Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 augusti 2016

Av Malin wiper - 14 augusti 2016 16:00


  

Det damp till i brevlådan en dag,  och där låg ett paket från min blogg- och fb vän Annelie. Hon skickade ett jättefint vykort till mig med en text som andades omtanke i anledning av min mammas bortgång..    så snällt gjort av dig

 

   

Inte nog med detta utan hon hade skickat med en dvd med Doug Seegers . Han blev ju upptäckt i  "Jills Veranda". Jag blev superglad och gillade verkligen detta program, och Doug Seegers är en av mina nya favoriter

 

                                         

  

 

Nu har jag sett dokumentären och är både rörd, gråtmild och faschinerad. Dokumentären heter Doug Seegers Cinderella man. Den berörde mig djupt. I dokumentären fick man ta del av material man inte sett på tv. Doug visade vart han legat som uteliggare under en bro, det var inte meningen att det skulle gå så utan han sökte arbete hela tiden. Man får se en del av hans vänner och följa honom i en lokal där han spelar med andra musiker. Doug presenterade sin kvinnliga vän som betytt mycket för honom. Han berättar om sitt liv och bakgrund, och får även följa med när han träffar sin son som han inte sett på 7 år. Sen är det då dags att få ta del av hans sverigeturné och man blir verkligen rörd av hur populär han blivit här och jag måste bara få se honom live nångång. Dokumentären måste ses och jag hade önskat han han blivit inbjuden till Vaggerydsdagen.  

 

Klicka här för att se en liten trailer till dokumentären

 

 

                                                     

 

 

 


Väljer en låt jag inte haft i bloggen förut. Dancing med Doug Seegers & Mariette Hansson

 

 

 

#Annelie #Vykort #Doug #Mariette


Av Malin wiper - 14 augusti 2016 10:30

                


  

När vi var till Skene för att vaka vid mammas sjukbädd så bodde vi på ett jättefint Pensionat som heter Lydde Gård Pensionat. Det låg så vackert en bit utanför Kinna.

 

                       

 

Klicka här för att se en fin bild på hela Pensionatet, scrolla ner en bit på sida 


  

Det är en gammal Förläggargård som ägarparet rustat upp men ändå behållit en gammal touch och det tycker jag är jättebra gjort


  

Här ser ni det fina och kreativa paret som rustat upp pensionatet till en riktig pärla. Dom heter Siv Leander Larson och Lars Larson. Vi blev så väl mottagna med kaffe i matsalen på eftermiddagen.


  

Texten nedan är skriven av Mr T som har ett stort historieintresse


Här läser jag i den fascinerande boken "Från förfall till pensionat" i vilken Siv och Lars beskriver omvandlingen av fastigheten. De tog över ett fallfärdigt ruckel och förvandlade det undet ett decennium till ett pensionat hela bygden kan vara glada åt. Ett kulturarbete av yppersta klass. Detta är ett ypperligt mål för den hembygdsintresserade. På ett föredömligt sätt har bygden och kunskapscentrum fått delta i ett projekt som idag visar upp en intelligent mix av gammalt hantverk och ny innovativ teknik. Här finns mycket att lära sig. Kulturgrafik i Västsverige har deltagit i utformningen


  

Vi fick ett jättestort rum där man även kunde sitta och mysa lite på kvällen. Två stora fönster med härlig utsikt. Tyvärr fick jag inga bra bilder inifrån rummet. Jag är så ovan med kameran så jag skall ta en funktion i taget. Jag är ju mer av en "ögonblicks"-fotograf. Har nog inget tålamod med att ställa upp kameran på en ställning och känna in saker utan det blir lite mer snabbt, tyvärr är det så. Det som jag först och främst bör lära mig är ljusinställning som det finns många funktioner av på kameran.                


Sängen var jättebekväm och gavlarna var nygjorda men i gammal stil. Badrummet var också jättestort och nyrenoverat i en behaglig stil.              


  

Här står jag uppe på baksidans utomhusaltan och blickar ut över gården med dess härliga stenplattor och möbler. Där kan man sitta och njuta varma vår, sommar och- höstdagar


  

Då var det dags för frukost och koppar och kaffe stod på denna gamla spiselhäll.

 

    

Här ser ni mig sitta och njuta av den goda frukosten i matsalen     


  

Det var så intressant att gå omkring på övervåningen där vi hade vårt rum. Här ser ni en gammal vevgrammofon som står där som en inredningsdetalj, så häftigt.  


         


Det fanns även en uppsjö av gamla fina telefoner av olika årgångar. Bild 4 från matsalen, bild 5 utanför ägarparets boning


  

Ville man se sig omkring i omgivningarna så fick man låna såna här cyklar helt gratis. Dom hade även eldrivna bilar som paret använde i sitt arbete

 

      

En vacker allé upp mot pensionatet. Eftersom vi fick en extra titt i ett annant hus så blir det ett inlägg till. Det kommer så fort jag hinner

                                      

                               

 

 

#Kinna #Lydde #Kreativa #Boken #Rum #Frukost #Cyklar #Allé

         

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards