Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 september 2016

Av Malin wiper - 9 september 2016 18:12

 

Istället för att göra lite nytta hemma så åkte vi iväg till Jönköping för en heldag i går. Det var så tryckande i luften så det kändes som man befann sig i Tropikerna. Då är det inte läge för att rensa och städa hemma.    


  

Vi fikade först på Sandéns Konditori på Torpa. Min man tog en smörgåstårtbit som han sa var himmelskt god  


  

Jag tog en tekaka med ost för deras tekakor är nåt alldeles extra. Dom är lite frasiga och smakrika precis som dom var förr i tiden.


I dag har dom Parkloppis i parken bakom Idaskolan på Torpa. Detta är andra året i rad dom anordnar detta och det blev så välbesökt och omtyckt så dom skall fortsätta med detta i parken. Det håller på från 10-15.00 Vi skall åka dit och kolla för vi känner inte för att göra nåt i dag heller..  Det kommer en ny dag i morgon för sånt..       

 

   

Här ser man fontänen i parken där loppisen skall äga rum          


  

Sen hamnade vi i en park med ett minigym, och här ser ni min man balansera och åka runt på en mojäng..  


     

Jag tänkte testa detta redskap men visste inte hur det fungerade      


  

Just nu är det Londondimma ute men det ser ut att spricka upp och bli lika varmt som i går. Hoppas ni kära läsare får en underbar lördag vad ni än skall hitta på. 

 



#Sandens #Torpa #Smörgåstårtbit #Tekaka #Parkloppis #Minigym #Londondimma

Av Malin wiper - 9 september 2016 16:00



  

Min man och jag har varit till Jönköping i dag och gick då in på Röda Korsets second hand på Klostergatan. Där såg jag denna väska som lyste mot mig i ett fönster. Den var helt oanvänd och jag kände för att ha den till gymmet. Den väskan jag har nu är lite för stor men den skall jag använda till annat istället. Väskan kostade 125 kr och jag köpte den direkt

 

   

Klicka här för att komma in på Nostalgiforum där jag hittade denna gamla ICA kasse


  

På väskan kan man se dessa figurer som är ICAnder till vänster och hans MonICA till höger. Icander var en seriefigur som publicerades i ICA-tidningen på 1940-talet under tiden innan självbetjäningen slog igenom i livsmedelsbutikerna. Serien gick under namnet "Varför är Icander så glad?", tecknades av Guy Sandvik och handlade om hur butiksbiträdet Icander förbättrade försäljningen i sin butik på olika sätt, till exempel att personalen får plugga på produktkunskap, och avslutades alltid med frasen "Därför är Icander så glad!  

 

1971 återanvändes namnet då reklamfiguren ICAnder (och senare även hans fru MonICA) skulle representera ICA. Dessa levde kvar in på 1980-talet och blev kanske Sveriges mest igenkända reklamfigur. ICAnder var vanligast och syntes överallt i alla ICA:s butiker. Förebilden till 1970-talets ICAnder var skådespelaren Sune Mangs. Källa Wikipedia 

 

 

Klicka här för att läsa hela historien. Klicka här för att läsa ICA historia. Klicka här för att komma in på ICander facebook 

 

   

Väskan är jätteläcker och färgstark, retro till tusen och är lite mer beige i grundfärgen än på bilden. Jag skall kolla om detta är en nytillverkad reklamväska eller om den är i orginal från 1970-1980-talet. Klicka här för att se att jag nu hittat väskan på en sida.   

 


Här kommer lite bakgrundshistoria. Det känns som en förlaga till vår ICA Stig

 

   

Hittade även en klocka på Röda Korsets second hand som kostade 45 kr. Den passar bra till en ny blus jag köpt. När jag sen kommer hem och kollar med förstoringsglaset så ser jag att det är en Gucci Quartz, men jag antar att det inte är en äkta än om det sitter en gnistrande sten längst upp på boetten. Skall kolla upp detta för säkerhets skull. Det borde ha stått nåt på baksidan om det är en äkta Gucci.          

 

                

 

Jag hittade även ett par äkta silverörhängen för 40 kr som hade en härlig form. Jag skall bara putsa upp dom lite med ett medel. Vi skulle ha gjort så mycket hemma i dag men vi struntade i allt och hade en heldag i Jönköping. Vi både handlade, fikade och åt. Ha nu en skön kväll ni som tittar in till mig 

 

 


Coldplay med Clocks 

 


#Väska #ICAnder #Röda #Gucci #Silverörhängen #Coldplay 

 

Av Malin wiper - 9 september 2016 08:30



 

Wariety

 

Gene Wilder gick ur tiden 29 augusti. Han föddes 1933 i Milwaukee, Wisconsin. Han var en amerikansk komisk skådespelare, filmregissör och manusförfattare. Han var känd från bland annat Willy Wonka och chokladfabriken (1971). År 1975 belönades han, tillsammans med Mel Brooks, Nebulapriset för Det våras för Frankenstein. Gene Wilder fick två Oscar-nomineringar under sina aktiva år. Gene Wilder blev 83 år. Han dog i sviterna av Alzheimers sjukdom. Klicka här för att läsa om allt han medverkat i

 

                 


Fru Pärla

 

Klicka här för att se allt han medverkat i. Jag kommer främst ihåg en film jag sett som heter "The Woman In Red" från 1984. Klicka här för att se trailern till filmen. Klicka här för att se ett minnesklipp. Klicka här för att se ett tributklipp. Jag tyckte han var väldigt fin med sitt självlockiga  hår och sin härliga utstrålning på vita duken

 

 

 

Det är så många som man följt genom åren som gått bort och det känns sorgligt än om det är tidens gång. Häromdan så sköjde sorgen efter mamma över mig igen och det kändes overkligt att jag inte skall få åka och hälsa på henne igen. Jag riktigt längtade efter att få krama om henne och hålla hennes hand i min. Jag saknar henne så det värker. Det känns som en del av mig är borta och alla minnen sköljde över mig. I dag skall jag tona håret och sen skall vi ta ner några kartonger från vinden och rensa så vi har så lite som möjligt inför ev kommande flytt. Fattar inte att vi har så mycket saker på vinden trots att vi flyttat 2 gånger på 4 år och även rensat då. Nu önskar jag er en härlig helg

 

 

                


                     via GIPHY 



#Gene #Woman #Sorgligt #Mamma

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards