Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 november 2017

Parkeringsskivans historia och lite kul klipp

Av Malin wiper - 19 november 2017 17:15


  

Vi har haft en sån här parkeringsskiva liggande i bilen rätt många år och den köpte vi på second hand. Den är i mjukt plast och glansigt papp i rutan. Jag tror den är rätt gammal och det står inte på svenska utan tyska och franska. Klicka här för att se ett klipp ang parkeringsskivor i mitt län

 

                      

 

 

Så är står det på Wikipedia

 

Ett system som liknade dagens parkeringsskiva introducerades 1957 i Paris för att förhindra långtidsparkering av bilar. Bakom systemet stod ingenjören Robert Thiebault och polisprefekten Roger Genebrier. I Tyskland infördes parkeringsskivan 1961 i Kassel. Den 31 maj 1979 enades europeiska transportministerkonferensen (CEMT/ECMT) om en enhetlig reglering och år 2000 om ett enhetligt utseende av själva parkeringsskivan. Bestämmelserna för vilka skivor som kan användas skiljer sig åt mellan medlemsstaterna. Farsta Centrum var den första plats i Stockholm där man kunde använda parkeringsskivan, premiären för det var 1 december 1993. 

      

Här ser ni en modernare version av parkeringsskiva som kommer från Auto Park time. Klicka här för att se hur man enkelt men lustigt kan göra sin egen parkeringsskiva..   Det gäller bara att ha en snusdosa i närheten. Klicka här för att se en digital parkeringsskiva 

 

    


Se här vilken liten och behändig parkeringsskiva som bara sätts fast på bilrutan

 

   

City Gross Erikslund hittade vi en parkeringsskiva i hårt plast som även har isskrapa för bilfönster. Den kostar endast 10 kr. Inte dumt med två funktioner i ett.

 

          

När jag ser detta lustiga klipp så tänker jag på när vi var till IKEA sist. Där hade flera bilar ställt sig helt galet så den lilla vägen runt parkeringen blev helt stängd av dessa bilar så man fick backa tillbaka och det var IKEA folk som skulle städa och fixa runt parkeringarna men dom fick skriva lappar på bilarna och sen gick dom in till receptionen för att dom skulle ropa ut bilnumren. Det kom bara ut ett par till sin bil och dom verkade inte bry sig ett dugg. Dom andra bilarna stod kvar så det var helt låst på den sidan.

 

          


Ett kul och varierat klipp ang parkering. Jag har lite att skriva om men inga bilder färdiga från det vi upplevde i dag. Därför fick jag hitta på lite onödigt vetande som detta inlägg..   Ha nu en skön söndagskväll kära ni

 

 

#Parkeringsskiva #Paris #Robert #Roger #Auto #Isskrapa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards