Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2016

Ulricehamn, Kinna, graven och en bevingad häst

Av Malin wiper - 20 oktober 2016 08:45

 


I går åkte min man och jag till Kinna för att möta upp syrran och svågern för slutklämmen efter mammas begravning. Vi stannade och fikade i Ulricehamn. Denna gång parkerade vi nedanför själva centrum för jag har svårt att gå på kullerstenar just nu. Här ser ni den vackra stationsbyggnaden som bevarats efter att järnvägen las ner


 


När vi var på väg i trappen upp mot fiket så såg vi denna barn/dockvagn som lämnats åt sitt öde och utan framhjul. Jag blir inte förvånad längre av allt man hittar både i naturen och i stadsdelar.


  

Längre upp i trappen på sidan där det var grus låg framhjulen till vagnen, plus lite cigarettfimpar



Här är vi då på väg mot Günters Brödstuga AB från nedersidan.


    

Vi fikade i det mörkare rummet och därför fick jag inga bra bilder utom på denna läckra bakelse. Själva tog vi smörgås och dom är alltid goda, fina att se på och smakrika. Dessutom är pålägget ditsatt med finess

 

 


Innan vi träffade syrran så åkte vi till graven som finns på en liten skogskyrkogård, den ligger så vackert till. När jag såg mammas namn på gravstenen under pappas så bröt tårarna ut fullständigt och bara rann utefter kinderna. Det kändes så sorgligt att båda nu är ur tiden än om det är livets gång. Jag pratade med både mamma och pappa en stund för i mitt hjärta finns dom fortfarande kvar. Det gjorde så ont och när jag sitter och skriver detta som kommer det över mig igen, så jag ser knappt vad jag skriver.  Vi  köpte med oss rosa rosor som mamma gillade.  Syrran och svågern hade gjort så fint på graven med två hjärtan och ljung framför plus den gula buketten

              

 

 

 

Framför gravstenen hade dom lagt alla hjärtan vi satt på graven under dom åren pappa varit borta.                         

    


I Kinna centrum står denna ståtliga "Den Bevingade Hästen"  som är skapad av skulptören  Marta Runemark. Det är en gåva från Sparbanksstiftelsen Sjuhärad 2013. Den är väldigt mäktig där den står på höjden och tittar ut över Kinna centrum 

 

 

Jag är lite utmattad känslomässigt i dag så A-G och jag går till gymmet i morgon istället för i dag. Nu tar jag det bara lugnt och skall snart in i duschen för jag är fortfarande i nattlinnet..  Det gick i alla fall bra med ryggen för jag tog lite extra värkmedicin och hade även kylpåsar med mig. Nu är det torsdag igen och snart helg. Det går så fort så julen är nog inte långt borta. Hoppas ni som kommer in hit har en fin helg att se fram emot. Sköt om er och ha det bra. 

 

 

  

 

En avskalad version av låten What A Day For A Daydream med Gracie Sherman. I orginal sjungs den av gruppen The Lovin' Spoonful. 

 

 

 

#Ulricehamn #Hjul #Brödstuga #Graven #Bevingade #Gracie  


 
 
Ingen bild

Lena

20 oktober 2016 10:57

Nu blev det nostalgi för mig😀 precis en sån dockvagn hade jag, de var nya på marknaden när jag fick en.och den var bara min☺ jag är yngst av 3 flickor ochfick alltid ärva allt. Så vacker dina föräldrars grav är. Jag har minamma kvar i livet,pappa gick bort för 10 år sen, saknar honom så mycket. Ha det gott❤

Malin wiper

20 oktober 2016 11:49

Vad träffande att du hade precis en sån dockvagn som barn ;) Ja du det brukar bli så att den yngsta får ärva kläder och leksaker. Jag är själv mellanbarn

Graven är jättefin och lättskött. Vad trist att din pappa gått bort så tidigt. Förstår att du saknar honom. Det går aldrig över helt

Tack för din fina och rörande kommentar vännen

Ha en bra dag
kram från
Malin

 
Liten Uggla

Liten Uggla

20 oktober 2016 11:30

Mina tårar rinner också när jag läser vad du skrivit vännen.... ♥ Förstår att det brast för dig, inte konstigt ju - det är ju inte länge sen hon gick bort din mamma. Kan inte föreställa mig hur det kommer bli när min mamma en dag är borta... Nu grinar jag igen.... Skickar massor av kramar till dig vännen! ♥♥♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 oktober 2016 11:51

Tusen tack vännen för din omtanke, nu föll en tår igen. Man är ju mitt uppe i sorgen och det brukar komma ett tag efter begravningen då man inser det slutgiltiga.

När jag var i din ålder så var mina föräldrar i min ålder nu och då var det så långsökt att dom en dag skulle gå bort.

Tack för din underbara kommentar som gav mig gåshud

kommer in på din blogg under dagen

Massor av kramar tillbaka fina Pisan
från Malin

 
Ingen bild

-Nena-

21 oktober 2016 22:26

Åh en sådan dockvagn hade jag som barn
Älskade den och drog den men mig överallt
När vi skaffade valp gick hon också åka *minne*

Tårar också tårarna när jag läser dina rader
Så fint ni gjort hos er mamma och pappa.
Tänker på pappa och svärfar som lönat oss i år.
De ligger i en fin minneslund så vi kan besöka dem samtidigt. Det känns bra.

Kram ❤

Malin wiper

22 oktober 2016 08:09

Vad kul att du hade en sån dockvagn, den var jättefin men tyvärr lämnad där åt sitt öde.

Förstår att den väckte minnen. Tack för din omtanke kära -Nena- du är så gullig och fin. Det var verkligen fint och kärleksfullt fixat på graven.

Så sorgligt att både din pappa oss svärfar gått bort, nu blev jag tårögd för du är ju inte så gammal.

Jag och min man skall också ligga i minneslund och vi har ju haft vårt liv och framtiden finns inte på samma sätt längre utan man får ta tillvara varje dag man orkar göra nåt.

Om du visste vad jag uppskattar dom åren vi varit bloggvänner och nu vänner på fb. Tusen tack för din fina kommentar

Jag önskar dig en härlig helg
Stor varm kram från
Malin

 
Annelie

Annelie

24 oktober 2016 09:29

Åååå.. en sådan dockkärra hade jag som barn, i brunt / senapsgul.

Nu vart jag tårögd när jag läste din text om graven och dina föräldrar..
Jag riktigt BÄVAR för den dagen jag inte har mamma & pappa kvar i livet.. ;o((

Vilken fin bild du fick till på en sådan go bakelse,,, snacka om att känna suget..

Ha en jättefin dag vännen.. // Kramar om Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

24 oktober 2016 11:26

Vad kul att du hade en sån dockkärra, visste inte att dom fanns i andra färger också. Ja du det känns verkligen tomt när ens föräldrar är borta. När man är yngre så tänker man inte på att föräldrarna skall försvinna men med åren så kommer tankarna. Dina föräldrar är pigga och ungdomliga.

Ja du man känner suget ibland men jag är inte så sugen på bakelser numera so förr

ha en jättefin dag själv vännen
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards