Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2015

Av Malin wiper - 6 augusti 2015 16:00

  

När vi ändå var inne i Jönköping i går så gick vi in på Röda Korsets second hand på Klostergatan och där hittade min man en helt oanvänd lergryta för 40 kr så nu skall vi steka hela kycklingar i den och även göra kålpudding mm. Det blir mycket kalorisnålare men ändå väldigt smakrikt. Vi använde lergryta mycket förr och vi har två böcker fulla med recept.                              

 

  

Dessa välbevarade stolar med läckert rött tyg ville dom ha 40 kr/st för. Jag tror det är 1940-1950-talet. Vi hade tänk köpa lättare och lägre stolar till vårt matbord i vardagsrummet och även köpa nytt bord, men vi har tänkt om i det fallet eftersom vi antagligen kommer att göra ytterligare en flytt så småningom och då kasserar vi dom möblerna och köper nytt eller från second hand. Man vet ju inte hur långt bort vi hamnar och när den dagen kommer så skall allt vara rensat och vi skall bara ha kvar det allra nödvändigaste så flytten blir så lätt som möjligt. 

 

   

Jag kunde inte motstå detta fina skrin som bara kostade 20 kr. Det skall jag förvandla till en nåldyna, har ingen egen utan har haft såna för att ge bort till present. Nåldynan kommer att sitta i locket så man vänder bara upp och ner på locket och lägger på skrinet, sen kan man lägga lite andra små sygrejor i skrinet. Tyvärr har jag varken kunnat sy eller göra nåldynor eller hittat på nåt nytt tack vare ryggen och annat som hänt. I går var vi även till Freja Bod second hand här i Vaggeryd men det får jag ta i ett annat inlägg 

 

   

Detta är den första nåldynekopp jag gjorde och den skall föreställa varm mjölkchoklad med vispgrädde...   

 

     

Klickbilder

 

   

I dag utnyttjade vi detta häfte som vi köpte när vi hade ett evenemang i samhället gällande cancerfonden och "Carinas minne". 

 

   

Vi använde en kupong i häftet där man får två lunchlådor för ett pris hos ICA  så det kostade bara 25 kr/person. Maten var jättegod och bestod av ungsbakad lax, grönsaker och potais, till detta en god romsås som man fick på sidan om.    

 

   

Detta är min portion men jag åt bara tre små potatisar. 

 

Min man håller nu på att göra vinbärsgelé av dom röda vinbären vi fick av Elisabeth. Han har även fått lite mer som han skall fixa till Vaggerydsdagen då dom har "Hemvändardag" och lotteri, en av männen skall göra krusbärssylt så alla har en uppgift. Så han har fixat en massa burkar nu och hittat ett bra recept. Det känns hemskt att jag inte kan diska men att stå vid den låga diskbänken kan göra att det blir värre igen i ländryggen. Han får göra mycket mer hemma nu än mig nu men jag försöker göra småsaker som funkar utan att ryggen tar stryk och sen kan jag plocka in disken från stället. Vi hade ju diskmaskin i huset men sen vi flyttade till lägenhet så har vi fått handdiska. 

 

   

Allt detta skall han göra vinbärsgelén av. Vi har en jättestor kastrull i källaren som han har tagit upp. Sen har han fixat burkar så det nästan räcker till allt. Jag skall kolla hur han gör. 

 

Nanci Griffith & Emmylou Harris med Across the great divide 

 

    

#Röda #Hand #Lergryta #Stolar #Skrin #Häfte #ICA #Ungsbakad #Vinbärsgelé #Nanci #Harris

   

Av Malin wiper - 6 augusti 2015 09:42


   

      


Synd att vi inte kan fira den med dig men som jag sa i telefon så har vi spikat en tid och hoppas det funkar. Vet att du skall promenera bort till dina vänner Miss M och Mr P och deras charmtroll till dotter "M". Ha det toppen både du och dom. 

 

                      

 


#Sonen #Fyller

Av Malin wiper - 6 augusti 2015 07:45


 

God morgon gott folk. Nu kommer sommarvärmen men över 25 grader gillas inte av mig, fast jag är glad för dom som älskar sommar och värme. Tack och lov så lider jag inte av värmen lika mycket nu efter min sköldkörteloperation så det känns lite annorlunda och det rinner inte i ansiktet så hormonerna var verkligen i olag. Det gick bra för ryggen i går att åka 8 mil sammanlagt men när vi sen gick inne i centrala Jönköping på kullerstensgata så brast det och jag fick gå tillbaka till bilen och ta Ipren och alvedon men då får man betänka att jag tog 3 gånger/dag förut. Nu räcker det för det mesta med högst en gång eller också kylpåse. Kiropraktorn skall få arbeta lite mer med övre ryggen där kotorna inte är som dom ska. 

 

   

Häromdan kom min man hem från arbetet med två stora påsar med fantastiska blåbär. Dom fick vi av Elisabeth som är aktiv i Museiföreningen. Tusen tack snälla du, så härligt

 

   

Jag hällde upp lite laktosfri yoghurt i en stor kopp och hällde över blåbären, så otroligt gott det var. Min man tog en stor tallrik för hans mage tål mer när det gäller yoghurt

 

   

Tror ni inte att Elisabeth dök upp i går efter att vi kom hem och överlämnade så här mycket röda vinbär...  . Jag var så trött efter att vi varit ute så många timmar att morgonrocken kommit på och jag låg och vilade, annars hade jag naturligtvis gått ut och tackat...  Min man hittade ett recept på nätet över vinbärsgelé som han skall göra i dag efter lunchen. Det var många år sedan jag syltade och saftade för jag har inget intresse av detta, men äta njuter jag av och vinbärsgelé använder vi ofta till olika rätter. Min man gillar att hålla på med både inläggningar och annat så han är husligare än mig. Fast jag gör då sånt som han inte är så pigg på så man kompletterar varandra.  

 

 

 

   

Jag kan aldrig låta bli att fota in mot såna här innergårdar, dom är så snygga och välskötta.

 

   

Annorlunda balkonger

 

   

Jag var även in på Åhlens där jag köpte hårfärgen för att köpa en lite mörkare blond färg. Då fick jag reda på att jag skulle ha haft i färgen längre för då hade det satt sig helt. Jag hade i 20 minuter men det skall vara 35 minuter. Vi läste lite fel på kartongen. Tjejerna på Åhlens är så proffsiga och hjälpsamma så man känner sig trygg. Man får prova sig fram lite vad gäller färg men nu ser jag i alla fall att denna toning är väldigt bra och luktar knappt nåt alls så den passar bra för doftallérgiker och även andra 

 

   

I dag är det 70 år sedan atombomben föll i Hiroshima. Klicka här för att läsa om detta och om en kvinna som överlevde och i dag är 75 år. Genom åren har man fått se program ang dett och man glömmer aldrig barnen som sprang skrikande fram utefter vägarna. Vi kan aldrig känna oss säkra för vi har ju kärnkraften, krig och annat elände som fortsätter i det oändliga. 

 

Nu önskar jag er en jättefin sommardag i njutningens tecken. Själv skall jag ta en promenad och sen fixa till lite hemma och förbereda lunch. Klicka här för att ta del av  en solskenshistoria. Klicka här för att ta del av nåt hjärtevärmande som jag fick mig tillsänt av min son över mejl 

 

Barry White med I love you Just the way you are. Barry White dog redan 2003 endast 58 år gammal. Han föddes i Galveston, Texas 1944. När han dog bodde han i Los Angeles, Kalifornien. Han var en amerikansk sångare, låtskrivare och musikproducent som skapade ett flertal soul- och discohitar.

 

 

 

#Vinbär #Röda #Elisabeth #Innergårdar #Balkonger #Barry

 

Av Malin wiper - 5 augusti 2015 19:56


  

Lindströms Café på Torpa i Jönköping kommer nu att drivas av Malmborgs och i morgon  slår dom upp portarna för allmänheten 07.00 med en frukostbuffé. Jag och min man var inbjudna i dag på en smyginvigning bland 100 andra och det kändes jättekul. 


  

Här ser ni det fina paret Victoria och Gustav Stenkula som driver Malmborgs Konditori och Malmborgs Lilla sen förut. Ett härligt par som kompletterar varandra och sätter liv i sina cafén med snille och smak. Från och med i morgon så driver dom även Lindströms Café på Torpa. 


  

Dom förärades med massor av blommor och även vi hade en blomkruka med oss som vi köpt på Acleja Blomsterhandel

 

   

Vi blev bjudna på bakelser som låg så fint på passande fat


  

Vi valde att sitta inne i den övre lokalen som var så snyggt möblerad med cafémöbler från olika tidsepoker och det går under namnet "vardagsrummet" Det var så trivsamt så vi bara njöt av kaffe och bakelse, en bakelse i tre lager som var en fröjd för både öga och gom.                


  

En närbild på njutningen och vi "efternjöt" också som min man brukar uttrycka sig


Java Jive med The K Sisters   


  

Snyggt dekorerat var det på borden. Allt var så smakfullt utfört 

 

   

Tavla med bild föreställande Lindströms Konditori för många år sedan.

 

  

Kolla in vilken läcker sockertång


  

Så snyggt bord tidlöst bord och passande vardagsrumsmatta

 

  

En lejongul snygg soffa tittade fram mellan väggarna.


  

Det var verkligen en salig snygg blandning av alla möjliga stolar, bord och soffor  


  

En bild över nedre planet


Läckert målad stol. Gult är väl inte fult


           

Klickbilder


  

Härligt nött stol som gav atmosfär   


 



  Här kan ni se mig gående framför uteserveringen. Tack till ägarparet för en härlig njutningsfull stund...                         

 

 

   


 #Lindströms #Torpa #Victoria #Gustav #Malmborgs  #Sisters

Av Malin wiper - 5 augusti 2015 08:30


  

För nån månad sen då vi var i Jönköping så befann vi oss bredvid en motorväg och jag gick fram till kanten för jag blev helt paff av ljudet från motorvägen. När man sitter i bilen så tänker man inte på farten och hur det låter utifrån. Jag tror nåt i omgivningen förstärkte ljudet också för det var så otroligt stressande att stå där men jag kunde inte låta bli för det kryllade av alla möjliga ekipage.


 

Jag filmade ett klipp men tänk att det lät ännu värre i verkligheten. Här är inte en lämplig plats för avslappning...  . Jag är ju själv en upp i varv person som fick lugna ner mig lite när jag brände ut mig. Numera är jag beroende av att koppla av och njuta i det lilla. Dom flesta av mina skador i kroppen har kommit från att jag varit för snabb och gått in i saker, ramlat och råkat ut för annat....  .  

 

Dettas är en bättre miljö för både mig och många andra. Stadsparken (Linnarbäcken) har lugnande påverkan eller andra vackra platser.


    

Att mata änderna där är också en lisa för själen, dom kommer ända fram till mig ibland och en stod med foten på min sko...  Dom är inte ett dugg rädda.  För ett tag sen så såg jag ett par som satt där på en filt och fikade, hade så gärna velat fota dom men tordes inte. Ibland är jag helt orädd men jag är en "utåtriktad enstöring" ett uttryck jag hittat på själv.

 

  

Min man har köpt en sån här termoskopp till mig...   som jag själv funderat på att införskaffa. När jag är ute och promenerar så måste jag spara in på allt fika jag köper ute. Denna ryms i en liten större axelremsväska och även en smörgås. 

 

 

 

  För nån vecka sen så slängde vi ut våra sängmadrasser eftersom dom har rätt många år på nacken nu och känns knöliga och obekväma.   

  

 

   

Vi hade sån tur att min man var ute och sökte på nätet efter en dubbelmadrass till vår säng. Han hittade en för endast 400 kr hos ett par bara en bit från vårt hus. Madrassen kommer från IKEA ursprungligen och heter Sultan Selfors Gryning. Den var så fräsch och såg nästan oanvänd ut och det blev en sån enorm skillnad, så bekvämt och den är lite mjukare än vår förra. Vi kommer nu att köpa madrasskydd för att skydda den. 

 

Two sleepy people med Seth MacFarlane feat Norah Jones

 

 

I går hjälpte min man mig med att färga ut den grå utväxten men tyvärr var färgen lite för ljus så håret ser vitare ut så jag får ta lite mörkare nästa gång. I dag har min man tagit ut en semesterdag och även inte nu på fredag utan nästkommande fredag. Vi vaknade inte till sol i dag utan lite oklar himmel men det skall bli upp till 24 grader om man får tro väderleken. Vi har en sak på agendan men den avslöjar jag senare. Detta inlägg blev en salig blandning och lite desperat för jag hade inte så mycket att skriva om...  

 

 

                         

 

 

   



#Motorväg #Linnarbäcksparken #Änderna #Termoskopp #Dubbelmadrass #Färga #Seth #Norah

Av Malin wiper - 4 augusti 2015 14:30

 

Roffe Wikström har belönats med 2015 Cornelis Vreeswijk stipendium och det känns verkligen kul för han är en av mina favoriter och är verkligen värd detta pris. Jag har sett honom live en gång och det var på Jazz & Bluesklubben Nefertiti i Göteborg. Jag kan säga som så att det svängde så taket nästan reste sig, det var en upplevelse och han har sånt minspel i ansiktet av inlevelse. Klicka här för att läsa motiveringen till priset 

 

Rolf Wikström föddes 1949 i Stockholm. Han är en svensk bluessångare, gitarrist och låtskrivare. Han har en fil.kand i kulturgeografi, nationalekonomi och ekonomisk historia. 

 

                

Klicka här för att läsa om detta. Klicka här för att komma in på hans hemsida 

 

Rolf Wikström med låten Jag tror du ljuger nu. Klicka här för att höra en låt med honom som jag själv aldrig hört. Klicka här för att se ett liveklipp 

Här framför han Nils Ferlins Mitt hjärta är ditt. Jag har alltid gillat denna visa som har både vacker melodi och text

 

 

   

                                                                                                       Guitar hanger

 

 

 

#Roffe #Cornelis #Nefertiti #Ferlin

Av Malin wiper - 4 augusti 2015 09:15


  

För ett antal dagar sen så köpte jag en jumper  på Selma kläder som jag gått och kollat in ett tag. Den kostade förut 450 kr nu på rea 225 så jag kunde inte låta bli att köpa den. Den har lite nitar runt halsringningen och kvaliten är så lagomt tjock och lite elastisk, man kan ha den både nu och längre fram i höst 

 

  

Dom har jättefina provrum  

 

 

Nytt för hösten en jättefin jacka i lite turkosgrön ton och snygga detaljer

 

   

Läcker jeansjacka från Desigual  med färgstarka detaljer 


   

Jumper att både mysa i och vara fin från Desigual 

 

 

Kläderna från desigual känns lite hippie men i uppdaterad version    

 

 

   

Dom hade massor av kläder på rea, bland annat denna fina klänning 

 

     

En nyinkommen jacka inför hösten    

 

 

Snygg lite sportig jacka som var nedsatt i pris. Den föll mig i smaken, glömde att kolla vad den kostade.  Känns lite som senare delen av 1960-talet fast i ny tappning 

 

Detta är ett klipp jag visat förut på hängare i form av fiol. Hade kontakt med företaget som ligger i spanien för att fråga om jag fick köpa en. Det skulle jag få göra och skickade min adress men den kom aldrig tyvärr. Företaget heter Paoson Luthier & Woods och jag antar att dom inte kommit igång riktigt än och inte hunnit få fram tillräckligt många. Dom har även i form av gitarrer. Klicka här för att komma in på en av deras hemsidor 

 

  

Min man höll upp denna jacka som såg ut som en zebra i mönstret. Inte min cup of tea men på rätt person så är den säkert jättesnygg 

 

 

Detta inlägg skrev jag för en vecka sen men har inte fått in förrens nu. Jag satt för länge vid datorn i går så jag tar det lugnt i dag. Min man skall hjälpa mig att färga den grå utväxten på håret för min frissa har semester tills 10 augusti. I morgon har vi också ett evenemang vi är bjudna till och min man tar onsdag och torsdag som semester. Han har nästan all sin semester kvar på grund av att vi inte kunde åka bort i juni. Eftersom jag har blivit betydligt bättre i ländryggen så kanske vi kan åka till min son i slutet på augusti eller i början av september. Jag tar en dag i taget

 

       

Så här ser den vårdande hårfärgningen ut som kommer från Lorèal och jag tog en kall blond ton eftersom jag är sk vinterkvinna enligt färganalys. Hoppas det funkar så jag inte blir missfärgad i håret och måste gå akut. Min väninna A-G färgar sitt själv hemma och det har funkat så man kan ju testa. Min grå utväxt har nog aldrig varit så lång men jag har ju inte kunnat sitta så länge. Ha nu en skön tisdag i sommarvärmen 

 

 

 #Selma #Desigual #Zebra #Paoson #Hårfärgning

Av Malin wiper - 3 augusti 2015 16:30


   

                                                                                                                           Car chair



 

Här ser ni Rolf Fredriksson som är utrikeskorrespondent för SVT. Bredvid honom Kjell Boberg från Hult som äger den fina bilden dom står bredvid som är en Ford modell T från 1923. Klicka här för att komma in på Kjell Bobergs facebook, han är ordförande i Tofteryd-Hagshults Hembygdsförening. Det är två trevliga män som min man träffat flera gånger eftersom han arbetar på Magnisa Stuga,




                                   

T-Ford T-shirt 

 

Rolf Fredriksson är uppvuxen i Vaggeryd så han är ofta här på besök så man kan se honom i samhället. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

             

Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa mer och se mycket bättre bilder och även sånt jag missade eftersom jag inte orkade vara kvar till slutet. 

 

   

Fantastiskt snygg och välskött T-Ford                                                


  

Ursnygg  PACKARD 1282 från 1939


  

CITROEN 2CV6 från 1988           


Detta är en  FORD TUDOR från 1929 

 


  

Här ser ni en snygg svart och blank  VOLVO PV 444 E från 1953. Jag hade en morbror uppe i Umeå som hade en svart PV som jag åkt i många gånger som barn.


  

En SAAB SEDAN från 1966. Jag har själv ägt en blå Saab men den var lite nyare tror jag


  

En röd SAAB V4 SEDAN från 1967 fanns också representerad 

 

 

Mercury Blues med Jackson Browne & Davie Lindley. Klicka här för för att höra en äldre version från 1952 med K.C Douglas  


Lejongul MERCURY COUGAR XR7 från 1970. Taket på denna bil är snyggt rutigt 


                             

Klickar för att se vart jag hittade denna bild


    

En AUSTIN MINI 1275 GT från 1974


Läcker tvåfärgad CHRYSLER IMPERIAL från 1938


      

   

Det var fullpackat med folk som tog del av allt som bjöds på denna fina sommardag i historiens tecken

Här ett musikklipp med Anders på macken med Sunliners som stod för underhållningen från 18.00 Visste inte att Anders även kunde sjunga och spela. Jag har fotat honom på Preem flera gånger och då med bilar han hållit på och mekat med.


  

Min man fick på min begäran åka tillbaka till hembygdsgården för att fota lite mer och spela in några klipp från musiken. Som ni ser så var det många som lyssnade och njöt


  

                      



Till Byarums Hembygdsförening till era 80 år. Må ni få många år till i er levande förening önskar er Malin


 


#Rolf #Kjell #Ford #Citroen #Volvo #Saab #Mercury #Austin #Chrysler #Fullpackat #Anders #Byarum

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards