Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 juni 2017

Av Malin wiper - 8 juni 2017 14:00



                              

 


När jag var ute och sökte på nätet så dök jag på denna LP skiva på Tradera med Ronnie Hartley som "Tusen ting" Roslagen AB sålde och jag blev supernostalgisk. Den gick för 39 kr men det blev 75 kr med frakten


                                                                   

Ronnie Hartley spelade i den nya Musikpaviljongen (revs 2007) intill Blå Gången. Han var orkesterledare för Promenadorkestern under många år på Liseberg. När jag kom till Göteborg 1975 så var jag ofta dit och satt på en av bänkarna och lyssnade till Promenadorkestern. Jag har ju som jag sagt förut en bred musiksmak. Ibland satt jag mig med nån kompis på Cafét bredvid och vi bara njöt av underhållningen. Ronnie Hartley var en charmerande, trevlig och rolig person som hade stor utstrålning. 

 

Klicka här för att se bilder från Musikpaviljongen 1993 då var det en annan orkesterledare. Klicka här för att se musikpaviljongen 2007

 

                                                

 


 


Jag har ramat in skivan i en LP ram och satt ovanför mitt skrivbord och bredvid ett signerat album med Clark Terrys Big Bad Band som jag skrivit om förut. Ronnie Hartley föddes 1921 i Danmark och var son till de två luftakrobaterna "The Orginal Hartleys". Ronnie Hartley var en violinist som sen bosatte sig i Göteborg. Han började spela violin redan vid 7 års ålder och medverkade vid sina föräldrars turnéer. Han kom till Sverige i mitten av 1940-talet och bott även i Ängelholm. Han började spela på Liseberg redan 1957 och underhöll där till 2007. Han är även känd för att som hyllning till Woody Herman använda sig av uttrycket "ja där ser man". 

 

 

                                                                           

 

 

Här ser man honom med priset "Lisebergsapplåden"

 

Efter 50 år på Liseberg tilldelades han 2007 utmärkelsen Lisebergsapplåden, som enligt nöjesparkens ledning går till någon som gjort Sverige gladare. Jag får gåshud när jag hör detta för han var verkligen en glad man och gjorde mycket för Liseberg med sin proffsiga orkester och sin strålande personlighet som man bara älskade. Det står på flera ställen att han dog 4 augusti 2016 i en ålder av 95 år men det finns inga uppgifter om detta på Wikipedia. Jag skall mejla min bloggläsare Lena och fråga ang detta. Klicka här för att läsa om honom när han var 85 år. Han var 2 år äldre än min mamma. Precis som henne var han väldigt ungdomlig och rolig. Jag har ett minne av att jag varit dit med mamma också.

 

                                                                    


 


Så här ser det ut på håll med dom båda inramade LP skivorna. Det jag saknar är hans autograf 

 

       


 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Ronnie Hartley. ljuva minnen som aldrig försvinner så länge huvudet hänger med. Jag kom även ihåg hur han gick ner från scenen och ut bland folk och bekräftade alla. Pratade, skojade och spelade på fiolen.

 



Ett smakprov från 1993. Denna sångaren har jag hört där också både under andra hälften av 1970-talet och när jag kom tillbaka till Göteborg 1986 efter några år i Gävle. Ronnie Hartley ser ni på fiol.

 

           




#Tradera #Ronnie #Liseberg #Musikpaviljongen #Lisebergsapplåden 

Av Malin wiper - 8 juni 2017 09:00


 


Hittade äntligen en bok jag inte sett på länge i mina gömmor. Sten-Åke Cederhök med "Mera jubel i busken". Tyvärr har jag inte skött om boken utan den är vädigt sliten så en del blad bara ramlar ur. Sten-Åke Cederhök föddes 1913 i Båraryds församling i Jönköpings län. Han dog 1990 och bodde då i Göteborg. Han var en svensk revyartist, komiker och skådespelare. Han var en äkta Göteborgsprofil.


                                                                                            

 

Klicka här för att se ett roligt klipp med Sten-Åke. Klicka här för att se ett annat klipp. Klicka här för att se ett tribut-klipp med Cederhök. Klicka här för att höra en Göteborgsklassiker med Cederhök och Sonya Hedenbratt

 



Ett smakprov från Albert och Herbert som gick varm på tv för ett antal år sedan. Humorn har ändrat sig genom åren och gränserna har flyttats framåt. 

 

                                         

 

 


 


Jag träffade Sten-Åke Cederhök i Göteborg 1977 när han satt på Åhlens och signerade sin bok. Han var trevlig men en allvarlig person privat. Här ser ni hans autograf. Det kommer upp så många minnen från det jag flyttade till Göteborg 1975 från Sundsvall. Då var Liseberg inte så stort som nu och man gick dit jätteofta. På den tiden fanns det en liten drop In teater där det var flera föreställningar/dag. Det var bara att köpa biljett och gå in och skratta och låta sig roas av Cederhök och medspelare. Det var ofta fullsatt och när han kom in i sin storblommiga kostym så skrattade folk så dom höll på att kikna. Bara det att lyssna på olika skratt var roligt i sig. Den lilla teaterlokalen låg bredvid där flumriden finns

 


                      

 


Det var inte så mycket business som nu då det finns hur mycket som helst att köpa på nöjesfältet. Då kunde man bara gå omkring och mysa, plus att jag var väldigt förtjust i just "virvelvinden" men den skulle jag inte kunna åka nu på grund av yrsel från nacken. När min son var med så åkte vi den lilla bergbanan som då hette "Nyckelpigan" den var nog så svindlande. Klicka här för att komma in på en sida där man får se den lilla Bergbanan Nyckelpigan som fanns där från 1977-1985. Klicka här för att se vad som hände 1975 på Liseberg


 



       


Ladybug chair      

   



 


En bild från några år tillbaka då vi befann oss i Stockaryd. Vad vi saknar vår "Lilla röda". Det finns en del begagnade bilar som inte gått så många mil men dom vi sett finns så många mil från oss så det känns inte bra. Här i krokarna har det inte dykt upp nån som vi är ute efter så det lär ta lite tid. Vi letade i går efter en hyrbil i Hallsta för det känns som vi måste ut. Hittade ingen så man måste åka till Västerås med bussen och det orkar vi inte.

 

      


Funny Pictures site

 

Det har varit så segt på nätet för mig och min man länge nu så man lessnar snart. Att skriva ett inlägg tar dubbelt så lång tid. Bokstäverna segar efter flera sekunder och ofta låser sig allt helt. Vi har ett bra virusprogram som vi kör igenom ofta men det hjälper inte. Mr T funderar på att ominstallera våra datorer men det tar tid innan det är klart. Sen är det inte säkert att det blir bra då heller. Min man har bytt hårddisk (SSD) i min laptop så där skall det inte vara några problem. Min laptop är nu 6 år gammal och det är nog på gränsen men den kostade 11.000 då jag köpte den men fick den lite billigare. Ljudet i min laptop är så bra det är en fröjd att lyssna på musik. Hade vi råd så skulle jag även ha en "Padda" men att köpa bil kommer före sånt. Även mobilerna börjar bli till åren så det är mycket dyrare att leva nu i denna teknikens värld.

 

 

 


#Sten #Jubel #Liseberg #Nyckelpigan #Röda

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards