Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 augusti 2015

Av Malin wiper - 29 augusti 2015 08:00

                                                                                                                Gripheim   




  

Hankaboplommon från Maggan. Min man kom hem med en stor påse full av dessa fantastiska plommon. Jag gillar plommon också när dom är så goda och smakrika som dessa. När man köper i butik så vet man aldrig om dom är söta eller sura. Min man och jag åt rätt många i går och njöt som bara den. Tusen tack snälla du...  Det är stenfrukter och så nyttigt. 


  

När jag ser dessa fina goda plommon som smakar som dom gjorde förr så dök ett minne upp i mitt huvud. När min sons pappa och jag hade ett stort hus ihop så fanns plommonträd på tomten och jag får ett så starkt smakminne sen den tiden. Kom även ihåg att vi gjorde en måltidsdryck på en del av plommonen, det blev riktigt gott och receptet har jag för mig att vi fick av hans mamma. Det var rätt liten trädgård där i jämförelse med husets storlek men det rymdes både plommon och äppelträd. Vi gjorde äppelmust av dom flesta äpplena också 


Klicka här för att se hur huset såg ut då och nu.
 

 

Vad passar väl inte bättre till detta än tjejgruppen "Plommons" som fortfarande är aktiva och spelar på bland annat Pop-In i Stockholm. Det var den första tjejrockgruppen jag lyssnade på och tyckte det var så häftigt att tjejerna tog för sig också. Jag kom ihåg att jag köpte en plommonfärgad kostym och satt även en rosett i håret, precis som dom hade...  . Klicka här för att komma in på Eva "Plommon" Soelbergs" facebook. Klicka här för att komma in på hela gruppen Plommons facebook  

 

Klicka här för att höra låten Sealed with a kiss 

 

   

Kostymen jag köpte såg nästan ut som Plommons har på denna bild men min var lite mer åt lilahållet. Sen knöt jag en rosa rosett på huvudet precis som dom hade...  Synd att det inte fotades lika mycket då. Det var rätt dyrt att framkalla och man fick även betala för misslyckade bilder 


  

På min promenad i går så kom ett tåg förbi just som jag fotade Folkets Hus från andra sidan järnvägen. Klicka här för att se vilken skadegörelse Folkets Hus råkat ut för på sista tiden. Det är verkligen för sorgligt och bedrövligt. Jag blir även bestört när jag är ute och promenerar och ser hur nedskräpningen ökat.   

 

  

Inne på en tomt såg jag denna fina lastbil med "Gulfmärke"


Det är underbart att ha nåt sånt här att titta på utefter gångvägen 

 

   

Fint vid stationsbyggnaden


    

På denna balkong är det alltid så fint och färgstarkt också   


Innan man är framme så passerar man detta snygga  hus med ett hjul på väggen  


    

Går inte att undvika att gå förbi vackra Magnisa Stuga där min man har turen att arbeta. Nu har dom fullt upp inför "Hemvändardagen"  i dag. 

 

 

Nu får vi bara hoppas att vi slipper regnet på Vaggerydsdagen. 

 

 

   

 

 

  

 

 

#Plommon #Maggan #Hankabo #Plommons #Folkets #Gulf #Gångvägen #Magnisa #Blood 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards