Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2016

Av Malin wiper - 25 juli 2016 13:45

  

Min man ringde mig från arbetet och frågade om vi kunde åka till Byarums Hembygdsgård och ta en fika på hans kafferast. Det nappade jag på direkt. Tyvärr så är det svårt även att fota med en bättre kamera när solen gassar överallt så jag fick inte så många bra bilder men vad gör man?. Jag håller på att lära mig alla funktioner och tar en sak i taget när det dyker upp. Jag kan i alla fall välja meny och lite annat men min man skall läsa in sig på kameran för jag är dålig på sånt. För mig är det bättre när nån lär ut till mig               

 

Klicka här för att se lite från Hembygdsfesten i augusti 2015. Klicka här för att se mer från hembygdsfesten


   

Vi tog varsin smörgås med sill och ägg. Jag en liten och mannen en stor, don efter person..  . Vi satt oss på baksidan fär där fanns det lite platser som ännu låg i skuggan. Hembygdsgården är fantastisk både vad gäller miljö, förtäring och personal.

 

Klicka här för att se lite fler bilder från hembygdsgården juli 2015. Klicka här för att se vad jag skrev 2013 

 

 

 

Helt plötsligt fick vi sällskap av Lennart "Charlie" Karlsson, en trevlig och aktiv man i vår kommun, som politiker. Han är ofta i tidningen så klicka här för att läsa ett av reportagen med honom. Dessutom är han känd som bandyspelare och domare. Klicka här för att komma in på hans facebook. Inte nog med detta han håller sig i form med att både cykla och promenera, och det gör han i grupp. Klicka här för att både läsa och se ett filmklipp ang detta. Vi satt där ett tag och pratade både politik och annat och det var jättetrevligt. Tyvärr måste min man tillbaka till arbetet så det blev inte så lång stund men ändå uppiggande.                                                               

 

   

Det finns ett långbord som står under ett tält och där kan man sitta stora grupper och mysa, eller ensam när plats finns.

 

   

Denna syn gjorde mig lyrisk..  

 

   

På deras anslagstavla kan man läsa om vad som händer framöver på hembygdsgården 


 

Söndagen den 21 augusti 18.00 kan man njuta av "American Hymns" på Byarums Bron, vet inte vart det ligger och kan inte hitta det på nätet, men det lär ligga i Byarum i alla fall..  

 

         

 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se vad som händer i vår kommun, och även läsa om oss bloggare som är representerade där.     

 

 

 

#Byarums #Sill #Lennart #American #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 25 juli 2016 08:00

          

God morgon kära läsare. Hoppas natten varit sömnrik och att ni har en fin ny vecka att se fram emot.


  

Lagos kläder i Jönköping har bytt namn till Eztrad. Jag var in för ett tag sen för att kolla deras rea. I sommar har jag behövt köpa lite nytt och då kan man ju även passa på då det är rea.  

 

Klicka här för att se vad Jimini skrev om dom när dom bytte namn. Klicka här för att se vad jag skrev om Lagos 2014 då jag köpte kläder till min mamma där

 

   

Tre trevliga duktiga tjejer som arbetar där. Tack för att ni ville vara med på bild, det är så kul att gå in där för det är alltid fräscht och fint, plus väldigt lätt att hitta kläder, ingen salig röra. Provrummen är även dom jättefina och rymliga att prova i. 


  

Jag hittade denna top som satt jättebra och hade en sån mjuk och skön kvalitet så jag bara myste när jag fick på mig den. Det är en elastisk känsla och på sidorna rynkat på ett vis så den sitter jättebra. 


  

Just då hade dom satt ner denna top så jag fick två för ett pris. Köpte då en som var  i lite rosa, grå och vinröda toner. Dom kostar annars 400 kr/st men nu fick jag betala 400 för två stycken.  

      

  

Blusen längst till höger köpte jag för 400 kr innan vi gick på semester. Den är nu nedsatt med 50%. Det är rea på massor av kläder.

 

Pink med Just like fire från filmen Alice Trough the Looking glass, från 2016


  

Detta är ett exempel på att dom tänkt ett steg längre. En plats att slå sig ner på och läsa en tidning medans ens partner provar kläder.   

 

 

 

        

 


#Eztrad #Top #extra #Herrkläder 

Av Malin wiper - 24 juli 2016 15:00

   

 

 

 

 


I går eftermiddag passerade vi Erikshjälpen i Habo och då fick jag tillfälle att träffa min bloggvän och fb vän sen minst 6 år tillbaka. Hon arbetar på Erikshjälpen och ni ser henne till höger på bilden. En ung härlig tjej som visade sig vara lika trevlig, glad och charmig som i sin blogg. Bredvid sig har hon en lika glad medarbetare. Otroligt kul att få träffas efter flera år. Klicka här för att komma in på hennes blogg. Hon har inte bloggat på ett tag för hon har både flyttat, köpt hus och börjat om på nytt. Bloggen finns i alla fall kvar

   

              

 


Här ser ni henne med båda sina arbetskamrater. Härliga kvinnor alla tre. Vi kommer tillbaka till Erikshjälpen när vi inte kommer i sista minuten. 

 

 

 

Erikshjälpen hade andra lokaler förut och då var vi ofta dit. Vi har varit en gång förut i deras nya lokaler och dom är mycket större och luftigare, man får en annan överblick över allt. Vi skall försöka ta oss dit lite oftare för dom har även ett jättefint Café

 

Jag träffade även en trevlig man som hade hand om bland annat klockavdelningen men jag fick tyvärr inga bra bilder så jag skall ta nya då vi åker dit nästa gång. Skall även få se en avdelning där dom bereder saker.

 

 

 

Ena sidan på Cafélokalen som är rätt stor med olika möblemang.

 

 

 

Jättefin uppdaterad hallmöbel. Det är en sån möbel man hade en telefon på förr, kombinerad med sittplats       

 

 

 

Vi köpte två gardinlängder med stora prickar som kommer att passa som ombyte i köket. Helt otroligt att dom bara kostar 20 kr.

 

 

 

Vi skall bara sätta i öljetter och såna har vi många sorter av. Det syns att dom kommer att bli ännu snyggare mot den grå väggen än dom vi har nu. Fast tulpangardinerna är lite somrigare och dessa vi köpte skall vi ha till hösten 

 

 

Vi köpte även en kudde till vår lilla hörna i hallen, den passade jättebra där i färgerna och det är som en ros i mitte av tunnt tyg.     

 

 

 

Det finns en rondell i Habo södra väg 195 som man alltid åker igenom och den har höga pelare med färgad insida som syns olika från vart man befinner sig. Dom är rätt mäktiga.    

 

 

  #Erikshjälpen #Bloggvän #Arbetskamrater #Cafélokalen #Hallmöbel #Gardinlängder #Kudde      

Av Malin wiper - 24 juli 2016 09:49

  

I går mitt på dan började jag vakna till liv igen och vi åkte ut en sväng. I torsdags natt sov jag jättedåligt och hade mardrömmar som väckte mig stup i kvarten. Hur jag än försökte så kom jag inte iväg till gymmet med A-G och fick gå och lägga mig igen. Det känns trist och man får dåligt samvete fast man inte rår för det, så är vi kvinnor ofta tyvärr. Jag har gjort allt för att få kraft och sysslat med både avslappning och några små promenader utefter vägen i går. Jag är inte i bra form men om 8 dagar skall jag ta ett sköldkörtelprov igen och har det höjt sig igen så får dom banne mig sätta in "Levaxin". Jag har många av dom symptom som beskrivs på nätet då sköldkörteln alstrar för lite hormoner.         

 

   

Det första vi gjorde var att inta en fika ute i naturen nere vid bryggorna i Bondstorp. Där satt vi och tittade ut över vattnet och båtarna. Det är att leva i nuet och få kraft, vi satt där längre än vi tänkt för det var så otroligt skönt och fläktade friskt från vattnet. Åker man vidare på den lilla vägen vid bryggorna så kommer man till Bondstorps badplats.

 

Klicka här för att se när vi var till Bondstorps badplats 5 augusti 2014. Klicka här för att se vad jag skrev om badplatsen 2012

 

   

Nu skall jag visa vilken otrolig zoom min nya kamera har. Jag stod på denna pir och zoomade mot andra sidan där man knappt såg nåt utan det var som prickar.

 

 

 

Zoomade in detta båthus som man bara såg som en liten prick från piren, så jag är otroligt nöjd med zoomen    


Förra året efter min operation så tålde jag värmen mycket bättre men i år är jag lika svettig igen och det rinner störtfloder från ansiktet. Tur att det finns handfläkt. Bilden får symbolisera detta för om man lägger till en brödrost så är det så jag känner...    men jag är glad för att ni som tål värmen och har en bra kroppstemperatur får njuta nu av sommaren på riktigt...     

 

 

 

Kunde även zooma in dessa byggnader som låg rätt långt borta också. Det var svårt att få fler bilder för solen gassade från alla håll

 

   

Innan vi åkte hem så var vi så svettiga så endast glass kunde avhjälpa detta. Glassen intog vi på piren i Jönköping. Där satt vi också en bra stund och kollade ut över Vätterns vatten.         

 

Vi åkte också till Habo en sväng och hann gå in på Erikshjälpens second hand men det skriver jag om in ett annant inlägg. Det tar tid att få till bilderna men det var så kul för äntligen fick jag träffa min blogg- och fb vän Sanna. Vi har följt varandras bloggar i minst 6 år. Vi kom dit så sent för det var inte planerat så dom stängde bara en halvtimme senare   

 

Nu ser jag fram emot att komma till gymmet i morgon. Önskar er alla en jättefin och njutbar söndag    




#Vakna #Bondstorp #Zoom #Båthus #Piren #Bobby

Av Malin wiper - 22 juli 2016 17:30

  


Jag har noll ork just nu för jag har sovit dåligt en längre tid så vi har beställt mat från vår "blå kiosk" Nha-Trang några gånger, dom tillagar Vietnamesisk mat men även lite annat såsom "hamburgertallrik" mm. Vi tog kycklingspett med jordnötssås. Dom har ändrat den lite nu, förut låg den i såsen men nu är kycklingen grillad och det smakar ännu bättre. Klicka här för att se hur kycklingspettet såg ut förut. Vi njöt som bara den, vi äter lite men ofta  så en portion räcker till två eftersom det är två stora kycklingspett men vi blir mätt på ett, man får så mycket god jordnötssås på sidan om som också räcker väl till.  

 

Allt som serveras där är bra tillagat med fräscha råvaror och smakar underbart gott. Dom har funnits här i Vaggeryd i många år nu och det visar på god kvalitet.


 


Här ser ni deras öppettider. Klicka här för att komma in på deras facebook. Vi började äta där när vi bodde i vårt hus och nu har vi lika nära dit igen, promenadavstånd. Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se deras meny        


  

Här har min man tagit bort sina kycklingbitar från spettet




#Trang #Kycklingspett #Gymmet

Av Malin wiper - 21 juli 2016 09:00


  

Kunde läsa på nätet att dessa skumgummirullar skulle vara nåt nytt. Jag har haft massor av såna i olika storlekar så länge jag kan minnas. Gjorde mig av med dom flesta för några år sedan för att använda plattång och varmluftsborste men nu när dom kommit tillbaka igen så har jag köpt lite på nätet. Jag har en ny bra plattång men att använda den för ofta sliter på håret än om man har värmeskydd. Rullarna har jag skickat efter från SalonClassique och dom kostar 8 kr/st. 

 

                               

                            

Dom små till höger skickade jag efter från ett annat ställe, dom skulle vara medelstora men är jättesmå så jag kan inte använda dom. Plattången anväder jag lite ändå men mest på håret upptill och lite bak för jag har lite virvlar 

 

         

Klicka här för att komma in på en häftig "Vintage" blogg där jag hittade denna bild


  

Tyvärr är dom inte lika bra och stabila numera utan det lossnar baktill när man rullar upp håret så man får börja om flera gånger och vara långsam och det är inte min bästa merit..  . Plastomslaget är inte så hårt som förr och skumgummit en annan typ så det har ändrat sig genom åren. Kul ändå att dom kommer tillbaka i perioder så man kan köpa nya. Dom brukar finnas i olika färger men jag har mest sett gula och rosa på nätet 

Klicka här för att se en rolig torkhuv som påminner om nåt från ytter rymden..  

 

   

Ett armband jag fick av syrran som jag gillar till tusen. Hon hade några olika såna själv också. Man drar bara ihop och isär bandet för rätt storlek och det passar alla  handleder. Baktill ser man att det är makramé knutet.

 

När jag arbetade inom arbetsterapi så fick jag lära mig att knyta makramé för annars hade jag inte kunnat visa dom boenden hur man gör. För att klara arbetet så fick jag ta till alla medel för att göra sånt jag egentligen inte kunde. Kursen jag gick på ett år gav inte allt och dom som gick där hade arbetat många år inom terapiverksamhet. Förstår inte själv nu med facit i hand hur jag kunde klara av allt och även sätta upp vävar i flera vävstolar utan att ha vävt förut. Jag fick fria händer så det blev både resor, fester, spex och underhållning mm så allt var inte handarbete. På en terapi var jag ensam  i 5 år med viss hjälp av en kvinna som hjälpte till när det blev för mycket och hon glömmer jag aldrig för hon var så lättsam och vi hittade på så mycket så det var skratt och glädje hela tiden än om det var en stor arbetsbörda. Armbandet lockade fram så många minnen. Det är tråkigt att arbetsterapierna försvann för då blev dom äldre aktiverade och man såg inte lika många dementa som nu.

 

Ett klipp min son skickade till mig ang Star Wars behind the scene    

 

        

 

 

#Skumgummirullar #Torkhuv #Wars 

Av Malin wiper - 20 juli 2016 18:00

                    


  

Jag har sett en film på Netflix som heter "Today´s Special". Det är en komdi från 2009 i regi av David Kaplan. I rollerna ser vi: Dean Winters, Jess Weixler, Asif Mandvi, Amir Arison, Naseeruddin Shah, Kumar Pallana, Aarti Mann, Kevin Corrigan, Madhur Jaffrey mfl

 

Filmen handlar om Samir (Aasif Mandvi) en begåvad sous kock på en fransk topprestaurang på Manhattan. Han får inte erkännandet han räknar med och begär avsked med att säga att han redan har fått ett erbjudande på en fransk restaurang. Samir kommer aldrig till frankrike för hans far (Harish Patel) får en hjärtinfarkt. Då tar Samir över pappans restaurang "Tandoori Palace" som fått en krissituation. Tyvärr är Samir inkompetent på Indisk matlagning och får därför oväntad hjälp. Resten får ni se själva 

 

       

      King of spicec                               

 

Jag har nyss sett "The Hundred-Food Journey" så jag har lite att jämföra med. Today´s Special når inte upp The Hundred-Food Journey men är klart sevärd ändå. Den har många komiska situationer utan att bli en"snubbelkomedi" och man får andas förstklassig Indisk mat som går rakt genom rutan. Skådespelet är överlag godkänt och det är en gnutta romantik i filmen också. Jag själv älskar Indisk mat för den är inte bara god med fantastiska kryddor, vacker att se på utan magen mår otroligt bra efter en sån måltid. Man tänker inte på att filmen har några år på nacken (2009) för den känns tidlös. Klicka här för att läsa lite mer om filmen

 

 

Jag ger filmen 3 Indiska mynt  i betyg av 5 möjliga.

 

 

                   

 


 

Trailern

 

#Special #Kaplan #Indisk

Av Malin wiper - 20 juli 2016 07:45

 

I måndags när A-G och jag var till Gym Plus för ett gympass så var det så här tomt på parkeringen och det har nog aldrig hänt förr. Det var endast min bil där och det var var så tyst på torget så man skulle ha kunnat höra en "knappnål falla". Det var lika tomt på gymmet men sen kom det lite folk. Jag har själv börjat på tre nya maskiner för att mjuka upp mig lite mer. Tyvärr så fick jag avstå en av dom denna gång för jag fick lite besvär med ländryggen sist och jag tror att det var den maskinen som ställde till det. För mig är det lite "moment 22" eftersom det som passar ländryggen inte funkar för nacken och tvärt om 

 

Min nya kamera har jag inte använt mig av här utan den har jag med mig för att ta speciella foton för den är lite klumpigare och jag håller på att lära mig att ställa in kameran för olika fotografiska situationer. Har lärt mig en hel del redan och visar upp lite bilder så småningom. Jag är väldigt nöjd med nya kameran och zoomen är helt otroligt bra. 

 

   

Det blev bara denna bild från gymmet den här gången.             

   

   

Vi köpte jordgubbar av en skojfrisk man på torget. Jordgubbarna kommer från Ekebacken

 

  

Efter gymmet gav vi oss av till ICA:s  spelbutik för att skrapa varsin triss


  

Vi vann 30 kr så vi tog ytterligare en lott, men sen var det stopp. ICA har gjort om sin spelhörna så det är mycket snyggare, bättre ordning och luftigare än innan



    


En rätt lyckad bild från min nya kamera. Från knopp, utslagen och vissnad. Ha nu en fin dag och sköt om er

  

 

                                       




#Gym # #Jordgubbar ICA #Triss                  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards