Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 juni 2016

Nynäshamns hamn, mat på båten Freja.

Av Malin wiper - 19 juni 2016 14:00

  

Efter att vi varit till Barbro i Ösmo så åkte vi alla tre ner till den fantastiska hamnen vid havets brus i Nynäshamn. Barbro rekommenderade båten Frejas Restaurang som serverar fantastisk mat och hon tyckte vi skulle ta "Fiskplanka" med rödtunga som skall vara en höjdare.                      

 

 

Här ser ni själva denna fantastiska anrättning. Tyvärr fick min man inga bra bilder på Barbro och mig så jag kan bara visa upp maten. Det var nästan fullsatt på serveringen vid vattnet på insidan av båten. Såsen, räkorna, fisken och mosen var så goda så jag fick gåshud. På toppen en kräfta. Det blåste rejält så man fick hålla i både kniv och gaffel, men det är så det skall vara på sommaren.

 

   

Det finns massor av olika ställen i hamnen där man kan både äta, fika och köpa saker. Små bodar och innergårdar med låga byggnader. Folk sitter på bänkar eller på trappsteg vid vattnet och bara njuter.  

 

   

Det är inte bara små båtar utan som här lite större och nu finns även en Gotlandsfärja och en färja till Polen i hamnen    

 

          

När vi hade ätit klart så gick vi lite andra vägar genom hamnen och såg lite mindre båtar. Tyvärr kan jag inte ta med allt                                   

 

   

Vi åkte förbi en gammal väderkvarn när vi åkte från hamnen ut mot dom små vägarna runt havet

 


Nu passar det med låten Windmills of your mind med Michel Legrand från filmen "Thomas Crown Affair" den första filmen från 1968. Det finns en nyare version av filmen där Pierce Brosnan spelar huvudrollen från 1999. Jag har haft många versioner av låten i min blogg genom åren.


     

Sen föreslog Barbro att vi skulle åka ut till Ankaruddens Fiskhamn där det låg båtar förtöjda vid bryggor och var en vidunderlig utsikt över havet och strandremsor. Nu hoppas jag att jag inte blandat ihop bilderna så nån från nåt annat ställe vi besökt smugit sig in. Tar man många bilder så är det lätt att blanda ihop                      

 

  

Ja! ni ser ju hur vacket och idylliskt det kan se ut

 

    

Man blir lyrisk. Att vara på plats och upptäcka allt runt Nynäshamn är en lisa för själen

 

    

Det låg en båt där som heter "Bamse" och hade målat en Bamsebrjörn på ena sidan om båten        

 

  

Det började samlas folk på bryggan och då såg vi att en stor båt kom in mot land och det var en passagerarbåt                           

 

 

Det är så lyriskt och poetiskt att se allt som ögat upptar i denna miljö. Mindfulness på hög nivå. Jag kan inte förmedla hur vackert det var man måste uppleva detta live. Därefter åkte vi ut för att hämta en stor platt-tv som Barbro köpt. När vi sen kom hem till henne så bjöd hon på en jättegod ostbricka med lite annat också.

 

   

Efter ostbrickan så var vi tvungna att skiljas efter en underbar dag.  Jag skall svara på mejl och försöka gå in på några bloggvänners bloggar senare i dag men får ta en sak i taget.     

  

 

#Freja #Rödtungsplanka #Hamnen #Gotlandsfärja #Ankaruddens #Idylliskt #

 
 
Annelie

Annelie

19 juni 2016 16:28

Ååååå... jag säger bara ååååå om dina vackra bilder och bilden på MATEN *snålvattnet rinner*.
Man känner som man nästan är med,, hör fiskmåsarna skrika över vattnet.
Jättevackert,,, kan förstå du tycker detta är ROGIVANDE. Man, skulle bo på sådana platser.
Men, de är populära.. :-/

Trevlig söndagskväll vännen min.. // Kramar Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

19 juni 2016 17:20

Jag har ännu fler bilder men dom ryms inte utan man måste se dessa trakter live. Jag längtar redan tillbaka.

Ja du dom är populära och det är svårt att få lägenhet norrut

Ha en fin söndagskväll själv
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards