Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 30 december 2015

Frejas Bod, Jonssons och en Volvo.

Av Malin wiper - 30 december 2015 09:00

  

Lite av snön ligger kvar och i går tog vi en promenad in till centrum men först gick vi in på Frejas Bod second hand som ligger bara ett stenkast från oss. Vi såg denna fina kälke i en av lokalerna. Modellen ser ut att komma från 1960-talet men färgen och plastratten är mer 1970-talet. På 1960-talet så var dom för det mesta omålade. Fast man såg en och annan rödmålad kälke då också men dom hade inga plastdetaljer                  

 

   

Häftig pigtittare som ser gammal upptill men lite mer stilren nedtill. Den kanske är omgjord, kan ha fel. 

              

   

Så här på ett ungefär såg pigtittarna ut på 1960-talet  och jag själv har haft två såna. Kom ihåg att man satt där och speglade sig och hade lite roliga saker i lådan och senare när man började sminka sig så lag jag läppstiftet, mascara och ögonskugga i lådan. Vilka minnen som dyker upp

 

   

Antar att detta är en "koskälla" som kor brukar ha om halsen förr i tiden. Denna var så syggt målad.

 

Så här låter en koskälla

 

 


Här ser ni baksidan av en ung kille som arbetar på Frejas Bod. Han heter Karl-Henrik och pratade med oss ett tag, han var både glad och trevlig. Jag kunde inte låta bli att fråga om jag fick fota hans långa hår. Det måste ha tagit tid att få det så långt. Längst ned så är håret lite rödfärgat så jag får en bild framför mig av en pensel med rödfärg. Karl-Henrik är musikalisk och spelar både gitarr och trumpet. Han har precis som oss även bott i Katrineholm men föddes i Taberg. Bilden jag tog framifrån blev inte så bra så jag sätter inte in den.        

 

   

Dom håller på att göra om därinne och jag antar att detta provrum är nytt. Det är mycket luftigare och finare därinne nu, fast dom är inte helt klara än.  

 

   

Sen fortsatte vi vår promenad och på torget såg vi denna skylt, det förbereds inför nyårsafton. Jag kan aldrig glömma fyrverkeriet i Katrineholm år 2000. Det var en mäktig upplevelse som gick av stapeln på en idrottsplats där dom spelade musik av Enigma. Musiken synkade så bra till fyrverkeriet så vi satt där med gåshud hela högen för det var en sån mäktig stämning, sånt händer bara några gånger i ens liv.  Klicka här för att höra en av dom mest kända låtarna med Enigma. Klicka här för att höra "Mea Culpa"   

 

   

Vi gick in till Jonssons Konditori för att ta oss en fika. Tyvärr blev inomhusbilderna inte bra. Vi åt varsin jättegod ansjovissmörgås. I dag var härliga Maddelen där, hon har fått sitt första barnbarn och är överlycklig. Jag hostade nästan inget på vägen mot centrum men på Jonssons fick jag en hemsk hostattack så min man fick hämta varmt vatten och jag tog en honungs-halstablett, sen blev det lite bättre.       

 

   

När vi kom ut såg vi en omgjord Volvo "A-traktor" som var väldigt snygg

 

   

När vi sen var hemma igen så var jag bättre i ryggen så vi åkte ut mot Byarumshållet men då tog det stopp. Har besvär just nu med vänster sida så jag får åter igen avstå från lite längre bilturer. Förkylningen har gjort att jag inte kan ut och röra mig lika bra som förut och har fått avstå från gymmet och då bryter detta med ländryggen ut igen tyvärr.

 

 

  Nu avslutar jag med att visa min första "selfie" inte med mobil utan vanlig kamera...  . På bilden ser ni min första digitala kamera som var guldglänsande och fick en att tänka på "James Bond". Jag har kvar den än men nu som prydnad. Bilden tog jag när vi bodde i vårt egna hus. Ha nu en skön dag så här dan före nyårsafton.  

 


#Frejas #Kälke #Pigtittare #Koskälla #Hår #Provrum #Nyårsafton #Jonssons #Volvo #Byarum  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards