor och ståtlig gran och dekorationer runtom. Till höger på bilden finns en stor plats för julgransförsäljning. Klicka här för att se vad jag skrev sist jag var dit                           


 

När jag gick runt och fotade så träffade jag på en av dom trevliga kvinnorna/männen i personalen och hon visade mig dessa granar som man kan ha som julgran och inte behöver slänga varje år utan återanvänder dom hela tiden. Det såg nästan ut som plastgran men snyggare. En sån skulle jag vilja ha nästa år för det är inte roligt med barrande granar. Denna heter Araucaria Heterophylla och kostar 599 kr. Den var nesatt i pris för i vanliga fall kostar den 1.290 kr. Dom skall ses i verkligheten för det var inte lätt att fota. Klicka här för att läsa om denna ovanliga julgran         


 

Barren är så hätiga att ta på och dom är så annorlunda. Det finns flera varianter hos dom även en mindre sort som man kan ställa på ett bord

 

  

Ursnygga julkulor som finns i massor av färger och mönster                        


 

En julstjärna som föll mig i smaken för den den hade oregelbundna beige/vita fläckar


 

Kolla in så läcker. Det är ju ingen jordglob/solur direkt så jag undrar om nån vet vad en sån här sak går under för namn?

 

Hyacinter planterade i knallröda bilar



Detta är en presentförpackning för vinflaska.       


  

Mjuk gosig pingvin 


  

Svan på villovägar


  

Magiskt häftiga ormljusstakar

 


The Baseballs med Rockin'Around the Cristmas Tree. Klicka här för att höra en annan version av låten som jag hade inne förra året


 

#Åsby #Araucaria #Julkulor #Julstjärna #Bilar #Amaryllis #Påfågelsfjädrar #Pingvin #Svan #Ormljusstakar #Baseballs

Av Malin wiper - 16 december 2017 09:15

 

Minnesbild från Acleja Blomsterhandel Interflora fresh i Vaggryd

 

Då var det lördag igen och drygt en vecka kvar till julafton. Vi åkte ut en sväng i går men det var så packat med folk överallt så jag blev helt snurrig. Att sen komma fram med bilen är också tålamodsprövande. Skall vi ut och handla mer så får det bli när dom precis öppnar butikerna. Vi har köpt rätt många basvaror nu inför julen så det är bara att inhandla det sista. Jag skall steka julköttbullar, baka pepparkakor och lite andra godsaker. Min man skall lägga in sill så det blir inte färdigköpt sill denna jul 


  

Jag blev så nostalgisk då jag såg denna "Fotoautomat" som kan ses på Erikslunds Shoppingcenter (nedre botten). Den ser ut som dom gjorde när jag var tonåring men tekniken har gått framåt. Det var så kul att fota sig med nån vän i såna och dom fanns lite varstans på den tiden. Klicka här för att se en fotoautomat som tar retrobilder

 

                                              

 

Detta är min barndomsvän E-L till vänster och jag själv till höger då vi fotar oss i en fotoautomat på ett varuhus nån gång på 1960-talet. Jag ser så stor ut i ansiktet för jag kom framför och lite närmare kameran.  Ett fint minne jag hittade i ett album                   

 

Det hände mer på gator och torg för det var ju ingen teknik som störde och shopping var inget man höll på med så ofta som nu. Poliser patrullerade på gatorna i centrum och det avvärjde många brott så dom var ett stående inslag i stadsbilden. Det var inte så ytligt och tillrättalagt som nu. Klicka här för att läsa om när kvinnor kom in i polisyrket. Har jag blivit en sån där gammal gumma/gubbe som sa: Det var bättre förr..   

   


Polisbilsnostalgi. Volvo Amazon "Polisbil" 1967 byggd av Andreas Norberg

 

 

  Ha det bra gott folk och njut av alla  juldofter. "Take It easy".  



 

 

#Lördag #Fotoautomat #Gumma #Poliser 

Av Malin wiper - 14 december 2017 12:45


 

När vi var till min son i söndags så visade han att han köpt ytterligare en synth. Det är den blå till vänster som är en Roland SH-01A. Klicka här för att se den i grå färg. Den silverfärgade är en Roland TB-03. Han har rensat ur en hylla för att få plats med dom. Han har ytterligare några  ett klaviatur på ben. Han använder dom till olika saker när han spelar in musik. 

 

Klicka här för att se vart man kan köpa Roland SH-01A. 


 


Den blå på lite närmare håll. Klicka här för att se ett filmklipp på denna synt. Klicka här för att komma in på Roland shop

 

    

Ett litet filmklipp där sonen visar lite men det var så mörkt eftersom vi hade gjort iordning för filmtittning. Skall filma ordentligt nästa gång då han får mixa en hel låt


   

Sonen har hållit på med musik sen han var litet barn och kan spela många instrument ex fiol, elbas, piano mfl. Han har varit med i både storband, stråkorkester, blåsorkester mfl. Numera är han mest intresserad av att komponera musik och skriva texter. Han har en väldig nytta av sina kunskaper i sitt arbete.


 

Roland TB-O3. Klicka här för att se vart den finns att köpa. Klicka här för att se ett klipp 


 


    




#Synth #Roland #Filmklipp #Blåsorkester 

Av Malin wiper - 14 december 2017 08:00

 


Vi var inne på Erikslunds Shoppingcenter i går och hörde då att det strömmade ut julmusik nånstans ifrån, det lät så vackert. Gick mot där musiken hördes  och såg dessa musiker i form av en tjej och en kille som var superduktiga. Dessutom sjöng dom stämsång så bra så vi bara njöt av deras framträdande. Gruppen heter Paloma

 

Klicka här för att komma in på deras facebook


 


I vanliga fall är dom tre stycken men nu var dom bara två. Paloma kommer att spela där även nu på söndag.                 

 

     

Jag filmade en snutt och hade velat filma mer men då stod jag på fel ställe så folk ville komma förbi. Tror vi åker dit igen så jag kan spela in lite mer               


  

Efter det så åkte vi till Läkarmissionens second hand. Eftersom det var lucia så fikade vi där och tog varsin hembakt lussekatt. Det kostar bara 50 kr för två personer att fika där och dom bakar sitt bröd själva

 

                                     


Seven Oaks 

 

 

En julskylt som hängde där på sidan om en klädställning


  

Jag hade sån enorm tur så jag fick tag på dessa boots för 80 kr och dom var inte använda. Tyvärr fick jag inte till färgen på bilden för dom är inte bruna utan vinröda. Dom har blixtlås på andra sidan men dom går inte att ha kalla vinterdagar annat än om man har tjocka sockar på sig.


     

Klickbilder


Förra gången jag var på second hand så hittade jag dessa snörkängor som har blixtlås baktill och knytning fram. Dom var lindriga använda och kostade 100 kr. Dom köpte jag på Myrornas second hand. Klicka här för att se vad jag köpte för stövlar sist vi var dit. Bild 3 ett tidningsställ eller annan förvaring i tyg som jag gissar är från 1980 talet. 

 

   Hoppas ni får en härlig snurr på torsdagen. Tack för att ni tittade in. Kram från Malin

 

 

#Erikslund #Paloma #Läkarmissionens #Lussekatt #Boots #Snörkängor

Av Malin wiper - 13 december 2017 11:00

Vi klev vi upp lite sent och sen såg jag att det är Lucia i dag. Vi har fått mer snö med en temperatur på minus 5 grader så vintern har vi fått hit i alla fall. När jag var lucia på G:A skolan i Sundsvall så såg det ut som på bilden ovan. Levande ljus och det skulle ligga ett tygskydd på huvudet men det hade inte jag så mitt svarta hår var täckt av sterarin som det var ett helsike att få bort.  

           

Min man och jag har inte haft varken lust eller ork att baka nåt än men i dag måste vi börja med att baka en kaka och det blir även pepparkaksbak i år för jag har en kul pepparkaksform som jag vill använda. Det är ju vi som står för julen i år och då vill vi att det skall finnas lite godsaker och dom bästa bitarna på ett julbord. Vi fyra är ganska lika när det gäller sånt och utesluter saker som vi inte tycker om. Det går ju inte att få i sig hur mycket som helst heller. 

 

Åsby Hem & Trädgård

  

Vi måste nog åka ut lite också för det är så vackert ute och jag måste passa på att fota så jag kan sätta in en header som ser vintrig och julig ut. Nu har jag inget mer att skriva om i detta inlägg. 


Önskar er en härlig luciadag kära ni som tittar in. Njut och ha det bra

 

   


Här sjunger Martina McBride posumt tillsammans med Elvis Presley

 

 

#Lucia #Skolan #Baka #Pepparkaksform #Header #Martina #Elvis

Av Malin wiper - 12 december 2017 16:00


   

I dag har vi i alla fall lite snö och det är nollgradigt så det får nog ligga på ett tag för det fortsätter att snöa lite. Det konstiga är att ingen snöröjning påbörjats och det var halt på gången utanför huset så vi fick smyga fram


 

Min man staplar omkring med sin krycka. Min son sa att hans kompis sambo har samma problem som min man och hon tipsade om att använda två kryckor för det är bättre för kroppen. Hon har även gått igenom "artrosskolan" och sa att den var rätt bra och man kan stärka upp runt knät men till slut så går det inte längre så detta är mer en framförskjutning av själva operationen. Nu börjar det ingen ny artrosskola förrens efter nyår och då är han anmäld. Detta kommer nog att bli en lång process precis som det blev för min höft 2007.

 

    

Häftigt!


  

Vi åkte in en sväng till Erikslunds Shoppingcenter och som ni ser så är det lite snö utefter vägarna. Vi åkte den gamla vägen för där är det mindre trafik             

 

      

 

Vi åt köttbullar med mos på IKEA till lunch när vi ändå var där

 

                                         


Nordiska Galleriet


 

Tog även en tur till Myrornas second hand i Västerås och där såg jag en gammal butiksvåg som kostade 500 kr. Undrar vilken som kan ha användning av en sån. Nu är ju allt digitaliserat

 

                                        


Personvågs-humor

Sköt om er och ha en fin tisdagskväll i vårt vinterland..  



#Snö #Krycka #Erikslund #IKEA #Humor

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards