Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2017

Av Malin wiper - 12 juni 2017 09:00



 


Jag har fått denna nya favoritrobot K-2so av min son i present. En ny android från Star Wars filmen Rouge One som jag såg hos min son för ett tag sen. Jag har ju en annan favorit också BB-8 som jag fått av min son i kuddform. Så nu har jag två..   . Jag satt K-2SO i köksfönstret på en medföljande platta men den gick inte att få att stå stadigt så jag satt den i vardagsrummet istället

 

         

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om filmen Rouge One och just denna K-2SO. Klicka här för att se min BB-8 kudde

 



Olika scener där K-2SO är med i. Klicka här för att läsa om roboten

 

            


 



Jag lät den sitta istället på fönsterbrädan i vardagsrummet mellan en blomkruka och en vas. Det såg rätt häftigt ut och jag gillar detaljer som sticker ut lite. Den har många böjbara leder så den kan ställa in olika former


 


På lite närmare håll. Tack sonen jag blev jätteglad..  


 


Inte nog med det utan jag fick en stor vattenflaska med motiv av K-2SO också. Den är så fin så jag vill inte använda den utan ställde den mellan två blomkrukor i köksfönstret. Den passade jättebra där


   

Klickbilder på hur den ser ut runtom. Klicka på bilderna så blir dom stora


 


Jag känner mig så bortskämd nu för jag fick denna häftiga tändare av Leif till min tändarsamling. Tusen tack! den är jättestor och i form av en pelikan. Man trycker in en knapp på ryggen så öppnas munnen och lågan kommer upp. Jag skall köpa ett brett platt skåp att ha i köket där jag skall ha mina finaste tändare och där kommer denna att ingå. Ha nu en skön dag i lite robotfart

 

                                                    

 


#Favoritrobot #Rouge #Scener #Vattenflaska #Tändare #Pelikan

Av Malin wiper - 11 juni 2017 13:30



                         


  


Här ser ni min sons kompis Leif framför en  Cheva Impala från 1959, urläcker. Leif var chaufför dagen på cruisingen.  Min son har nu skickat massor av bilder till mig som han tog under kvällen i går i Hallsta. Jag har bearbetat dom i photoshop. Det hände mycket i går som min son berättat, så det var full fart i samhället 

 

                                                                                

 

Det var 540 besökande personer på Hallstaparken fick jag höra nu. Där hade dom flera rockabillyband. Tyvärr hittade jag inte nån av dom på Youtube annars hade jag satt in  klipp. 

 


Rockabilly Boogie med  THE OBSCURITONES 

                   



Här var det livat..    


           


 


Gult är inte fult..  det ser man här

 


  



                                                                           


 


Festa bör man annars.... man..   



Lägg in en prilla och sköj ner med Norrlands Guld

 

        





Fortsättning följer....................................

 

 

 

#Cheva #Leif #Hallstaparken #Festa #Prilla 

 

Av Malin wiper - 11 juni 2017 10:15

                                                          


 


I går var det Hallsta Cruising mitt i regnvädret som även var grått och trist. Tur att dessa snygga bilar som cruisade runt i samhället livade upp. Min man var ut på gatan och fotade med sin kamera för jag var dålig. Min son kommer att ge mig både bilder och film för han var hit med en kompis och åkte omkring i en läcker Cheva Impala 1959. Klicka här för att komma in på Hallstaparkens facebook. Jag har inte hittat nåt om cruisingen i nån tidning än eller om festen på Hallstaparken efterråt

 

                


  

           

 


                                     


       



Ett klipp från Hallsta Cruising 2016. Klicka här för att se ytterligare ett klipp. Förra året var det tydligen över 700 bilar i samhället och runtom                                  


  


  

 

         


 


       




            


  


     


 


Jag är så besviken och ledsen för jag orkade inte promenera ner till samhället för att kolla Hallsta Cruising i går. Förkylningen har tagit hårt på mig och jag har inga krafter känns det som. Det går lite bättre på mornarna men ju längre dan går desto jobbigare blir det och jag vill bara gå och lägga mig. Vill inte vara för negativ här i bloggen så jag skriver inte om allt. Jag fick alltså ställa in cruisingen. Min man fick då ställa upp med att ta bilderna ovan men jag har på morgonen bearbetat dom själv i fotoprogrammet. Min son tittade in som hastigast och lämnade över lite saker. Vi skall ses till nästa helg istället. 

 

 

                                   

 


#Hallsta #Cruising #Son

Av Malin wiper - 10 juni 2017 14:45



                                                 


När man är ung har man svårt att överblicka vad man kommer att behöva under de kommande 60-70 år som kanske är ens framtid. En sak man ändå vet är att det kommer att kosta pengar. 


Bostad, utbildning, bil, familj, olyckor, sjukdomar, allt kostar pengar som måste intjänas. 
Att låna till något som kan räknas som investering är många gånger nödvändigt men att låna för konsumtion kan bara göra livet svårt
 



         

 

Allt det där visste man nog och fick det också berättat för sig av de äldre. Behovet av att ha prylar, festa och synas var nog större än det tråkiga sparandet.  Idag är det svårare att spara eftersom det inte är någon ränta på sparkontot. Man måste spara i aktier och fonder, vara påläst och uppmärksam. Bästa sättet få pengar över för att investera eller spara är att göra det till en konstform eller njutning att minimalisera utgifterna. Det är senare när man har pengar som man kan göra de stora förtjänsterna, köpa billigt och sälja dyrt.

 

                                                                                 

 


Det är viktigt att man redan från 20 års ålder har både ett långsiktigt sparande i aktier eller fonder och ett riktat sparande till bil, lägenhet, villa osv. Banken ser att man kan spara och att man har koll på ekonomin. Detta gör att man blir en mindre risk och alltså får låg ränta på bostadslån eller billån.
 


       


Trots en välskött ekonomi kan man ändå hamna i en situation när man snabbt måste låna en mindre summa för att rädda en akut situation. Att sälja ut aktier och få loss kontanter sker ju inte ögonblickligt. 

Det är bra att det finns många aktörer man kan vända sig till om det skulle krisa med pengarna. Och det gäller inte bara den sidan som jag har kikat på utan många fler. Men det viktigaste är att man alltid läser igenom villkoren ordentligt och inte tar ut några lån i onödan.

                            

                         

                    Calculadoras - GIFMANIA               Calculadoras - GIFMANIA            


#Pengar #Sparandet #Aktier #Lån     

Av Malin wiper - 10 juni 2017 09:00



 


Jag var inte nöjd med filmklappan som stod på denna boklist så jag kollade om vi hade några stora böcker som skulle passa istället. Vi vill ju ha lite retrokänsla i köket. Hittade då två passande böcker och den till  vänster heter Funky och är skriven av Natalia Marshall 2001. Köpte boken till fyndpris på second hand. Den andra har heter K-Spaning längs vägen och är skriven av Göran Willis 2012. Den köpte vi av Stig Andersson som är eldsjälen vad gäller Molidens Nostalgimack 



 


Här följer lite bilder inifrån boken och det är många olika stilar. Bra med en bok som ger inspiration och det är många fina bilder i boken


 


Det är många färgstarka möbler i boken men det finns även såna här lite mer dämpade möbler och industriellt


 


Denna lampskärm kan man göra själv och det följer med beskrivning. Det finns mycket sånt i boken som man kan göra själv av många olika material. För mig är det lättare att läsa böcker som har många bilder och inte alltför mycket text. Nackskadan ställde till med mycket för mig vad gäller läsande.

 

                                   


 


Helheten blev så här i ena hörnet av köket. Vi satt dit klockan vi hade i förra köket ovanför. Den köpte vi hos fd Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd. Det är en tystgående behaglig klocka som är stilren

 

 

                


 


En av Borås bästa modernaste mötesplatser var detta Café Röda Rummet i Kulturhuset. Det hade en intakt 1970-talsmiljö som lyckades överleva flera moderniseringsförsök. Röda Rummet har även fått designerpris

 

                                                                   


                         Classic Centre

 

Klicka här för att se en skarpare bild på röda Rummet som sas upp 2008. Märkligt att det går att ta bort en K-märkning. Det är ju ett stycke historia som försvinner. Klicka här för att se se Tonys bilder på Café Röda Rummet. Klicka här för att se ännu fler häftiga bilder på det fd Cafét


 


I boken kan även ses gamla bensinmackar och här från ESSO i Nybro 1961

 

                                          


ebay 




I dag är jag på banan igen och hoppas jag får bra bilder från Hallsta Cruising som börjar 18.00 Regn och blåst undanbedes vänligen men bestämt...    


                                                       

#Funky #Natalia #Spaning #Göran #Lampskärm #Klocka #Märkt #Esso

Av Malin wiper - 9 juni 2017 14:00



                                  


 


Jag har sett en film på Neflix som heter Paris By Night. Det är en långsam historia men spännande och man väntar hela tiden på att nåt allvarligt skall hända. Lite kittlande spänning mitt i den regnvåta nöjesnatten i Paris. 

 

                               private detectives - GIFMANIA                                               private detectives - GIFMANIA                       

 

Det är ett crime/drama från 2012 i regi av Philippe Lefebvre. I rollerna ser vi: Roschdy Zem som spelar den hårdnackade snuten med is i magen. Sara Forestier som spelar hans chaufför under några nätter. Samuel Le Bihan som spelar snutens goda vän. Grégory Fitoussi , Jean-Pierre Martins mfl

 

 

Simon Weiss jobbar på Paris sedlighetsrotel. Nätterna spenderar han i bil mellan nattöppna restauranger, diskotek och bordeller. Han känner alla, på båda sidor lagen. Denna natt misstänker han dock att någon försöker sätta dit honom.

 

Detta är en lite djupare film som har långsamt tempo men jag tyckte den var spännande ändå och lite annorlunda. Man kunde känna den underliggande faran med att ha ett sånt arbete som denna polis hade. Bra skådespel och jag gillar det oväntade överraskande slutet på filmen. 

 

Filmen får 3 eiffeltorn i betyg av 5 möjliga

 

Eiffel Tower - GIFMANIA  Eiffel Tower - GIFMANIAEiffel Tower - GIFMANIA



Det finns ingen engelstextad trailer till denna film på Youtube

 

                          



 

Hurra! i dag har jag bara 35,7 i temp så jag är helt feberfri. Tyvärr har kondisen gått ner rätt rejält av denna förkylning så nu gäller det att steppa upp sig lite. Jag börjar på gymmet så fort jag känner att: nu funkar det.  Vädret är lite omväxlande och jag hoppas det inte börjar regna i morgon eftermiddag då Hallsta Cruising drar igång 18.00-02.00 I dag städar vi hela lägenheten och jag skall även stryka lite tvätt. 

 


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se vad som händer i förra kommunen vi bodde i

 


#Paris #Philippe #Feberfri #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 9 juni 2017 09:00


                     


 


För några veckor sen besökte vi en utomhusrestaurang i Västerås som heter "Torggatan 1 Strike". Vi promenerade i stan och handlade lite och bara myste. När vi såg denna inglasade sommarrestaurang så blev vi sugna på mat. 


 

Till vänster på bilden ser man samma restaurang men inomhusdelen som är öppen året om. Klicka här för att se vilket bra betyg dom fått


 


Det var jättemysigt därinne och bra service men jag kunde inte fota så mycket eftersom det var mycket folk och lunchtid. Vi blev serverade en jättegod och fräsch sallad före maten


 


Helt plötsligt kände vi för ett glas vin till huvudrätten. Min man tog rött vin och jag vitt. Vi åkte ju buss och då kan man passa på att njuta av ett glas vin till maten

 

                             


Vat 19 


 

 

Det röda vinet var Franschhoek Cellar The Churehyard Cabernet Sauvignon från 2015. Min man gillade vinet som var lättdrucket med en frisk syra. Mycket havtoner. Hon som serverade höll fram flaskan så fint så jag kunde fota

 

         

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en korkskruv i form av en pirat

 

 

 

Mitt vita vin var ecologiskt och var jättegott och lättdrucket. Jag gillar inte viner som är alltför sträva så detta var helt perfekt. Det heter Pura Cicilia Purato Catarratto Pinot Grigio. Båda dessa viner skall vi köpa hem och ha på barbordet och bjuda på när tillfälle ges.

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på världens minsta korkskruv


 


Sen kom då rätten in som vi beställt bestående av tagliatelli, fläskfilé, sås och toppad med parmesanost. Maten var också till belåtenhet och hade fina goda smaker och parmesanen var som pricken över i:et. Vi satt länge och njöt och det kändes som vi var på semester. Så har det kännts sen vi flyttade till Västmanland. Så mycket att upptäcka och vi försöker ta för oss så mycket som möjligt


  


Så här ser det ut från utsidan av den inglasade sommarrestaurangen


 


När vi gick med lätta och mätta steg från Restaurangen så njöt vi av denna syn



                                                          





#Torggatan #Sallad #Vin #Tagliatelli #Utsidan

Av Malin wiper - 8 juni 2017 14:00



                              

 


När jag var ute och sökte på nätet så dök jag på denna LP skiva på Tradera med Ronnie Hartley som "Tusen ting" Roslagen AB sålde och jag blev supernostalgisk. Den gick för 39 kr men det blev 75 kr med frakten


                                                                   

Ronnie Hartley spelade i den nya Musikpaviljongen (revs 2007) intill Blå Gången. Han var orkesterledare för Promenadorkestern under många år på Liseberg. När jag kom till Göteborg 1975 så var jag ofta dit och satt på en av bänkarna och lyssnade till Promenadorkestern. Jag har ju som jag sagt förut en bred musiksmak. Ibland satt jag mig med nån kompis på Cafét bredvid och vi bara njöt av underhållningen. Ronnie Hartley var en charmerande, trevlig och rolig person som hade stor utstrålning. 

 

Klicka här för att se bilder från Musikpaviljongen 1993 då var det en annan orkesterledare. Klicka här för att se musikpaviljongen 2007

 

                                                

 


 


Jag har ramat in skivan i en LP ram och satt ovanför mitt skrivbord och bredvid ett signerat album med Clark Terrys Big Bad Band som jag skrivit om förut. Ronnie Hartley föddes 1921 i Danmark och var son till de två luftakrobaterna "The Orginal Hartleys". Ronnie Hartley var en violinist som sen bosatte sig i Göteborg. Han började spela violin redan vid 7 års ålder och medverkade vid sina föräldrars turnéer. Han kom till Sverige i mitten av 1940-talet och bott även i Ängelholm. Han började spela på Liseberg redan 1957 och underhöll där till 2007. Han är även känd för att som hyllning till Woody Herman använda sig av uttrycket "ja där ser man". 

 

 

                                                                           

 

 

Här ser man honom med priset "Lisebergsapplåden"

 

Efter 50 år på Liseberg tilldelades han 2007 utmärkelsen Lisebergsapplåden, som enligt nöjesparkens ledning går till någon som gjort Sverige gladare. Jag får gåshud när jag hör detta för han var verkligen en glad man och gjorde mycket för Liseberg med sin proffsiga orkester och sin strålande personlighet som man bara älskade. Det står på flera ställen att han dog 4 augusti 2016 i en ålder av 95 år men det finns inga uppgifter om detta på Wikipedia. Jag skall mejla min bloggläsare Lena och fråga ang detta. Klicka här för att läsa om honom när han var 85 år. Han var 2 år äldre än min mamma. Precis som henne var han väldigt ungdomlig och rolig. Jag har ett minne av att jag varit dit med mamma också.

 

                                                                    


 


Så här ser det ut på håll med dom båda inramade LP skivorna. Det jag saknar är hans autograf 

 

       


 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Ronnie Hartley. ljuva minnen som aldrig försvinner så länge huvudet hänger med. Jag kom även ihåg hur han gick ner från scenen och ut bland folk och bekräftade alla. Pratade, skojade och spelade på fiolen.

 



Ett smakprov från 1993. Denna sångaren har jag hört där också både under andra hälften av 1970-talet och när jag kom tillbaka till Göteborg 1986 efter några år i Gävle. Ronnie Hartley ser ni på fiol.

 

           




#Tradera #Ronnie #Liseberg #Musikpaviljongen #Lisebergsapplåden 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards