Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2015

Av Malin wiper - 23 augusti 2015 15:00

  

Denna HARLEY DAVIDSSON 46 från 1946 med sidovagn dök upp på torget en dag. Mannen som äger juvelen heter Lars-Olof Ryman (bilden) och han har rustat upp den själv och har haft motorcykeln sen 1970-talet. Klicka här för att komma in på en sida där man får både se och läsa om The Early Harley-Davidson Motorcycles. Där finns även såna med sidovagner längre ned på sidan. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida och läsa

 


  

Tyvärr så var den parkerad mot solen så det blev inga toppenbilder men man ser ändå hur den ser ut. Klicka här för att se ett klipp med en annan Harley sidovagn från 1929                              


  

Tanken 

 

 


  

Bensindunk mellan motorcykel och vagn. Undrar hur det känns att sitta i en sån vagn. Jag skulle varken komma i eller upp just nu  


      

Reservdäck på baktill och en till synes tidsenlig hjälm. Klicka här för att komma in på en sida och se en häftig fotölj av John Gallis  

 

 

#Centrum #Harley #Ryman #Sidovagn #Reservdäck #Gallis

Av Malin wiper - 23 augusti 2015 08:45

  

I går hade vi bjudit hem våra vänner A-G och L-G. Tyvärr så blev bilderna inte så bra för jag skulle ha använt blixten. Tar med dom som funkar. Dom kom 18.00 och vi åt direkt och hade jättetrevligt. Dom är så lättsamma så det flyter på hela tiden och man känner sig bekväm

 

                                        

         


  

Detta är en kycklinggratäng som går under namnet världens godaste kycklingrätt. Jag frågade Madam Edith om tips från hennes sida där man kan hitta allt man behöver i matväg och då fick jag detta förslag. Det var verkligen en fantastisk god rätt och inte alls svår att tillaga. Klicka här för att få receptet på denna underbara rätt. Vi tog inte lika mycket vitlök som det stod i receptet så det är en smaksak


  

Så här ser rätten ut på tallrik. Jag hade gjort en sallad  med blandad sallad, fetaost, dill, slanggurka och en dressing på rödvinsvinäger, olja och svartpeppar. Till detta åt vi min mans hemmagjorda svartvinbärs gelé. Min man hade även marinerat kycklingen lite före och den var så mör så man njöt av varenda tugga. Nu har man ännu ett säkert kort som vi kommer att använda ofta                              


  

Jag hade för länge sen köpt dekorationer till glas på second hand för bara nån tia. Nu använde jag mig av dom för att lysa upp glasen lite. Man sätter dom under glas och dom går även att återanvända. Det fanns 8 st såna här rundlar i paketet.


  

Så här ser det ut färdigt


        

Dom heter Circles sixties. Det är 1960-talsmönster


  

Jag hade även hämtat recept på efterrätten hos Madam Edith. Det är en jappmousse och den tyckte gästerna var jättegod också. Eftersom min man och jag inte äter nåt sött nu så tog vi vaniljyogurt med lite riven mörk choklad på toppen. Klicka här för att få recept på denna dessert          


    

Så här ser den ut innan grädden kommer på toppen. Min man köpte 8 dessertglas för 5 kr st på Frejas bod som ni ser på andra bilden.  Dom är slipade både på mitten och foten. Dom går även att använda som whiskeyglas        


 

Vi drack sen kaffe och då hade vi hallongrottor (Skrivmoster) och även en lakritstryffel som vi ändå tog en av för dom håller sån hög kvalitet och har mörkt chokladhölje och då får man inget sötsug efterråt 

 

   

Våra vänner har ett jättefint hus och en stor trädgård så vi fick dessa fina ringblommor från deras plantering. Vi fick även rabarber som vi nu skall göra en rabarberkaka av. Inte nog med det utan vi fick blåbär också som A-G plockat och dom skall vi äta till yohurt. Tusen tack snälla ni...  



  

Så här ser kartongen ut med lakritstryfflarna. Dom köpte vi på Kahls Kaffe i Jönköping. Hon som driver stället tipsade oss eftersom vi gillar deras andra runda tryfflar med lakritssmak. Dom var verkligen njutbart goda till kaffet      

 

 

Tack Madam Edith för alla bra tips och dina förnämliga recept som alltid lyckas. Jag är ju inte lika bra på matlagning som min man men jag gillar att äta gott...  . Önskar er alla en underbar söndag i solens tecken.

 

 

 


Gif Paradise 

 

 

 

#Vänner #Edith #Kycklinggratäng #Sallad #Dekorationer #Jappmousse #Frejas #hallongrottor #Lakritstryfflar     

Av Malin wiper - 22 augusti 2015 15:00

  

I fredags mötte jag upp min man utanför hans arbete "Magnisa Stuga". Han hade kafferast och den tillbringade jag med honom på Jonssons Konditori. Vi fick jättegoda nygjorda smörgåsar med ost och skinka och lite grönt på toppen. Vi satt där och bara njöt och jag försöker ta vara på dom bra dagarna men jag klarar inte av att det händer för mycket på en gång. Önskar att jag hade kunnat ta emot långväga gäster på kort varsel men jag har fullt upp med att komma i så bra form som möjligt tills min man kan ta ut sin semester i september, då vi har lite på agendan. 


     

Här sitter min man och kopplar av medans vi väntar på smörgåsarna. Det är skönt att sitta i skuggan för det var väldigt varmt i fredags och det blåste inte lika mycket som förut               

 

    

Här har vi nu fått våra smörgåsar så vi kan njuta en stund. 


  

Läcker jordgubbstårta 

 

Cyndi Lauper med sin version av The Beatles "Strawberry fields forever" 


Dessa såg verkligen inbjdande ut men jag har bestämt mig. Se men inte röra...      


  

Dessa äppelmuffins har vi ätit några gånger där förut och dom  är supergoda. Vi tipsade några personer där som inte visste vad dom skulle ta till kaffet. Dom blev jättenöjda

 

   

Detta missöde hände oss sist vi var till Jonssons Konditori. Min man tappade brickan med fikat på och båda muggarna gick sönder. Det hände som i ultrarapid, så sakta gick det och jag stod bara där och kollade om han skulle klara balansakten. Hon som jobbade där var så förstående och vänlig. Jag ville ersätta muggarna men det fick jag inte. Ett litet äventyr mitt i vardagen     


  

Jag fotade en motorcykel med sidovang också men den kommer med i ett annat inlägg. Nu blev det en lite äldre fin cykel som stod lutad mot en vägg


I september slår nya Coop i Vaggeryd upp sina portar och nu jobbas det för fullt. Jag såg att en dörr var öppen och smög mot den för att få en liten bild inifrån...  . Även Apoteket kommer att flytta in i byggnaden. Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget för att se att dom söker folk dit just nu                              

      


#Jonssons #Smörgåsarna #Jordgubbstårta #Sockerfri #Coop #Cyndi

Av Malin wiper - 22 augusti 2015 08:15

  

Sist vi var till Jönköping så åkte vi förbi Molidens Nostalgimack som ligger där som en pärla för oss bilister att njuta av. Det är många veteranbilar, gamla lastbilar, bussar och andra fordon som stannar där och tar in atmosfären av en svunnen men tillbakatagen tid på grund av eldsjälar. 

 

 

Oljefat lock Shell   

 

Klicka här för att komma in på entusiasten Stig Anderssons sida, han som lagt ner mycket arbete på macken. När jag växte upp så hade mina föräldrar bil och vi åkte ofta upp till Umeå där mammas släkt fanns. Då var mackarna för det mesta små och det fanns bara saker till bilen att inhandla. Så fort mamma/pappa svängde in på en mack så kom en kille ut med hink med fönstertvätt så medans folk tankade så blev bilrutorna skinande rena, vilken service det var. Ofta fick man även hjälp med att tanka sin bil. Det känns väldigt länge sen men minnena sitter kvar. Det fanns inte denna stress på den tiden som vi upplever nu. 


     

Nu har dom även en fått dit en parasoll på bordet


Klicka här för att komma in på ett inlägg där vi satt och åt en sallad vid macken. Macken badade i sol när vi var dit så jag kunde inte fota den. Klicka här för att se hela macken   

 

Donovan med Colours. Han var en av mina första idoler vad gäller folkmusik. Här ett gammalt klipp. Klicka här för att höra honom sjunga samma låt men många år senare. Jag satt i mitt källarrum som flicka med min gitarr och sjöng många av hans låtar till enkla acord. Donovan föddes 1946 i Glasgow, Skottland och han är en brittisk sångare, låtskrivare, gitarrist och munspelare. 2005 publicerades hans självbiografi Donovan- The Hurdy Gurdy Man och han valdes in i Rock and Roll Hall of Fame år 2012


  

En biltuta låg i fönstret så snyggt



  

Nu har han även fått in lite gamla skyltar som dekoration i mackens ena fönster


    

  

Huskvarna Folkets Park anordnar bil och MC-Träffar på somrarna och 26 augusti är sista gången för denna säsong 


  

Lustigt med ett brunnslock mellan två gamla träd


  

Bredvid bilen på baksidan står en gammal bensindunk.          

 

 

 

I kväll har vi bjudit hem våra vänner A och L på mat. Det känns toppen att jag nu är så pass pigg så jag kan umgås lite med folk igen men jag kan inte ha flera saker på gång samtidigt. Vi skall göra en gratäng och sen även bjuda på efterrätt och lite annat. Jag har hämtat recept hos Madam Edith. Min man och jag hjälps åt med allt. Ha en njutningsfull lördag kära bloggläsare

 

 

   

              

       

 



#Moliden #Nostalgimack #Parasoll #Skyltar #Träffar #Huskvarna #Madam

Av Malin wiper - 21 augusti 2015 12:15

  

En dag då jag var inne i centrum för att kolla runt så hade jag ett ärende in på vår fina barnbutik Koola Kidz. Jag var ute efter presenter till några barn vi skall träffa så småningom    


  

Här ser ni den fina trevliga tjejen som arbetade där just då. Hon var så hjälpsam och det behövdes för jag vet inget om barn numera och vad dom vill ha och är intresserade av. Jag har ju bara ett barn själv och han är ju 42 år...  och det finns inga barnbarn så jag vet ingenting så att få så bra guidning kändes toppen   

 

  

Jag köpte bara åt ett barn denna gång för det är min man som skall köpa åt dom andra. Kolla in hur snyggt hon fixat paketen som var två. 


  

Häftig barntröja kul upphängd 

 

           


  

Det finns något för alla,  jättefina saker 


Dumbo elefanten är tydligen väldigt populär.

 

 


  

Vilka positiva ryggsäckar..   


  

Sporttröja med tennismotiv. Det finns så mycket fint där så det tar tid att kolla igenom allt 

  

En vagn kommer lastad

 

  

Kramdjur som tydligen är väldigt poppis och färgerna är ju så läckra också  

 

  

En kul lampa


  

Snygg stålhylla för böcker eller annat  


  

Tjusiga tidlösa möbler från Swedese  fanns också i butiken. Swedese möbelföretag finns här i Vaggeryd och dom har tillverkat många kända möbler som blivit storsäljare. Klicka här för att läsa om företagets långa historia 

 

Ha en fortsatt fin dag kära läsare...    

 

 

#Koola #Paket #Diadem #Stålhylla #Swedese


Av Malin wiper - 21 augusti 2015 07:15

  

Detta är en VOLVO P 54404 A från 1960 som min man och jag såg sist vi var till Jönköping. Det är inte så ofta man ser en röd Volvo P. Min morbror Nils hade en svart PV som jag ofta åkte i som barn men då tänkte man ju inte på att dom skulle överleva tidens tand och bli så uppskattade.

 

Bilen stod där och blänkte i solen som ett vackert smycke. Man blir glad och exalterad när man dyker på alla snygga bilar som kommer fram till somrarna.  

 

  

Både grill och lampor var så snygga förr och tidlösa   


  

På radiomasten hängde ett tupphuvud...  som dekoration    

 

The Rolling Stones In the 60s 

 

 

I går fick jag mycket gjort hemma men jag måste numera vila efter några moment så inte ryggen blir påverkad. Jag var ner till vårt gym i centrum för att fråga om priser och annat i och med att jag i september skall börja träna så ryggens muskler kommer tillbaka och skyddar dom drabbade områdena. Det gymmet heter Gymplus och där träffade jag en av ägarna och han var supertrevlig. Man får introduktion första gången så man vet vad som passar ens kropp. För en äldre som mig kostar det 269 kr/månad och då får man träna varje dag och hur mycket som helst. Sen har dom en medlemsavgift på 350 kr/år. Jag kommer att få dra in på några cafébesök och lite annat för att kunna klara detta men hälsan är  så viktig så det prioriterar jag just nu. Det skall även bli spännande för jag har bara besökt ett gym en gång förut och då bodde jag i Gävle. Hade en kvinnlig arbetskamrat som styrketränade, så jag följde med henne dit. Det var ju lite otur att bilen började krångla igen men den börjar bli lite till åren 

 

Nu skall jag in i duschen och sen ut i det fria. Ute ser det ut att bli ytterligare en solig dag. Hoppas ni bloggläsare får en härlig fredag och helg. Sköt om er och njut av helgen


 


#Volvo #P #Röd #Stones #Gymplus

Av Malin wiper - 20 augusti 2015 18:00

      

  

Jag hade ett ärende in till Acleja Blomsterhandel häromdan och då såg jag lite krukor som kommit in inför hösten. Nu verkar 1960-talet vara på ropet för det är just såna mönster och det är sobert snyggt. Tonerna går i grått, vitt, svart och lite gråblått. Mönstren känner jag igen från mitt barndomshem            

 

  

Här ser man lite fler mönster. Jag tycker det är så tidlöst snyggt   


  

Gillar även dom lite blåsvarta kanterna upptill  


 

Stilfullt         


  

Detta är också nåt nytt som känns lite råare i sitt material  


  

Denna ser nästan ut som en slipad diamant 

 

 

En finstämd version av låten "Diamonds are forever"  med Katie Melua   . Låten är ledmotivet till Bondfilmen Diamantfeber från 1971                                 

                                         

 

   

Krukan finns även i en lite gråare variant. Sen lite olika vaser i sobert grått                               

 

   

Även i olika storlekar                 


  

Här även lite rufft som verkar komma stort nu. Tänk er lite passande blommor i dessa, ger en viss känsla

 

  

 

#Acleja #Krukan #Fokus #Talet #Sobert #Melua


Av Malin wiper - 20 augusti 2015 12:00

  

Då var det snart dags för den årliga Vaggerydsdagen som tycks bli större för varje år. Folk går man ur huse för att roas och njuta av dagens upplevelser. Den infaller i år 29 augusti 10-15 och årets artister är Linda Bengtzing och Isa Tengblad. Jag har nog bara missat nån enstaka Vaggerydsdag då jag varit bortrest. Klicka här för att läsa lite mer ang artisterna. Klicka här för att läsa lite mer om alla aktiviteter som händer denna återkommande festdag 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa lite mer ingånde om Vaggerydsdagen

Vaggerydsdagen är även en stor hemvändardag så Museiföreningen har fullt upp också med aktiviteter i Magnisa Stuga. Kul att dom har uppvisning av veteranmopeder i år. Det blir även musik med skickliga blåsensemblen från Göta musikkår under ledning av Jan Allan Persson



     

  

Ena fasaden på Magnisa Stuga är uppsnyggad och ommålad men i samma fina passande gula färg på den vackra byggnaden       


     



#Vaggerydsdagen #Linda #Isa #Museiföreningen #Magnisa #Allan #Göta

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards