Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2017

Av Malin wiper - 17 juni 2017 10:45




Annie Lennox överraskade Sting som fått ett av årets Polarpris. Hon sjöng låten Fragile till eget piano och det så bra så jag fick gåshud från tårna till hårfästet. Det var så fantastiskt bra och känslosamt så jag bara grät rakt ut och det på ett skönt sätt för hon lockade verkligen fram känslor. Annie Lennox blir bara bättre med åren och hon har sån känsla så man baxnar. I det stora hela var det fantastisk musik i hela programmet och bra finalister. Det finns några till som jag vill sätta in i bloggen senare som också hade riktigt bra röster och även en skicklig saxofonspelare

 

 

Polarpristagarna: Wayne Shoter och Sting

 

 

#Annie #Sting #Polarpriset

Av Malin wiper - 17 juni 2017 09:00




Detta är en SAAB 96 DE LUXE från 1962 som jag såg på en parkering i Hallstahammar. Den stod där och lyste som en röd rubin i solen

 

                                                     


 


Klicka här för att komma in på PerrasMontorNostalgi


 


                     


 


                                                                            



   


Jag har fått testa ett svankryggstöd för både bil och kontor. Det visade sig vara väldigt vilsamt med sviktande känsla och massageknoppar på mitten som kändes helt fantastiskt. Det var så vilsamt för svanken och ländryggen så jag slappnade av helt. Min man och jag har nu beställt varsitt och dom kostar från 39-189 kr/st. Klicka här för att se vart vi köpt våra

 

                                 

 

Det har varit fullt upp i flera dagar och det är inte slut än. I dag skall vi på Borgåsunds Hamncafé på "Räkmackans Dag" Det är första gången vi åker dit och nu har vi ju bil igen så det känns helt underbart. Min son följer med oss också så han skall ligga över hos oss sen och när vi sen kommit hem så skall vi kolla på film. Orkar vi inte på kvällen så kollar vi i morgon förmiddag. Jag får sätta mina inlägg på kö..  För nu har jag så mycket bilder så jag drunknar och måste välja bort rätt många. Hoppas ni har en fin lördag framför er. 

 

                  


#SAAB #Perras #Svankryggstöd

Av Malin wiper - 16 juni 2017 18:00

 


Vi åkte ner till Kanalmuséet Skantzen en dag för att kolla runt lite och vädret var jättefint. En anslagstavla där man kan se vad som händer framöver. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

                    

 

Det finns ett minnesrum över traktens son Thore Skogman i Folkets Hus. Det är öppet torsdagar och söndagar. Det blir midsommarfirande i Skantzen med början 09.00 men själva firandet sätter igång 13.00 Klicka här för att se lite av Thore Skogmans minnesrum Som Sune Karlsson skapat av sin privata samling

 

Klicka här för att höra Thore Skogman och Lill-Babs sjunga tillsammans 1965


 


Här ser ni Kanalmuséet Skantzen och Slusskontoret till höger. Där kan man även fika på sommaren och beställa guidning

 

                     



Det går även att sitta och mysa utomhus. När man kör ner till Skantzen så finns Skantzsjön och där kan man sätta sig på bänkar och bryggor för att bara njuta och leva i nuet.

 

               


 


Vi träffade på Annika Eriksson som visade sig vara en trevlig, glad och påläst kvinna. Hon är kanslist och är anställd för att ta hand om stället. Hon erbjöd sig att guida oss omkring och först ut blev Slusskontoret som ligger bredvid Kanalmuséet.


         


Klickbilder. Bild 1 dörren till Slusskontoret. Bild 2 gammal varuapparat, bild 3 personer som betytt mycket för muséet mm. Bild 4 en vattenautomat som fanns förr på Sj om man blev törstig 


 



Detta är en modell över en sluss. Den är byggd av Bernt Nordin

 

                                  



 



Här en del av SJ lyktor som det fanns många av

 

                                                                                   

ebay                 


 


Detta är Johan Ulfström som är Strömsholms kanals fader. Han föddes 1733 i Ulfva utanför Uppsala


   


På en hängare kunde man skåda lite uniformer och skärmmössor från SJ

 

                                                                      


 


Gamla hållbara räknemaskiner från en annan tid

 

  


Detta är en det från ett fraktgodsintag som är skänkt av nån där det finns lucka för biljettförsäljning och just resgods


  


Innanför disken


 


Skrivbord mm från SJ

 

Annika Eriksson visade oss även en annan museibyggnad men det får jag skriva om en annan dag för det tar tid med att fixa bilderna. Nu är vi ensamma igen så jag kan fixa till lite inlägg. Ha nu en skön kväll ni som tittar in.

 

           Calculators - GIFMANIA                                                    Calculators - GIFMANIA         

 



Anni-Frid Lyngstad med Min egen stad

 

 

#Kanalmuséet #Minnesrum #Skantzen #Annika #Slusskontoret #Modell #Nordin #Lyktor #Ulfström #SJ #Räknemaskiner #Resgods #Lyngstad


Av Malin wiper - 15 juni 2017 14:45




Vi har letat på nätet en längre tid efter en bättre begagnad bil sen vår gick ur tiden på grund av att huvuddatorn la av. Till slut fick vi napp. Cegerblads Bil i Hallstavik hade fått in en begagnad Suzuki Wagon R+ en likadan som vi hade förut men en silvergrå. Den är lite äldre än vår röda som var från 2002 och denna från 2000. Fast den här  var i mycket bättre form och hade gått 11.000 mil och vår hade gått 18.000 mil. Dessutom var det jättefina däck till och det följde med vinterdäck så vi har nu dubbla uppsättningar. Den hade fasta snygga fälgar och det är var det länge sen vi hade såna

 

                                   

 

Cegerblads Bil är ett helägt familjeföretag Som grundades i slutet av 1950-talet. Klicka här för att läsa vidare. Dom har fått ett väldigt bra omdöme på nätet, 4,5  i betyg av 5 möjliga. Klicka här för att komma in på deras facebook. 


 


Här ser ni bilen på bilfirman och den har bara haft en ägare och bilden är genomgången och jag blev förvånad när vi provkörde eftersom den lät mindre och var mjukare i fjädringen än vår förra. Nu är vi inne på vår tredje Suzuki Wagon R+ och den första vi hade var helt ny och gul. Det jag gillar med dessa bilar är att dom är höga, stora rutor så man känner sig inte instängd, större invändigt än man kan tro när man ser dom utanpå. Lätt att köra och lätt att parkera och fast den var så pass gammal så hade den ändå AC och en radio med bra ljud.

 

                                                                         


 


Dom hade en jättefin bilhall som var väskött och lagomt stor. När jag gick omkring så såg jag att många bilar redan var sålda. Vi blev även så trevligt bemötta  av killen som hjälpte oss. 

 

                                


 


Dom hade en lastbil stående i bilhallen som gått i generationer och den var så läcker. Det är en Opel Blitz årsmodell 1967. Även kallad "Lilla Blå". Den har varit Cronje Cegerblads trontjänare i många år och det var Cronje som Startade Cegerblads bil en gång i tiden

 

     


  


  


          

Klickbilder



 


 


Det kändes som att "komma hem" när vi satt oss i bilen. Bilen betalar vi på 14 månader så det känns inte så betungande. Det är bara att spara in på onödigt många fikastunder ute.


Vi har fullt upp just nu men jag kommer in lite då och då. Hoppas ni har det bra och njuter av sommarvärmen.  

 

            

 


#Cegerblands #Suzuki #Fjädringen #Bilhall #Opel #Hem


Av Malin wiper - 14 juni 2017 19:15



 


Fullastad på väg in mot centrum från vårt hus i går. Första gången på länge utsläppt från fångenskapen..  Det såg ut att bli regn men det kom av sig. Det blåste rätt kraftigt så man var nästan rädd att få en tegelsten i huvudet..  

 

                                       


Umbrella lamp vintage                    

 

 


Min man har handlat lite på Coop

 

                                


Umbrella chair 

 


 


Här går min man till vänster och min kusin till höger och vi siktade på centrum för att visa honom lite hur det ser ut


 


Vi går förbi Kulturhuset där även Biblioteket ligger    

 

                                                            




Det blommar och grönskar lite överallt nu och flugorna börjar visa sig..  


    


Vi tog även en tur in på vårt Loppis Mälar Second hand

 

                                   

 

 

 

Jag såg dessa symaskiner i barnformat i både plast och trämaterial.



Pizzeria Maistro har gjort sommarfint på sin utomhusservering 

 

                             


 


En  trut låg och häckade på ett garagetak vid vår gästparkering

 



Free As a bird med The Beatles



 


Här fick vi lite ögonkontakt

 

       


 


Lila sommardröm

 

 

I dag har vi varit till Hallstavik och köpt oss en ny bil men det skriver jag om i ett annat inlägg. Det har tagit hela dan med 32 mil sammanlagt så vi är rätt möra nu. Vi åkte med min kusin i hans hyrbil och det har varit sommarväder hela dan. 

 

       Ha nu en skön onsdagskväll

 

 


#Eftermiddagspromenad #Coop #Kusin #Kulturhuset #Grönskar #Loppis #Maistro #Trut #The Beatles #Hallstavik

Av Malin wiper - 13 juni 2017 15:00


 

 

Förskrivet tidsinställt inlägg

 

Precis som i förra lägenheten så är fönstren nya och går även att vinkla inåt. Det är väldigt praktiskt när man vill vädra.

 

                                  


                 Rum 21 

 

 

 

Min man gick ut för att handla för några dagar sen och då bad jag honom se om dom hade nån blå eller röd löpare på nån butik. Jag orkade inte följa med. Han hittade en lite bredare löpare i linnematerial som jag blev jättenöjd med. Det finns en inredningsbutik i Hallsta som jag inte varit inne på än. Den heter "Sköna Drömmar". Vi hade köpt några löpare på second hand men när vi tvättade dom i maskinen så hade dom ändrat sig både i form, format och färg så jag fick slänga dom. Nu har vi endast denna och en till blå löpare men jag får tvätta dom för hand och fixa några till så småningom. 

 

                                        

 

 

 

Här ser man linnestrukturen på löparen. Vi hade inga dukar på vårt barbord i förra lägenheten och dom löpare och dukar vi hade på matbordet i vardagsrummet passar inte på vårt nya bord

 

 

 

Den blå färgen går jättebra till vår gardinkappa. Den har fastnat lite i det öppna fönstret så det ser lite konstigt ut. Vi har bara mattor i hall och vardagsrum och vet inte om vi skall ha några för golven är så snygga och det blir mer lättstädat och mindre damm för mig som är känslig. Nu behöver vi fler gardinkappor både i vardagsrum och kök för att byta emellan. Det kommer alltid till en del då man flyttar

 

                                             

 

   

 

Vi köpte två såna här Fönstermonstera på Åsby Floristen för några veckor sen. Dom stod i köksfönstret men har nu växt så det knakar. Visst inte att det är en slingerväxt så vi fick ställa den ena på denna kökspall tills vidare. Sen får vi sätta dom i varsina krukor på nån vägg där det finns plats. Tur att vi hade en liten kökspall som vi köpt på IKEA. Vi skall  antingen måla den eller tapetsera och lacka  


Klicka här för att se läsa om skötselråd för en Fönstermonstera

 


Uno Svenningsson med Under Ytan. Jättekul att han skall medverka i årets "Så mycket bättre". Det är en av min sons favoriter och jag gillar honom också. Han har en helt egen ton på rösten och skriver bra texter.  

 

Klicka här för att höra en annan låt som jag själv aldrig hört, tycker den är jättebra. Detta inlägg är inte färskt utan jag skrev det för ett tag sen för att ha lite på lager. Hinner inte blogga så mycket dom närmaste två dagarna. 

 

          

 


#Fönstren #Löpare #Sköna #Gardinkappa #Fönstermonstera #Floristen #Uno 

Av Malin wiper - 13 juni 2017 08:30



 


Jag skickade efter en kapsylöppnare för några dagar sen från ett ställe som heter Verktygsladan i Karlsborg. Skaftet ser ut som dom gör på många skruvmejslar och det var det jag tyckte var kul. Den är greppvänlig och går under namnet "Wera" kostar endast  39 kr och det är fraktfritt. Det står 49 kr på hemsidan så den är nog nedsatt i pris. Jag har beställt några till som jag skall ge bort.

 

Klicka här för att se en annan häftig kapsylöppnare. Klicka här för att se ytterligare en. Klicka här för att se en kasylöppnare i form av en motorsåg

 

                                                                  


 


Den är så rejäl och snygg så jag fattar inte hur dom kan sälja den så billigt. Klicka här för att se skruvmejslar i märket Wera

 

 

 

Kapsylöppnare och fickplunta i form av en hammare..  Vad mycket kul det finns. Klicka här för att komma in på en sidan som heter Dunken.se och kolla

 

 


Vilken kroppskontroll

 

Hoppas jag får lite enérgi i dag för vi får besök och då vill man vara pigg och kunna visa runt lite och bjuda på nåt gott. Konditionen har sjunkit flera grader men jag hoppas på att kunna börja på gymmet nästa måndag. Hoppas ni har en fin tisdag att se fram emot. Solen skiner här och vi kommer att få ca 15 grader varmt. Sköt om er kära läsare

 

                                              

 

 

 



#Kapsylöppnare #Verktygsladan #Wera #Kroppskontroll

Av Malin wiper - 12 juni 2017 13:15

                            


 


Här kommer lite fler bilder som min son tagit från Hallsta Cruising i lördags. Härlig rök från veteranbilarna 

 

Klicka här för att läsa om Hallsta Cruising i år som drog 900 bilar, det var rekord             


  


Här sitter sonens kompis Leif inne i den röda snygga Cheva Impala från 1959

 

         


 


Magnifik svart bil med mycket krom. Det är en CHEVROLET FLEETMASTER från 1947. Jag satt den som header till bloggen tills vidare

 


 



Två tjusiga bilar bredvid varandra. Tänk vad mycket snyggare bilarna var förr än nu. Dom lyste upp, gav känsla och man blev glad 

                                         

 

 

DODGE CHALLENGER  1973. Så läcker och snygg i formen


 


Det gäller att fixa utsikten

 

          Binoculars - GIFMANIA


 


Betty Boop på hedersplats i bakrutan. Jag önskar er en fortsatt härlig dag..  I dag tittar solen fram så regnet kom av sig.

 

                                                                                   

      



#Cruising #Rök #Impala #Chevrolet #Tjusiga #Utsikten #Betty 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards