Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av Malin wiper - 13 augusti 2016 17:45



 


I fredags hade vi en begravningscermoni för mamma som gick bort för drygt en vecka sen. Hon blev 93 år. Jag gillar bilden som valdes till cermoni-programmet där hon sitter vid en strand på en campingstol och ser så härlig ut. Min glada, snälla och humoristiska mamma..  


     


Eftersom mamma älskade rosa och lila färger så passade det ypperligt med snyggt bundna rosa rosor på kistan. Kistan var täckt med lila tyg. Vi höll till i sjukhuskapellet i Skene och det var så lagom stort eftersom vi bara var 7 personer närvarande. Ovanför kistan fanns ett takfönster där ljuset strålade ner så vackert 

 

             

 

Vi höll tal, läste dikter, och spelade musik mm. Min bror skrev så fint om vår mamma i Folkbladet i Umeå. Min syster hade skrivit så fint även på baksidan av programmet



 



Syrran hade fixat så snyggt med rosa rosenbuketter i höga vaser på varsin sida vid dörren där man gick in från förstugan till där akten skulle hålla till 

   


 


Hon hade hängt upp svartvita bilder av mamma  både som ung och äldre på väggarna och det blev jättefint. Vi hade fått välja lite bilder vi syskon som vi hade som favoriter. Ovan en av favoriterna

 

 

 

Här ser ni Ida Cederström som var representant från Göte Anderssons Begravningsbyrå och Bo Scharping officiant, som vi även anlitade till pappas begravning för 11 år sedan.

 

             

 

Båda två var fantastiska så vi är jättenöjda. Dom båda kändes så trygga och Bo har en fantastisk röst och Ida ett härligt lugn som spred sig som en tröst i sorgen


   



När sen begravningsakten var över så gick vi fram till kistan och valde en sten med en text vi tyckte passade och la på kistan. Det blev väldigt fint och känslosamt

 


 


Här ser ni oss syskon med partner efter begravningen. Det var en bra och avslappnad stämning därför fyrade vi av ett leende och det hade mamma gillat.

 

           

Klickbilder. Vår kusin och Bo har kommit med på bild 1. 

 

      

  


 


Efter att allt var klart så bestämde vi oss för att åka till pappas grav där även min mamma skall ligga. Det blir på Furets Skogskyrkogård. Här ser ni min svåger och svägerska bära iväg dom bundna rosorna som vi ämnade lägga framför graven. Som synes var det regn som gällde precis då

 

                     


 


Vi tog även med oss rosorna som syrran hade satt i höga vaser för att dom också skulle få stå och pryda graven

 

 

 

Så här blev det framför och bakom graven. Gravstenen är inlämnad för att få mammas namn ditsatt bredvid pappas. Det blev verkligen en fin cermoni och sånt är ett viktigt minne att bära med sig. Jag har inte fattat detta ännu för mamma har levt så länge och det blir tomt utan henne.  

        

 

 

 

Efter ceremonin åkte vi och åt på ett ställe som heter "Framnäs" i Kinna. Dom hade jättegod mat så vi satt där och åt medans vis pratade minnen om mamma. 

 

 

Brorsan valde denna låt till begravningen "En gång jag seglar i hamn" med Stig Olin. En låt som min mamma gillade. Min syster valde Barnatro med Lapplisa. Jag valde Mats Paulson med "Visa vid vindens ängar!  Alla låtarna hade anknytning till mamma och våra minnen av henne och dessa låtar.

   



#Begravningscermoni #Sjukhuskapell #Skene #Rosor #Svartvita #Bo #Ida #Stenar #Syskon #Pappas #Framnäs #Stig

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards