Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 november 2015

Värnamo, sjukhuset, stationen och några statyer.

Av Malin wiper - 26 november 2015 07:30

  

Min man följde med mig i går till Värnamo sjukhus. Eftersom bilen är på verkstan så fick vi ta tåget till Värnamo station och sen buss därifrån till sjukhuset. Det var ett äventyr eftersom det tog sån tid att ta sig hem sen och jag är inte uppdaterad i hur man går tillväga på buss och tåg. Det är nya apparater där man sätter kortet mot en läsare. Vi träffade på en shaufför som var urtrevlig och hjälpte oss två frågetecken??? som behövde vägledning.

  

Utanför sjukhuset finns en staty som är skapad av Folke Truedsson. Han föddes 1913 i Kristianstad, dog 1989 i Röschenz i Schweiz. Han var en svensk skulptör. Klicka här för att se några av hans verk och även läsa vart hans andra skulpturer är utplacerade i landet. Klicka här för att fördjupa er ännu mer i hans verk

 

 

         

Folke Truedsson och ett av hans andra verk  


  

Wiper was here och väntade på sin tur...  hos min trevliga och duktiga logoped. Jag fick lite nya övningar hos logopeden och hon gav mig tips på hur man snabbt kan gå ner i varv och sänka axlarna, det kommer jag att ta till ofta för det är så lätt. Hon säger att jag måste varva ner och kunna slappna av bättre för annars kan hälsan bli påverkad och man får heller inte bukt med röstproblemen om man inte kan coola ner. Hon sa det inte på nåt dåligt vis utan hon förstår att jag är sån personlighet. Jag fick träna flera gånger att blåsa i sugröret lungt och avslappnat istället för att ta i och blir ännu mer spänd... .  Vi gjorde även övningarna, avslappningen och övningarna med glassugröret tillsammans så jag fick in rätt teknik, till slut föll allt på plats men jag måste fortätta att lägga ner arbete hemma på detta varje dag tills  röstproblemen lösts. Jag har fått två nya tider framöver då jag skall komma dit igen


    

Jag är ingen tidsoptimist så jag vill alltid vara på plats långt i förväg så vi fikade innan logopedbesöket. Min man slog till med en lite sötare sak som var kryddad med saffran. Jag tog en kalorisnålare variant som bara bestod av mörk choklad och lite frön och mandlar på toppen. Fikat intogs på Stigs sjukhuscafé


  

Denna rörande fina hund satt utanför sjukhuset och man bara smälte för hunden såg så söt och valpig ut


  

 Efter att vi var klara så tog vi bussen in till järnvägsstationen igen för att ta buss hem för inget tåg gick förrens senare. Kolla in vilken fin stationsbyggnad dom har i Värnamo

  

Jag blev ju bara så nostalgisk och glad när jag såg att man kunde gå in i stationen och sätta sig och vänta. Det är inte ofta numera som det är så. Det är ju mest i storstäder, kunde inte fota hela vänthallen för det satt rätt mycket folk där. Själv har jag bott vid en järnväg från det jag var 11 år tills jag var 20 år då jag flyttade hemifrån. På min mammas sida av släkten så har många arbetat vid SJ. Mamma var sekreterare, min morfar var tågmästare, en av mammas bröder var lokförare och en var stins. 


  

Denna skulptur är en hyllning till dem som inom våra folkrörelser verkade. Den står framför busstationen i Värnamo inte långt från järnvägsstationen. Skulpturen går under namnet "Folkrörelsekvinnan". Skulptören som skapat denna skulptur heter Skulptören Lena Lervik. Klicka här för att läsa historien över denna skulptur som hyllar folkrörelsens kvinnor.

 

Lena Lervik föddes 1940 i Kristianstad och är en svensk skulptör. Klicka här för att läsa lite mer om henne 



Sen kom då bussen så man kunde ta sig hem. Måste säga att bussarna är väldigt sköna och behagliga att åka i.   


Bus Stop med MonaLisa twins. Det är en covers av The Hollies orginalversion. Klicka här för att höra orginalet. Nu är det snart helg igen...  Önskar er en härlig dag och tackar för att ni tittar in till mig 

 

 


 

   


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om vilka som tilldelats årets byggnadsvårdspris. Jag har träffat en av dom så jag säger Grattis!   

 

 

 

 

#Tåget #Värnamo #Staty #Folke #Logoped #Stigs #Järnvägsstationen #Lena #Buss #Mona #Hollies #Byggnadsvårdspris

 
 
Annelie

Annelie

26 november 2015 08:32

Hihi....ja det märks väldigt väl på en att man inte brukar åka kollektivt, man blir ställd med dessa nya maskinerna.
Men tur att ni träffade på en trevlig & hjälpsam chaufför.

Gött att ha med din man...

Jag var in och läste journalanteckningar om mig igår på 1177.se, såg då att en remiss ska skickas till Uppsala universitetssjukhus angående inneliggande rehabilitering. Jag ska åka sjukresor dit...hade önskat så att Göran hade kunnat följa med mig...men det är ju inte nästgårds..😢

Ha det bäst vännen, hoppas att du orkar varva ner och göra dina övningar ordentligt.

Varma Kramar 💙

http://gifta6570.bloggplatsen.com

Malin wiper

26 november 2015 08:45

Ja du man är inte van och allt har förändrats, dessutom är det så långa väntetider mellan buss och tåg när man åker vissa tider. Min man tog ledigt en timme för att kunna följa med för han har tid att ta ut.

Jobbigt att du måste åka ensam till sjukhuset vad gäller din rehabilitering.

Ha det bäst själv

Jag hoppas verkligen jag kan varva ner men jag tror det, är nödvändigt

Stor varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards