Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 januari 2016

Av Malin wiper - 20 januari 2016 17:00



  

I går var jag inne på SVT för att titta på nån dokumentär och hittade "Förvaret"  som var nominerad på guldbaggegalan och sen vann en guldbagge. Kvinnan på bilden heter Aina precis som min mamma och hon var en av dom inlåsta i väntan på utvisning eller uppehållstillstånd. Den här dokumentären är så stark och gripande så jag hade tårarna rinnade utför kinderna mest hela tiden och blev rent ut sagt för...ad  på att det kan få gå till så här i landet. Man fick verkligen en inblick i det nya skrämmande Sverige där allt gått snett och känslor hos politiker och invandrarverket helt domnat bort. Folk sitter frihetsberövade i en anläggning i flera månader och kanske längre medans dom väntar på utvisning eller uppehållstillstånd. Dom får inte gå ut utan hålls inomhus med endast personal. Många av dom har haft arbete och kan rätt bra svenska men sen låses dom in för att vänta på beslut.  

 

                                        

Filmen är regisserad av Anna Persson och Shaon Chakraborty. Producent är Anna Weitz, RÅFILM. Den hade svensk biopremiär 10 april 2015. Filmen vann Victor-priset för bästa film inspelad i Stockholm-Mälardalen 2015. Filmen är otrolig välgjord och man får verkligen en inblick i vad som sker, det ger rysningar av obehag och jag skulle själv bli galen om jag inte begått nåt brott men ändå blev inlåst och inte fick gå ut på månader. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst hur jag upplevde filmen men den måste ses.  


Klicka här för att komma in på SVT Play för att se dokumentären.. Klicka här för att läsa en kortfattad men bra beskrivning av dokumentären

 

Trailern till dokumentären. 

 

 

 

#Förvaret #Dokumentär #Guldbagge #Aina #Anna #Shaon

Av Malin wiper - 20 januari 2016 12:00


Moby med In This World med bra animerad video med ett budskap som känns aktuellt. Tyvärr kan jag inte få fram vem som sjunger så bra med en mörk stark röst. Moby föddes 1965 i Harlem, New York. Han är en amerikansk musikproducent och Dj inom elektronisk musik. Hans artistnamn är taget efter romanen "Moby Dick" vars författare Herman Melville var förfader till Moby

 

Det var min son som mejlade en länk till detta klipp

 

                   

 


Moby Dick en bok av Herman Melville. Moby Dick kom ut som film 1956, miniserie 1998, och som film igen 2010

 

 


#Moby #World #Harlem #Musikproducent #Herman

Av Malin wiper - 20 januari 2016 08:15

  

Jag följde med min man in till Jönköping i går dit han hade ett jobbärende då såg vi denna bil på samma område som ProffsKopia, dit han skulle för att hämta bilder. Bilen stod där så läcker och blänkte mot snön. Det är en mopedbil av märket Chatenet CH26 i jättesnygg färgkombination. Mopedbilen har automatisk växellåda, diesel och är den sportigaste mopedbilen på marknaden. Den är utrustad med DCI motor och parkeringshjälp. Chatenet CH26 mopedbil körs från 15 år på AM körkort    


Baksidan av den läckra mopedbilen. Klicka här för att komma in på "Blocket" och se en i svart och silver. Priset är lika mycket som en vanlig, mindre bil. Klicka här för att komma in på mopedbilmärkets hemsida. Klicka här för att se en helvit modell                       


  

Framtill är den ännu läckrare och dom har fått till såna snygga formen på mopedbilen. Klicka här för att se en annan färgkombination av den franska mopedbilen och läsa lite mer. Klicka här för att se ytterligare några färgkombinationer av den läckra mopedbilen


  


Så här vintervitt är det när man kollar ut genom köksfönstret. I dag är det minus 7 grader så det är lite kallare än i går. I dag skall jag ta en promenad i vinterlandskapet. Min man har bilen för han skall åka och ta prover. Vår Vårdcentral ligger en bit utanför centrum tyvärr. Hoppas ni har en fin onsdag (lilla lördag) att se fram emot. Sköt om er och ha en bra dag          


                                               

 

 

#Chatenet #Mopedbil #Franska

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards