Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 november 2017

Jills Veranda med Maxida Märak

Av Malin wiper - 16 november 2017 15:15


  

Jag kollade på första avsnittet av "Jills Veranda" I går och blev helt tagen av det som serverades. Jag blev både rörd och berörd av ämnet som togs upp gällande ursprungsbefolkningen i  USA och hur lika det är när det gäller Samer uppe i norr. Sen fick man uppleva sån spelglädje av riktiga musikanter så jag satt bara och myste, njöt och även förfärades av hur ursprungsbefolningen blivit/blir behandlade. Gåshud och tårar blandades om vartannat. Det var såna fantastiska musikmöten i första delen av Jills Veranda och man får sig en liten lektion i både musik och historia

 

                                         

Lagershopen 

Klicka här för att se programmet Jills Veranda. Dagens gäst var Maxida Märak. Klicka här för att läsa om hennes omtumlande upplevesle från Jills Veranda. Maxida Märak föddes 1988 och är en svensk samisk jojkare, hiphopmusiker, skådespelare och aktivist. Klicka här för att höra henne i en låt. Klicka här för att höra henne i en jojk

 

    

 Buffy Sainte-Marie med Soldier Blue

 

Maxida Märak hade med sig en LP Vinyl till Jill som var den låten hon ville framföra på slutet. Det är sångerskan och aktivisten Buffy Sainte-Marie som jag själv lyssnat på mycket under 1970-talet i och med hippie-eran. Låten heter Soldier Blue. Kul att en ung person känner till henne . Buffy Sainte-Marie föddes 1941 vid Qu'Appelle River, Saskatchewan och är en kanadensisk-amerikansk sångerska, låtskrivare, kompositör och människorättsaktivist                  

 

   

Bill Miller med Dark River

 

Det var en massa överraskningar i programmet så Maxina Märak och Jill fick även möta sångaren Bill Miller. Han föddes 1955 och är en indiansk sångare, låtskrivare och konstnär av mohikanskt ursprung. Han föddes i Stockbridge-Munsee reservatet nära Shawano i norra Wisconsin. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Klicka här för att höra honom i en annan låt lite längre tillbaka     


 

Jag har inte hunnit blogga förrens nu eftersom jag har fullt upp att göra på dagarna i och med min mans trasiga knä. Snön är tyvärr borta nu men lär väl komma tillbaka så småningom. Vi tar det lugnt och bara njuter i det lilla. Hoppas ni alla har en fin tordag så här före helgen igen!!!!  

 

 

#Jills #Maxida #Ursprungsbefolkningen #Buffy #Bill   

 
 
A

A

16 november 2017 22:39

Hej
Underbart att Ni skrev om detta fina program på tv.
Det blev orsak till mig hälsa Er. och önskar din man
blir av hjälpmedel att använda so tidigt.
läs min gamla blogg.
MVH
http://biomecanique.bloggplatsen.se/2017/01/12/11318296-bmi-1/
Amor

http://klockor.bloggplatsen.se

Malin wiper

17 november 2017 08:42

Varsågod!

Han blir inte av med kryckan förrens han fått nytt knä

Ha en skön dag
Hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards