Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2016

Av Malin wiper - 5 november 2016 09:30


I går skulle vi ha varit hemma och tagit hand om sånt som måste fixas men vi fick spader och åkte till Jönköping. Vi gick först in på Sandéns Konditori på Torpa. Kolla in bageln som jag fick nygjord, dom är otroligt bra på att dekorera smörgåsarna och att den sen gapar gillar jag..  . Trevliga tjejen som serverade oss utropade så sant: Nu är den bloggvänlig...  Det blir så mycket bättre då när man skall fota 


  

Min man slog till med en smörgåstårtbit. Vi har båda tagit såna förut och dom är magiskt goda...  


  

Här ser ni vad vi tog en gång förut då vi var dit.  Den till höger heter pärontosca. Dom bakar otroligt gott och smakrikt bröd


  

Sandéns Konditori är ett familjeföretag och här ser ni mor och dotter. Ibland är sonen där också och alla tre är jättetrevliga så trivselfaktorn är hög. Tack för att ni ville vara med på bild och är så skickliga i ert jobb.  

         


Klicka här för att ta del av ett inlägg från 2015 gällande Sandéns och dess omgivning. Klicka här för att se hur det såg ut 2014

 

   

Sandéns snygga utsida i ett vackert grönt väskött hus. Jag älskar att dom behållit dom gamla neonskyltarna som ger karaktär till huset. Dom sitter dessutom så arkitektoniskt snyggt utplacerade  


  

Snett mittemot Sandéns fanns det ett sånt här högt slutet trästaket  och innanför en fin gammal uteplats med både träd och buskar. Hur idylliskt som helst mitt på Torpa. Jag har fotat fler bilder därifrån och riktiga lyriska men hittade bara denna bild. Jag har för många bilder att gå igenom 

                    


  

När jag sen ser detta så gör det lite ont i hjärtat. Dom har rivit ner staketet mellan dom två husen och nu skall det byggas upp ett nytt hus där. Huset till vänster kommer då att få trängas med ett annat högt hus och mista sin utsikt och utegård.


Vi vaknade 08.00 i dag och sen tog vi det lugnt och tog en lång dusch innan vi gjorde iordning oss. Utanför fönstret har snön avstannat och  det är 2 grader varmt. Snön är på väg bort och det beror nog på att det regnade i går. Vi har massor att göra hemma i helgen som vi dragit oss för men nu måste nåt bli gjort. Nu önskar jag er bloggläsare en underbar helg

                                   


#Sandéns #Bageln #Smörgåstårtbit #Pärontosca #Björkallén #Familjeföretag #Arketektoniskt #Trästaket #Hjärtat 

 

Av Malin wiper - 4 november 2016 13:30



                    


     

I går var A-G och jag till City Skors "Girls Night Out". Här ser ni Myrna och hennes dotter Rebecka som guidade oss i butiken. Driftiga kvinnor som hittar på sakter och är duktiga inköpare så det finns nåt för alla. Jag köper själv det mesta där och är jättenöjd, sist köpte jag en väska jag är jättenöjd med.   

  


 


Det bjöds på semlor i lite mindre storlek och det passade mig perfekt. Jag äter bara sött då jag är ute på roligheter och det blir inte så ofta. Jag kompenserade detta med att äta lite mindre under dagen. Semlorna kommer från Ritz Konditori och dom var otroligt goda så både jag och A-G njöt för fulla muggar. Det fanns både vin och alkoholfritt att välja mellan. Jag själv tog ett litet glas vitt vin för vi hade privatshaufför i form av min man som hämtade oss..                                  


 


Inte nog med det utan det bjöds även på en biskvi som bara smalt i munnen och man kände polkagrissmaken som en stor njutning. Dom var också lagomt stora, älskar såna smakbitar för det räcker för att bli nöjd och man mår bra 


 


Här ser ni Clas från Brunngård Skovård som guidade oss i skoprodukter. Jag köpte själv impregnering från deras 3-stegs-skovård. Det som är bra med att dom är skonsamma mot miljön.      

 

Klicka här för att ta del av deras "Skovårdsskola"

 


 

Jag filmade en snutt när Clas talade om skovård inför oss åhörare. Emil pratade också men jag kunde inte få med allt i detta inlägg.


    


Dessutom fanns där Emil från Merrell Skor & Kängor för vandring. Båda killarna var jättetrevliga och hjälpsamma              


  

Här ser ni Helena till höger från fd Mimmis Magasin, och en god vän till vänster. Dom kollade in både skor och nessesärer.

 

 

Ett härligt tjejgäng där ni ser Camilla till vänster och hennes kompisar. Kolla in den häftiga rosalila lackkängan som en av hennes vänner har på sig. Tyvärr kom hon i förgrunden så ljuset blev lite fel men jag har försökt mörka ner lite.


 


Jag fick inte så många bra översiktsbilder men jag tar med denna där folk står vid kassan. En del priser var nedsatta och det handlades och umgicks för fullt.           


  


Det provades för fullt och jag fick lov att ta bilder på deras fötter.. Det lät ju lite konstigt när jag utbrast: får jag fota dina fot..  . Tjejen provade ett par jättesnygga boots

 

  

Vi fick varsin lott allihop som kom dit och det var dessa fina paket som lottades ut efter ett tag. Vi hade ingen tur denna gång men jag har vunnit en gång för ca 2 år sedan


               


Jag är tvungen att ta lite klickbilder för annars blir inlägget lite för långt. Bild 1 en tuff oxblodsfärgad snörkänga i mocca. Bid 2 Happy Socks som var nedsatta i pris. Bild 3 Snygg finboots med detaler och lagomt hög klack. Bild 4 A-G håller upp en sko från sulsidan för att visa att hon också har såna halkskydd under sina skor


  

Helena och A-G kollade in olika nessesärer, det finns massor att välja mellan. Jag handlade tre saker själv men dom ryms inte i detta inlägg.


 


En slutbild på detta gäng som är full av fart och fläkt. Rebecka, Clas, och Myrna. Missade tyvärr Emil

 


Här kommer filmklipp och musik från den fantastiska filmen Kinky boots, som måste ses. Full av humor, musik, skor och mycket mer. Jag har filmen hemma själv så jag ser ofta om den. 

 

 

Tack Myrna och Rebecka för en härlig tjejkväll på ert fina City Skor                          


   

#City #Girls #Semlor #Biskvi #Helena #Camilla #Översiktsbilder #Provades #Lott #Barnavdelningen #Myrna #Boots

   

Av Malin wiper - 4 november 2016 09:30


               


Jag kommer från norra Sverige och har flyttat runt i vårt land, bytt stad och lägenhet inom städerna. Det första jag gör när jag kommer till ett nytt ställe är att prova kranvattnet. Det är märkligt hur olika det smakar och ibland också luktar.

 

 

 

Rent, välsmakande vatten är en verklig lyx. Kvalitén på vattnet beror ju på många olika faktorer. Vattnet kan komma från yttäkter som sjöar eller vattendrag, ytliga eller djupborrade brunnar, grundvatten och källor. Årstiden påverkar också vattnet. Kalk, humus, tungmetaller, bakterier, virus och andra vattenproblem kan ofta filtreras bort.  www.bravavattenrening.se utför service på alla vattenfilter och säljer vattenfilter

 

 

 

Tekniken med vattenrening har kommit mycket långt men i balansen mellan kostnad och effektivitet så får vi inte alltid det bästa. Vattenfilter klarar många av problemen och låter oss njuta av den lyx som gott kranvatten är. För att kunna veta vilket filter och filtermärke som passar bäst för dig så måste vattnet analyseras, ofta över en längre period. Sök på ”bra vattenfilter” på nätet så hittar du mycket.

 

            

 

 

 

#Vatten #källvatten #Vattenproblem 

 

Av Malin wiper - 3 november 2016 19:00

       


I dag var Mikael Johansson som driver gym Plus  på plats. Han var sprudlande som vanligt och på hugget

 

Kom ihåg första gången jag var på ett gym, det var i början av 1980-talet. Jag följde med en arbetskamrat som gick på gymmet men då var hon ensam kvinna där bland idel muskelknuttar. Hon hade åkt Vasaloppet flera gånger men från början var hon tvungen att klä ut sig till man för hör och häpna, kvinnor fick inte åka vasaloppet då hon skulle åka första gången. Hon gick regelbundet på gym och sprang en massa lopp också. Under den tiden joggade jag under en period men kände att det inte passade mig för jag blev uttråkad. Däremot har jag cyklat i många år men nu efter ländryggen och även nackskadan så funkar det inte längre. Jag som älskar att cykla men då får jag njuta av promenader istället och gymmet

 

        

 

Så här roligt är det på gymmet. Mikael spexar med en gullig kvinna som gått där i flera år 4 dagar/vecka.


Det kan jag svara på: på gymmet har man alltid roligt, man förenar nytta med nöje..  . Om man går dit nån gång och inte är i form så blir man det efter passet. Humöret höjs flera grader och kroppen vaknar till liv. Än om jag inte kan göra allt jag skulle vilja göra på gymmet så är jag glad att det funkar med roddmaskinen, gåbandet och bollövningarna. Det finns några maskiner till som jag provat som jag använder ibland.                  

 

 

 

Vi delade som vanligt på en fralla med solrosfrön och denna gång med ost. Det behövs inte mer utan huvudsaken är att man får en liten guldkant även efter gymmet. Vi fick sällskap av en kvinna som också går på gymmet men senare på dagarna. Det enda jag kan få sug efter ibland är fin kvalitetschoklad för det är just fin choklad jag gillar bäst. Just nu tar jag en ruta 70%:ig choklad när jag känner minsta lilla sug. Just den mörka chokladen är mer nyttig och man kan inte äta så mycket av den som vanlig choklad. Sätter en bit under gommen och låter den långsamt smälta och sen är man nöjd.

 

 

 

Eller så slår jag till med en frukttallrik. I denna har jag mandariner, mango, ananas, banan, papaya. Lite creame fraiche på toppen, hackade cashewnötter och en ruta hackad mörk choklad. Jag brukar variera mellan olika frukter

 

   

 

Halloweenfrestelser..  

 

 

 

Nu har dom även semlor ett tag framöver

 

 

 

För några dagar sen då vi var på väg till Jönköping så hade vi denna mopedist framför oss. Det regnade och blåste för fullt och hen hade regnskydd som fladdrade i vinden och ville knappt sitta kvar.      

 

   

 

  


#Gym #Ritz #Semlor #Mopedist  

Av Malin wiper - 3 november 2016 13:00

  

Vi har ju även en gourmérestaurang i Vaggeryd som heter Spis. Vi var dit och åt lunch för ett tag sen och man blir alltid nöjd. 

 

  

Salladerna är fräscha och goda. Dressingen går inte heller av för hackor


  

Här har min man lagt upp lite sallad och även en med bönor i         



 


Min man tog biff a la Lindström med potatis och två såser. Han gillade maten till tusen                 



Jag kände för en sallad och dom hade dagen till ära caesarsallad som är min favorit. Försvinnande gott   


 


Som vanligt har dom gott kaffe och lika god hembakad kaka

 

#Spis #Salladerna #Lindström #Caesarsallad #Hembakad

Av Malin wiper - 3 november 2016 08:00


  

Vi åkte ner till centrum i går vid 09.30 tiden för att göra några ärenden och som ni ser är det fullt med snö. Tyvärr funkar ju inte snöröjningen som det gjorde förr så man får vara försiktig så man inte ramlar. På gatorna är det ännu värre och vi slirade flera gånger med bilen, och har än inte satt på vinterdäck. För att snön skall ligga kvar och bli som bäst så fodras minst 5 grader minus men nu är det bara noll grader.        

 

 

   

Vi gick sen in på Ritz Konditori för att bara njuta av kaffe och en underbart god och frasig leverpastejsmörgås         

 

   

Så här såg utsikten ut från där vi satt vid barbordet.    

 

  

Här följer några bilder som jag tagit dom sista gångerna jag varit till Ritz

 

   

Rött är sött 

 

   

Det spökar 

 

   

Tårta med spindelnät som dom hade inför Halloween               

 

   

Så här såg det ut i cykelstället utanför vårt hus                  

    


I dag är det Gym Plus som gäller på morgonen och sen skall A-G och jag på "Girls night out" på City Skor 18.30 Snön smälte nästan helt bort i går eftermiddag. Nu har dom i alla fall börjat ploga och det var på tiden. Ha en njutningsfull dag     

  



#Ritz   #Snö #Spökar #Spindel

Av Malin wiper - 2 november 2016 13:30

                    


  

Jennys Inredning säljer hårt bröd från Tallnäs Stiftsgård. Vi har köpt två olika sorter för att testa. Ett tag efter min utbrändhet för ca 12 år sedan så arbetstränade jag på Tallnäs Stiftsgård och det var en positiv upplevelse som jag aldrig glömmer. Dom tog så väl hand om mig allihopa och var supertrevliga och snälla. Jag fick testa både att sitta i receptionen, fixa i matsalen och plocka blommor ute som jag fick sätta ihop i vasar mm. Tråkigt nog så dog min pappa i samma veva och jag gick med ständig värk från vänster höft så det blev dubbla bördor. Till slut kunde jag knappt gå och när dom till sist i vården gav mig en röntgen så hade både höftkulan och höftleden slitits ut så mycket så dom förstod inte hur jag kunde ta mig fram. Jag har ingen benskörhet så det var ett trasigt knä som gjorde att jag snedbelastade och fick höften utsliten.        

 

Vi skall åka till Tallnäs och äta lunch en dag framöver men man måste anmäla sitt intresse först. Dom gör jättegod mat. Det är dessutom en vacker miljö att befinna sig i. Klicka här för att komma in på deras vandrarhem. Klicka här för att komma in på deras facebook


  

Det främre brödet köpte vi nu sist, det andra är det solrosfrön och pumpafrön på. Båda är jättegoda men jag gillade bäst det främre. Vi tog bara lite philadelpiaost och tomater på brödet denna gång  


 

   

Vi satt i köket med levande ljus och bara njöt av brödet. Vi äter det när vi vill ha det lilla extra.


 


När vi ändå var inne hos Jennys Inredning så fotade jag denna snögubbe som hade sån härlig karaktär trots bara två ögon och spretande armar i smide. För att se armarna på bilden var jag tvungen att sätta vitt runtomkring 

 

 

 

Min man fick syn på denna roliga ljusstake i stjärnform och med tyngd i. Den föll även mig i smaken för jag gillar sånt som är lite azymetriskt. Kul att det är ljus bara på ena sidan. Den kostade 129 kr och vi kunde inte låta bli att köpa den. Den är lite allround och inte bara för julen  

 


Enya med Paint The Sky with Stars

 

 

                     

 

 


#Jennys #Tallnäs #Bröd #Snögubbe #Ljusstake #Enya

Av Malin wiper - 2 november 2016 09:00


 



I går såg det ut så här, rätt grått och trist. Förutom bilen på gatan som fått en presenning (Kapell). Har aldrig sett sånt förut men antar att det skyddar bilen från att bli för nedkyld. Min fantasi gick igång och jag funderade på vilken bil som gömde sig under presenningen. Det blåste lite så jag såg sen ett däck med snygg fälg och bilen var silverfärgad. Tänkte lite på James Bond, vet inte varför   

 


          


Jag blev bönhörd för när jag tittade ut på morgonen så snöade det för fullt, från att ha regnat. Bara det får ligga kvar och inte blir slask och lika trist igen. Det är i alla fall nollgradigt nu på morgonen. 

 

 

 

Häromdan vände jag blad i min "Nostalgikalender" och vad hittar vi då där. Jo Gräddmessmör från Lekberga. Klicka här för att läsa om messmör 

 

  

Familjefoto en jul för några år sedan

 

 

Nu skall jag hoppa i kläderna och ta en promenad i vårt vinterlandskap.  När jag bodde i Göteborg så ville jag inte ha snö men nu verkar jag ha kommit tillbaka till mina norrländska rötter, dessutom blir man piggare av att se vitt istället för grått. Ha nu en skön dag kära ni som tittar in. Hoppas ni får en häftig och fartfylld dag.

 


Frank Sinatra med Let It Snow

 

 

 

#Snö #Pressenning #Messmör #Frank

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards