Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 september 2016

Av Malin wiper - 17 september 2016 21:00


  

På grund av efterverkningar från branden på vår soptipp så kan jag inte gå ut utan att må dåligt så vi tog bilen och åkte iväg på småvägar och hamnade till slut i Jönköping. Vi ville bara komma bort ett tag och branden är inte helt släckt än. Klicka här för att läsa senaste nytt


Tack och lov så var det inget fel på min nya kamera. Vi åkte över till Media Markt där jag köpte kameran för ett tag sen och en hjälpsam trevlig kille sa att den var inställd så att kameran visade konturer som betyder att det var för hög kontrast och var för ljust på en del vita partier. Han ställde om kameran så att allt blått försvann. Härligt!, det är nog jag som klantat mig när jag kollat olika funktioner och inte ställt tillbaka  

   

 

 

Sen åkte vi och fikade på Sandéns. Satt på deras härliga uteplats och myste en stund              

 

 

 

Jag tog en av deras goda sockerfria kakor och Mr T tog en sirapskaka som han tyckte smakade jättegott

 

                                                  

 

 


Kolla vilken fin vattenskål för hundar som står under ett bord 

 

   

Vi åkte sen in till centrum för att göra några ärenden och hamnade på Bryggan där det var fullspikat med folk som satt överallt och bara njöt av septembervärmen. En racerbåt åkte förbi ett antal gånger så det blev livat värre

 

  

Snygg serveringsuteplats i ett nytt hus.

 

 

 

Vi åkte även till Sam Hjälp i Huskvarna där vi hittade denna vita brödburk som bara kostade 60 kr. Vi har bara en avställningsyta i vårt kök och där har vi både micro, vattenkokare och nu en perkulator mm som skall samsas om utrymmet. Därför måste vi ha en brödburk som vi kan ställa på micron. Vi har ett rätt stort skafferi men där blir det för kallt på vintern.

 


Vad passar väl inte bättre när det handlar om bröd, gruppen Bread med Guitar man

 

Bread var en amerikansk soft rock band från Los Angeles, kalifornien. Dom hade 13 låtar på Billboard Hot 100 mellan 1970-1977.           


 


 

#Branden #Kameran #Sandéns #Bryggan #Snygg #Brödburk #Bread

Av Malin wiper - 17 september 2016 15:00

 

Jag måste åka in med min kamera till Media Mark där jag köpt den. Helt plötsligt så blir träd, stolpar och annat ljusblått i sökaren. Fast bilderna blir inte blå, men inte bra heller. Nåt har hänt med kameran och det är då tur att jag har försäkring. Vi var och åt på Spis Restaurang där jag brukar få toppenbilder med min lilla digitalkamera. Nu fotade jag med den nya och bilderna är helt värdelösa och går inte att göra nåt åt. 


Det började med att det blev blå streck över bilden i sökaren och sen blev hela föremål blå, känns som ett mysterium. Nu har vi ju bilen igen så vi kan åka och kolla upp detta. Zoomen är fantastisk för jag kan fota saker på långt håll som man knappt ser och ändå få en skarp bild. Jag har lärt mig hur man ställer in för att zoom på längre avstånd. 

 

Kameran är en Lumix (panasonic) Tz 80 och har Leica lins som skall vara en av dom bättre. Blir lite besviken för skall man lämna in en kamera eller annan teknikgrej så kan man få vänta flera veckor för att få tillbaka den, och jag vill inte vara utan kamera och behöva använda den lilla digitala som jag nu lämnat därhän 

 

      

Örhängen i kameraform 

 


Fotografia med Juanes ft Nelly Furtado. Juanes är en sångare och låtskrivare från Medellín i Colombia. Han räknas till en av de större latinoartisterna med över 15 miljoner sålda skivor. Han föddes 1972 och är yngst av sex syskon. När han var ung började hans far kalla honom för Juanes, en sammandragning av hans två första namn

 

              

 

 #Lumix #Leica #Mjölkafållans #Juanes #Nelly

Av Malin wiper - 17 september 2016 09:00

  

 

Det kändes  som vi  satt  i husarrest i går   Så fort jag försökte öppna fönstret för jag höll på att flyta bort i värmen så slog rökdoften emot min näsa, sen var det kört..  .  Så helt plötsligt 15.40 så ringer dom från Sannelius & Hegg Bilservice och säger att bilen är klar..  .  Den bilverkstan har vi bara bra erfarenhet av. Dom är skickliga, noggranna och inte lika svindyra som en del andra.  Skönt för då har vi bil i helgen och kan åka iväg om vi så önskar. Vi blev utsläppta..    . Fast vi måste lämna in den en gång till längre fram för det är några fler saker som måste fixas

 

                       

Jag läste om att brandmännen  har gjort ett toppenjobb för att få branden under kontroll..  på soptippen i Vaggeryd. Det hade annars kunnat ta flera veckor, nu är det frågan om dygn. Dom har utplacerade folk runtom så inte det kan sprida sig, även helikopter. 

 

   

                                    

 


Just nu skiner solen och det var 11 grader varmt när vi steg upp. Nu önskar jag er alla en underbar lördag

 

                         

 

 

 

 

 #Sannelius #Brandmännen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards