Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 juni 2017

Av Malin wiper - 24 juni 2017 12:00



 


Efter att vi varit ner till hamnen och ätit på midsommarafton så åkte vi ut på små slingrande vägar "Tidövägen". Det var som att komma tillbaka till norrland för landskapet skiftade hela tiden med skog, öppna landskap, välskötta gamla lador och andra uthus och byggnader. Det var så otroligt vackert så vi slappnade av och levde i rena "mindfulness".  Vädret har varit lite upp och ner med regn, sol och rätt kallt 


  

Jag gick ut och fotade dessa vackra hästar i en hage                                      


  


Fina varierande byggnader överallt åkte vi förbi. Underbart att det sköts om och odlas så vi får njuta ett tag till av allt det vackra en sån landsbygd bjuder på. Så det var många fina jordbruk vi passerade. Vi skall åka dit igen och då skall jag vara lite mer noga och även gå ur bilen och fota dom öppna landskapen och dom svindlande höjdskillnaderna 

    


 


En köttko med sin kalv               

 


 

Vi åkte in på en väg där det stod "Sommarcafé" och hamnade då i ett midsommarfirande på en hembygdsgård. Det skulle senare då dom fått upp midsommarstången bli musikunderhålling på den stora fina scenen. Vi stannade inte utan såg oss bara omkring lite 

               

 


Torstein Bergman med Helgdagskväll i Timmerkojan. Det låter alltid ärligt och äkta när han sjunger gamla eller nya visor. Thorstein Bergman föddes 1942 i Härnösand som inte ligger så långt från min födelsestad Sundsvall. Han är en svensk visdiktare och trubadur.  Han har skrivit en rad visor som var mycket populära från debuten 1965 och framåt ex Om du nånsin kommer fram till samarkand            


  

Först en uppförsbacke och sen såg man stugan som såg ut att stå mitt i vägen       


  


Vi åkte ca 3 mil på denna väg och vi såg bara en fallfärdig lada, allt annat var så här välskött och bevarat till vår framtid. 

          


 


Vi åkte även förbi naturskolebyggnad som hade en härlig arkitektur

 

 

 

Vi orkade inte åka iväg till sonen i dag som det var tänkt så vi vilar i dag och åker iväg i morgon istället. Ha en fortsatt fin midsommar kära läsare

 

 

 

#Tidövägen #Hästar #Byggnader #Köttko #Midsommarfirande #Torstein #Uppförsbacke #Välskött #Arkitektur

Av Malin wiper - 24 juni 2017 07:00


  


I går mötte vi upp min mans bror i Västerås och begav oss till hamnen för att äta på Kajens Café. Där har vi ätit några gånger genom åren då vi hälsat på min son och min mans bror. Vädret var inte så varmt och soligt i går men tillräckligt för att vi skulle kunna sitta ute på den fina stora uteserveringen och njuta av utsikten mot båtarna i hamnen. Klicka här för att komma in på deras facebook




Kajens Café har funnits i ett antal år nu och det beror på att dom hela tiden håller sin kvalitet både vad gäller mat, bakverk och den trevliga glada personalen. Jag tog en bakad potatis med kycklingcurru och det var så gott så jag fick gåshud. Tyvärr kunde jag inte äta upp allt för det var så jättemycket vi fick på tallrikarna men jag åt så mycket jag kunde. Inte nog med att potatisen var fylld med denna goda kycklingcurru utan man fick en liten skål på tallriken med ännu mer och den kunde man även hälla över salladen bredvid. Som synes på tallriken så fick man extra kycklingbitar bredvid potatisen också


              


  


Janne tog också en bakad potatis men med skagenröra och han var jättenöjd och njöt av anrättningen

    


Min man valde en blandad sallad med blan annat pasta, kyckling, räkor, haftkräftsskärtar och mycket mer. Han njöt lika mycket och allt kändes så fräscht. Vi satt länge och bara myste och det var faktiskt rätt mycket folk ute och promenerade, fikade och bara insöp sämningen i hamnen


  


Här sitter jag och myser och Janne spelade tydligen in mig en kort sekvens                   


  

Det var så pyntat och fint runt cafét med stora blomkrukor


  

Här går en av dom trevliga servitörerna förbi med ett fint leende

 

                                                                    

   

När vi sen är mätta, nöjda och glada så promenerar männen ut från Cafét på röda mattan..  


 


Efter maten promenerar vi omkring på hamnområdet som det nu kommit mycket folk till. På en av båtarna kan man se denna siluett av en sjöman med en ölflaska. Härligt med såna detaljer. Sen åkte vi vidare med bilen ut på landsbygden och små fina vägar där Janne guidade oss genom öppna landskap. I dag åker vi till min son för att umgås några timmar och innan vi åker hem skall vi se 3D film hos honom. Jag hoppas ni haft en fin midsommarafton och får en fortsatt fin helg.  


                                     



Ulf Lundell med Öppna Landskap



#Kajens #Potatis #Skagenröra #Sallad #Pyntat #Mattan #Servitörerna #Siluett #Ulf

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards