Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 juni 2017

Av Malin wiper - 5 juni 2017 19:00



 


Min man kom hem med räkbakelser från vårt ICA Supermarket i dag. Han ville fira att jag blivit bättre nu än om  inte helt kurant..   Jag blev jätteglad och han hade även köpt alkoholfri öl av dom sorterna vi båda gillar. Vi satt oss ner och myste en stund och kände att livsandarna började komma tillbaka. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna nackkudde i räkform. 

 

 


Så här fin ser bakelsen ut på nära håll och i charkdisken har dom massor av godsaker både vad gäller smörgåstårtor, bakelser och efterrätter. Det går att beställa till fester mm därifrån. Vi hade ett ICA Supermarket i Vaggeryd också som vi var supernöjda med.

 


Styx med Boat On The River. Styx är ett amerikanskt band från Chicago som bildades 1972. Dom blev kända med sina album som släpptes i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

 

                                                                                            

 

 

#Räkbakelser #ICA #Styx

Av Malin wiper - 5 juni 2017 14:00



                                                  

  

Här har jag dukat upp med en lättsam och lättsmält film för en gångs skull..  . Det är en Mexikansk drama, komedi från 2017 i regi av Alfonso Serrano Maturino. I Rollerna ser vi: Patricio Castillo, Alejandro Suárez, Sergio Bustamante, Luz Mariá Jerez mfl

 

 

   

Filmen handlar om 3 äldre män som åker iväg till Acapulco för en nostalgitripp. En av dom letar en kvinna som han lärde känna där på 1970-talet. Fast det är inte enda anledningen till att den ena mannen vill åka dit med sina vänner.      

 

 

Detta är en lättsam feelgoodfilm i det långsamma tempot. Jag är ju själv ingen långsam typ trots min höga ålder utan vill att det skall gå undan. Därför känner jag inte riktigt igen mig i denna schablonbild av en gamling. Fast det är ju en komedi och dom brukar vara lite överdrivna och skruvade. I mitt läge med en jobbig förkylning så passade den ypperligt som tidsfördriv än om det inte var nåt mästerverk. Lite småtrevlig, dråplig och kul med en lite tragisk underton. Eftersom dom tre männen varit dit för många år sedan så får man se sekvenser av dom som unga där i Acapulco och det gav en liten djupare dimension. Skådespelet var det verkligen inget fel på utan jag ville nog att det skulle hända lite mer men den vackra miljön och musiken uppvägde en del

 

 

Jag ger filmen tre badringar i betyg av 5 möjliga. 

 

       

Trailern. Klicka här för att få ett recept på en cocktail som heter Acapulco. Klicka här för att höra en av mina favoritviolinister (i den genren) spela Viva La Vida som man annars hör med Coldpaly (konsert i London i går).


#Acapulco #Alfonso 

Av Malin wiper - 5 juni 2017 09:30

 


När vi flyttade in i denna lägenhet så låg det en hög med såna här papperspåsar i skåpet under diskbänken. Då förstod vi att dom hade sopsortering i bostadsområdet och det tycker jag är toppen för det är i sista minuten att tänka på miljön. "Alla bäckar små" som det heter

 

 

 

Vi köpte en liten avlång hink med tätslutande lock som passar perfekt till dessa påsar. Sen har vi även köpt hinkar till flaskor och plastförpackningar. Det blir mycket att hålla reda på och pyssla med så vi skall skaffa en slags träbänk i köket med lock. Där kan vi ha både flaskor, plast, kartonger och pappersinsamling. Bänken skall vara så hög så vi även kan sitta på den. Då får man bort allt sånt som inte är matrester. Nu har vi kassar som står och hinkar och det ser inte snyggt ut. 

 

                      

 

När jag sen går ut med hinken med matrester dit man slänger allt så upptäcker jag att vi är dom enda som slänger komposten och då börjar man undra: vad är det frågan om?. Är det ingen mer som bryr sig? hur fördummade har vi blivit egentligen om vi inte tänker efter och förstår vad som håller på att hända med vår jord. Det känns som nån slags låt gå mentalitet och det skrämmer mig. För att inte tala om USA där dom nu går ur miljöprogrammet...  .Numera då vi har sån tillgång till information i och med Internet så verkar  inte budskapet komma fram ändå. Då kan man ju tycka att vi också skall strunta i detta men det kan jag inte för det känns helt fel så vi fortsätter att lägga våra matrester i den avsedda soptunnan och det andra i sina tunnor. 

 

                 recycling symbols - GIFMANIA                        recycling symbols - GIFMANIA                           recycling symbols - GIFMANIA         

 

 

 

Min man är den som fått gå ut och handla eftersom han är friskare än mig. Han kom hem med en stor rund form med avlånga små tomater. Dom var jättegoda men inte ekologiska och det brukar vi köpa annars. Se fortsättning nedan

 

                        recycling symbols - GIFMANIA                                              recycling symbols - GIFMANIA                               

 

 

 

Det visade sig att underdelen är av tjock hård plast i form av en frisby så den går att återanvända och ha roligt med i sommar. Inte för att jag tror att vi skall ut och slänga frisby..  men den går ju att ge bort eller att ha som ett brödfat på utflykt el dyl

 

                                                

 


Åkattraktion i form av en gigantisk frisbee

 

I dag är det första dan jag kan sitta vid datorn utan huvudvärk. Så fort jag hostat eller snutit mig så har jag fått ont i pannan och det har dunkat och gått ner i ansiktet på vänster sida. I dag har huvudvärken helt försvunnit och en del beror nog också på att det varit så tryckande ute och nu fick vi regn. Inget roligt uppvaknande i går med det som hände i London. Det var ju inte så länge sen sist och man undrar vad som komma skall nästa gång. Känner verkligen med dom drabbade och deras familjer, vilket trauma och det är verkligen en orolig tid vi lever i nu. Jag tror det är många saker som skall till för att få grepp om detta.

 

Vet inte om jag kommer ut nåt i dag heller när det nu gått 11 dagar i husarrest..   Hoppas ni har en fin vecka att se fram emot än om vädret är lite upp och ner. Sköt om er. 

 

                                          

 

 

#Papperspåsar #Sopsortering #Hink #Frisby #London

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards