Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 augusti 2016

Av Malin wiper - 22 augusti 2016 18:00

 


Nu har ytterligare en ur det gamla gardet gått ur tiden. Det är Toots Thielemans som var  jazzmusiker och föddes 1922 i Belgien. Hans speciella stil består dels i att spela gitarr och vissla unisont (även i improvisationerna), och dels att spela kromatiskt munspel, vilket har en speciell klangfärg. Han musikstil var lätt, luftig och mycket melodiös.

 

 

 

Så här såg Toots munspel mellow tone ut. Spciellt designat av Toots

 

 


Toots har gjort musiken till flera filmer, bland annat Dunderklumpen. I den filmen lånade han även ut sin röst till rollfiguren Pellegnillot. Toots har även medverkat i Svenska Ords revy Hålligång. Jag minns honom väl under min uppväxt då man såg honom ofta på tv. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka härför att läsa om honom och hans fru Huguette Thielemans. Toots var fortsatt aktiv upp i hög ålder och var så sent som våren 2008 bland annat på konsertturné i Sverige. Han blev 94 år och jag vet att mina föräldrar gillade honom jättemycket. Det blir tomt i den generationen nu..  


 

                


Bild från The unique guitar blog

 



Toots Thielemans med  den låt man mest förknippar honom med "Bluesette". Klicka här för att höra honom i en äldre version av låten. Där uppträder han med Elis Regina. Hon dog 1982 endast 36 år gammal

 



                  

                   




 #Toots #Belgien #Munspel #Dunderklumpen #Bluesette

Av Malin wiper - 22 augusti 2016 13:00


  

Det var nästan lite känsla av Londondimma i morse strax före 07.00 på torget. Jag hade tid hos Salong Hon & Han för klippning. Allt var så stilla och tyst så man skulle ha kunnat höra en knappnål falla. Det var härligt att vara uppe så tidigt för då blir dagen lite längre.         


  

Sen kom pigga härliga Sandra cyklande till sin salong. Det var hon som skulle ta hand om mitt hår denna gång. Det är så snyggt utanför med bänken och det lila


  

Efter att hon klippt bort 2 cm så lockade hon håret med plattången och det blev så här snyggt. Jag blev jättenöjd som vanligt. Tänk vad skönt det är att få bli ompysslad ett tag, det betyder så mycket och man känner sig avslappnad när man går därifrån.   

 

 

   

Här ser ni fina, glada och trevliga Sandra efter att hon klippt mig färdigt. Hon har låtit håret växa ut och har en sån fin tjock fläta på ena sidan.

 

  

Efter frissan så mötte jag upp A-G för att gå på Gym Plus. Vi gick sen in på Ritz Kondtiori och tog en fika. Det blev som vanligt en dubbel smörgås med solrolsfrön som vi delade på. Vi satt där ett bra tag vid barbordet och kollade ut på torget som började leva upp. Vi har fått lite av sommaren tillbaka. Tyvärr får jag inga fina bilder på bakverk längre så jag måste ut och experimentera med kameran och ställa in olika ljus och funktioner, men jag har ingen ork just nu. A-G och jag hade ett bra träningspass men jag kom på att jag glömde bort två maskiner efter att jag gått på bandet..  jag får skylla på hormonbrist..  


   

På andra sidan torget stod denna fina trehjuling med en stor korg baktill för handling.  A-G och jag gick in och kollade lite i våra butiker också.   


#Londondimma #Salong #Sandra #Klippt #Cuddles #Ritz #Trehjuling

Av Malin wiper - 22 augusti 2016 05:57

 



Vaggerydsdagen 27 augusti är också en hemvändardag. Ovan ser ni programmet  för Waggeryds Museiförening. I Magnisa Stuga säljs också boken Från Waggeryd till Vaggeryd del 1. Detta evenemang brukar vara välbesökt och det blir både musik och fika.

 

                           

 

 

 

Programmet för Vaggerydsdagen. Vaggerydsdagen är ett välbesökt evenemang där alla går man ur huse och vi får hem folk som flyttat härifrån så det blir rena rama folkfesten

 



Lisa Ajax är en av artisterna på Vaggerydsdagen i år. Även Martin Almgren som jag hade inne i bloggen för några dagar sen,

 

                                       

 

 

Jag är nu på väg till Salong Hon & Han för att klippa mig. Har tid redan kl 07.00 och sen skall jag med A-G till gymmet. Ha nu en skön början på en helt ny oskriven vecka.

 

 

 

#Hemvändardagen #Vaggerydsdagen #Lisa #Martin


   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards