Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 april 2016

Av Malin wiper - 23 april 2016 14:45

  

När vi åkte från mamma i går så tog vi inte vägen över Borås denna gång utan mot Svenljunga, Tranemo och Gislaved. Den vägen åkte vi alltid förr men den tar så mycket längre tid. I Gislaved var det cirkus på gång "Cirkus Olympia" Då blev jag eld och lågor och måste ut för att fota. När jag växte upp i Sundsvall så var man ofta på cirkus och även när tivoli kom till stan, man var ute och roade sig mer på den tiden så det hände mycket i ens omgivning, nu tar vår teknik mycket tid i anspråk. På bilden ser man ingången till cirkusen.


     


Cirkus Olympia är en svensk cirkus som drivs sedan 1985 av cirkusfamiljen Bengtsson, bestående av Henrika med sonen Nicklas och dottern Jessica. Grundaren Herbert Bengtsson avled 20 april 2014. Man turnerar främst i södra Sverige med sitt blågula tält, som är 30 meter i diameter och rymmer ca 600 personer. Dom har 60 anställda och äger enligt dess webbplats toatalt 70 djurm av vilka 30 medverkar i föreställningen. Cirkusen har sitt vinterkvarter i halländska Drängsered. Källa wikipedia 





Det var fullt med både stora ovanliga husvagnar på tomten och även såna här snygga välskötta trävagnar     


En av dom stora husvagnarna. Det fanns en som var hur läcker som helst men solen sken rakt på vagnen. Jag stod en bit ifrån och fotade cirkusen så därför fick jag zooma varje bild

 

  

Det fanns lite folk i rörelse därinne och många barnfamiljer som gick omkring och kollade in djuren. Här en tvåpucklad kamel som barnen var upprymda av. Det var fnitter och skratt i vartenda hörn


  

Jag gick över på andra sidan tältet bakom staketet och såg denna kamel som sträckte på sin hals


Ännu en bild på kamelen             


    

En sömnig kamel la sig ner och bara vilade


 

Det fanns många färgstarka väskötta lastbilar på området

 

  

#Cirkus #Gislaved #Husvagnarna #Kamel #Lastbilar


Av Malin wiper - 23 april 2016 08:15

  

Min man tog ut en semesterdag i går så vi åkte till min mamma. Det var så soligt så det var svårt att få bra bilder, fotade jättemycket hela dan man hälften fick jag slänga tyvärr. Sen är denna kamera sämre en den jag hade förut trots att det är samma märke, den förra var ett praktexemplar.    


  

Vi skulle haft med oss kaffe och smörgås själva men vi tog bara med oss dricka så därför stannade vi i Ulricehamn för att fika där. Vi var så tidigt ute så det var rätt folktomt på den kullerstensbelagda huvudgatan

 

    

Vi tog varsin sån här fin smörgås hos "Günters Brödstuga". Jag gillar när pålägget ligger som på bilden lite snyggt viken inuti. Dessutom var dom frasiga för smörgåsarna var inte omslutna av plast. Jag fotade massor av deras bakverk men är inte nöjd med bilderna, ibland funkar det inte att fota genom en ruta hur man än gör.


       


  

Denna gång stannade vi inte till i Borås utan åkte direkt till mamma. Borås är skulpturernas och väggmålningarnas stad och nu såg jag även att detta hus hade utsmyckning i form av blad längst ner på husen. Nu får man hoppas att inte förslaget på fotoförbud går igenom för då måste man ringa upp konstnären för att fråga om man får fota och dessutom betala en summa, hur korkat har det inte blivit. Konstnären har ju redan fått betalt när han/hon sålde konstverket. Klicka här för att se vad jag skrev ang. detta

 

    


Äntligen framme hos mamma, och hon var rätt pigg men nickade till lite ibland, inte konstigt när man snart är 93 år.  När vi kom satt hon med två andra kvinnor ute på en inglasad veranda och det såg jättehärligt ut. Vi blev bjudna på kaffe samtidigt som kvinnorna så vi satt där och pratade ett bra tag. Sen satt vi upp nya gardiner hos mamma och åkte ut ett ärende åt mamma. Vi var där rätt länge men vi kunde inte ta ut henne för det var för kallt i luften, hon fryser jättemycket. 

      

 

Jag är lite trött i dag så det tar lite tid att få in mina inlägg. Tiden har inte heller räckt till för att besöka era bloggar men i eftermiddag skall jag bloggvandra och se hur ni har det och vad som hänt i era liv. Solen skiner här så vi åker nog ut lite innan vi fortsätter röja hemma. Ha nu en skön lördag kära bloggläsare.

 

     


  


#Ulricehamn #Mamma #Gunterns #Blad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards