Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 augusti 2017

Av Malin wiper - 18 augusti 2017 15:15


  

Café Saga i Köping har en fantastiskt fin gammal skylt som lyser upp och lockar.  Klicka här för att se vad jag skrev om cafét 14 mars i år                      


Klicka här för att läsa om detta anrika Café som är ett stamfik för många. Deras öppettider är måndag till fredag 05.00-15.00 Eftersom det är öppet så tidigt så är det många som går dit och fikar före jobbet. Att vara ute tidigt innan allt vaknat upp till liv är väldigt skönt och känns så lugnt och avslappnande. 


  

Vi tog grillade smörgåsar sist vi var dit som var jättegoda. Det var både sallad och en supergod röra till med räkor och annat. Röran används även till deras smörgåstårtor som skall vara nåt extra.         


  

Cafét ligger i ett gammalt fint stenhus så dörren in är jättefin och dom har utemöbler som är snygga och även bekväma för mig som har ländryggseländet som kommer och går                        


Klicka här för att läsa i Magazin 24 om Cafét                             


Jag filmade en fontän vid köpingsån i centrala Köping.

                        

 

                               


RocKwiz-Sarah Blasko med Goodbye Yellow Brick Road (Elton John cover) 

          

 


#Saga #Skylt #Smörgåsar #Stenhus #Fontän #Sarah

 

Av Malin wiper - 18 augusti 2017 09:30

 

   

Jag hade glömt även denna månad att vända blad i nostalgikalendern men nu blev det gjort. På denna sida kan man se läskedrycken Champis som är en av dom läskedrycker jag växt upp med. Fast jag själv har inte varit nån stor konsument av läsk och när man var barn fick man en läsk ibland och sen använde man flaskan till saft då det var dags att åka ut på nån badstrand med föräldrarna. Klicka här för att komma in på ramverkstan

 

                                         

 

Champis är en kolsyrad läskedryck från Örebro. Robert Roberts var dryckens grundare 1910. Från första början så gick drycken under namnet champagneläskedryck, men såldes från 1918 under namnet Champis. Tydligen är drycken väldigt populär fortfarande och marknadsförs av Spendrup. Samma hemliga recept används än i dag och det är endast en person som känner till receptet. Det är skaparens sonson Göran Roberts. Champis innehåller ingredienser från Äpple och druva, något som gör att smaken påminner om sprudlande Champagne                      


 

Klicka här för att se 21 läskklassiker. Klicka här för att läsa om Champis hela historik. Klicka här för att komma in på Kuriosapaviljongen och kolla lite nostalgi plus en Champisskylt

 

  

Falkenbergska kvarnen i Västerås med damm. Jag filmade en snutt sist vi var dit då min man och jag kollade runt och även promenerade på stigar runt området.  

       

 

Texten nedan skrivet i dag: 


Det känns oroligt i världen nu när vi har terrordåd på terrordåd och nåt måste ju göras om det inte är för sent redan. Det verkar som terrorister kan mobilisera sig i lugn och ro utan att åka fast. Nu senast Barcelona och allt detta som händer påverkar oss och man tittar över axeln mer nu än någonsin. Det känns väldigt otryggt och skrämmande.          

 

Då skriver vi fredag i dag och det är lite regntungt men jag börjar känna mig bättre åtminstone i höften som varit mest påverkad av ländryggsbesvären. Fast med dessa besvär kan man aldrig vara riktigt säker och jag måste sitta med icepåse när jag är vid datorn och i bilen. En positiv sak jag har fått ordning på mitt hormonvärde (TSH) så det ligger nu på 2,0 skall vara högst 2,5. Sist hade jag 2,7 och gången före 1,8. Ha nu en skön fredag och helg kära läsare


 

                  

 

Malena Ernman & Helen Sjöholm med Sankta Klara Klocka                          

 

 

 

#Nostalgikalendern #Champis #Barcelona #Regntungt #Malena       


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards