Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 juni 2017

Nostalgikalender, förkylning och Neil Young

Av Malin wiper - 1 juni 2017 11:15

 


Nu har jag fått vända blad i nostalgikalendern igen så nu har vi juni månad. Där görs det reklam för kokt benfri skinka från Kalmar läns konservfabrik AB. Det gör mig så nostalgisk för när jag var liten så var det så populärt för dom vuxna att köpa just såna här konserverade skinkor i burkar av denna form. Det skulle underlätta för sk husmördrar och det låter så konstigt för jag är ju uppvuxen med föräldrar som arbetade och hjälptes åt med allt i hemmet. Då tyckte man att sån skinka var god och jag tror det finns fortfarande men vet inte vad det är för kvalitet på dom numera. Jag kom ihåg som barn att jag inte gillade gelén som den var insluten i. Vad jag kan se så var konservfabriken igång från 1948-1979

 

                        

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild där det gjordes reklam för deras kalops som också var en konserv som användes. Även om mina föräldrar oftast lagade mat från grunden så blev det ändå lite konserver ibland eftersom dom arbetade. Konserver användes även när folk var ute och kampade. Klicka här för att komma in på Larssons Blogg och se en annan bild

 


Ett nostalgiklipp från 1950-1960-talet. En sak stämde inte för mig i detta klipp och det var detta om utedass. Vi har alltid haft toalett för vi bodde i stan och det var endast i sommarstugan som vi hade dass. Fast det försvann så fort mulltoan gjorde sitt intåg. Då satt föräldrarna in en sån istället i ladan bakom sommarstugan. Dom har alltid hängt med i utvecklingen och bytt möbler genom åren.

 

   


Så här såg det ut på himlen i gårkväll utanför vår balkong. Jag har varit inne så många dagar nu så det känns väldigt instängt och frustrerande. I går trodde jag min sista stund var kommen då jag fick flera jobbiga hostattacker. I dag har jag första feberfria dan så jag passar på att blogga lite men det tar tid.  Snuvan och hostan fortsätter och det rinner i ögonen. Det har nu hållit på en vecka så jag hoppas det släpper snart. Det är en kamp mot tiden eftersom vi ha inplanerade saker och det gör att jag känner mig stressad också.

 

 

 

Så här såg det ut för några dagar sen från vår balkong då vi fick en rejäl regnskur som verkligen behövdes. Det är så vackert och lummigt och vi har ingen insyn på grund av ett stort vackert träd framför en del av balkongen. I dag har vi sol men det blåser rejält. Vi har inte orkat fortsätta med pyntning av balkongen än utan vill bli friskare först. Vi skall sätta blommor och nån hylla på väggarna också. Vi måste ha ett bättre balkongbord men vi har ju ingen bil nu men man kan ju skicka efter. Min man kollar in bilar varje dag och lär sig mycket om vad man skall undvika. Vi vaknade inte förrens 09.15 och då ringde A-G och det var roligt att prata med henne en stund. Vi håller kontakten och det känns jättebra. Hon tränar på gymmet 3 gånger/vecka nu och är verkligen på hugget. 

 

 

                                         

 

 

Nu önskar jag er en fin början på juni månad. Själv kommer jag inte ut nåt än men nu utan feber så kan jag sitta på balkongen så man får lite frisk luft i alla fall. 

 



Neil Young med On The Beach 

                                  

 


#Nostalgikalendern #Konservfabrik #Föräldrar #Himlen #Balkong #Neil


 
 
Annelie

Annelie

1 juni 2017 16:35

Åååå.. typ sådan burkskinka brukar vi ha som sommarmat...
Jag har aldrig gillat gelen som är runtomkring, men i den skinkburken vi köper är det väldigt lite gelé.

Konserver, färdig frysrätter (ej dessa färdiga måltider) är bra att ha till hands ibland. då man verkligen vill att det ska gå snabbt eller man helt enkelt inte VILL göra mat.

Stackare, att ni har fått en så jobbig förkylning, Göran´s tror jag också kommer att bli långlivad.. :o((
Å jag börjar känna av skiten nu.. kärv i halsen, ont i huvudet, fryser innifrån och ut.

Krya på dig nu vännen, det får du även hälsa din man han ska göra.. // Kramar Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

1 juni 2017 20:21

Vad kul att du har såna minnen också trots att jag kan vara mamma till dig ;) . Jag tror dom finns fortfarande och skall kolla nästa gång jag skall handla. Bra att det var lite gelé i dom du åt

Ibland orkar man inte laga mat så det är tur att det finns färdigrätter då

Det var en väldigt besvärlig förkylning för ibland känns det som man blir bättre men sen börjar hostan och snuvan igen. Tack och lov ingen hög feber längre
Hoppas du inte får danna förkylning. Du har tillräckligt ändå

Tack snälla du. Min man hälsar tillbaka. Hälsa din du också

kramar

Jag kommer in på din blogg i morgon förmiddag. Orkar inte mer i dag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards