Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 januari 2016

Sexuella trakasserier!

Av Malin wiper - 16 januari 2016 08:47

 

Torpa

God morgon!, kära bloggläsare hoppas natten varit sömnrik och skön. I går var det minus 21 grader men nu på morgonen hade det gått ner till 11 grader kallt. Det har inte snöat nåt mer men det som kommit ligger ju kvar. Det känns som att det är svårt att komma ur tunneln för så fort jag är fri från en åkomma så kommer nästa. Förkylningen var nästan borta men nu är jag lite hes igen och har rethosta men jag vet ju att den är seg. Magen börjar bli mycket bättre och jag behöver nu inte äta värktabletter för ryggen hela tiden och det är ju positivt. Hur jag än mår så blir det gymmet på måndag än om det kommer att bli snigelfart.                 

 

 

Går man in och kollar nyheterna så är det bara jämmer och elände, för att inte tala om dessa sextrakasserier som verkat ha ökat enormt och det måste stoppas för tjejer och kvinnor skall inte behöva utstå sånt. Jag har själv blivit utsatt några gånger på en arbetsplats där det var övervägande män men dom flesta karlarna var helt fantastiska. Det var en som jobbade på samma avdelning och när jag stod vid min maskin så kom han smygande bakifrån och greppade tag i min bak. Jag trodde inte det var sant och kände mig otroligt kränkt. 

 

 

Tecknar Olle

 

Jag ryckte till och vände mig om snabbt som ögat och skällde ut honom efter noter. Han ryggade tillbaka och blev som en liten myra där han stod och bad om ursäkt. Sen var det en kille som skulle lära upp mig och när jag då skulle sköta maskinerna själv så satt han sig på en stol bredvid och slog upp en grov porrtidning. Jag låtsades inte se men han bläddrade och gjorde allt för att jag skulle uppmärksamma. Till saken hör att jag var nästan var 50 år gammal när dessa händelser inträffade men jag såg tydligen yngre ut med min långa mörka hästsvans. Till slut fick jag chansen att trycka till honom med en mening som kommer nedan.   

 

Jag brukade skriva i företagets tidning och när jag en dag kom in till fikarummet så satt han och läste min artikel högt för dom andra och gjorde narr av mig, rena mobbningen. Då sa jag högt: kan du läsa? jag trodde bara du kunde titta på bilder. Det blev knäpptyst i fikalokalen och han fick inte ur sig ett ord mer. Sen slapp jag allt sånt  dom förstod att jag hade kraft att ge tillbaka med ord. Nu när vi är så upplysta genom tv, datorer och annan information så kan jag inte förstå att en del saker är värre än någonsin. Mobbning har jag utsatts för ett antal gånger genom livet också och det sätter sina spår 

I dag kunde man läsa om sexuella trakasserier inom kommunal.  Det finns även män som utsätts och inget dera är acceptabelt.  

 

 

 

Frihand

 

 

I dag har vi varit ner till samhället för att jag hade ett ärende till Apoteket men det skriver jag om senare för vi både fikade och besökte en del butiker. Ha nu en skön lördag i vårt vintervita landskap som gör att allt blir mycket ljusare. 

 

 

#Tunnel #Förkylningen #Trakasserier #Kommunal

 
 
Annelie

Annelie

16 januari 2016 15:04

Ja, det är fruktansvärt att vissa kvinnor ska behöva utstå sexuella trakasseringar. som tur är så har jag aldrig behövt uppleva det, eller så kanske man har gjort det,,, fast man inte tagit det som det / fattat det.. :-D

Hemskt är det i alla fall.

Men, tyvärr så tror jag det händer titt som tätt också, att en del män får uppleva det,, men det talas det aldrig om.
Samma som kvinnor som misshandlar sina män,, det pratas det också tyst om...
Varför..??!!

Kramar om.. // Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

16 januari 2016 16:24

Jag har inte heller upplevt det mer än några gånger och sen när man var ute och dansade så var det fulla som inte kunde hålla händerna i styr men då lämnade jag dom på dansgolvet och gick därifrån.

Som du skriver så blir även en del män trakasserade av kvinnor både vad gäller misshandel och sextrakasserier och det är lika illa det

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards