Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 januari 2016

Av Malin wiper - 11 januari 2016 15:00

             



 

När vi ändå befann oss på Torpa i lördags så tog vi en fika på Sandéns Konditori som ligger i ett otroligt fint stenhus. Gillar även den gröna färgen. Underbart att såna fina stenhus bevaras och sköts om så dom kan få vara kvar som en del i stadsbilden som ständigt förändras. Att vandra runt bland Torpas fina stenbyggnader är en lisa för själen. 

 

             


Klicka här för att se vad jag skrev 10 maj 2015. Klicka här för att se vilket bra betyg dom fått på Cafekartan


  

En ingång från sidan där det även finns en stor uteservering

 

  

Kolla in den böjda neonskylten som har fått sitta kvar, tack för det.

 

               


  

Även neonskylten över huvudingången har fått sitta kvar som ett vackert blickfång

 

                         


  

Det är mysigt att sitta därinne också. Vi tog varsin smörgås med ost och skinka som tjejen gjorde iordning medans vi väntade. Därför blev dom så härligt frasiga  

 


En jättesemla i blickfånget

 

    

Kolla in dom "Franska balkongerna". Jag bodde i en lägenhet i Göteborg några år som hade just en fransk balkong.


   

Don Reno med Coffee Cup. Don Reno var en amerikansk bluegrass musiker som mest var känd för sitt banjospelande. Han samarbetade med Red Smily, och senare gitarristan Bill Harrell. Han dog 1984 i en ålder av 57 år


#Torpa #Sandéns #Stenhus #Neonskylten #Smörgås #Jättesemla #Don

Av Malin wiper - 11 januari 2016 08:38


Nu  har ytterligare en sångare gått ur tiden. David Bowie  har dött i cancer 69 år gammal. det känns sorgligt att så många gått ur tiden. Jäkla cancer som tar vart tredje liv. Finns det liv på mars tro?

 

 

                                                

                Best animations

 

          

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

David Bowie föddes i Brixton i London. Han var både sångare, musiker, låtskrivare och skådespelare. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa en recension av hans nya album "Blackstar" som blev hans 25:e album som släpptes 8 januari. Han har fått 4+ för albumet i betyg. Klicka här för att se vad Kulturnyheterna skriver. Jag har inte följt hans karriär slaviskt men jag har lyssnat på många av hans låtar och även sett filmer han medverkat i. Han hade en magisk utstrålning och skaparkraft. Låten jag satt in är den mest kända och min egen favorit. Klicka här för att ta del i allt han medverkat i vad gäller filmer, serier mm

 

 

                                                          

  

       

 

 #David #Mars #Blackstar

Av Malin wiper - 11 januari 2016 08:00


     

                         


Digitalt ritbord



  

I lördags kände jag mig så pass bra så vi åkte iväg till Jönköping för att handla och även gå runt lite på Torpa som är ett favoritområde vad gäller arkitektur, parker, dessutom har området  ett lite lugnare och behagligare tempo. Jag är fascinerad av byggnaden på bilden som byggdes upp 1963 och arkitekten hette Boo D:son Widéns kontor genom Lars Löfstedt. Detta är arkitektur som verkligen är tidlös och blir bara snyggare för varje år som går. Tyvärr snöade det och var svinkallt så jag fick inte så bra bilder som jag skulle vilja och min kamera är begränsad också. Jag skall fota om huset från alla håll och kanter när jag nån gång i framtiden får råd att köpa en bättre kamera. Det kommer alltid nåt emellan.


  

Denna skylt sitter på huset där man kan läsa lite mer


  


 I huset finns det två skolor. Idas Skola och Bäckadalsgymnasiet                               



Passande låt med Chuck Berry "School Days". Jag avskydde skolan tills jag började på vuxenutbildning. Där hade dom pedagogik som passade min personlighet och jag fick upp betygen rejält.   


  

Pelarna gör att man får ett uterum under byggnaden där dom satt en rad med bänkar. Jag har bestämt mig för att vi skall åka dit till våren eller sommaren och ta med oss fika och sitta där och se ut över en park som tornar upp sig bakom gatan. Klicka här för att se hur den parken ser ut sommartid, man får scrolla ner lite på sidan


  

Vänder man sig om så ser man ner mot "Friardalen" där nu barn leker i snön och har roligt


Här fortsätter byggnade ut mot parken på baksidan


  

Sett från en annan vinkel 


 


Jag satt kameran mot fönstret och vad såg man väl där?, snygga tidsenliga möbler som passar in.                                             



 

I går och i dag är jag i lite sämre form så jag vet inte om jag kommer iväg på gymmet. Hoppas det blir bättre tills på torsdag då vi också brukar gå dit. Den här virusen har tagit på krafterna men tack och lov så är ländryggen under kontroll nu. Hoppas ni alla får en fin början på en helt ny oskriven vecka. Sköt om er



#Torpa #Arkitektur #Parker #Boo #Löfstedt #Idas #Friareparken #Tidsenliga

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards