Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 april 2017

Av Malin wiper - 16 april 2017 20:00

  

Vi åkte till min son i Enköping ca 11.30 och här är vi framme vid hans bostadsområde. Det var jättekallt i dag och ett tag kom det stora lätta flingor av snö men dom försvann rätt snabbt

 

                                                                          


  

Vid min sons hus finns en Pizzeria som heter Karavan och dom har fantastiska pizzor och även annan mat. Min son tog en vegetarisk pizza som han sa var jättegod. Det var rätt dött ute och dom flesta ställena var stängda så vi gick dit och åt innan vi gick upp till min sons lägenhet och kollade på 3D film       


Klicka här för att se när vi var in och åt på Restaurang och Pizzeria Karavan 2015. Där har jag fotat både inomhus och utomhus.


 

Min man tog en Mexicana som var jättegod och dom är superstora men tunna och frasiga

 

        

                         Pizzaskärar-Cykel


  

Jag har själv svårt att få i mig en sån stor pizza så jag tog pasta penne  med oxfilé och grönsaker. Den var fantastisk god och dom hade strött lite kryddor på tallrikskanten. Jag kunde däremot inte få i mig allt för portionen var jättestor


  

Vi åkte omkring lite också i Enköping och här ser man stora runda stenar som dom stängt av en väg med


  

Enköping är en av dom städer som inte köpt in några påskfjädrar till påsken i år. Det på grund av att kalkonerna plockas på fjädrarna under plågsamma förhållanden. Så det ni ser på bilden är inte fjädrar utan plastväv/nylonväv som vid första anblicken ser ut som fjädrar

 

                                                                     

 

  

Här en närbild där man ser att det är nylonplast-väv. Jag tycker det är toppen att dom bojkottat detta för att visa att det inte är acceptebelt att plåga djur för att vi skall få fjädrar till Påsken.          

 

Vi fikade sen hos min son och såg film. Efter det så åkte vi runt lite till och hamnade nere vid hamnen och fotade lite fåglar och annat men det kommer i ett annat inlägg. Nu är vi rätt trötta så vi skall bara ta det lugnt i kväll

 

Låten Easter Parade har spelats in av många genom tiderna. Här med Fats Domino. Häromdan med Jerry Lee Lewis. Påskkram från Malin           

 

 

#Enköping #Karavan #Nylonplast #Fats

   

Av Malin wiper - 16 april 2017 14:00


  

Ännu en konstnär och Illustraör på Konst och Kulturrundan var Matilda Kadar. Här tår hon bredvid ett av sina verk där hon avbildat skådespelerskan Greta Garbo. Kádár är väldigt mångsidig i sin konst som synes på väggarna bakom henne 


Greta Garbo föddes som Greta Gustafsson 1905 i Stockholm. Hon dog 1990 och bodde då i New York. Hon var en svensk skådespelare som ansågs vara en av de största filmstjärnorna under 1920- och 1930-talen. Hon var även känd som skygg och det var något som höll i sig fram till hennes död. Greta Garbo var även känd för sin skygghet gentemot allmänheten, något som höll i sig ända fram till hennes död. Efter att hennes karriär tagit ordentlig fart gav hon aldrig några intervjuer eller autografer, hon svarade aldrig på beundrarbrev och hon kom aldrig på några filmpremiärer.

 

Klicka här för att komma in på Svenska Garbosällskapet och läsa lite mer           


  

Ytterligare en tavla av Matilda Kadar som vi gillade till tusen. Den förmedlade både känsla och rörelse                        


  

Nu har vi fått upp alla vinylramar på väggen bakom soffan. På IKEA kostar såna ramar 79 kr. Vi köpte precis likadana på TGR och dom kostade bara 40 kr/st.  


  

Här en bild på hela väggen och längst till vänster fotokonst av Leif Palm. Vi skall inte ha några saker emellan tavlorna utan vi vill nu ha lite stilrenare, mer harmoniskt och vilsamt. 


  

Eurythmics med I saved the world today. Om ändå godheten kunde segra nån gång            


   

Vi hade tänkt ha den här gula tavlan vi köpte på Konst och Kulturrundan i köket men den passade inte in i storlek och form så den skall vi sätta ovanför min mans datorbord. Tavlan med fotokonst av Sandra Åkerblom är nu i alla fall inramad och det i en djup ram.  Vi köpte ramen på IKEA för bara 59 kr. Måttet är 30x40. Vi har flera såna i svarta och vita i köket.  

 

 

 

#Matilda #Greta #Vinylramar #Eurythmics #Konst

Av Malin wiper - 16 april 2017 08:00

     

I fredags åkte vi vidare på Konst och Kulturrundan ner till Kålbäcksådalen och gick in på Kanalmuseét där det fanns fler konstnärer som ställde ut denna dag. Det snöade och blåste så mycket så det var inte lätt att fota utomhus


  

En trappa upp i ett rum kunde vi njuta av Konstnären Helga Vorbrodts konst. Hon har skapat tavlor med rivteknik med sin egen stil. Min svägerska använder sig av den tekniken också men dom har båda helt egna stilar och motiv.  Klicka här för att se ett reportage om Helga Vorbrodt i Vlt

 

                                     

 

   

Här ser ni konstnären själv Vera Vorbrodt som vi pratade med en lång stund både om konst och annat. Hon var en jättetrevlig kvinna så allt gav så mycket denna dag både av möten, konsten och lite gott ätbart..                                     


  

Den här tavlan skulle min son gilla som älskar att segla och hon har fått till den så snyggt och man upptäcker nya motiv i tavlan efter att ha tittat en stund. Jag hade velat köpa en tavla av henne men vi hade redan förköpt oss..  men jag har hennes telefonnummer så vi kan köpa nåt lite senare

 

Här passar det bra med Roger Whittaker med The Last Farewell. Han lyssnade jag mycket på i slutet av 1970-1980-talet då han var väldigt populär. Jag gillar hans röst, han har nyss fyllt 81 år  och är still going strong                                            


  

Här ser man väldigt tydligt hur hon rivit i pappen och det ger sån karaktär och känsla. Både lite rått och mjukt på samma gång. Dansande silhuetter

 


  

På nedre botten huserade konstnären David Lunde. Tyvärr blundade han precis när jag knäppte så jag borde ha tagit fler bilder. Sätter ändå in den och hoppas på att få ta nån ny bild en annan gång

          


  

David Lunde målar akvarell men förstärker dom med acrylmålning så dom får ett helt annat uttryck. Här en bild från Hallstahammars centrum där han även målat in folk som han sett på gator och torg. En del känner igen sig i hans tavlor. 


 

Denna tavla gillade jag till tusen och den hade sån vacker känsla i himlens färger,  att han förstärker med acryl gör att dom blir till hans eget signum. Jag trodde jag tagit fler bilder men hittar bara två. I går var det vårlikt igen och nästan all snö från dan före var borta. Vi åkte ut och köpte lite saker som fattas hemma och fick även tag på tavelramar mm. Ha nu en skön påskdag. Själva åker vi till min son i Enköping och tillbringar vår dag där                

 

Jag är inte klar än utan det kommer mer från Konst och Kulturrundan..Phu!   

 

 

#Kanalmuseét #Helga #Rivteknik #Segla #Roger #Silhuetter #David #Akvarell


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards