Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 februari 2016

Rekohörnan i Jönköping, kaffe och kryddspaning.

Av Malin wiper - 28 februari 2016 19:15


En dag då vi var till Jönköping så blev vi så kaffesugna så vi gick in på Rekohörnan för att förlusta oss med supergott kaffe som heter Single Estate från Mexiko, det fick jag reda på genom en kommentar, kaffet är också ekologiskt. Spårbar till producenten och självklart ekologisk och en liten kaka av ekologiskt slag. När Petter Odén som med sin fru driver stället, ställde fram denna bricka (serveringsfat ca 50-60-tal) i rostfritt stål så blev vi lyriska. En sån skulle man vilja ha, den var så kraftfull. Han sa att brickan följde med när dom flyttade in i butikslokalen. Sen dess har vi kollat på alla second hand om vi kunnat se en liknande men ingen har dykt upp än och skulle det finnas nån så köps den nog direkt

 

Klicka här för att se vad jag skrev sist om Rekohörnan   

   

Min blick föll helt plötsligt på två hus utanför som stod rätt nära varandra. Det till vänster är ett fint parkeringshus där vi brukar stå ibland. Sen detta hus mittemot med sina balkonger utstickande från en utskjutande vägg. Det blev lite hypnotiskt där man satt med sitt kaffe

 

   

Ekologiskt från havet kunde ses i delikatessdisken

 

   

Vi passade även på att köpa vår favoritkrydda som höll på att ta slut hemma. Vi kan inte vara utan den nu för den förhöjer smaken på maten. Passar till fisk, kyckling och pasta. Det är verkligen en gourmékrydda och att den är ekologisk gör inte saken sämre. Priset är rätt högt med sina 99 kr men då räcker kryddan längre och burken är mycket större än en vanlig kryddburk. Den kommer från Herbaria, det finns massor av olika sorters kryddblandningar i denna serien. Inuti finns även ett kyddlock med knopp på som man bara lyfter upp och det skyddar kryddan ytterligare. Jag träffade härliga Anita på Erikshjälpen i lördags och hon var intresserad av denna krydda så jag lägger ut burken så hon kan se. Hon arbetade förut på nu nedlagda Jonsons Konditori. 

  

I dag har vi verkligen varit slöa förutom att städa köket. Jag skulle ha tonat håret i dag men väntar tills i morgon för jag har drabbats av latmasken. Det är så skönt att bara kolla på en film och bara vara. Min man är inte lika slö för han håller på att fixa med en dator så den skall fungera fullt ut, tur att man har en tekniker när det uppstår nåt fel. 

    Latmasken önskar er en slö och slapp söndagskväll

 

 

#Rekohörnan #Kaffe #Brickan #Hypnosiskt #Havet #Herbaria #Anita


 
 
Ingrid Münch

Ingrid Münch

1 mars 2016 16:33

Så jättekul att ni hittar Neptuns Dröm på trevliga Rekohörnan i Jönköping.
Tack för feedbacken på smakerna och tips om användning
Allt Gott
Ingrid Münch

http://www.alltgott.se

Malin wiper

1 mars 2016 16:40

Det var verkligen kul för vi kan nu inte vara utan denna krydda som förhöjer smaken på maten.

Vad roligt att du tittade in och gillade att jag skrev om kryddan. Vi skall även testa nån annan sort för det finns ju så många att välja mellan. Härligt att vi har Rekohörnan i Jönköping

Ha en skön dag
Hälsning
Malin

 
Ingen bild

Ingo

1 mars 2016 16:48

Hej kaffe är ingen blandning. Det är en Single Estate från Mexiko. Spårbar till producenten och självklart ekologisk!

Malin wiper

1 mars 2016 17:16

Jag uppfattade det så att ägaren satt ihop en bra blandning. Du har tydligen varit där och druckit samma kaffe ;) Tack för att jag fick reda på vad kaffet heter. Skriver in det i inlägget och ändrar lite

Ha en fin kväll
Hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards