Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2016

Av Malin wiper - 24 juni 2016 17:00


  

I går kom det ett paket till mig och när jag öppnade blev jag glatt överraskad. Min bloggläsare och vän Lena hade skickat en CD till mig av Doug Seegers som hon träffade i Göteborg för ett tag sen. Tänk att hon köpte en skiva till mig också, plus att få den signerad. Jag blev så rörd och jätteglad. Dessutom gillar jag Doug Seegers musik och röst. Det gör ju inte saken sämre att han kan skriva egen musik och tar ofta till sina egna upplevelser i texterna      


  

När jag sen öppnade skivan så fick jag nästa överraskning...  Mr T och jag blev så glada och det kommer att vara ett minne för livet. Mr T och jag hälsar så mycket och tackar för grattiset och skvivan. Tusen tack!..  


  

Här sitter Doug Seegers för att skriva autografer och signera skivor. Det är Lena som sträcker fram sin skiva mot Doug                            

 


        

Lena står här och skall få sin autograf, hon är också en samlare precis som mig. Jag tog bort hennes huvud eftersom hon inte vill vara med på bild.  


                              

Här får hon sig en kram av Doug, lyckosten!..  Lena och jag har nu mejlat varandra i två år och hon har läst min blogg sen 2009..     


Här kommer en av låtarna från CD:n Give It away. Jag har redan haft inne första spåret på CD:n som heter Walking On The Edge Of the Line
  


#Doug #Lena

Av Malin wiper - 24 juni 2016 11:47


  

Jag sätter in lite överblivna bilder som jag tagit på semestern. Vi hade planerat saker i dag men vi vaknade 10.30 och fattade ingenting. Troligtvis behövde vi sova ut men det känns som man är "Lurad på konfekten"...   Nu får vi ta det som det kommer och bara improvisera. En biltur blir det i alla fall. I går fick jag hem två extrabatterier till systemkameran jag fått av min son. Det är mycket billigare att köpa såna över nätet och dom kom bara efter några dagar

 

   

Nynäshamns havsbads anläggning

 

  

Vilken vy. Ser nästan ut som Saltkråkan              

 

   

En färja kommer snabbt åkande in till Ankaruddens Fiskhamn

 

   

Utsmyckning i form av en stor fjäril på en mur mot låga hus                    

 

   

En del sprider glädje utefter vägarna i form av figurer utklädda till människor och på dessa varsitt hundhuvud...  

 

   

Sala med sitt vackra torg omringat av gamla stenhus

 

   

Tidens tand slår emot mig när jag ser denna gamla butik som heter Fristedts och var en herrekipering.

 

Klicka här för att läsa om dess historia

 

   

Jag har själv varit en romantiker som haft blommor under kudden på midsommarnatten. Det är  ingen idé längre för jag har ju hittat min drömprins sen 25 år tillbaka..   Nu skall vi åka ut en sväng och jag passar på att önska er alla en underbar midsommarafton.  

 

Dennis Glimmefors med Vem kan segla förutan vind. Han spelar panflöjt men jag hittar ingen biografi över honom. Denna låt ger mig lite nostalgi för jag har själv spelat den på gitarr och sjungit.  

 

     

 #Semestern #Extrabatterier #Havsbads #Saltkråkan #Ankaruddens #Fjäril #Sala #Fristedts #Midsommar #Dennis



Av Malin wiper - 23 juni 2016 20:00

 


A-G visade mig detta blad med vad som händer i Vaggeryd i morgon Midsommarafton. Jag har inte sett att vi fått ett sånt blad. Bäckalyckan har Midsommarfest från 14-18.         

 

   

Nu börjar det hända nåt när det gäller den kommande "Sushibaren" där fd Jonssons Konditori har legat. Dom har målat nåt svart en bit upp på rutorna och jag antar att det skall Sushibarens namn skall stå där 

 

   

På en av rutorna kunde man läsa detta så nu dröjer det inte länge vi får njuta av sushi.        

 

 

 

Jag försökte sätta kameran mot glaset för att visa lite hur fint det blir. Det kommer att finnas rätt många sittplatser så vill man inte ta take away jämt så kan man sitta där och njuta   

 

 

                          

 

 

 

 

#Bäckalyckan #Sushibar



Av Malin wiper - 23 juni 2016 16:45

  

Jag har inte kunnat komma ut på nätet förrens nu för min man har satt in en starkare hårddisk i min laptop. Han har sparat till den i hemlighet för att ge mig den då vi hade "Silverbröllop". Jag blev otroligt glad för nu funkar datorn bättre, snabbare och blir inte lika varm. Han har desstuom rengjort laptopen från dam både på utsidan och inuti, plus formaterat  och fixat till den så den är som ny..  . Jag skämdes lite för jag hade glömt bort att köpa nåt för vi la pengarna på upplevelser istället. Fast senare så köpte jag en finare tröja till honom och lite annat, och det blev han glad för.           

 

Helen Sjöholm med Kvinnan för dig

 

   

Så här ser den ut på baksidan.

 

  

   

I morse var jag och A-G till gymmet och då passade jag på att testa min vattenflaska som jag fick av min son. Den har motiv från "Star Wars". Den funkade jättebra. Kände mig lite ringrostig efter en veckas semesteruppehåll men det tar jag snart igen     

 

   

Det blommar på torget och nu i rött och gult. Vi var in till Ritz Konditori för att A-G skulle köpa matbröd. Min man befann sig hos hennes man för dom hjälptes åt med en sak då vi var till gymmet och nu ville A-G att vi skulle fika tillsammans hemma hos dom                     

 

   

Så här mysigt hade vi det med kaffe och färska smörgåsar, jättegod ost och skinka. Vi satt i deras inomhusaltan. Dom har även en utomhus och deras hur är rätt stort med två våningar plus stor källare

 

   

Så här fint är det utanför på baksidan av huset                               

 

   

Vid garaget på framsidan                          

 

   

Gillade det dom satt på kaklet. Det har varit så tryckande i luften i dag så svetten har runnit i ansiktet och jag har fått huvudvärk på eftermiddagen. Hoppas det blir en rejäl urladdning. Ha nu en fortsatt fin dag

 

 

 

#Hårddisk #Helen #Gym #Blommar #Smörgåsar #utanför #Garaget #Kakel


Av Malin wiper - 22 juni 2016 12:00


  

Min son hade en keps med "Gulfmärke" och sånt gör mig nostalgisk och lycklig..  


Klicka här för att se massor av macknostalgi på "Knaggens Place"

 

       

Klicka här för att komma in på PerrasMotorNostalgi där jag hittade denna bild


  

Inte nog med det utan han hade en t-shirt med samma märke  


  

Inte nog med det utan han hade även köpt en orange "Gulf" t-shirt


         

En Gulf Zeppelinare som gick för 564 kr på Tradera 


      

Hans solglasögon var också Gulf med gulfmärken på bågarna


  

Jag har aldrig haft en maskot men nu fick jag en av min son. En liten nallebjörn som jag direkt kallade för "Brunlöf". Det kommer sig av ett fint minne jag hade som barn. Båda mina föräldrar arbetade så jag var dagbarn hos en av min mammas väninnor. Väninnan hade två döttrar och en var i min ålder så vi blev bästisar. Under deras lägenhet fanns en färghandel med parfymeri som hette just "Brunlöfs färghandel" Det var ett trevligt snällt gift par som drev den butiken i många år. Sen öppnade dom en större butik inne i Sundsvall. Vi flickor fick komma in och kolla på allt smink och även måla läpparna med läppstift, jag kom ihåg att det var så spännande. Detta hände efter deras arbetstid så vi fick vara där och kolla allt från parfymer till färg. Båda var så vänliga och snälla mot oss och sånt glömmer man aldrig. När jag varit tillbaka till Sundsvall rätt många gånger genom åren så har jag uppsökt den platsen där huset ligger mitt framför "nackstaplan" och det känns så konstigt att allt är borta. Det fanns även ett Konditori en bit ifrån som var populärt. Nackstaplan har jag många minnen av också men det är en annan historia  


  

När vi åkte omkring så såg vi denna CHRYSLER NEW YORKER från 1959 utanför ett garage

 

Härligt klipp med massor av gamla bensinstationer och till detta härliga gamla låtar som håller än i dag. När jag var barn och mina föräldrar svängde in på en bensinmack så kom det alltid en kille utspringande med en hink, skrapa och en skärmmössa på huvudet. Det var sån service så rutan torkades ren vid varje besök och man behövde inte tanka själv utan det gjorde dom.




#Gulf #T-shirt #Solglasögon #Chrysler

Av Malin wiper - 22 juni 2016 07:00

  

Efter att vi varit i Nynäshamn så kände vi för att åka ut på landsbygden och ligga en natt på ett Bed & Breakfast. Vi ringde runt först och då hamnade vi på Kråkvilan som ligger i Örsundsbro och är en idyll. Vi hade tur så deras dubbelrum var ledigt

  

Klicka här för att läsa lite om stället. Klicka här för att komma in på deras hemsida
  

 

Det visade sig att vi skulle bo i ett rött fint hus på andra våningen och vägen från bilen var så fin och idylliskt så det bådade gott


 

På lördagar och söndagar har dom Café i nedre botten och man kan sitta ute på många fina platser i den kuperade trädgården. Det är ett välbesökt och populärt café och även boendet. Fast det finns bara ett dubbelrum och ett rum för flera i en annan byggnad


    

Här ser ni Marianne Sjödin som driver Kråkvilan tillsammans med sin man Pekka. Hon var jättetrevlig och vänlig så vi fann oss tillrätta direkt och kände den avslappnade stämningen            

    

  

Rummet var rent, fräscht, lantligt i gammal stil så det passade till huset för övrigt. Det var så lungt och stilla så man kunde höra en "knappnål falla" och det är man inte bortskämd med i detta stressande, jagande samhälle. Man är inte van vid sån tystnad när man skall sova så vi blev helt förundrade, den natten sov vi bättre än på länge. Vi var helt utvilade för första gången på lång tid


Sängarnas gavlar var jättesnygga och lagom hårda madrasser. Dom andra visar vilken utsikt man har över dom gröna fälten. Det är mest små asfalterade välskötta slingrande vägar med härlig grönska och äldre hus som sköts om. Vi har även åkt på grusvägar som sista bilden visar

             


  

På moronen öppnade jag fönstret och kollade förundrat ut på grönskan och allt det vackra. Jag borstade på mig lite rouge på kindknotorna medans jag stod där. Det kändes lyxigt. Det fanns ingen tv och det kändes konstigt i början men sen var det bara bra för vi började läsa tidningar som fanns där och det var faktiskt härligt att slippa tv:n för det hade inte blivit samma känsla då som man är ute efter på ett sånt ställe


       

Klickbilder


  

Frukosten var också en upplevelse för allt kom från gårdar i närområdet och var av bästa kvalitet och ekologiskt


Äggen kom från hönsen på gården så dom var purfärska och gulan smakade gudomligt. Brödet var hembakat och jag njöt av osten som kom från Skogsbackens ost. Lammkött från gårdens lamm lät sig väl smakas av min man. Jag tål inte rökt kött så bra så jag avstod detta. Skinkan var också supergod. Vi köpte med oss 12 nyvärpta ägg och lite annat. Marianne är även konsthantverkare så hon både väver stickar, tovar mm     


     

Önskade att jag tagit mig tid att använda systemkameran då jag skulle fota tuppen och hönsen som hade ett stort område att vistas på. Dom var så välskötta och harmoniska så det var ett nöje att se dom


   

s många höns (gotlandshöns) att fota men denna bild blev bäst. Underbart att vakna med läten från både tupp och höns



                                       



Vad passar väl inte bättre än Hönan Agda med Cornelis Vreeswijk. I november har Cornelis varit ur tiden i  29 år. Han blev bara 50 år gammal



  
  #Kråkvilan #Örsundsbro #Idylliskt #Café #Marianne #Rummet #Grönskan #Frukosten #Tupp #Cornelis  

Av Malin wiper - 21 juni 2016 13:52


 


  I tisdags när vi åkte från min son mot Nynäshamn så fick inte min necessär plats i bagen så jag hade tänkt ta den löst i bilen. När vi sen skulle packa ur bilen för att checka in på Nynäsgården så fanns helt plötsligt inte necessären i bilen. Jag som hade alla sminkgrejer mm utom läppstift i denna. Jag var helt tvärsäker att jag lyft in den i bilen men började tvivla på mig själv.          


.  

Jag var tvungen att ta ut pengar från vårt sparkonto som skall gå till flytt, för att köpa nytt. Vi åkte iväg in till Nynäshamn centrum och hamnade på Kicks. Där fick jag hjälp av en trevlig tjej att plocka ihop det som jag behövde mest. Hon gjorde att jag slappnade av och inte såg detta som en "katastrof"..  .  Tur att jag inte kan använda mascara och ögonskugga på grund av min allérgi för då hade det blivit ännu dyrare. Köpte löspuder och en borste till denna, ögonbrynspenna, rouge med borste till, foundation, deodorant, underlagskräm, hårstyling, bomullsrondeller, plus tandborste och mellanrumsborstar. Tandkräm hade min man i sin väska. Sammanlagt gick allt på 1000 kr..  Kroppslotion hade jag löst i bagen.  

 

    

Sen började min man att leta igen i bilen och det borde vi ha gjort från början. Det visade sig att min man lagt in min necessär i lådan ovan som sakerna jag fick av min son låg i..  Då är jag inte så borta i huvudet ändå som jag trodde. Det var "gubbens fel"..   men jag kan ju inte bli arg på honom för  nu sitter jag med dubbelt av allt och det räcker ju dubbelt så länge...             

 

 

Skickligt gjort men läskigt..  

 

 

 

#Necessär #Kicks #Löspuder #Låda

Av Malin wiper - 21 juni 2016 07:00

  

Jag har fått denna häftiga tändare av min sons kompis Leif till min tändarsamling..  den var verkligen ovanlig och kul. Tusen tack Leif, den är helt fantastisk och skall få en bra plats i min samling.

 

        

 

  

Den är ju för läcker 

 

   

Av min son fick jag en vattenflaska för gymmet och den är i plåt med motiv från "Star Wars" mycket snyggare än plastflaskorna och inte så stor. Nu kan jag dricka vatten ur den med gott samvete för jag har sett den senaste Star Warsfilmen "The Force Awakens" hos min son på semestern. Den var superbra, spännande, magisk och full av action. Kul att Harrison Ford, Carrie Fisher, Mark Hamill  var med och även några andra som varit med från början

 

   

Så här ser baksidan ut

 

 

   

Jag fick även detta läckra USB-minne som min son haft liggande till mig från i julas. Jag skall använda det året om.    

 

   

Fick även en film som heter "Spionernas Bro" med Tom Hanks. Den ser spännande ut så jag skall se den så fort som möjligt. Sonen jag och Mr T har sett en del filmer hos min son för han har en 3D tv. Skriver om några av dom så fort jag får tid.

 

 

   

Fick även denna läckra ram som jag skall sätta in en passande bild i

 

   

Han skickade även med mig denna fotoram som man gör en berättelse av med pratbubblor och annan text. En sån har jag aldrig sett förut och den ligger i en kartong och heter "Comic Photo Frame"

 

                                  

 

 

I går var jag i rätt usel form och gick omkring i morgonrocken hela dan. Jag vet inte om jag fått i mig nåt jag inte tålt för magen var helt i olag och på kvällen så spydde jag över hela laptopen. Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Kändes inte bra att jag inte kunde gå med A-G till gymmet men jag hoppades in i det sista. Vad gör man?. Magen har lugnat ner sig lite. I dag kan jag nog stryka lite tvätt och plocka undan resten från resan. Jag har mycket kvar att skriva för vi låg även över på ett Bed & Breakfast långt ute på landet och det var en fantastisk upplevelse. Tar en sak i taget och hoppas bli klar innan jul...    

 

 

 


#Bordständare #Leif #Vattenflaska #Star #Tomte #Spionernas #Ram #Comic

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards