Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 april 2017

Av Malin wiper - 6 april 2017 20:18

                                            

  

Jag var inte bra i min nackskada i går men vi åkte ändå ner till centrum där det var "Tjejkväll" i går. Vi kom så tidigt så det hade inte samlats så mycket folk än men många var redan inne på butikerna. Det var pyntat med fina ballonger lite överallt och även röda mattor var utlagda. 

 

                                                        


  

Dom hade extra erbjudanden överallt och här är vi inne i bokhandeln Ugglan.Där hade samlats mycket folk            


  

I en klädesbutik träffade jag på en levande skyltdocka..  .  Dom var flera stycken inne i butiken och var så färgstarkt klädda. Jättekul!


  

Även en kille fanns i butiken och hälsade folk välkomna vid dörren. Han passade in med sin snygga rosa fluga. Jag gissar att han arbetar på herravdelningen. Män var också välkomna på denna festliga kväll

  

Fin blomutsmyckning utanför en butik


  

Efter det gick vi in till Hårstudio Proffessional där min man klippte sig för ett tag sen och blev jättenöjd. Denna trevliga tjej på bilden skall få klippa mig så jag passade på att beställa en tid

 

                                        

 

  

Det bjöds på bubbeldricka och lite godis och så här fint hade dom ställt ut glasen, runt om rosa fjädrar. Dessutom var vi med i en tävling där man fick göra en gissning


  

Även ballonger var upphängda borta vid hårtvätten


  

Dom delade ut "goodie bags" på flera ställen och på Hårstudion fick jag Lansas spray som håller hög kvalitet                                             


  

En bit därifrån ligger Fitness Center som också hade öppet så man kunde gå dit och titta. Jag hade tänkt vänta tills hösten med att gå och träna igen men det funkar inte för jag börjar att få besvär med både ländrygg och nacke igen


 

Det såg jättefint och fräscht ut och det ligger en trappa ner. Dom hade även fått helt upprenoverade omklädningsrum, det såg jättefint ut


  

Där bjöds på jättegoda snittar som "ICA Matkassen" stod för. Även två sorters kolsyrade drycker fick man smaka på. Jag pratade med en tjej som arbetade där och hon visade mig runt lite och var jättetrevlig så jag fick en bra bild av gymmet. Bestämde mig för att börja träna igen efter påskhelgen så jag fick ett papper med mig att fylla i. I min åldersgrupp kostar det 199 kr och ingen årsavgift i år. Dessutom får man 10% billigare för att man anmälde sig på "Tjejkvällen"


  

I deras goodie bag låg detta, inte illa


  

I en annan butik stod dessa två tjejer och förgyllde kvällen med dricka och snittar. Jag har inte lärt mig namnen på butikerna än så jag kom inte ihåg vad denna heter


     

Här bjöds det på tre sorters snittar och jag åt två av dom och det smakade ypperligt. Tyvärr missade vi mycket för det skulle bli musik av nåt slag.               

 

 

Elvis med Girls! Girls! Girls!

 

 

Det blev inte så mycket bilder som jag velat och vi var inte där så länge på grund av att jag hade yrsel och overklighetskänslor från nacken. Även lite dimsyn. Jag skulle ha följt med min man nu på morgonen för vi hade tid för bilen i Västerås, men det funkade inte. Vårt bilmärke har blivit inkallad för nåt med krockkuddarna som skall åtgärdas. Det kostar inget. I dag skall jag sköta om min kropp så jag kan genomföra nåt min man och jag anmält oss till på i morgon förmiddag. Sen på kvällen så skall vi på Hallstaparken på en musikkonsert. Nu önskar jag er en jättefin fredag..   

 

  

 

#Tjejkväll #Bokhandeln #Skyltdocka #Fluga #Hårstudion #Fitness #Goodie #Snittar #Dricka #Elvis #Dimsyn

Av Malin wiper - 6 april 2017 18:00

  

I dag har jag bakat en pärontårta och så här fin och hög blev den i formen. Nu blev den bättre än förra gången jag bakade den för då hade jag ett recept jag skrivit fel på och hade 100 g för mycket smör i. Nu blev den som den brukade och min man provsmakade till kaffet och sa att den var jättegod

 

                                              

 

Klicka här för att få receptet på denna kaka som jag nog visat i bloggen många gånger..  


  

Sen stod den på kylning inför nedfrysning. När den kallnat lite så lägger jag på en ren diskhandduk, det lärde min mamma mig. Den går att severa med eller utan grädde. Jag tror även vaniljsås skulle vara god till kakan

 

Ett av soundtracken till filmen "Ett päron till farsa på semester". Låten heter Holiday Road från 1983 och sjungs av Lindsey Buckingham

 

  

Vi har köpt 4 såna här plastburkar med tätslutande lock för mjök, socker, ströbröd mm. Vi hade så stora burkar förut och vi bakar ju inte så ofta så det räcker med lite mindre burkar. Dom fungerar toppen och var helt oanvända och kostade bara 5 kr/st. I love second hand   


 

Dessa kvalitets bakskålar fick jag för nåt år sedan då jag gjorde ett skrivjobb till ett företag. När jag kollar ute på butik så kostar dom mellan 69-399 kr/st och dom jag har är en dyrare sort. Dom går under namnet Rosti mepal På etiketterna står det Rosti mepal Margarethe Bowl the orginal since 1954            

 

Klicka här för att se när jag bakade Leilas Classic Cupcakes 18/1 2014 då vi skulle ha besök av vännerna L-G och A-G. I det inlägget kan ni se vår förrförra lägenhet som var lite annorlunda på grund av att det hade varit en tandläkarmottagning mm. Jag har bara bakat cupcakes två gånger 

 

#Päronkaka #Plastburkar #Rosti  

Av Malin wiper - 6 april 2017 11:30


  

I går bakade jag Skrivmosters Hallongrottor som är jättegod och lätta att göra. Jag bakade 30 st som jag sen fryser in för att ta upp då vi får besök. I dag skall jag baka först en päronkaka och sen nåt annat.

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och få receptet på dessa "Hallongrottor"


  

Två såna här tallrikar blev fulla med hallongrottor på svalning. Tyvärr var sylten lite lös så den rann ut lite men min man smakada en och sylten var jättegod. Hallongrottor blev en av mina favoritkakor för några år sedan. Åt min första på Ritz Konditori i Vaggeryd och blev betagen. Efter det har jag ätit många olika sorter och dom går verkligen att variera          


  

För ett tag sen köpte vi 6 såna här kaffekoppar på second hand  och ett kakfat i samma serie. Allt gick på 94 kr, vi har fått göra oss av med koppar vi haft i många år för en del var trasiga och en del var kantstötta. Dessa var det en bra form på lite vida upptill och lite större storlek än dom små kaffekopparna       


  

Under står det: Eschenbach Crown Plaza Hotels Resorts Beirut. Jag kan inte hitta just dessa kaffekoppar på nätet så jag antar dom är tillverkade just för detta hotell. Märket är tydligen Escenbach och finns rätt många av men ingen som dessa. Om det är nån av er som sett såna kaffekoppar så berätta. Jag vill ha tag på assietter till dom. Klicka här för att se ett annat fynd vi gjort på second hand vad gäller kaffemuggar. 

 



Vi har satt två höga bladväxter i en Hinzaväska som jag köpt på City Skor, har redan en mindre av samma sort men annan färg. Dom är användbara till hur mycket som helst och även på utflykter. Köpte två höga blomdekorationer för att få lite liv i det gröna. Köpte en som står: Välkommen på och sen en liten vattenkanna. Vi skall köpa en liten pall som väskan kan stå på och ovanför har vi en spegel som vi hade i vår förra hall men där finna ingen passande vägg där så nu får man spegla sig i vardagsrummet istället. Jag köpte blompinnarna på Åsby Hem & Trädgård. Jag skall försöka få dit lite färg också för jag såg höga sidenblommor hos Åsby också

 

 

                             



Ett nostalgiklipp med gruppen The Turtles, Happy Together. Snygg rolig video och så färgstark.

 

The Turtles var en amerikansk popgrupp bildad år 1965 i Los Angeles, Kalifornien av Mark Volman och Howard Kaylan. Kaylan hade redan 1963 bildat ett surfrockband bestående av några musiker som hette The Crossfires vilka ombildades till The Turtles. The Turtles spelade en lätt och fri typ av pop som i efterhand har kallats "sunshine pop" ("solskenspop"). Volman och Kaylan var stommen i gruppen, medan övriga musiker varierade ganska kraftigt under gruppens existens. Den ende medlemmen förutom de två som var med från början till slut var gitarristen Al Nichol. Från 1966-69 var John Barbata gruppens trumslagare. Han blev senare medlem i Jefferson Airplane. Källa Wikipedia

 

 


#Hallongrottor #Kaffekoppar #Crown #City #Åsby #Turtles


Av Malin wiper - 6 april 2017 07:00


Förra onsdagen då vi var till min son i Enköping så åkte vi även hem till honom för att se 3D film. Jag fick även prova på VR-glasögon (virtyal reality) för min son hade sånt och satt i sin mobil med en filmsnutt. Det var häftigt men jag blev lite yr och illamånende så det tar tid att vänja sig

 

Här kommer en låt som inte heter Virtual Reality utan "Virtual Insanity"..  . Sångaren heter Jamiroquai. Jamiroquai är en brittisk acid, jazz/funk/sol band som bildades 1992. 


 

      

Sonen har ett nytt arbete där han får användning av sina kunskaper i musik, film och musikproducent, redigering mm. På bilden ser ni ett sångbås han byggt för att spela in sång mm. Det står i hans lilla lägenhet så det tar plats. Min son spelade fiol i en symfoniorkester när han var barn och han har hanterat många instrument genom åren men det är som ljudtekniker, filmare och kompositör han känner sig mer hemma i numera                 

 

   

Så här ser det ut inuti med mikrofon och isolering. Eftersom han bor i hyreslägenhet så är ljusisolering nödvändigt. 

 

   

Inspelningsmicken på närmare håll. Hoppas jag får testa att sjunga lite i detta sångbås på kul.. 

 

  

Min son har köpt en sån här apparat och det  är en Roland TB-03. En uppdatering av TB-303, som kom ut 1983, och senare blev känd som Acid House synten. Han som startade Roland dog ju häromdan.. Företaget Roland's produkter är ju de som allra mest format hur dans och popmusik låter idag.

 

   

 

Klicka här för att läsa om Rolands skapare som dog 1 april i år. Han heter Ikutaro Kakehashi

 

Exempel på ljud man kan få fram på denna Roland 

 

Min son skickade ett klipp på födelsen av Acid House musik. 

 

 


I dag är det "Tjejkväll" i Hallstahammars centrum. Klicka här för att läsa om detta. Vi åker ner och kollar på detta för även män är välkomna.  Det blir musik, levande skyltdockor, tilltugg mm. Det håller på från 18.00-21.00

 

                                       

 

 

 

#VR #Sångbås #Roland #Tjejkväll


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards