Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2016

Av Malin wiper - 6 maj 2016 18:00


En vattenflaska i omklädningsrummet på Gym Plus med en text som passar in på hur man känner sig efter ett gympass. Är man inte i så bra form före passet så känner man sig mycket bättre efterråt. Nu har jag kunnat förlänga gåbandets tid till 15 minuter så nu är jag snart uppe i 20 minuter igen men uppförsbacken avstår jag tills vidare

  

Vi kände sen för att gå över till Ritz Konditori för en fika i form av kaffe och smörgås. Att kolla på lite bakverk ökar ju inte vikten som tur är. En tårta med mörk choklad som rinner så snyggt utefter sidorna, och kan locka den mest återhållsamma          


Sen åkte vi då hem och jag gick in till laptopen för att tömma kameran på bilder. Hittade helt plötsligt inte kameran och sökte i både fickor, väskan och i hela lägenheten men ingen kamera fanns. Då ringde jag till Ritz men där fanns den inte heller, sen kom jag att tänka på att jag hade en tunn sportjacka på mig där fickorna inte är så djupa så den kan ha ramlat ur. Gick ut till bilen för att kolla igenom på golvet men hittade inget. Ringde då min man som gick ut på torget och såg efter om den låg någonstans. Jag bestämde mig för att åka ner till centrum igen och där träffade jag min man som gick omkring. Jag bad honom kolla lite mer i bilen för man vet ju aldrig. Till slut hittade han kameran inklämd under framsätet så det var inte så lätt att upptäcka. Jag kom sen ihåg att min man har en liten bra digitalkamera som jag annars kunde låna. Vi fick även en digitalkamera av min son som vi har i reserv så jag hade inte blivit utan men det är tråkigt ändå. Längtar tills vi skall åka till min son för då skall jag få hans systemkamera eftersom han inte använder den. Även att få träffa honom igen kommer att kännas härligt        

 

 



#Gym #Roses #Ritz

Av Malin wiper - 6 maj 2016 13:00


  

Vi hade bara en smörgås var med oss när vi åkte ut i går så vi hann bli hungriga igen och åkte då till Sandéns Konditori på Torpa för att ta oss en lite större smörgås, det gjorde att vi kunde äta lite senare då vi kom hem. En ovanlig och tjusig klocka stod på disken. Används när man pockar på uppmärksamhet


  

Min man drog till med en fantastiskt fin räksmörgås på ett danskt rågbröd. Räkorna var handskalade och han sa att den smakade ljuvligt   


    

Jag orkade inte lika mycket så jag tog en tekaka med ost och skinka. Det är verkligen skillnad på tekaka, och tekaka denna var helt färsk, smakrik och lite frasig. Precis som dom smakade och såg ut förr. Dessutom var ost och skinka av bästa kvalitet. Den hade ju dessutom inte legat inslagen i plast utan jag fick den iordningsjord direkt


  

Här förljer lite bilder jag tog sist vi var dit men inte fått in förrens nu. Bananbakelser proppade med gott i form av grädde och vaniljkräm. Dom riktigt pockade på uppmärksamhet


  

Ett wienerbröd som riktigt dreglade av godsaker och svävade lite som i luften för att försöka komma ner på en assiett och bli uppäten..  


  

Denna tårta kan väl inte innehålla en enda kalori så fruktig som den ser ut...  det gäller att lura sig själv..             

 


            
Klickbilder. På bild nr 4 två av deras goda sockerfria kakor


  

Vi var även ner till Piren och gick runt lite bland båtar och båthus

 

Summer In the city med Joe Cocker. Tyvärr gick Joe Cocker ur tiden 2014 i en ålder av 70 år. Han var en brittisk sångare som jag lyssnat mycket på genom åren. Han hade ingen dussinröst utan den var speciell


  


  

Det är så mysigt att bara gå omkring där och njuta en stund. Det är mindfulness  


  

En fin segelbåt låg där och guppade in den lilla blåst som var i går         



#Sandéns #Joe #Piren

Av Malin wiper - 6 maj 2016 07:15

 


När vi åkte hem i går så tog vi vägen över Tenhult och stannade till på Jönköpings Segelflygklubbs fält  dit vi varit med min son  och en gång var både sonen och hans pappa med. Hans pappa hade tagit segelflygscertifikat bara ett tag innan han hamnade på hospis för sin cancer. Han var även en duktig skärmflygare. Nu tog vi en minnestur dit och tänkte på Arne.  den 8 februari 2016 var det 4 år sedan min sons pappa Arne dog i cancer 67 år gammal..  

 

 


Klicka här för att komma in på Jönköpings Segelflygklubb. Klicka här för att komma in på deras facebook


 


Det var en väldig aktivitet på fältet och hela tiden drogs segelflygen upp av motorplan. Tyvärr låg solen på så det blev bara några bilder men jag filmade istället som syns längre ner i inlägget. Segelflyg, flyg med farkoster utan egen framdrivning


Det gick rätt bra att filma men solen var ändå ivägen lite.  Det är ett fint väskött fält och jag såg många entusiaster som proffsigt fick upp segelflygplanen i luften. Det är en lisa för själen att stå där och se hur planen seglar omkring i harmoni med himlen                                             



  


På detta klipp landar det motordrivna planet efter att ha släppt av segelflygsplanet



                              



  Nu önskar jag er en dag då ni får flyga omkring på sköna harmoniska moln.



  #Segelflygklubb #Tenhult #Motordrivna

Av Malin wiper - 5 maj 2016 16:30

    

Eftersom vi fick en dag ledigt tillsammans som vi inte räknat med så åkte vi ut och myste med lite kaffe och smörgås. Vi hamnade på samma ställe som förra gången men nu var det mycket varmare och inte så blåsigt. Vätterstranden som har många ställen man kan slå sig ner på och bara njuta av naturen och vattnet.


             


  

Här har vi slagit oss ner för att fika, det var lite liv runtomkring med folk som hade parkerat sina husbilar och andra som gick omkring med sina hundar, och såna som satt vid bord nere vid stranden och fikade precis som oss. Dessutom verkar det vara nåt cykeljippo i stan för vi såg många gäng på cyklar

 

 
Långt ut på vattnet såg vi en surfare och då fick min man använda sin kamera som har bättre zoom. Han paddlade rätt fort så det gick verkligen undan


The Beach Boys med "Surfin' Safari. The Beach Boys bildades 1961 i Hawthorne, Kalifornien.     


  

Detta är på andra sidan sjön där det också finns en massa båthus och bodar. Han fick zooma rejält för att få denna bild. Det går inte med min kamera


  

Snart har vi gått hand i hand i 25 år  min man och jag..  


Sen åkte vi vidare mot nya mål

 

 


#Vätterstranden #Surfare #Hand #Boys

Av Malin wiper - 5 maj 2016 07:45

 


Kolla in vilken bizarr bild jag tagit på min man. Vi såg en karnevalmask på en second hand och jag bad honom sätta den framför ansiktet. Sen fick jag ta bort håret på ena sidan i photoshop. Vi känner oss lite som på bilden just nu för vi hänger inte med riktigt. Vi sov lite för länge så jag sa till min man att han fick ta bilen till arbetet. Medans han duchade så satt jag mig framför tv:n för att kolla nyheterna. Klockan var 07.00 och det fanns inga nyheter utan helt andra program. Kändes som jag inte var vaken så jag gick och kollade almanackan och där stod det att det är "Kristihimmelfärdsdag"...  blev helt paff för det är ju en röd dag och min man har ledigt. Jag säger bara "toka på sommarnöje" som min mamma brukar säga när det hände nåt galet..           

   


 


Så nu har vi en hel dag tillsammans  för att åka ut i vår/sommarvärmen. Vi skall ta med oss fika och sätta oss på nåt vackert ställe och bara njuta. Vilken överraskning...  vi fick på morgonen. Jag som inte arbetar hänger ju med lite dåligt än om jag har bloggen, men min man borde ju veta..  . Sköt om er och ha underbar dag



                               



Lite vacker körsång en sån här vacker morgon med Mormon Tabernacle Choir



#Karnevalmask #Kristihimmelfärdsdag #Tillgodo #Tabernacle

Av Malin wiper - 4 maj 2016 18:00

 


Läste att Olle Ljungström gått ur tiden endast 54 år gammal. Det känns jättesorgligt, han hade en personlig röst som grep tag i lyssnaren, dessutom skrev han sina texter själv. Jag själv gillade hans medverkan i "Så mycket bättre" den tredje säsongen. Klicka här för att se vad jag skrev ang detta i bloggen. Han gjorde väldigt bra ifrån sig i programmet. Han inledde sin karriär som sångare i Reeperbahn (1979-1984) och var sedan 1993 soloartist. Han medverkade dessutom i Wilmer X skiva Hallå världen med låten "Jag är bara lycklig när jag dricker", och på Webstrarnas låt "Vänner för livet". 1995 vann Ljungström musikpriset Rockbjörnen som årets manliga svenska artist. Han kallades för ångesthanteringens popmaestro. Från 2008 till sin död bodde han i Gräfsnäs

 

Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att komma in på SVT kultur och läsa mer

 


Olle Ljungström med "En apa som liknar dig"

 

                                     

   

 

Olle Ljungström med "Kaffe och en cigarrett

 

            

 


 #Ljungström #Apan #Coffee 


Av Malin wiper - 4 maj 2016 13:00


    

För nån vecka sen tittade vi  in på Sam Hjälp second hand i Huskvarna och där hittade jag helt nya sommarskor/sandaler för 120 kr. Dom är av märket Rieker ett märke som jag gillar och sitter bra på mina fötter. Jag kan inte ha billiga skor längre utan måste köpa bra kvalitetsskor på grund av nacke och rygg. Dom kan inte ha varit använda för dom såg ut att komma direkt från butik och i det märket brukar dom kosta från 500 och uppåt. I vanliga fall köper jag alltid skor på City Skor.


   

Klickbilder. Jag kan inte ha helt platts skor utan det måste vara lite höjd baktill. 

 

   

På Sam Hjälp är det en sån familjär stämning så dom som jobbar där går omkring och pratar med oss kunder och är dessutom väldigt hjälpsamma. Här ser ni till höger en man som arbetar där och på bilden hjälper han en kund som köpt en mattan. En röllakans-matta som ser helt ny och fräsch ut till ett pangpris. Förr piskades mattorna ute på en piskställning men det ser man inte ofta nu. Vi människor byter mattor oftare och dom som är rätt små kan man tvätta i maskin men dom större lämnas nog in för tvätt. Jag ser i alla fall att det står piskställningar kvar lite överallt i bostadsområden.


  

På Erikshjälpen i Huskvarna hittade jag denna tunna fina sommartop för 45 kr. Toppen är lite mer färgmättad än på bilden.  Den påminner mig lite om 1970-talet fast färgerna var för det mesta lite mer sprakande. Erikshjälpen i Huskvarna  är det ställe där jag ofta får tag på nåt plagg som passar. 

  

Köpte även denna i stretsch för 45 kr. Får en känsla av segelbåt i storm av detta motiv


  

Hade sån tur så jag hittade detta randiga linne med tygknappar också. Det kostade 35 kr. När jag skulle betala så sa hon som stod i kassan att alla tre topparna är helt nya som ett klädföretag  skänkt till dom. Den här gången provade jag alla plagg så jag verkligen vet att jag kan ha dom. 

 

   

Jag har även fått tag på denna sak för endast 20 kr på Sam Hjälp. Man sätter den på golvet och rullar fötterna över kulorna kulorna och då kommer blodcirkulationen igång i fötter och ben, det blir massage och zoonterapi. Jag har den när jag sitter vid datorn. På vanlig handel så kostar dom bra mycket mer. Det går att få en billigare enklare modell för 69 kr men denna är en mer avancerad och stabil modell                                         

 

 


  


#Sam #Reiker #Erikshjälpen #toppar

Av Malin wiper - 4 maj 2016 08:00


 

Efter att min man slutat sitt arbete i går så åkte vi in till Jönköping för att handla lite av sånt som håller på att ta slut. Vi bunkrar upp lite numera då vi inte har samma resurser som förr. Det var jättevarmt i går och kändes somrigt i luften. Jag börjar bli bättre i ryggen men var tvungen att ta tabletter innan vi åkte för i bilen är det värre.


  

Vi åkte först till Ö&B för att köpa tandkräm i form av Zendium som är mycket billigare där än på andra butiker. Dom kostar 18.90 på Ö&B ca 25 kr på andra ställen och då är det såna där nya med förpackning och en mindre tub inuti. Vi köpte 5 st så vi har ett tag

 

  

Diskmedlet höll också på att ta slut så vi köpte 4 flaskor av en sort som vi inte haft förut, 11.90/flaska Det heter Sensitiv by nopa och är parfymfritt och godkänt av Astma och allérgiförbunde, miljömärkt, svanenmärkt mm. Klicka här för att läsa om diskmedlet 

  

Efter detta åkte vi till Åhléns för att köpa intensivtoning till mitt hår. Jag bytte färg för ett tag sen och har nu nr 8304 Sunny Honey från L'oreal. Gillar färgen för den har lite rött stråk och det passar till min ögonfärg. Dessutom tål jag toningen väldigt bra får inga som helst problem med hårbotten. Jag hade mycket ljusare blont hår förut men det är kul att förändra sig lite. Flera har tyckt jag ser yngre ut i denna färg     


  

Innan vi åkte hem så tog vi en sväng till Erikshjälpen i Jönköping. Där har dom möblerat om i uppvisningshörnan igen. Det är alltid spännande att se vad dom gjort


  

En fika på Malmborgs Lilla. Det blev lite slarv för vi tog inte bara en kaka utan en mörk liten chokladtryffel också. Bara man inte äter sånt varje dag så funkar det


  

När vi kom hem väntade en överraskning i form av dessa fina fjärilar som man hänger på en duk sommartid så den inte blåser av bordet. Det är min bloggläsare och numera vän också som skickat dessa till mig. Hon måste vara tankeläsare för förra sommaren var jag så irriterad på duken som blåste upp hela tiden då vi satt på balkongen. Hittade inte några jag gillade då men dessa passar ypperligt eftersom fjärilar har blivit nån slags symbol för mig gällande borttagandet av halva sköldkörteln. Sköldkörteln har nämligen en form som en fjäril. Ni får se när jag satt på dom på duken, vi måste först städa på balkongen. Tack än en gång gulliga Lena..   

       

 

I dag skall A-G och jag  till Gym Plus för ett gympass. Eftersom jag haft såna besvär med nedre ryggen och låret så blev jag tvungen att ta ett uppehåll men nu måste jag igång igen än om det blir i mindre format och lägre hastighet på gåbandet och ingen uppförsbacke. Ha nu en skön onsdag kära läsare och sköt om er.



#Tandkräm #Second #Diskmedel #Malmborgs

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards