Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 november 2015

Värnamo Sjukhus, logopedmottagningen andra besöket.

Av Malin wiper - 4 november 2015 14:35

  

Min man började tidigt i morse för att kunna följa med mig till Värnamo sjukhus, logopedmottagningen. Jag hade såna besvär med nacken så jag kunde inte köra hela vägen själv. Vi gick inte in genom huvudingången utan på baksidan så vi inte slapp gå igenom så många korridorer. Utanför ingången hängde denna fina konstverk

Ett annat konstverk inomhus mot tegelväggen. Värnamo Sjukhus genom går en förändring i form av utbyggnad och förnyelse. Klicka här för att läsa om hur sjukhuset skall växa. Det låter lovande för det har varit många nedläggningshot genom åren, folk har tack och lov protesterat mot detta.


  

Då var vi framme hos logopedmottagningen och logopeden är en skicklig person som vet vad hon gör, känner fullt förtroende för henne. Hon gick igenom nya röstövningar och avslappning som jag även skall göra hemma. Jag har tydligen andats fel och då blir man mer ansträngd på rösten. Man skall andas med magen och inte ovanför bröstkorgen som jag gjort. Det tar tid sa hon att ändra ett beteende men hon tyckte jag gjorde det bra när vi höll på med övningarna. Jag vet inte hur mycket jag kommer att hinna blogga när jag ser alla papper jag fick med mig hem så övningarna kommer att ta stor tid i anspråk och jag kan inte kosta på mig att slarva, dessutom har jag gymmet också                                                          

 

   

I väntrummet             


 

Jag fick en övning där man använder sig av ett sugrör i glasmaterial  som kallas resonansrör, det är en konkret röstavslappningsmetod. Den skall göras 8-10 gånger/dag och 1 minute/gång, man håller på  i 7-10 dagar. På bilden har jag byggt upp en stapel med några kökssaker och på toppen en burk jag fick med mig från logopeden. Man fyller på vatten i burken och sen skall man sätta sig långt fram på en stol med rak rygg med ansiktet tittande rakt fram. Sen skall man ta sugröret i munnen och doppa ner det i vattnet 2 cm. Sugröret skall hålla sig i mitten på burken. 

 

                      

 

Efter det formar man "HO" i röret och håller ut tonen ett tag sen börjar man om igen tills en minut passerat. Jag får ha framme detta på rumsbordet under dessa dagar så jag slipper ta fram allt varje gång. Alla övningarna jag gjorde hos logopeden gav lite resultat direkt och jag var inte lika ansträng när jag pratade, det gick lite lättare så jag tror att det kan gå vägen. Sugrör och burk skall tas med till logopeden varje gång man går dit. Jag var helt slut när jag gick därifrån men väldigt avslappnad. 

 

 


  

Innan vi åkte hem så for vi igenom Värnamo               

                      


     

Fotade lite runt den gamla bron. Förr gick vi alltid ut och promenerade i Värnamo när vi var dit men nu blir det inte så ofta utan man åker dit mest när man skall till sjukhuset 


  

En gammal fin dörr där halloween fått stanna kvar ytterligare en tid 

 

 

Nu tar vi det lugnt resten av dan och kvällen. Klicka här för att komma in på en sida med häftiga tyger, fick länken av min bloggläsare Lena över mejl. Ha nu en skön eftermiddag och kväll

 


#Värnamo #Logoped #Utsmyckning #Resonansrör


 
 
Annelie

Annelie

4 november 2015 18:24

Härligt att du redan märket av skillnaden med din röst och hesheten/ansträngheten.
Bra att det finns enkla övningar du även kan göra hemma.

Förstår dig med bilkörningen, det är verkligen något som tar hårt på nacken.

Ha det bäst vännen och sköt om dig.. // Varma Kramar Annelie

http://gifta6570.blogspot.com

Malin wiper

5 november 2015 08:24

Det gäller att inte varken viska eller höja rösten för mycket, lagom samtalston skall det vara men det är inte lätt för en "upp i varv" person

Ja du man spänner upp sig av bilkörning när det gäller nacken.

Har försökt kommentera hos dig och måste då logga in på google. Det står att kommentaren kommer in när du godkänt. Det funkar ändå inte tyvärr

Ha en härlig dag goa vännen
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards