Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin wiper - 25 oktober 2015 12:30

   


  

För några dagar sen var jag på vår fantastiska blomsterbutik Acleja Interflora frech. Man behöver inte åka till storstan för vi har det bästa stället här. Dom besitter verkligen fantasi och kreativitet.


  

Intressant utfyllnad mellan krukor  


      

Lite av höstens färger i både servetter och ljus   

        

                                              

  

presentnallar framför "Diamantkrukorna" 

 

  

Nyhemkommet. Spiken som saxarna är uppsatta på  finns att köpa i två olika storlekar 


  

 Vintervitt i alla dess former


    

  Lite kallare färger men ack så snyggt 

 

 

#Acleja #Utfyllnad #Servetter #Presentnallar #Kallare

Av Malin wiper - 25 oktober 2015 08:45


  

På Erikshjälpen second hand i Huskvarna har vi fått tag på gardinlängder för endast 60 kr som även hade öljetter så vi slapp sätta i såna. Vi har haft jättefina gardiner i köket som vi köpte på fd Mimmis Magasin men nu måste vi ha lite ombyte. Sen vi flyttade för drygt 1 år sedan så har vi bara haft ett ombyte eftersom det är andra fönster i denna lägenhet. På etiketten i gardinerna så står det att dom kommer från Hemtex. Jag skall bara klippa av dom en bit och lägga upp för det blir lite snyggare med kortare gardiner i detta kök


Vi hade tur för dom fanns även i gröna nyanser så vi fick även ett ombyte i sovrummet för endast 60 kr. Båda paren var lindrigt använda. Dessa behöver jag inte lägga upp för det blev snyggt med långa i sovrummet för det hade vi förut också

 

  

Dom hade en hörna med saker från 1970-talet. Här ser man olika tidstypiska termosar


Brödfat och servettställ i samma utförande. Servettstället var jag lite sugen på att köpa så jag ångrade mig lite att jag inte gjorde det


    

En barnvagn i 1970-tals modell

  

Ett par läckra barnstövlar i passande mönster så här inför Halloween


  

Såna här lappmössor var det finaste man kunde ha på huvude när jag var barn. Nu blev jag lite nostalgisk.

 

 

Det känns som att vakna upp till en annan värld nu när så mycket otäckt händer i landet. Min man har bott 17 år i Trollhättan så han känner till den aktuella skolan. Min man flyttade från Trollhättan 1989. Tänk er att fly från krig och elände och hamna i fortsatt rädsla istället för att få en fristad med återhämtning, tänker även på mordet på den unga tjejen. Nu är det vintertid och en del av våra klockor ställde om sig själv men min man går nu runt och fixar till dom övriga. I dag har vi en helt tom agenda men när jag skrev detta var klockan 08.00 men jag är inte påklädd än och min man är i duschen. Vi har städat och fint hemma så vi behöver bara diska lite. Det blir nog så att vi åker ut en sväng i dag också till nåt ställe där vi kan promenera. Hoppas ni alla får en skön och behaglig söndag                 

      


#Erikshjälpen #Huskvarna #Gardinlängder #Termosar #Halsband #Barnvagn #Brinnande #Barnstövlar #Lappmössor

Av Malin wiper - 24 oktober 2015 18:00

  

I går vid 18.00-tiden i går fick vi beök av dessa halloween-skrämmande varelser. Vi hoppade till och sprang mot vardagsrummet för att söka skydd men vi kom inte undan...  

 

 

                           


  

Precis som 2013 fick vi Halloweenbesök men nu en vecka tidigare eftersom pojkarna hade annat för sig nästa vecka. Det känns som det blivit en rolig tradition trots "skrämmandet". Det är min väninna som dyker upp med sin dotter och barnbarn. Det är en fin liten familj som vi gillar till tusen. Jag hade dukat med spindlar och passande duk och ljuslyktor             

                  

 

Klicka här för att se vad jag skrev ang detta 2013, då bodde vi i förra längenheten. Vi trodde dom var till oss förra året också men så är inte fallet. Man märker hur mycket pojkarna växt sen sist 


  

Jag satt in bilden på besökarna i ett montage.       


Jag fick låna en av maskerna för att känna hur det känns att vara skrämmande...    

 

 


  

Jag fixade med ballonger och halloweenmönstrade påsar som innehöll bland annat godis

 

Här ser ni dom två fina bröderna vid bordet. Deras mamma hade målat minsta pojken i ansiktet så han skulle se så skrämmande ut som möjligt              

 

 

  

Uppvisning av dräkten i vår hall. Han hade skelett målat på kläderna under det fladdrande tyget. Han var så rolig så han satt sin godisbägare på huvudet

 

 

                                                          

 

    

Storebror visar upp sin häftiga dräkt som också var jättehäftig. Syskonen gick i svart och vitt 


           

Efter fikat så satt vi oss i soffan för att dricka lite olika drycker och äta godis 


  

Sen var det dags att gå hem. Det blev väldigt tomt efter det trevliga men skrämmande besöket...           

 

Tack allihopa för att ni ville tillbringa en stund med oss. Vi levde upp och hade skrämmande kul... 

 

 

 

#Halloween #Pojkarna #Häftiga #Fika #Dricka

Av Malin wiper - 24 oktober 2015 14:00

  



När vi var till min son i början på september så köpte vi ut lite olika viner men själv kunde jag bara smutta lite eftersom jag gick på värktabletter. Min son sa att detta vita vin Borgoletto Soave från Italien var jättegott. Klicka här för att komma in på en sida och se vilket betyg vinet fått  



Klicka här för att komma in på systembolagets sida för att läsa om vinet. Klicka här för att läsa lite mer om vinet


     

 



#Borgoletto #Vin 

Av Malin wiper - 24 oktober 2015 08:00


  

Sonen och jag åkte en tur till vackra Strängnäs när jag var hos honom i början på september. Strängnäs är en tätort i Södermanland och centralort i Strängnäs kommun i Södermanslands län.                           

 

    

Det är ett nöje att gå omkring i dom gamla väskötta kvarteren där ögonen får sin skönhetsupplevelse 

 

   

Hisnande!

 

 

Olika färger och material samsas på ett harmoniskt vis 

 

   

 

Där vill man sitte en varm sommarkväll och blicka ut över vattnet med en öl, ett glas vin eller bara en kopp kaffe 

 

 

Roses are red

 

     

Kvarnen sticker upp som ett riktmärke      

  

  

Mysigt i trädgård  

 

   

Vackert på trapp


   

Blickar ner mot den fina hamnen

 

 

I gästhamnen ligger massor av snygga båtar   

 

Klicka här för att läsa om Strängnäs gästhamn

 

 

   

Thaimat finns också att tillgå på Thai Garden

 

   

Vacker husbåt visar upp sin glans     



Husbåtar i Amsterdam. Jag och min sons pappa var till Amsterdam i början av 1970-talet och den resan glömmer man aldrig. Vi åkte i en liten gul sportbil med svarta fartränder och vi båda var klädda som "Hippies". Vi bodde på ett litet hotell där man från ytterdörren gick upp i en brant trapp och där fanns hotellrum. Det kändes märkligt. Vi gick flera gånger nere vid ån där husbåtar låg och alla dessa hus som såg ut att luta åt fel håll. Det var väldigt charmigt och annorlunda.

 

 

Här kan man promenera längs vattnet och njuta av allt man ser     


 

Blir man trött så finns bänkar till hands  

 

   

 

Det finns hur mycket som helst att fota i Strängnäs men min blogg har en gräns, har redan överskridit den och har redan  över 76.000 bilder sen jag började 2009 på denna bloggplats. Det funkar inte så bra längre för det krånglar med vissa funktioner och även besöksstatistiken ibland. Sen har jag hört fler som inte kommer in till min sida när dom har en "Ipad". Håller på att starta en egen domän men det kommer att ta tid att lära sig allt. 

 

Dagens datum:

 

I går hade vi besök av A-G och hennes dotter och barnbar, två fina killar. Det skriver jag om i eftermiddag för jag hinner inte just nu utan sätter in ett inlägg som jag inte fått in förut. Jag skall ta en bloggfri dag i veckan  så jag hinner att besöka er mina kära bloggvänner. Nu är det lördag igen och vi är uppe tidigt min man och jag, det är becksvart ute än så länge. Vi skall gå över och kolla lite på Freja Bod second hand som bara ligger ett stenkast från oss. Sen åker vi ut med bilen en tur för att se oss omkring.  Är det inte måndag snart så man får gå till gymmet...  . Hoppas ni alla har en härlig lördag att se fram emot. Sköt om er 

 

 

 

                       Happy Saturday Comments and Graphics Codes for Myspace, Friendster, Hi5 ,orkut

 

 

   

 

#Strängnäs #Mälaren #Väderkvarnen

Av Malin wiper - 23 oktober 2015 19:00

                                  

                                                                                                 Beer Lamp

 

 


  

Min man kom hem med Carlsbergs alkoholfria öl som vi skulle testa. Vi har druckit några sorter förut och det som hittils varit bäst är Erdinger som vi drack på Blåhed Gastronomi i Jönköping 9 oktober. Klicka här för att komma in på det inlägget

 

Carlsbergs Alkoholfria ger jag ett bra betyg för den känns också som en riktig öl än om den är ett snäpp sämre än just Erdinger som hade det lilla extra. Den är klart godkänd och finns att köpa på både ICA och Coop. 

  

Ray Scott med "Drinking' Beer. Jag har aldrig hört talas om denna sångare som föddes i Semora, North Carolina. Han är en amerikansk countrysångare  och artist. Han startade sitt första band vid 19 års ålder, och flyttade senare till Atlanta, Georgia för att delta i musik Buisness Institute 

 

   

Till ölet åt vi en caesarsallad som vi köpte med oss från Ritz Konditori i dag då vi inte orkade laga mat. Salladen la vi sen snyggt upp på tallrikar och man får både brödkrutonger, vanligt bröd och smör med till salladen och en god dressing. Den är jättegod och dom har den några 

   

Kitchen Time 

 

#Carlsberg #Alkoholfria #Caesarsallad

Av Malin wiper - 23 oktober 2015 13:19

   

                                                                                                       Space camera  

  

Jag såg en film med min son i början av september som heter Interstellar och är ett drama, Sci-Fi från 2014. För regin står Christopher Nolan . I rollerna ser vi: Matthew McConaughey, Ellen Burstyn, Mackenzie Foy, John Lithgow, Timothée Chalamet, David Oyelowo, Colette Wolfe, Anne Hataway , Michael Caine mfl


"Interstellar" tar oss till en nära framtid där jordens tillgångar börjar ta slut. En grupp forskare får ett avgörande uppdrag  att resa till andra stjärnsystem och utforska om vi har en framtid i rymden.


 

Här får vi se en diger lista av bra skådespelare både yngre och äldre. Jag brukar inte gilla Matthew McConaughey men i denna roll gjorde han väldigt bra ifrån sig. Klicka här för att se vad Göteborgs Posten skriver om filmen. Det är ungefär på pricken lika som jag tycker om filmen så jag skriver inget mer. Klicka här för att se ett klipp med Hans Zimmer gällande soundtracken till filmen

 

 

Anne Hataway i en scen från filmen

 

 

Av mig får filmen 4 austronater av 5 möjliga i betyg

 

        

 

 


#Interstellar #Drama

Av Malin wiper - 23 oktober 2015 08:30

     

Det är ju märkligt och aningslöst av politikerna att dom inte har förberett sig på flyktingströmmen. Dessutom att inte sätta ut vakter vid flyktingboende när flera anläggningar satts i brand. Det sägs ju att vi har brist på boende för flyktingar och då borde dom väl inte sitta och rulla tummarna. Dessa  vet ju att det finns element i samhället som vill sabotera och känner hat ändå händer inget. Har aldrig varit med om liknande underlåtelse under min livstid. Det är som om allt sker i en hast och att politikerna skulle ha blivit tagna på sängen, dom vet ju mycket mer än oss vanliga medborgare så nån framförhållning kräver man av dessa. Fick nu en dejavu att jag skrivit om detta förut, det kan bli så ibland när man har bloggat länge 

 

    

Jag missade att se nyheterna i går innan jag gick till gymmet för jag hade fullt upp. När jag sen kollar  så blev jag bestört och sorgsen av att detta mönster nu spridit sig runt världen, vart är vi på väg när hat frodas på detta vis?. Vi är alla människor med allt vad det innebär och det gäller att se alla barn och ge dom samma förutsättningar men så har aldrig varit fallet och dom sista åren har blivit ännu värre. Vi har mögelskadade skolor skolsköterskor och psykologer har tagits bort från dom flesta skolorna. På ytan ser det så tjusigt ut men under ytan pyr det. Det känns som man befinner sig i krig. Nu var ju detta ett hatbrott men sånt kan även hända om barn far illa och har nåt underliggande problem. Känner verkligen med alla drabbade i Trollhättan 

 

                

 

Önskar att vi hade en annan värld att vakna upp till fylld av kärlek, trygghet, rättvisa och alla människors lika värde mm 

 

   

 

#Politiker #Underlåtelse #Hat

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards